tyrckfel skrev:
Men den går felfritt. Har kört omkring i närheten och den är hur pigg som helst. Tändstiften såg dåliga ut sa dom. Jag har ingen aning om hur dom kollade kompressionen. På tisdag tänker jag åka till en annan verkstad och be dom kolla. Litar inte ett smack på verkstan jag hade den på nu.
Glömde nämna en sak i första inlägget. Vi har under flera dagar använt bilen att köra en ca 50-100 meters sträcka med ca 10 minuters mellanrum under en flytt. Kan de ha påverkat att den inte startade och nu helt plötsligt startar?
När man kör sådana småsträckor blir förbränningen inte helt fullständig, ofullständig förbränning genererar i sin tur mycket sot, denna sot kan ha orsakat en beläggning som i sin tur ger otäta ventiler, då får du en minskad kompression samt stiften blir givetvis sotiga.
Ut på landsvägen, kör några mil, lite lagom inspirerat så motorn får jobba ordentligt med sina 68hk och gå på lite högre varv, är det sot kommer detta då att brännas bort och bilen kommer fungera på sitt vanliga ypperliga vis.
(om det nu är sot som är problemet)