Att få alger i tanken av diesel från preem låter ju ganska skoj. Har tankat tusentals liter på preem i både diesel och bensin och har då aldrig nånsin haft problem med det.
I övrigt skiter jag fullständigt i var jag tankar.
Tankar på Tanka (Volvos mackar) både bensin och diesel. Har tankkort och så har man 10-15 öre rabatt på dessa stationer. tex dieseln igår 14.15 ink rabatt mot statoil 14.73 ligger breve varandra.
Att få alger i tanken av diesel från preem låter ju ganska skoj. Har tankat tusentals liter på preem i både diesel och bensin och har då aldrig nånsin haft problem med det.
I övrigt skiter jag fullständigt i var jag tankar.
att problemet finns beror på att skiten är "miljövänligt" idag har dom tillsatser för att det inte ska vara ett problem.
har inte hört talas om något problem på ett antal år. tror det var 4år sen vi hade problem men det gällde alla som säljer miljödiesel på den tiden.
så tror det bara är något som hängt kvar.
hade en dunk diesel stog i 6månader utan att se några problem så har dom lite snurr borde det vara obefintlig risk
Varför, det är ju 5 % etanol i den också? De har väl t o m "klassat" ned den från 99+ till ~98,5 oktan. Det är lika bra att tanka vanlig 98 oktan istället. Eller varför inte ta steget fullt ut och fixa etanoldrift på bilen istället? Det är ändå så mycket skit i bensinen idag, och etanolen är 104 oktan.
Varför, det är ju 5 % etanol i den också? De har väl t o m "klassat" ned den från 99+ till ~98,5 oktan. Det är lika bra att tanka vanlig 98 oktan istället. Eller varför inte ta steget fullt ut och fixa etanoldrift på bilen istället? Det är ändå så mycket skit i bensinen idag, och etanolen är 104 oktan.
Gjordes "sticktester" på soppan där man mätte oktanen och där visade det sig att...
Jag jobbar på Jet stationerna i Skövde eller har hand om dem, plus prisändrar varje dag, vi ligger alltid 10 öre under alla andra stationer förutom ST1, de ligger alltid under samma pris.
Så jag kör alltid JET, förutom när jag vill tanka V-shell power i Hondan då och då.
Varför, det är ju 5 % etanol i den också? De har väl t o m "klassat" ned den från 99+ till ~98,5 oktan. Det är lika bra att tanka vanlig 98 oktan istället. Eller varför inte ta steget fullt ut och fixa etanoldrift på bilen istället? Det är ändå så mycket skit i bensinen idag, och etanolen är 104 oktan.
Gjordes "sticktester" på soppan där man mätte oktanen och där visade det sig att...
Ser riktigt skumt ut. Om inte annat borde i alla fall 95 okt och V-power ha högre än angivet oktantal eftersom 5% etanol är tillsatt. Om man nu inte använt bensin med lägre oktantal och fått upp det till 95 med etanol.
95 vol% 95 oktan + 5 vol% etanol ger 95,45 oktan
Blandar man istället ut bensin med oktanhalten 94,3 så att den innehåller 5 vol% etanol får man 95 oktan. Det är säkert så de gör, det blir ju billigare
Men jag går inte med på att oktanhalten blir lägre om man blandar in etanol, det stämmer helt enkelt inte. Har soppan lagrats i ett öppet kärl i en månad innan mätning går jag med på det där resultatet, men då blir det ju jäkligt fel att påstå att det beror på etanolinblandningen.