6312
Sök

Volvo 740 GLT -90 Startar bara ibland.

4 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
Hej,

har precis införskaffat mig en Volvo 740 GLT-90 B230f som inte alltid vill starta. När den väl går igång så går den klockrent dock låter främre bränslepumpen riktigt högt och ibland ojämnt och därefter blir det lite ryckig gång men går sedan tillbaka och går fint. Men när den inte vill hoppa gång står den och tuggar startmotor, med lite hjälp av startgas så tänder den till, med riktig tur så hoppar den igång. Spelar ingen roll vad det är för väder.

Ett exempel, Använde bilen på lunchen startade utan startgas, körde ca 10min. Sedan vid 16 när jag skulle hem från jobbet var den vrång igen, även fast jag hade motorvärmaren i.

Kan det vara så att bränslepumpen inte alltid orkar jobba upp tryck när den stått ett tag?
Bränslepumprelät + filter bytt!

Tacksam för svar! /P

460 Inlägg
10 december 2013
hörs den främre bränslepumpen när bilen inte vill starta eller är den tyst då?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

4 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
hörs inget från någon av pumparna.. inte heller när den väl går igång! Har dock läst någonstans att på vissa modeller så ska inte pumparna låta på tändningen, utan de kickar igång när man går över på startmotorn..

460 Inlägg
10 december 2013
på dom jag haft har dom alltid låtit 2-3 sekunder innan start..
men du kan ju prova att knacka på pumpen under förargolvet när den inte vill starta smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

4 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
jaa det kan ju inte skada smile pumpen blev ju nedtagen i samband med filterbyte och då fick den ju ström och pumpade, men att den kanske inte orkar jobba upp rätt tryck vid varje tillfälle, alltså att den börjar bli sliten!

Sök