2768
Sök

Saab 9-3 2.0t Steg 1 + E85 konvertering. Hiss eller diss?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2013
Echonator skrev:
Sök runt lite i verkligheten innan du far med osanningar smile

Även moderna bioflex bilar har problem att köra på E85. Att bilen startar innebär ju inte att det fungerat, du är ju med inne på att det sliter på maskineriet. Hur mår din olja efter att du gjort några sådana kallstarter och sedan kör så långt att oljan blir över 80grader. Bilen tänder bara på bensinen i bränslet resten åker lite hit och hit och en hel del ner i oljan. Fyller man ringlanden med E85 som sedan antänds så ja...  Jag står fast vid att man inte är vid sina sinnens fulla bruk om man kör E85 på vinterhalvåret. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 december 2013
Jo exakt, spriten åker ju bara fripassagerare under kallstart, men jag bedömer risken för motorskador pga antändande bränsle mellan kolv och cylindervägg som väldigt liten... Hur oljan mår efter några kallstarter och att oljan körs varmare än 80 grader...ptja den mesta etanolen försvinner via vevhusventilationen precis som oförbränd bensin i oljan gör.

Ska man gå på samma resonemang med svårstartade motorer så måste ju dieselbilar utan extra värmare vara precis lika korkat vintertid smile

Nåväl vi har som sagt olika uppfattning om detta, och så får det vara smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
24 december 2013
E85 i relation till sportbil är ju en helt annan sak jämfört med brukshink.

I sportbil så är inte bränsleförbrukning, serviceintervall, driftsäkerhet m.m. lika viktigt. Jag kör renbart etanol till min 9k och det fungerar jättebra för mina behov, vilket är en lekbil. Det är lite dyrare då om man ska få ut någon märkbar effekt att man är tvungen att byta till större spridare, men det är märkbar skillnad i effektuttag, och det luktar så himlans gott!

Skulle dock aldrig vilja köra enbart etanol i bruksbil.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2013
Echonator skrev:
Jo exakt, spriten åker ju bara fripassagerare under kallstart, men jag bedömer risken för motorskador pga antändande bränsle mellan kolv och cylindervägg som väldigt liten... Hur oljan mår efter några kallstarter och att oljan körs varmare än 80 grader...ptja den mesta etanolen försvinner via vevhusventilationen precis som oförbränd bensin i oljan gör.

Ska man gå på samma resonemang med svårstartade motorer så måste ju dieselbilar utan extra värmare vara precis lika korkat vintertid smile

Nåväl vi har som sagt olika uppfattning om detta, och så får det vara smile

Alla motorer som är svårstartade är ju inget bra. Där emot är det stora problem med E85 bilar inte bara på vintern utan om man kör korta sträckor. Bensin innehåller många olika kemikalier som kokar bort lite då och då medan E85 är nästan bara etanol och då kommer allt på en gång när oljan blir varm.

Det handlar inte om olika uppfattning utan om olika mycket utbildning i ämnet. Jag körde etanol en gång i tiden, men gör det inte längre av flera ganska otäcka anledningar. Man lär sig med tiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
27 december 2013
Tro mig, jag vet precis vad du pratar om, och det stämmer till punkt och pricka. Problemet är dock inget problem om man sköter om sin bil på ett annat sätt än Svensson, som bara vet i vilket hål man ska fylla på bränslet och ev vet vilken modell det är på bilen.

Detta handlar inte bara om utbildning utan väldigt mycket om kunskap, och det inefattar även kunskap om folks generellt sett dåliga teknikförståelse

Sök