Bmw E30 325, Ny m50 maskin, kommande 2jz

Min e30 som nu har varit med mig under lång tid i både med och motgångar :) Bilen lever vidare med 4:e maskinen för stunden :P
  • 109 Följare
  • 143 914 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 april 2020
TheMan89 MR Andersson
17 augusti 2014 · 1 229 Inlägg

Vet faktist inte ännu smile är så jävla less på dendär pissiga biltema spännaren så jag köpte en kona istället smile

De ska väl kunna bli en hyffsat hållbar botten nu tycker jag, smidd dieselvev, h profil, cp kolvar, stödgördel med arp smile

Senast redigerat av TheMan89 (17 augusti 2014)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

Det blir stöddigt det där smile Kommer vråla härligt!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
TheMan89 MR Andersson
23 augusti 2014 · 1 229 Inlägg

ÄNTLIGEN har blocket kommit tillbaka smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-84bda58d829e77f7357c43b0fceac3eb.jpg

Nu ska man bara ha tid o sätta ihop den igen...

TheMan89 MR Andersson
9 september 2014 · 1 229 Inlägg

Har vart dålig på och uppdatera...

Men har å andra sidan bara vart förberedelser för ihopmontering.

Borrade ur pluggarna till stamoljekanalen och har sedan tvättat blocket som en dåre för och få de rent men nu så smile

Har gjort iordning kolvar och veven med så nu ska de kollas spel på kolvringarna och monteras ihop.

Dessvärre upptäckte jag igår att jag har fått en stödgördel till en S50... så måste vänta på en ny sådan innan jag kan få ihop botten.... Men den har gått ifrån PPF idag så bör dyka upp snart.

Planen just nu är väl att motorn skall sitta ihop i helgen smile

TheMan89 MR Andersson
18 september 2014 · 1 229 Inlägg

Som vanligt så är tid en bristvara och motgångarna slutar ALDRIG!

Kollade storleken på förbränningsrummen och tvättade toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-412db965d9ce882307bbf76f48a41ba1.jpg

Tvättade alla små pinaler till toppen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-5e437467223e90dcb43f76a89cab5ae0.jpg

Såhär ser en S50 gördel ut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-354c6fffbf786bbf79a040285326cc02.jpg

Dehär stämde lite bättre
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-2098edcce13a1c6bbd790e6f458b74f7.jpg

Såhär ser det ut för stunden
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-4ed5ea70ed4a170ab41e7ce8f61c8350.jpg

Dessvärre när kolvarna och stakarna skulle förenas så visar det sig att spelet i lilländen på stakarna är för tajt så kolvbultarna går väldigt trögt....

Så stakarna måste hornas innan de går och sätta ihop nått mer...

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 september 2014 · 1 899 Inlägg

Ja, det ska aldrig gå lätt men jävlar vad bra det kommer bli när det är klart!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nitro
18 september 2014 · 330 Inlägg

Menar inget illa, men du har fan bara haft otur!
Men lär bli ett monster när du e klar smile

TheMan89 MR Andersson
18 september 2014 · 1 229 Inlägg

Nej de är fan konstigt... Hur mycke otur kan man ha egentligen!

Men man är ju envis som tur är så att ge upp de finns inte på världskartan :p

På tal om tur, konstaterade häromdan att turbon är slut så de lär bli en ny sådan med.....

Lutar åt en garrett gt4094r smile

Senast redigerat av TheMan89 (18 september 2014)

Fuzzer SMR | SM Racing
19 september 2014 · 651 Inlägg

Skönt att höra att du jobbar på trots motgångarna! Lycka till, ska bli kul att se hur det slutar sen smile

SM Racing
BMW E30 325 "Touring" (1990)
Krink
20 september 2014 · 260 Inlägg

Är det spm stakar eller? fick göra likadant, fick inte ens i kolven i en stake så dålig passform det var.. har läst hela tråden och vilka motgångar du har då, men nu står du ju här med en smidd motor med värre topp och en herrejössös turbo, det brukar bli så för dom flesta som vill få det hålla wink

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
TheMan89 MR Andersson
28 september 2014 · 1 229 Inlägg

Dags för en update igen...

Fick tillbaka stakarna från bearbetning så nu gick iaf kolvbulten lätt och fint.

Smällde ihop kolvar/stakar och i med kolvarna (Gick väldigt smidigt med kona istället för den förbannade ringkomprimerarn från feltema)
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-6c0244b22e192c7d4999f5a08718d1b0.jpg

Sen var de då dags för toppen och komma ihop, inga bekymmer tänkte man....

Kammen hamnade på plats och sen skulle vipporna i, tyckte de var tajt som fan och det konstaterades tillslut att HD vipporna är så JÄVLA dålig precision på så dem diffar

Plus att dem är inte riktigt utformade på samma vis som org vipporna...

Med exentern i botten så hade jag 0.20 i spel med HD vippan och 1.00 med org vippan
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-be545da66032bbda617bab5d81c07a8b.jpg

Men efter att nog ha mätt alla vipporn för sig och likaså med ventilerna så gick det att pussla ihop den...

Så toppen har hamnat på blocket och är fastdragen (glömde ta bild)

Sen skulle då kamdrevet dit och började stå och fundera på varför det var märken invändigt i drevet, Mycket riktigt så tog bultarna som håller packboxen på plats i drevet...

Så var och fick svara av drevet lite idag
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-0d3d50f4e0ca5333d3f9598f9aaefa54.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d85aa06a7dcd9b889bf43e7dd5c1b864.jpg

Jag hade även ihjäl spargrisen idag och beställde en Garrett GT4094R som bör dyka upp i veckan big_smile

Dr_struts
29 september 2014 · 1 861 Inlägg

Fan va porrigt det blir! big_smile

Ser fram emot lite bilder på snigeln! :3

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
TheMan89 MR Andersson
29 september 2014 · 1 229 Inlägg

Var förbi garaget en snabbis ikväll och monterade lite krimskrams tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-5eaad7b5a308d70e94e3b6181dd36825.jpg

Turbon dyker upp på onsdag, nu är det bara tråget som skall svetsas lite sen är det fan bara o bygga ihop resten av maskin smile

Sen blir de ju säkert ombyggnad av DP och tryckrör med nya turbon...

TheMan89 MR Andersson
1 oktober 2014 · 1 229 Inlägg

Har inte hänt särskillt mycket då det är OTROLIGT mycket på jobbet nu...

Fick monterat lite mer grejer igårkväll
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-96f035748633e5e443baa9c389c515e1.jpg

Sen dök lilla snigeln upp idag, GT4094R big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-4c42b21083fe97b4a4cf4fbdd2dfa9e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-010fe1c976a0cb32d1b513c735dca41b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-50979c300f18e08cd82c907314f2b77b.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
1 oktober 2014 · 3 352 Inlägg

Fan vad gott att det händer lite smile Trevligt snigel det där smile

Känner igen det där med mkt att göra på jobbet. Jag har med sjukt mkt att göra nu på jobbet, blir lite påfrestande efter ett tag tongue

TheMan89 MR Andersson
5 oktober 2014 · 1 229 Inlägg

Har inte så mycket att bjuda på idag...

Allt som kan jävlas ska bara jävlas!

Efter att ha åkt och hämtat en annan axel till oljepumpen så komer den på plats, tätt följd av tråget...

Sen skulle vi kasta på ventilkåpan, då min polare frågar mig om jag har socker i ventilkåpan...
Då jag ser lite frågande ut och svarar att nej de har jag fan inte tongue
Det visar sig att tidigare ägare har blästrat ventilkåpan utan att plocka bort plåten till vevhusventen vilket medför att de är gott om blästersand i ventilkåpan....

Så där pojkar och flickor har vi svaret på varför motorn har rasat nu 2 gånger inom 50 mil!

Plockade fram en annan kåpa som nu är rengjord och skall få komma på plats.

Sen skulle grenröret på plats och det konstaterades att mina nya kopparmuttrar är för stora för att kunna monteras... Och sen visade det sig att turbon har fel verision av T4 flänsen så den passar inte heller.

Så skall slita av bandaget imorrn och försöka hitta nån som kan fräsa om hålen i grenröret och svetsa dit nya pinnbult...

En ny oljekyl är även beställd då jag inte vågar changsa på och göra rent den gamla...

Så är det nån som behöver en 19 raders kyl med an8 som vågar prova och rengöra så är det bara och hojta smile

TheMan89 MR Andersson
8 oktober 2014 · 1 229 Inlägg

Var idag och hämtade grenröret och kastade på de lite snabbt för o se att allt lirar, ser bra ut förutom att v-bandet inte passar på turbon (är tydligen inte 3") utan nån mm mindre....

Bandaget skall ännu på grenröret men i övrigt så är det klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-672f6e674b21bb4a940fd4049571ae03.jpg

Blev även en snabb makeover av generatorn med lite färg och byte av laddregulator smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-8409a74a2b98489666fce7ca96db0675.jpg

Slang/rör kittet till turbon är på ingång och kommer imorrn, nu väntas det bara på lite an kopplingar och nya oljekylarn...

to0b
9 oktober 2014 · 202 Inlägg

Ser kanon ut!

TheMan89 MR Andersson
9 oktober 2014 · 1 229 Inlägg

Som vanligt är det mycket på jobbet men i helgen ska de fan tokskruvas då jag måste va ur lokalen den 15:e...

Kom ett trevligt litet paket från chinatown idag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-534514e259da18574c5f1b6e2444a768.jpg

Kom även ett från streetpower med lite an kopplingar och ett från gik turbo med rätt jävla v bands fläns smile

Har nästintill moddat klart insuget så nuke railen passar nu, ska bara borras 2 hål och gängas så får de va sen...

TheMan89 MR Andersson
11 oktober 2014 · 1 229 Inlägg

Nu jävlar börjar det närma sig på riktigt big_smile

Bara lite småplock sen är de på med koppling/låda och kasta ner den i bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-38a404eec974d5b9c9833381c0e5764d.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang