2758
Sök

Volvo 850 GLT ,tappar ork, baksmäller, och bara dör

107 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
Tjena har en Volvo 850 GLT 97a,

När jag kör med bilen så startar den, men det är som när bilen blir varm så tappar den orken, när man trycker ner frikopplingen så dör den helt, sen när man startar den går den väldigt ojämnt,

Jag har bytt

Luftmassemätaren
Bensin filtret
Bränslereläet
tomgångsmotorn

Men felet återstår ändå, och jag börjar tappa orken, någon som vet vad det kan vara mer, har läst bilen den ger inga felkoder ingenting, någon som vet något så bara skriv till mig i denna tråd

Maxfart och ljudet i bilen är Härligt

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 december 2013
Kolla live-värden för lambdasond samt motortemp (till motorstyrdonet!). Kolla även övriga live-värden så de verkar rimliga, tex insugsluftens temp (om sådan givare finnes så klart...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

107 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
Lambdasonden är helt ny, behöver man något skärskilt instrument till att mäta dem temperaturerna eller

4 474 Inlägg
24 december 2013
Du behöver typ nån "programvara" för att läsa av dessa, i regel samma programvara som man läser ut felkoder med...Jag roade mig med att kolla live-värden på min Passat, man kan se en jäkla massa (kyltemp, motorvarvtal,lambdasond osv osv).
En ny lambdasond kan vara trasig, det råkade jag utför (förvisso en Biltema-sond, men ändå...). En frisk lambdasond pendlar snabbt mellan 0.1 - 0.9 V typ 3-4 gånger i sekunden. Om den är mer eller mindre statisk kring nåt värde (pendlar typ 0.1-0.2 V kring ett visst värde) så kan du utgå från att sonden är kass...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

107 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
lambdasonden är volvo och är bytt på volvo, vilket program kollar man det med

4 474 Inlägg
24 december 2013
Vet ej. Till VW heter det "Vag-Com", vad det heter till Volvo vet jag ej. Brukar finns en mängd passande program...Du får kolla med Volvo-folket smile

4 474 Inlägg
24 december 2013
Även om lambdasonden är bytt så kan du ju ha kabelbrott i värsta fall...Genom att läsa av live-värden så vet du att signalen rimligtvis kommer fram dit den skall

107 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
Jag får se om det svarar någon här på den tråden som kan volvo, men jag är lite inne på att det kan vara, kamaxelgivaren eller bränsletrycksregulatorn som strular

4 474 Inlägg
24 december 2013
Men borde inte en felande kamsensor lämna felkod?

107 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
jo man tycker ju det, eftersom att den bak smäller så har det ju med tändningen att göra, och det kan ju vara rätt mycket som kan strula med det, men jag ska kolla närmare på det

4 474 Inlägg
24 december 2013
Ok...Gör det "by the book". Börja med att dubbelkolla så kamremmen sitter RÄTT. Kolla över hög & låg spänningssidan vad gäller tändningen (sitter det en spole/cylinder?). Fortsätt med att kolla över bränslesidan.

och Dupont
581 Inlägg
24 december 2013
Vet inte mycket om 850, men, finns det inte en motortempgivare som matar hur mycke bränsle motor ska ha vid olika temperaturer ? Tycker att det låter som så då den går sämre vid varm motor, men borde ju inte gå så kast som du säger. Bara en spekulation. smile

God Jul allihopa wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

107 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
Ska kolla upp det, God jul Alla smile

8 267 Inlägg
24 december 2013
Reläet till bränsle/tändsystemet som sitter ovanför kylaren, givaren som läser på svänghjulet eller kamlägesgivaren. Dem 3 är vanligt förekommande när det bara blir fel när motorn är varm. Så länge inte givarna ger ett väldigt avvikande utslag eller slutar ge signal helt så sätts ingen kod.

107 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
Ska kolla upp det smile

309 Inlägg
24 december 2013
Hade nästan samma fel på en GLE jag hade för nått år sen o de va fukt/skit inne i fördelarlocket. Har du kollat de?

107 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
Ska checka det

107 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
har kollat fördelar locket, ingen fukt/skit i den, den är verkar nybytt

107 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Nu går bilen kanon efter jag bytt, kamaxelgivare,tändspole och insprutningsrelä, körde 10 mil med bilen och sen började motorlampan lysa, men bilen går fortfarande kanon, men har tankt lite etanol och ska se om det hjälper, jag har läst bilen och det är lamdban som jävlas ska se om etanolen fixar det annars blir det och byta Lamdbadasonden

och Dupont
581 Inlägg
29 december 2013
Hoppas den funkar nu och att Lamban inte blir allt för dyr vid byte smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Sök