3528
Sök

Bromsskylning när skivan sitter i bakkant av fälgen

315 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
Hej

Tänkte slänga ut en fråga om någon har någon erfarenhet av bromsskylning då skivorna ligger innanför fälg? Vi pratar frambroms. Har fått tag på ett par fälgar som är rätt så breda och med den tänkte åkhöjden så tar det i spindel och styrled. Måste flytta ut fälgen för att bibehålla åkhöjden:(
Hade även tänkt att släppa ut luft i bakkant av hjulhuset.
Är detta tillräkligt för att få bory värmen då skivorna ligger så långt in?

Bilen kommer bara köras på bana.

//Mange

KHRacing
3 januari 2014
biltema har ett perfekt bromskylningskitt.

19 Inlägg
3 januari 2014
Jag har aldrig sett en bil som skivorna sitter innaför fälgen!? 9 ggr utav 10 så ligger skivan inom fälgen så länge det inte är någon alfa som hade skivorna på bakaxeln om jag inte missminner mig. Det finns smidiga slangar som ser ut ungefär som ventilations rör som man kan montera tex i fronten och sen dra så att det blåser kall luft mot skivan. Bak går göra på samma sätt eller bygga gälar.

315 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
strand18 skrev:
Jag har aldrig sett en bil som skivorna sitter innaför fälgen!? 9 ggr utav 10 så ligger skivan inom fälgen så länge det inte är någon alfa som hade skivorna på bakaxeln om jag inte missminner mig. Det finns smidiga slangar som ser ut ungefär som ventilations rör som man kan montera tex i fronten och sen dra så att det blåser kall luft mot skivan. Bak går göra på samma sätt eller bygga gälar.

Måste nog gå i en svenska lektion igen. Menade förstås innanför fälg. Jag har bara sett skivor som sitter när fälgnavet på framvagnar. I mitt fall så blir det i bakkantpå fälg så att varmluften går ut bakom fälgen. Vet inte om det har någon betydelse då man oftast vill att luften skall gå ut genom fälgen och inte smita bakom fälgen och i värsta fall kanske under bilen.

19 Inlägg
3 januari 2014
Jag vet inte hur pass viktigt det är vart värmen tar vägen så länge den transporteras bort ifrån skivorna.?original på många bilar går det kylning från fronten till insidan utav skivan. Om man ska ta till lite överkurs så finns det ju fälgar som är designade just för det här. Jag tror ford hade det på sina rally bilar. Jag har för mig att dom heter componitiv eller något liknande.  Dom skapar någon sorts turbelens av något slag.

866 Inlägg
3 januari 2014
Tänk på att ventilerade skivor tar luft i från navet och av centripetalkraften för att få luften att röra sig utåt i skivans kanaler. Broms skölden skyddar skivan från vatten och föroreningar vid centrum för stabil bromsverkan för originalbilar. Racing är det två saker som kan vara kritiskt. dålig luftväxling i hjulhuset  och fälgens utförande. Det man ska sträva efter är få så mycket kall luft nära navet och få bort så mycket som möjligt ute vid fälgen. Dom flesta bilar har ett något högre luft tryck i hjulhuset och ett under tyck utanför hjulhuset, Tänk på hur det ser ut när man kör i regn. Friskt med vattendimma från hjulhuset :-)

1 948 Inlägg
3 januari 2014
För att få effektiv kylning på bana så krävs det att du verkligen får luft direkt mot skivan, dvs du behöver leda luften dit, lättaste att göra det är att kapa hål och svetsa på en stoss på bromsskölden sen sätta på och dra en slang längst länkarmen och ut i fronten på bilen.

Att bara ha en luftkanal in i hjulhuset hjälper typ inte till något... skulle vara till att kyla däcken isåfall wink

Och bromskylning är nog dom mest välinvesterade pengarna man kan lägga på en bil som åker bana, inga problem att tjäna in dom på en säsong i minskat slitage.

315 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
baltis skrev:
För att få effektiv kylning på bana så krävs det att du verkligen får luft direkt mot skivan, dvs du behöver leda luften dit, lättaste att göra det är att kapa hål och svetsa på en stoss på bromsskölden sen sätta på och dra en slang längst länkarmen och ut i fronten på bilen.

Att bara ha en luftkanal in i hjulhuset hjälper typ inte till något... skulle vara till att kyla däcken isåfall wink

Och bromskylning är nog dom mest välinvesterade pengarna man kan lägga på en bil som åker bana, inga problem att tjäna in dom på en säsong i minskat slitage.

Självklart kommer det komma in kylslangar som blåser på navet i bromsskivan då jag kör med ventilerade skivor. Mina frågeställningar är då skivan ligger i bakkant av fälgen så borde vakuumet som bildas precis utanför fälgen inte ha någon påverkan på utsuget av varmluften från skivorna. Då jag är rädd att luften går ut bakom fälgen så frågade jag om någon hade erfarenhet av att sätta skivan bakom fälgen på frambromsarna. Framskärmarna kommer flyttas ut i bakkant för att hjälpa till dra ut luft från motorrummet och eventuell bromssystemet då det är ett undertryck bakom fälgen som man kan använda till detta.

Man kanske får bygga en luftstyrning i ytterkant av skivan för att styra om luften ut mot yttersidan av fälgen.

866 Inlägg
4 januari 2014
Det är ingen risk då den luftmängden du har runt om i hjulhuset och den som passerar i genom runt skivan kommer inte att värmas upp många grader då volym differensen är så stor.  Har inte sätt några problem på skapligt original bilar. Tänk på att där är en satans stor sak som flyttar massa luft i hjulhuset ! Hjulet :-) temperaturen är det inga bekymmer med från hjulhuset max 35-40 grader om yttertemperaturen är 20 grader.   Som nämnts innan leder man in en ventilations slang i från fronten så är det mer en tillräckligt. Där i mot så kan det var lite bekymmer med vatten på skivan när du slö åker med  dålig bromsverkan precis när man lägger på bromsen. Funkar bra sen typ 1 sek eller du märker det inte alls,

Sök