Volvo S60 2.5 -2001

suzukitompa
9 december 2013 · 41 Inlägg

Tja! Har en Volvo s60 2.4, årsmodell 2001 (automat).
Den går hur bra som helst när man kommer över 40 km/h, men under det på låga varv så hackar den liksom. Varvräknaren dippar ner till 300-400 varv och kan dö i bland. Värst blir det i bilköer eller när man ska fickparkera.
Larmtexten: "kör sakta service omgående" kommer upp ibland.
Någon som vet vad det kan vara? Har kollat stiften och dom hade fin färg men jag bytte dom ändå. Även kollat luftslangarna och filtret men dom verkar vara okej dom med. Mag känslan säger mig att det har något med luften att göra men jag är ganska okunnig så kan ha fel!
taxam för svar MVH Tom

ottorb
9 december 2013 · 320 Inlägg

läs av felkoderna

xXSammy
9 december 2013 · 6 566 Inlägg

Läs felkoder..byt olja i lådan.

De/Dem
zzr94092
9 december 2013 · 4 378 Inlägg

läs av ev,felcoder först,oljan har inget med detta fel att göra,men byta olja skadar ju inte

Jokk3
9 december 2013 · 377 Inlägg

kan vara den främre lambdasonden, men som sagt läs av felkoderna först och gå på det.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
explosiv
9 december 2013 · 133 Inlägg

Eftersom det är en 01 med dippande tomgång så kan jag med 96% säkerhet säga att det är ditt gasspjäll. Throttelgivarna på detta spjällhus är av den mekaniska typen och nöts alltmer succesivt, testa att välja ner ett steg på lådan så kommer den att gå bättre.
Men visst, felkoder är det första steget att gå, ett nytt spjällhus går ju på ca 7 papp och ett modifierat (magnetisk givare) går väl på ca hälften.

suzukitompa
12 december 2013 · 41 Inlägg

det är konstigt som fan men får inte upp några fel koder när jag kopplar in felkods läsaren. har en bekant som jobbar son meck på volvo och inte ens den säger något.. kan vara gas spjällen men den går bra när den är kall, det är när man har kört en liten stund som den börjar gå konstigt

explosiv
12 december 2013 · 133 Inlägg

Låter ett gasspjäll eller som trasig/smutsig lmm, kolla igen med din volvomek om denne kan kontrollera värdena för varm och kall lmm (hur mycket det skiljer sig i g/s insugen luft). Gällande spjället så skall det gå att logga värdena från båda interna spjällgivare och se hur de reagerar vid gaspådrag. Givarnas är och börvärden bör vara inom ett visst %

Duhok
8 september 2019 · 1 Inlägg

Hej har en Volvo V70  2001 på diskplay kör sakta service omgående vad är det för nåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang