RX-7 FD3S -95 Dags att förbättra min älskling, totalt makeover !

Hejsan på er alla ! Varför jag startade denna tråd är för att ni som är intresserad av Wankel kommer kunna följa en som brinner för att lyckas. Att kunna ta fram en bil som ingen annan har. (hoppas jag :P ) Sen såklart ni som har varit med om Wankel och ser att jag är ute och cycklar, gärna dela med er ide och tips.. Via denna är min första Wankel bil, så det här kan bli roligt... Har arbetat med många blandat märke, motorer och annat dylikt. Jag hoppas att det ska hjälpa en på travet :P mvh Devid
  • 38 Följare
  • 13 106 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april 2014
BoNeCrAcKeR
12 december 2013 · 53 Inlägg

Hejsan på er alla !
Var ska jag börja ....
denna bil har varit en plåga för en och kärlek på samma gång...
mycket har hänt och lite har blivit gjort...

Vi ska börja med att säga denna bil är en del av mig, Extremt invändig (Motorn) och skit utåt (Utseende)
Motorn på denna är Totalt renoverad av Jörgen (http://rotaryperformance.se/)
Kostat mig en del men hoppas att det var värt det.

SÅ vad är felet ? jo allt runt omkring motorn, det är inte tillräckligt bra eller har den kapacitet att "kräma" ur motorn riktigt.
vad ska jag göra för att få det som man önskar.. ?
OJ har en HEL lista att gå igenom men tyvärr föddes man inte med pengar i fickan så det kommer ta lite tid.. men tro mig när denna är klart så kan jag lova att den här bilen kommer vara väldigt unik och slår alla RX7 som finns i marknaden i Sverige.. hoppet att slå allt inom världen... kanske jag låter optimist.. men om ni följer så kommer ni märka vad som kommer att ske i framtiden för denna Kvinna big_smile

Nu är det så att jag har OTROLIGA BRA SPONSORER ,men tyvärr ibland kan de inte hjälpa en med vissa delar. Och vissa gånger, så är det svårt att slå priser man kan få vi JAPAN tongue
Japtuning  är en av Sveriges bästa Tuning företag i Sverige STARK REKOMMENDATION ni som letar efter delar de kan få fram det utan NÅN helst problem prata med dom de är inte omöjliga att jobba med!

Här kommer listan som ska påbörja att boka av då ..

INREDNING

*Inbyggd Dator 8"
*Nya Framstolar Circuit 2 SPARCO
*Greddy Mätare (Fuel presure, Oil Pressure, 3*Oil temp,)
*Installera ljudsystem (BLITZ,MDS) ska  inte vara nån ljudbil
*Bygga egna fästen till mätarna
*Kolfiberpanel                                     
*Förbättra eldragningen
*Installera ny larm
*Installera ECU Greddy trust blue piggyback -
(men kompletta version ) likvärdigt som Apexi FC-
sedan byter ut till en LINK


UTVÄNDIGT

*Ny lack (samma färg)
*nya busningar runt om
*Kolfiberbagaslucka
*Kolfiber Headlight (eget design)
*R-Magic Venturi Front Lip
*Led runt bilen &motorutrymmet (för show och Driftning)
*Tow Hooks (Bakre , främre)
*RE-AMEMIYA Bonnet Hood AD 9 - Wet Carbon Fiber FD3S
* Lacka om Fälgarna
*Kolfiber runt ljuddämparen
*bredda hjulhuset
*RE-Amemiya Blue Carbon Look Door Handles FD3S
*M.M (uppdatera  småningom )

PRESSTANDARD

*PROJECT MU Forged Sports 6Piston SLIM Kit - Front Mazda
*PROJECT MU Racing Caliper 4Pistons x 4Pads Kit
*NAGISA AUTO Front Pillow Upper Arm Mazda RX-7 FD3S
*Ikeya Formula Adjustable Rear Lower Arm and Trailing Link FD3S
*Ikeya Formula Rear Toe Adjuster Rod Set FD3S
*AutoExe Member Brace Set FD3S
*DO-LUCK Rear Cross Bar Mazda
*CUSCO Strut Bar - Type CB Rear Mazda RX-7 FC3C FD3S
*CUSCO Strut Bar - Type ALC OS Front Mazda
*CUSCO D1 Roll Cage - Side Add-On Bar Kit
*WHEEL SPACERS
*Exedy Hyper Carbon-D Twin Plate Clutch 13B-REW
*Fujita Engineering FEED Clutch Big Release Set RX-7
*HKS Fine Tune V-Belt - Fan Mazda RX-7 FD3S
*RE-Amemiya Final Gear Set 4.111 FD3S
*Attain Extra Large Transmission Oil Pan FD3S FC3S
*M.M( kommer att uppdatera på vägen)

MOTOR

*FEED Engine Torque Damper FD3S
*RX7 TWIN TURBO MANIFOLD
*RW-TB-RX7-FD (Spjällhuset 90mm)
*HKS GT II Wastegate
*HKS-1401-RA134 (2st HKS 3040 turbo (Lev 500hk styck))
*Ultimate_Fuel_System_93_RX_7
*Dual_Pump_Assembly
*WALBRO-460LPH-E85 (2st)
*Mazda-Rx7-Fd3s-Drag-Race-Msd-ignition-System-High-Power-High-Boost-Set-Up
*HKS Intercooler Kit - R Type V-Mount HKS Turbo Mazda RX-7 FD3S
*oljeslang
*slang nipplar
*värmebandage
*vakumslangar
*kolfiber tank
*M.M (uppdatera på vägen)


Nu är det så denna lista är en framtidslista, som kommer köra på hela vägen...
NU är det så att MYCKET av bilen är redan klart och har påkostat redan en hel del...
det finns otroligt mycket saker till denna bil redan, som jag kommer att byta ut efter att jag vill ändra på det ..

Vänta och se, på något som kommer BLOW YOUR MIND ! när den är klart !

Peace OUT !

Bonecracker !
(Rx7lilith.com)

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-caa3bf46087f38b5eb8cc7b90bd322ab.jpg
Så här ser hon ur dagens läge...
men det kommer att ändras så småningom

Senast redigerat av BoNeCrAcKeR (12 december 2013)

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
TimmyA
12 december 2013 · 119 Inlägg

wiiie prem lagd big_smile

BMW E30 "M3 Turbo Replika" (1988)
JoarH
12 december 2013 · 129 Inlägg

Fet!

BoNeCrAcKeR
12 december 2013 · 53 Inlägg

JoarH skrev:
Fet!

Tackar big_smile
den är redan väl balanserad bil men personligen vill jag nå mer än vad den är nu.
vill ha lite mer extremare big_smile

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
BoNeCrAcKeR
12 december 2013 · 53 Inlägg

På söndag kommer jag fortsätta att riva vidare på dörrsidan och försöker få färdigt det.
och installera nya larmet jag har införskaffat se vad det är och om det är värt det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-3de06d864552cc95fe35cde501083cd2.jpg

dåligt bild kommer bättre på söndag

och där hittade jag gamla larmet en Viper hv211 om jag inte minns fel... 30 dollar sedan mer än hälften av kablarna var inte ens ihopkopplad

så det blir denna larm som ska in nu på söndag
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-2ffa3b5520c2c32ac8729bf2a1f47285.jpg

sen ska jag ta bild hur mätarna ska sitta  och lite bilder på vart högtalarna ska sitta och annat gott !

Senast redigerat av BoNeCrAcKeR (16 december 2013)

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
san-Andreas
12 december 2013 · 156 Inlägg

följer. Har du frågor kan ja försöka svara på dem tongue

tjing
Nissan 200sx s13 "200an" (1991)
Mazda RX7 FD3S "rex7an" (1992)
BoNeCrAcKeR
13 december 2013 · 53 Inlägg

san-Andreas skrev:
följer. Har du frågor kan ja försöka svara på dem tongue

Fan vad underbart smile
Tackar för de smile

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
BoNeCrAcKeR
16 december 2013 · 53 Inlägg

Nu ska jag uppdatera lite på projekttråden efter jag var där igår och fortsatte med henne (Lilith)

Vi börjar med att jag fortsatte med dörren att få ordning på all kabeldragning och tog bort gamla larmet som var helt skev installerat att den inte ens funkade förstår jag nu varför...

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-8055c22454f18e986f9aae0980558011.jpg

och en annan bild på dörren
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-0751009373a90f87268239fe258151ac.jpg

Sedan skulle jag ta en funderare på hur det ska se ut med att sätta in 2st 12" basar bakom sättet (baksätet)
och sedan en liten kompis bredvid stolarna big_smile

Bild på vart allt ska sitta big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-aedd72ad85428aad237dd017616e57e9.jpg

Efter att få lite ide ska jag påbörja att rita upp lite och göra lite malar så vad som passar eller inte...
Kanske nån har en bra ide?  wink

Nu går vi över till alla mätare. fått dom på plats och ser att det är helt okej för min del, men det saknar par st mätare så  jag ska försöka bygga till mätarhållare så att det är korrekt ändå..

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-033fdb4c6848f5b5d72e2e6e84ca573d.jpg

ännu en bild på alla mätare
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-81221d7d7b4ba4e66fea801d036c0b06.jpg

Nu är det så att jag blev inte allt för nöjd med kabeldragningen och det blev inte som jag hade tänkt mig..
bild på detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-62006b8a75256938189074e437ed20db.jpg

syns inte väl men jag blev iaf inte nöjd tongue

Vad händer när jag blir inte nöjd.. då helvete bryter lös...
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-ea6977ad8be6af32682ee296b326a1a4.jpg

och där åkte dörren av....

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-c38a4a613cdff35a344044fc218ef293.jpg

men vänta det är inte färdig än för mig...
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-c0990ea921f98c3b9b206a0652436474.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-8e433696c93d581724ebbd5a3390025d.jpg

för att få bort hela panelen var inte lika dödlig, fast mycket var redan bort taget, alla paneler som satte runt om den var redan bort tagen, pga att jag ordnade med elen. sen var bara att kötta vidare

(kommer att lägga upp en beskrivning hur man gör det lite senare på dagen )

Senast redigerat av BoNeCrAcKeR (16 december 2013)

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
TheMan89 MR Andersson
16 december 2013 · 1 229 Inlägg

Kul projekt, men lägg in BB coden från bilderna direkt i tråden så bilderna visas i tråden istället.

BoNeCrAcKeR
16 december 2013 · 53 Inlägg

TheMan89 skrev:
Kul projekt, men lägg in BB coden från bilderna direkt i tråden så bilderna visas i tråden istället.

ahh man tackar big_smile
jo detta kommer bli intressant via jag kör mest med känsla just nu tongue

men då måste jag ta hjälp här,  via att det händer inget när man skriver med [img]länken sedan[/img]
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=154371&image=2117526

försöker just nu med det och blir inget...

eller är jag ute och cyklar ?

Senast redigerat av BoNeCrAcKeR (16 december 2013)

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
BoNeCrAcKeR
16 december 2013 · 53 Inlägg

Tänkte dra lite enkelt hur jag tog bort instrumentpanelen.

Nu är det så att jag hade det lite enklare med ratten via att jag har en QD som underlättade verkligen och att för det mesta delar var redan bort plockat via mig. 

Nu de flesta här har säkert redan plockat ut en hel del inredning i sina unga dagar, så det är varken något annorlunda med en Rx7.
Det enda man kan tänka på att, när man har kommit så pass långt att man har "rensat" ur bilen allt nödvändiga delar

exempel:
ratten, mitten panelen, växelspaken, handbroms och andra smått och gott runt omkring så att man kan ta ut panelen enklare ur bilen.
sen kommer man till de roliga och det är detta

Du behöver :

1/4 spärr
1/4 " uttag
eller en 1 /4 " öppna änden skiftnyckel

3/8 spärr
10mm socket
12mm socket

10mm fast nyckel

Långa spår-och kort platt huvud
Långa phillips och korta phillips

För det första , det finns saker som behöver komma ut . Huvudenheten , radio surround , shifter surround , handskfack , ratt , instrument , center komponenter konsol , varningslampa kluster , Logicon och växelreglage ( bara gör det lättare ) .

Ta bort alla avfrostning och dörrpanelventiler de är en bra idé om du är den personen som försöker ta tag i saker blint och dra . När alla dessa objekt är ute du behöver för att nå in genom instument klustret öppning och koppla bort den runda flex vent slang från antingen streck vent eller plenumet , sedan göra samma sak genom handskfacket öppningen . Du måste koppla bort två  blå kontakterna på förarsidan, de är precis bakom och till vänster om där gauge kluster sitter , kan inte missa dem . Sedan finns det en annan kontakt på passagerare sida du kan nå via handskfacket öppningen.

På pass -och förarsidan finns det platta plast clip -on paneler precis bakom dörren vent . Dessa måste lossna . Bänd försiktigt bort dem med en platt skruvmejsel . Bakom dessa paneler hittar du två 10mm bultar som måste tas bort på varje sida . Nu på vardera sidan av mittkonsolen , det finns ytterligare två covers . Återigen , ta bort dem  för att hitta ytterligare två 10mm bultar på vardera sidan . Med avskaffandet av dessa du ska ha 8 bultar som avsatts

Under strecket , på förarsidan måste du dra Huvlås spaken av och sedan gå upp mot rattstången . Håll rattstången upp är två 12mm bultar . dessa måste tas bort .

Nu , på toppen av instrumentbrädan , mellan de långa vindrutan avfrostning ventiler , det finns en enkel 1/4 "bult som väntar på att tas bort. Därefter bulten tas bort pjäsen att bulten håller ner kan tas bort . det har hållit nere med en serie klipp på hela instrumentbrädan. När detta stycke tas bort kommer det att finnas tre 10mm bultar som håller den övre delen av instrumentbrädan ner .... en i mitten, och en mot varje sida.

Härifrån är det bara en fråga om att dra strecket utanför ramen och ut ur bilen.

Dash
elva 10mm bultar
två 12mm bultar
en 1/4 " bult

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
TheMan89 MR Andersson
16 december 2013 · 1 229 Inlägg

om du går in på bilderna i fotoalbumet så ser du 2 länkar, ena står de BB code och andra direktlänk.

kopiera bara BB coden och posta direkt i tråden, inga [img] eller nått.

BoNeCrAcKeR
16 december 2013 · 53 Inlägg

TheMan89 skrev:
om du går in på bilderna i fotoalbumet så ser du 2 länkar, ena står de BB code och andra direktlänk.

kopiera bara BB coden och posta direkt i tråden, inga [url]eller nått.

sådär nu har man lärt sig något nytt idag big_smile
TACK FÖR HJÄLPEN DÄR !

uppskattar det verkligen big_smile
mvh

Senast redigerat av BoNeCrAcKeR (16 december 2013)

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
BoNeCrAcKeR
19 december 2013 · 53 Inlägg

Hej allihopa,

Nu har man varit i garaget och river vidare på älsklingen.

tänkte  ändå jag har påbörjat att gö rätt med kabel dragningen så lika bra fortsätta med det då
så jag tog bort sido fenders och hittat en HÄRLIGT KLUMP med kablar och andra gott... inte precis väl gjort där för fem öre så bara GÖ OM GÖ RÄTT

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-2d7e50133f06895ab2659777f94277db.jpg

Sen tack vare att den stod utomhus en längre period och såklart rosten kom fram och satte sig ordentligt på bromsskivorna ... hmm sedan alla plast fästningar var skit....
så kommer sätta egna gäng fästningar istället och köra med rostfri mutter big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-4680b4b652d28c2e3ea5392a3b9c4d58.jpg

Såklart så sitter bromsskivan som ett ASSSSS tips  vore tacksamt ^^


sen en bild bara lite som helhet

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154371/154371-5b101d4f542974361e24d8e0b211fb9d.jpg

ALLA kort är taget med mobil.... Iphone 3gs ... så inte precis bra bilder denna gången .. men imorgon fortsätter jag så tar jag med mig systemkameran big_smile

Peace out !

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
san-Andreas
19 december 2013 · 156 Inlägg

ska du ta bort skivan så har ja för mig att den hålls fast av an skruv på navet

tjing
Mazda RX7 FD3S "rex7an" (1992)
Nissan 200sx s13 "200an" (1991)
BoNeCrAcKeR
19 december 2013 · 53 Inlägg

san-Andreas skrev:
ska du ta bort skivan så har ja för mig att den hålls fast av an skruv på navet

de är väl två stjärnskruv , stora.. ?

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
BoNeCrAcKeR
20 december 2013 · 53 Inlägg

innan jag går och lägger mig så lämnar jag denna bilden som en tanke att ni som går in vore trevligt med lite kommentar ev betyg big_smile

https://www1.garaget.org/archive/155/154371/234256/234256-3271530.jpg

Mvh
Devid

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
san-Andreas
20 december 2013 · 156 Inlägg

BoNeCrAcKeR skrev:

san-Andreas skrev:
ska du ta bort skivan så har ja för mig att den hålls fast av an skruv på navet

de är väl två stjärnskruv , stora.. ?

yes korrekt

tjing
Mazda RX7 FD3S "rex7an" (1992)
Nissan 200sx s13 "200an" (1991)
Rovers
20 december 2013 · 752 Inlägg

BoNeCrAcKeR skrev:

san-Andreas skrev:
ska du ta bort skivan så har ja för mig att den hålls fast av an skruv på navet

de är väl två stjärnskruv , stora.. ?

Slagmejsel...  funkar varje gång.

BoNeCrAcKeR
20 december 2013 · 53 Inlägg

Rovers skrev:

BoNeCrAcKeR skrev:

san-Andreas skrev:
ska du ta bort skivan så har ja för mig att den hålls fast av an skruv på navet

de är väl två stjärnskruv , stora.. ?

Slagmejsel...  funkar varje gång.

Ska pröva det om 1 time,  få vi se hur det går ^^

Mazda RX-7 FD3S-95 "Lilith" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang