4512
Sök

Växellåda automat krånglar

2 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva hjälp att diagnostisera felet på min VW Golf CL Mk3 97, växellådan krånglar. Jag hade parkeringsläget i och skulle starta bilen, men fick bara igång tändningen, fortsatte och försöka ett antal gånger men det gick ändå inte, så jag la i drive istället och märkte att spaken gick otroligt lätt, inga växlar går i, om jag trycker in "spärrknappen" (som gör att jag inte ska kunna byta från drive till reverse osv, så kan jag dra spaken fram och tillbaka Utan problem, dvs inga växlar hoppar i, vad är problemet?

2 855 Inlägg
27 december 2013
Säkert växelföraren som hoppat isär på nåt ställe.

Bara ta sig under och kika från växellådan och bak till spaken, Ha gärna nån som drar i spaken medan du kollar.

Menar att man ska dra i växelspaken Så det inte misstolkas roll hahaha
Senast redigerat av uhlin (27 december 2013)

Vettemannen
27 december 2013
Winneberg skrev:
Hej! Jag skulle behöva hjälp att diagnostisera felet på min VW Golf CL Mk3 97, växellådan krånglar. Jag hade parkeringsläget i och skulle starta bilen, men fick bara igång tändningen, fortsatte och försöka ett antal gånger men det gick ändå inte, så jag la i drive istället och märkte att spaken gick otroligt lätt, inga växlar går i, om jag trycker in "spärrknappen" (som gör att jag inte ska kunna byta från drive till reverse osv, så kan jag dra spaken fram och tillbaka Utan problem, dvs inga växlar hoppar i, vad är problemet?

Har du kollat så det inte är ett stag/en länk som släppt/gått sönder? Det måste ju ha hänt nåt så att startspärren på lådan inte står på P eller N och då ska man ju inte kunna starta motorn.

/Benny

Evildan
27 december 2013
Jag tror även jag som herrarna här ovan, ett stag eller vajer som gått av/hoppat ur.

Felsökning på det vis som föreslagits, ett trevligt spakryckarsällskap är att föredra.
Senast redigerat av Evildan (27 december 2013)

2 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
Okej, tack så mycket, ska undersöka problemet nästa helg. smile

Sök