Bilen är stum/hård efter sänkning och jag är orolig för att bilen ska gå sönder

isrally
10 december 2013 · 151 Inlägg

Hej.

Jag har sänkt min volvo med sänkfjädrar och den är stum/hård och nu när det är ojämna vägar pga snöskottning så är jag orolig varje gång jag kör över gupp/hål ivägen är detta något jag ska ta allvarligt eller ska jag köra som vanligt?

Vad är det som går sönder? kan det dra iväg i kostnad om man måste laga? Bilen är ju en volvo 740 och dom tål ju mycket annars.

Har ni några tips och trix eller är det bara till att byta till originalfjädrar? Hur är det för er andra att köra när bilen är stum/hård?

MVH

Cupra_
10 december 2013 ·

Bilen blir betydligt hårdare när man sänker, det är ofrånkomligt eftersom du får en kortare fjädringsväg.
Man får helt enkelt köra lugnare över farthinder och hål om man är rädd om bilen. Det blir ökat slitage på främst bussningar och sådant.

aaaaaaaaaa
10 december 2013 · 236 Inlägg

Sänkfjädrar är generellt hårdare än original, eftersom de har kortare fjädringssträcka.

Själv kör jag med sänkfjädrar och sportdämpare på en volvo S40, det gäller att sicksacka och hålla sig undan hålen i vägen helt enkelt. Var inte heller rädd att sakta ner lite extra för farthinder, skitsamma om folk bakom blir sura... hellre att bilen mår bra. smile

Power is measured in dB
mejmotorsport
12 december 2013 · 366 Inlägg

Ja du får försöka att köra försiktigt men en del hål i vägen kan man ju tyvärr inte undvika.

Zzoink
12 december 2013 · 1 229 Inlägg

om du har hög profil på däcken typ 65 så äre bara köra wink däcken fjädrar åt dig smile

isrally
12 december 2013 · 151 Inlägg

Det är ju nu på vintern som jag är mest orolig och jag har 195/65-15 dubbdäck och kör med typ 2 kg runt om så då är det nog ingen fara så tack Zzoink för dom orden smile

Sen framåt sommaren blir det ju större fälgar med annan profil så då blir det ju mer stötigt men då är det ju inte så ojämnt som jag tycker att det är efter att dom skottat.

mvh isrally

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang