4532
Sök

Volvo 940 -91 Startar inte, Problem på bränsle-sidan.

Malte
269 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#1
Gnista finns och den tänder till på startgas.
Lite historik om vad vi har gjort:
Lamnda lampan lyser.
Bytat bränslefilter.
Båda bensinpumparna fungerar.
Tog loss fuel railen och konstaterade att spridarna inte öppnade när man drog på starten.
Satte tillbaka bryggan och satte jord till grå kabel på 1 av spridarna, då hosta bilen till på 1ans cylinder.
Rengjorde jordplattan som bränsle styrboxen jordar med.

Och då startar bilen, den körs cirka 3 mil med och står en del på tomgång.
Lamnda lampan släcks.
Vid tillfällen så hackar bilen till lite som att den ska dö. Därefter dör den helt.

Vad som har kontrollerats efter åt, återigen är gnista, samma jordpunkt till styrbox.

Någon som har en idé på vad man skall gå vidare med?
Senast redigerat av Yo (29 december 2013)


Malte
269 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har någon idé?


2 452 Inlägg
30 december 2013
#3
låter som att se över jordpunkter helt,samnt kolla spridarna o göra rent dom....kanske blivit skit som gör att dom inte öppnar då.

döden kommer tillbaka

Malte
269 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#4
turbodeath skrev:
låter som att se över jordpunkter helt,samnt kolla spridarna o göra rent dom....kanske blivit skit som gör att dom inte öppnar då.

De 2 jordpunkterna i skärmarna samt jordflätorna till motorn och jordkablarna till spridarna, något mer ställe som borde rengöras?


6 533 Inlägg
30 december 2013
#5
Hej!
Du har alltså två bränslepumpar, en i tanken och en under förarstolen!?-Precis som gamla 740/745!?
Att bakre pumpen låter garanterar inte att den pumpar soppa! Ta loss slangen under förarstolen och kolla.
Det ska rinna fram lite soppa när du vrider om tändningsnyckeln.
Bakre pumpen pumpar bara med 0,2bar så det kommer inte ut särskilt mycket soppa. Hur mycket soppa har du i tanken?
Bakre pumpen hjälper till att få fram soppa vid låg nivå i tanken. Vid full tank eller däromkring har du självrinning från tanken fram till främre pumpen (som pumpar med 4 bars tryck).

Kolla elanslutningarna på tanken (tanklocket) Dessa anslutningar (Till pump och reostat(tankmätare) ) har en tendens att ärja sönder. De sitter under "plastpluppen" på tanklocket.
Det felet vara det på brorsans 745:a -87.  Vi tog bort "plastpluppen" och lödde sladdarna direkt på reostat resp pumpsladdarna.
Senast redigerat av jaka54 (6 januari 2014)


Malte
269 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Du har alltså två bränslepumpar, en i tanken och en under förarstolen!?-Precis som gamla 740/745!?
Att bakre pumpen låter garanterar inte att den pumpar soppa! Ta loss slangen under förarstolen och kolla.
Det ska rinna fram lite soppa när du vrider om tändningsnyckeln.
Bakre pumpen pumpar bara med 0,2bar så det kommer inte ut särskilt mycket soppa. Hur mycket soppa har du i tanken?
Bakre pumpen hjälper till att få fram soppa vid låg nivå i tanken. Vid full tank eller däromkring har du självrinning från tanken fram till främre pumpen (som pumpar med 4 bars tryck).

Kolla elanslutningarna på tanken (tanklocket) Dessa anslutningar (Till pump och reostat(tankmätare) ) har en tendens att ärja sönder. De siter under "plastpluppen" på tanklocket.
Det felet vara det på brorsans 745:a -87.  Vi tog bort "plastpluppen" och lödde sladdarna direkt på reostat resp pumpsladdarna.

Tack för tipset, ska kolla upp detta !


871 Inlägg
2 januari 2014
#7
Provat felkoder?


Malte
269 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#8
beckstroem skrev:
Provat felkoder?

Hade felkoder på lamndasond + att lamnda lampan lyst i ca 20-30 mil, men när jag fick igång den så släcktes lamdasonds lampan nästan direkt.


Malte
269 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#9
Kan ju berätta att jag plockade upp ett spridar-relä sen så funkade besten igen!



Sök