2689
Sök

Saab 9000 T16 CD68-SR problem med motortemperaturen

3 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
Hej!

Kan i princip ingenting om bilar så startar denna tråd för att få både tips på vad felet kan vara och även lite hjälp ifall jag ska ge mig in på att meka själv smile

Har som rubriken säger en Saab 9000, inhandlad för ca 2 månader sedan nere i Småland. Kör upp bilen till Uppsala utan problem men när jag sedan kör runt i den i stan på kvällen märker jag att den kokar. Stänger av bilen ett tag och kör sedan till närmaste mack för att fylla på kylarvätska.

Trots detta blir det inte bättre. Nästa dag när den fått vila över natten kör jag bilen ett par minuter och sedan är tempen på max..

Bilen har stått ett bra tag men de få gånger jag kört den har temperaturen stigit på det sätt jag beskrev nyss. Även fläkten/värmen i bilen fungerade inte. För ett par veckor sedan lämnade jag in den för provtryckning av kylaren, men det var inget fel på den. Kylaren var dock tom på vatten när jag lämnade in den. Mekanikern sa att det troligtvis är topplockspackningen som gått. Eftersom det kostar runt 10000 att laga var jag inne på att sälja iväg bilen till någon händig.

Dock gick jag ut nyss för att ta bilder på den för blocketannons och när jag startar bilen för att parkera om den märker jag att värmen i bilen funkar. Kör ett varv runt kvarteret för att se hur motortempen beter sig och den stiger på samma sätt som förut. Dock var kylaren tom på vatten när jag körde runt kvarteret. Men det som gjorde mig fundersam var när jag märkte att värmen funkade.

Min fråga är då om ni tror att det kan vara något annat än topplockspackningen som det är fel på? Har pratat med en kompis som sagt att jag ska kolla termostat och givare.

Men anledningen till att mekanikern på verkstaden trodde det var topplockspackningen som gått var för att vattnet de provtryckte med rann rakt igenom.

Så ja, vad tror ni?

Ursäkta min okunskap..

//Jacob

414 Inlägg
25 december 2013
Ryker bilen vitt eller? Om det försvinner så mycket vatten så måste det verkligen synas....

Du kan testa fylla på ordentligt med kylarvätska och se om det har rört sig något på nivån utan att du kört med bilen, t ex över en natt eller två. Utan att du försöker starta bilen så skruvar du ur alla fyra tändstift och lyser med en liten lampa ner i cylinderloppen och ser om det verkar stå vatten i cylindrarna. Du kan ta t ex en träpinne (skaft till en liten hobbypensel t ex) och se om det blir blött om det är svårt och se.

Kolla också hur oljan ser ut, om den ser ut som majonnäs så går det kylvätska i oljan också, typiskt tecken på trasig packning.

Sök