Jet / Statoil / Preem / ST1 eller spelar det ingen roll

S98
3 januari 2014 · 133 Inlägg

Har länge funderat samt lyssnat på hur folk försökt försvara sin "favoritmack"
med allt från hur den ena och andra fyller bilarna med bränsle från krigstider mm.

Kollade idag lite hastigt på de olika priserna, kollade då diesel.

Jet - 14.17 .- / lit
Statoil - 14.27.-*
Preem - 14.42.-
ST1 - 14.17.-

* -obemannad


Sedan kommer frågan, vart är det "bättre diesel", eller är det samma på varje ställe?
Läste lite hastigt att Preem kör med något som de kallar för ACP - samt ACP Evolution Diesel
och troligen ligger lite högre pga det.

Diesel verkar inte variera lika mycket som 95 / 98 på de olika stationerna
vilket också gör att man funderar om de kan vara "samma källa" / "samma kvalité"

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2014 · 13 746 Inlägg

tankar alltid på jet om det finns möjligheten.

vet inte varför men dom brukar ligga bäst i pris.
tankade iof vid st1 härom veckan på vägen till stockholm.
men orkar aldrig jämföra priser utan sätter i kortet och tankar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
3 januari 2014 · 3 329 Inlägg

ST1 för min del

känns som att bilarna går sämre med JET..

Båda mackarna ligger tätt intill varann

värst var en merca jag hade... fy vilken skillnad!

JET: bensin 95 gick hur dåligt som helst...
ST1: bättre men fortfarande inte bra! (dom har inte 98 oktan varken jet eller st1)
Shell: V-power gick den som ny.

jag har försökt hitta svaret på varför den var så men aldrig lyckats.. helt original 200  kompressor.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mack855
3 januari 2014 · 1 354 Inlägg

Kör v-power på bilar med överladd, med andra ord Shell. 98 på bilar utan turbo och då är det väl OK då ingen annan mack pumpar 98 i närheten.

mb_pucken
3 januari 2014 · 5 087 Inlägg

Jag tankar oftast på st1 då ja jobbar granne med en sådan station smile brukar även vara billigast på diesel här i stan smile

Senast redigerat av mb_pucken (3 januari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Johan85 Avstängd
3 januari 2014 · 1 418 Inlägg

riktig diesel till slitvargen:) inget mackskit här inte:) biodiesel kan ta sig:)

Andromeda Rumpmas
3 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Det bästa för bilen är nog som ovanstående talare säger: Skattelättad "fuldiesel", typ för jordbruk eller så. Men kan bli dyrt om man mot förmodan skulle åka fast.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-matte En Medlem
3 januari 2014 · 405 Inlägg

Tanka du där det är som billigast sålänge det inte ligger för långt bort.

Bensinen du tankar är ungefär samma oavsett mack då de stora depåerna används gemensamt och bränslena blandas då iallafall.

xeno95
3 januari 2014 · 735 Inlägg

Tankar bara statoil numera.
Har tankat ett bra tag på ST1, men vid första kylan så blev det vatten i tanken av dålig bensin, vilket gjorde att bilen inte startade under 3 dagar..

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Johan85 Avstängd
4 januari 2014 · 1 418 Inlägg

Andromeda skrev:
Det bästa för bilen är nog som ovanstående talare säger: Skattelättad "fuldiesel", typ för jordbruk eller så. Men kan bli dyrt om man mot förmodan skulle åka fast.

jordbruk?smile samma skitdiesel som finns att köpa på mackerna fast billigare:)

jag talar om äkta rökande livsfarlig diesel;)

Johan85 Avstängd
4 januari 2014 · 1 418 Inlägg

xeno95 skrev:
Tankar bara statoil numera.
Har tankat ett bra tag på ST1, men vid första kylan så blev det vatten i tanken av dålig bensin, vilket gjorde att bilen inte startade under 3 dagar..

nej kondens heter det: var hitta du vattnet?

Kanelbullen
4 januari 2014 · 1 722 Inlägg

Okq8 big_smile det är grejer tongue

Senast redigerat av Kanelbullen (4 januari 2014)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Boostrider Försöker iaf
4 januari 2014 · 1 998 Inlägg

OKQ8 eller ST1 när det gäller e85 då de har mest åtgång här i stan. Speciellt OKQ8. Bra när vinteretanolen byts mot sommaretanol. Tar ju inte så lång tid att få de "rent" tongue

Annars är det Preem då jag har ett kort där och får väldiga 5 öre rabatt per liter... Bekvämt med kort och sen räkning.
Alla obemannade ligger på samma pris så spelar ingen roll ändå...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
S98
4 januari 2014 · 133 Inlägg

Ja, i bensinväg har de för min del ofta blivit Jet, då vi här har en Jet med 98 fortfarande
men oftast blir de att man tankar 95 pga lathet.

I dieselväg var mest min tanke att se vad folk hade för erfarenheter, men flertalet verkar
vända sig dit priset är bäst, så kvalitén vet jag inte om de skillnad på.

Som tex Statoil som påstår att man ska komma 2,7% längre på deras diesel, kan de vara så att
de korrigerat så att pumpmätaren visar mer korrekt av mängden du får?
En vän tipsade om Preem och deras ACP Diesel som delvis ska innehålla Tallolja och smörja bra etc,
men, är den verkligen bättre än dieseln på ST1 / Jet mfl..

Intressant läsning + att man länge kört med bensin, så då kostar de inte så mycket att
betala samma pris för dieseln, för jag kommer nästa dubbelt så långt på samma mängd smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Dart_GT
4 januari 2014 · 25 Inlägg

Ang. de där med diesel så kan jag säga att förra året när jag körde buskröjningen så klarade vi oss bra när vi körde med statoil och okq8as diesel, sen började vi tanka på preem å då tog de inte länge innan vi hade alger i tanken på slagan. Så jag håller mig sen dess långt ifrån preems diesel om jag kan...

Krist
4 januari 2014 · 716 Inlägg

Jag har kort på Jet (ligger 300meter från hemmet) och tankat diesel där i ca 2 år utan problem. Tankat någon gång fulltank på Statoil och inte märkt någon skillnad i varken förbrukning eller motorn... Jagar inte priser, tankar med det som finns närmst

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
JesperNilsson
4 januari 2014 · 71 Inlägg

Glöm inte att statoils bränsle heter Miles... Haha

Volvo V70 D4 "R-Design" (2013)
Mack855
4 januari 2014 · 1 354 Inlägg

TDImannen1 skrev:
går ju inte å tanka "fuldiesel" nånstans där ja bor,,, !!?! polisen lägger ner MYCKET STORA resurser på å jaga fast bönder å åkare som säljer RIKTIG DIESEL här nere !!!!!  sad

Funderar på å åka ner till tyskland bara för å tanka hahahaaaa,,,, big_smile

Vet inte hur det fungerar med dieseln i Tyskland men en polare som är gammal meck och idag servicetekniker fick in en leverans med nyproducerade bilar ifrån Tyskland förra året när det var så jävla kallt i Sthlm och då hade den tyska bensinen frusit i tanken när den kom in i Sverige lol

S98
4 januari 2014 · 133 Inlägg

Kortfattat än så länge, så är de ingen större betydelse
om man väljer Jet / ST1 / Statoil eller OkQ8

Men risk för alger om man väljer Preem

(diesel gäller detta)

Har inte kollat priserna på OkQ8, men övriga ligger rätt jämnt14.17-14.27 .- / lit

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2014 · 13 746 Inlägg

S98 skrev:
Kortfattat än så länge, så är de ingen större betydelse
om man väljer Jet / ST1 / Statoil eller OkQ8

Men risk för alger om man väljer Preem

(diesel gäller detta)

Har inte kollat priserna på OkQ8, men övriga ligger rätt jämnt14.17-14.27 .- / lit

verkar som dom fått bukt på alg problemet har kollat diesel jag haft stått på dunk och det har inte börjat växt
även kollat mitt arbetsfordon som enbart tankas där än så länge har jag inte haft några som helst problem
och inga spår efter alger.. bränner ungefär 500-600liter diesel i veckan
så problemen borde visa sig ganska ordenkligt


vet att på mitt förra jobb hade vi problem med shells diesel och fick tömma ett antal tankar pga detta.

tror det viktiga är att det är bra snurr på bränslet. där jag tankar tankar enbart tunga fordon så dom tömmer nog sin tank 1gång i veckan minst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang