Citroen C1 Startar inte.

tyrckfel
1 januari 2014 ·

Min Citroen C1 -08 stod ute ca 24 timmar och efter det så startar den inte. Startade felfritt tidigare och har alltid gjort. Startmotorn går och tändstiften kollade. Kan det vara bränslepumpen som kollapsat?

Kan man kolla på något enkelt sätt om det är pumpen? Alltså så att jag förstår hur jag ska göra. Kan noll om bilar.

Kostnad att lämna in bilen på verkstad om det är pumpen?

Mack855
1 januari 2014 · 1 354 Inlägg

Hur länge försökte du få igång den? Kollat så der finns olja i tråget? Finns det lite olja kan det ha blivit så att oljan har runnit ner i tråget igen och du kanske får hålla in nyckeln ett extra tag. Det tar ett tag innan oljan kommer upp till lyftarna och allt annat det ska till. Har man otur kan man få stå på startmotorn väldigt länge.. Min Volvo startade och dog, fick hålla på med nyckeln ett bra tag innan han hoppade igång.

Kolla oljan. Pröva att låta startmotorn dra runt skiten en stund. Det är det billigaste du kan pröva än så länge smile

Evildan
1 januari 2014 ·

Hur såg då tändstiften ut? Blöta? Svarta?

Prova att spraya lite startgas i insugsröret före luftfiltret, startar den då så är det bränsletillförseln som är problemet.
Försök inte bärga igång den, oförbränd bensin kan samlas i katalysatorn och skada denna om den tänder till.

Är rätt säker på att denna Daihatsukonstruerade motor inte har problem med att olja rinner ur ventillyftarna då dom inte brukar ha det problemet, men givetvis är alla kontroller välkomna för att få igång 3-pipen igen.

Senast redigerat av Evildan (1 januari 2014)

thePaavo Proffa
1 januari 2014 · 282 Inlägg

Kollat felkoder?  Det är tyvärr det absolut första man måste göra tyvärr..var annat förr wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Bimiss
2 januari 2014 · 154 Inlägg

Pumpen är ganska seg att få upp, utan rätt avdragare ka  du nog glömma det..
Inte direkt vanligt att pumpen går sönder.

Kolla, motorstyrdatorn på höger sida av torpedväggen - kolla efter ärj i kontakterna.

tyrckfel
3 januari 2014 ·

Bogserade ner bilen igår kväll till en verkstad så vi får se vad dom säger när dom ringer under dagen. Killen på verkstan trodde inte att det var pumpen då den har gått för lite (9000 mil). Hade hjälp när jag kollade stiften så jag kollade inte så noga hur de såg ut. Men som sagt, nu står den på verkstan och har blivit lovad svar under dagen. Återkommer senare och berättar.

tyrckfel
3 januari 2014 ·

Bogserade ner bilen igår kväll till en verkstad så vi får se vad dom säger när dom ringer under dagen. Killen på verkstan trodde inte att det var pumpen då den har gått för lite (9000 mil). Hade hjälp när jag kollade stiften så jag kollade inte så noga hur de såg ut. Men som sagt, nu står den på verkstan och har blivit lovad svar under dagen. Återkommer senare och berättar.

Evildan
3 januari 2014 ·

tyrckfel skrev:
Bogserade ner bilen igår kväll till en verkstad så vi får se vad dom säger när dom ringer under dagen. Killen på verkstan trodde inte att det var pumpen då den har gått för lite (9000 mil). Hade hjälp när jag kollade stiften så jag kollade inte så noga hur de såg ut. Men som sagt, nu står den på verkstan och har blivit lovad svar under dagen. Återkommer senare och berättar.

Fingers crossed att det inte blir något dyrt.

Bimiss
3 januari 2014 · 154 Inlägg

Jag har f.ö bytt pump på en bil som gått under 5 tusen mil, så det kan mycket väl vara pumpen.
På den bilen så gick den ryckigt vid gaspådrag till att sist inte vilja starta.
Bränsletrycket var så lågt att det ej gav utslag (C1 då jag jobbar med Citroen)

tyrckfel
3 januari 2014 ·

Fick ett samtal för en timme sedan och fick beskedet: Motorbyte. Kompressionen är för låg (4-6).

Ett till samtal för en halvtimme sedan: Bilen startar! Dom hade ingen förklaring till varför den startar nu. Men kompressionen är fortfarande för låg. Dom har bytt alla tändstift. Åkte och hämtade bilen och körde hem den, går felfritt. Har någon en förklaring till detta? Och varför är kompressionen för låg?

Bimiss
3 januari 2014 · 154 Inlägg

Om kompressionen var så låg, skulle den inte gå felfritt, något stämmer ej.

Varför bytte dom tändstiften?

Hur har dom testat kompressionen?

tyrckfel
3 januari 2014 ·

Men den går felfritt. Har kört omkring i närheten och den är hur pigg som helst. Tändstiften såg dåliga ut sa dom. Jag har ingen aning om hur dom kollade kompressionen. På tisdag tänker jag åka till en annan verkstad och be dom kolla. Litar inte ett smack på verkstan jag hade den på nu.

Glömde nämna en sak i första inlägget. Vi har under flera dagar använt bilen att köra en ca 50-100 meters sträcka med ca 10 minuters mellanrum under en flytt. Kan de ha påverkat att den inte startade och nu helt plötsligt startar?

Evildan
4 januari 2014 ·

tyrckfel skrev:
Men den går felfritt. Har kört omkring i närheten och den är hur pigg som helst. Tändstiften såg dåliga ut sa dom. Jag har ingen aning om hur dom kollade kompressionen. På tisdag tänker jag åka till en annan verkstad och be dom kolla. Litar inte ett smack på verkstan jag hade den på nu.

Glömde nämna en sak i första inlägget. Vi har under flera dagar använt bilen att köra en ca 50-100 meters sträcka med ca 10 minuters mellanrum under en flytt. Kan de ha påverkat att den inte startade och nu helt plötsligt startar?

När man kör sådana småsträckor blir förbränningen inte helt fullständig, ofullständig förbränning genererar i sin tur mycket sot, denna sot kan ha orsakat en beläggning som i sin tur ger otäta ventiler, då får du en minskad kompression samt stiften blir givetvis sotiga.
Ut på landsvägen, kör några mil, lite lagom inspirerat så motorn får jobba ordentligt med sina 68hk och gå på lite högre varv, är det sot kommer detta då att brännas bort och bilen kommer fungera på sitt vanliga ypperliga vis.
(om det nu är sot som är problemet)

tyrckfel
7 januari 2014 ·

Tror på din förklaring till varför kompressionen var låg. Har varit ute och kört flera mil under ett par dagar nu och har inte märkt av någonting konstigt med bilen. Nästa gång bilen behöver vård så blir det hos en "riktig" verkstad som vet vad dom håller på med.

Tack så mycket för hjälpen!

xXSammy
7 januari 2014 · 6 571 Inlägg
De/Dem
Evildan
8 januari 2014 ·

tyrckfel skrev:
Tror på din förklaring till varför kompressionen var låg. Har varit ute och kört flera mil under ett par dagar nu och har inte märkt av någonting konstigt med bilen. Nästa gång bilen behöver vård så blir det hos en "riktig" verkstad som vet vad dom håller på med.

Tack så mycket för hjälpen!

Vad skönt, då blev det inte någon dyr historia.

De Nada, lycka till med din roliga körglada vagn.

tyrckfel
19 januari 2014 ·

Bilen rullar fortfarande utan problem! smile

I onsdags så var vi på en Citroën-verkstad och gjorde ett nytt komp-test. 13-13,5 visar det! Så något motorbyte blir det då inte! smile

Senast redigerat av tyrckfel (19 januari 2014)

Evildan
19 januari 2014 ·

tyrckfel skrev:
Bilen rullar fortfarande utan problem! smile

I onsdags så var vi på en Citroën-verkstad och gjorde ett nytt komp-test. 13-13,5 visar det! Så något motorbyte blir det då inte! smile

Strålande.

Då är allt som det ska med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang