Vad satsa på? billjud eller chippa

turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

Som sagt vad hade ni satsat på om man bara har råd med det ena? Har ju baslåda och sånt i bilen nu(saab9-5 kombi) och det är ju inte dåligt, men man vill ju alltid ha värre.
Motorn är helt orginal på 150 hk idag.
Så hur göra? smile

dawwe ...has left the building...
15 december 2013 · 4 474 Inlägg

Inget av det. Gör en ordentlig service istället.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

dawwe skrev:
Inget av det. Gör en ordentlig service istället.

Jaha varför det?

dawwe ...has left the building...
15 december 2013 · 4 474 Inlägg

Så du får tillbaka så många som möjligt av de ursprungliga 150 hästarna? Höjer driftsäkerheten o kanske till o med sänker bränsleförbrukningen.
Ordentlig service: Byta samtliga filter (olja,luft,kupe). Bytq motorolja. Byte stift. Byta drivremmar. Byta växellådsolja. Byte lambdasond(-er).
Dessutom, om din bil inte har turbo så är "chipsning" helt bortkastat, om du nu inte "chipsar" med Estrella förståss...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

Jo det är klart att det hjälper men det hade jag tänkt göra ändå. Service alltså.
Jo turbo har jag annars hade jag inte chippat smile

mogren150
15 december 2013 · 129 Inlägg

Har en polare i skara som chippar äldre saabar billigt smile

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 december 2013 · 7 229 Inlägg

ja hur mycket pengar har du ? ett chipp är billigt i jämförelse med billjud

så jag hade servat den ordentligt och sen slängt in en påse estrella eller för lite mer power olw wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

mogren150 skrev:
Har en polare i skara som chippar äldre saabar billigt smile

Jaså låter intressant. Vad är billigt då?

mogren150
15 december 2013 · 129 Inlägg

500kr tror jag han tar smile

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
dawwe ...has left the building...
15 december 2013 · 4 474 Inlägg

Nej nej...Man vill ju VETA vilken programvara som stoppas i oxå. Billigt kan bli dyrt om man får byta kolvar...
De där billiga "ebay-chipen" skulle jag akta mig för, rätt ofta amatörer som trixat lite, tex genom att göra tändkurvan alltför optimistisk, vilket kan leda till tråkigheter på lite längre sikt. All trimning minskar "säkerhetsmarginalerna". Satsa på nåt "känt" fabrikat

Senast redigerat av dawwe (15 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SportPilot Ubåtsingenjör
15 december 2013 · 7 229 Inlägg

dawwe skrev:
Nej nej...Man vill ju VETA vilken programvara som stoppas i oxå. Billigt kan bli dyrt om man får byta kolvar...
De där billiga "ebay-chipen" skulle jag akta mig för, rätt ofta amatörer som trixat lite, tex genom att göra tändkurvan alltför optimistisk, vilket kan leda till tråkigheter på lite längre sikt. All trimning minskar "säkerhetsmarginalerna". Satsa på nåt "känt" fabrikat

en polare till mig gjorde detta ... lät en privat person "mappa" hans bil

slutade med att bilen fick stå i mitt garage och en ny motor fick byggas

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

Hmm vill ju som sagt komma undan så billigt som möjligt men vill ju inte att motorn rasar senare.

SportPilot Ubåtsingenjör
15 december 2013 · 7 229 Inlägg

turbonova skrev:
Hmm vill ju som sagt komma undan så billigt som möjligt men vill ju inte att motorn rasar senare.

köp då från någon som är erkänt duktig ... speedparts är ju kända lika så nordic

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dhmartin
15 december 2013 · 80 Inlägg

Kolla in Gdm performance dem har bra priser.

turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

Är väl speedparts steg ett isåfall som gäller.

turbonova gillar en riktig burnout
15 december 2013 · 1 174 Inlägg

Eller gdm performance hade ju bra priser 1275:- för min saab. Men nån som har erfarenhet av dom? Ända kruxet är väl att jag .pste åka dit, vart det nu ligger?

Såg att det var 40 mil tur och retur

Senast redigerat av turbonova (15 december 2013)

granadadr
15 december 2013 · 7 288 Inlägg

kan även hända tråkigheter från kända trimfirmor,, hände en vän till mig,, jag körde i 190 en sommarnatt, han satt bredvid,, å vipps så vart det BLÅTT bakombilen,, å då menar jag inte blåljus wink 2 kolvar var söndespikade,,  tänker inte säga namnet på firman,, men som sagt händer ibland,, dock vet jag att just Volvo S40 2,0T är mkt känsliga,

hörde av en verkstad om en äldre man som kom in med en sån,, samma fel sad den var std å vanligt körd,, men men

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang