9502
Sök

Vart kan man hitta vad bilen kan dra?

9 161 Inlägg
22 december 2013
Som sagt skaffa en såndär stor plastvinge och sätt på taket. Men å andra sidan om du stoppar i 5 pers i bilen och lastar den full så lär den sacka redan där. Så en öppen släpvagn med max 400kg last borde gå ypperligt.

Tyvärr så är det så att ska man dra husvagn så får man se till att ha lite maskin som orkar med lite last.

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 december 2013
frasse4 skrev:
Men tycker det låter lite skumt, aldrig hört att någon som haft problem att dra husvagn i 80 km/h på den tiden man hade volvo 240:s, dessa med förgasare hade runt 100 hk och 160 nm vill jag minnas. De vägde nog visserligen något mindre än focusen

Är det samma motor som i Renault Megane II 1,6 flexifuel förstår jag mycket väl att det inte går.

Det värsta jag dragit var en smått enorm kärra med rektangulär presenning, alltså ingen eftergift mot luftmotståndet fram som kåpvagnar har, utan en helt platt vägg.
Med en 150 hk ng900 2,3 fick jag ligga på nästintill fullgas på fyran för att orka hålla 80 knyck, typ 1,5-2 liter/ mil, och backarna tappade man sakta i. När jag hamnade bakom en lastbil ett tag var det som att åka utan släp nästan, bara att peta i femman igen smile

TS: Man får prova sig fram vad som funkar, men ska man dra husvagn är V70 D5 ett mycket populärt alternativ.
Senast redigerat av Andromeda (22 december 2013)

466 Inlägg
22 december 2013
Fick detta som bra info inför köp av husvagn där jag köpte min husvagn smile
Om man drar husvagn mycket så brukar riktvärdet vara en motor på minst 2.0 (detta är smärtgräns) för du behöver motorvolymen för att orka dra i stabilt framåt (obs självklart bör Hk/Nm ligga i rimlig gräns med)

Idag dras vagnen av en volvo v70 2.4 170Hk och det funkar bra men kommer blir diesel nästa år för att ha mer drivkraft vid låga varvtalen.

Mitt bidrag till tråden smile

Sök