Jet / Statoil / Preem / ST1 eller spelar det ingen roll

AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
4 januari 2014 · 175 Inlägg

Vet inte varför, men jag tankar alltid Preem eller Paroy

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
lurius
4 januari 2014 · 28 Inlägg

Endast V-Power :-)

Renault Megane RS Cup Trophy "Manthey - Racing" (2015)
Muttley
4 januari 2014 ·

Att få alger i tanken av diesel från preem låter ju ganska skoj.  Har tankat tusentals liter på preem i både diesel och bensin och har då aldrig nånsin haft problem med det.

I övrigt skiter jag fullständigt i var jag tankar.

PMPerformance
4 januari 2014 · 2 266 Inlägg

Tankar på Tanka (Volvos mackar) både bensin och diesel. Har tankkort och så har man 10-15 öre rabatt på dessa stationer. tex dieseln igår 14.15 ink rabatt mot statoil 14.73 ligger breve varandra.

svetsdiff !!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2014 · 13 746 Inlägg

tkd_rille skrev:
Att få alger i tanken av diesel från preem låter ju ganska skoj.  Har tankat tusentals liter på preem i både diesel och bensin och har då aldrig nånsin haft problem med det.

I övrigt skiter jag fullständigt i var jag tankar.

att problemet finns beror på att skiten är "miljövänligt"
idag har dom tillsatser för att det inte ska vara ett problem.

har inte hört talas om något problem på ett antal år.
tror det var 4år sen vi hade problem men det gällde alla som säljer miljödiesel på den tiden.

så tror det bara är något som hängt kvar.

hade en dunk diesel stog i 6månader utan att se några problem
så har dom lite snurr borde det vara obefintlig risk

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andromeda Rumpmas
4 januari 2014 · 3 860 Inlägg

lurius skrev:
Endast V-Power :-)

Varför, det är ju 5 % etanol i den också? hmm
De har väl t o m "klassat" ned den från 99+ till ~98,5 oktan. Det är lika bra att tanka vanlig 98 oktan istället.
Eller varför inte ta steget fullt ut och fixa etanoldrift på bilen istället? Det är ändå så mycket skit i bensinen idag, och etanolen är 104 oktan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
discokapten Kapten på disco!
4 januari 2014 · 1 729 Inlägg

lurius skrev:

Andromeda skrev:

lurius skrev:
Endast V-Power :-)

Varför, det är ju 5 % etanol i den också? hmm
De har väl t o m "klassat" ned den från 99+ till ~98,5 oktan. Det är lika bra att tanka vanlig 98 oktan istället.
Eller varför inte ta steget fullt ut och fixa etanoldrift på bilen istället? Det är ändå så mycket skit i bensinen idag, och etanolen är 104 oktan.

Gjordes "sticktester" på soppan där man mätte oktanen och där visade det sig att...

95 okt =  ~93 okt
98 okt =  ~95 okt
98+ (V-Power) = ~98 okt

Vem gjorde testerna? har du en länk?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Haziza87
12 januari 2014 · 239 Inlägg

Jag jobbar på Jet stationerna i Skövde eller har hand om dem, plus prisändrar varje dag, vi ligger alltid 10 öre under alla andra stationer förutom ST1, de ligger alltid under samma pris.

Så jag kör alltid JET, förutom när jag vill tanka V-shell power i Hondan då och då.

Senast redigerat av Haziza87 (12 januari 2014)

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Andromeda Rumpmas
12 januari 2014 · 3 860 Inlägg

discokapten skrev:

lurius skrev:

Andromeda skrev:
Varför, det är ju 5 % etanol i den också? hmm
De har väl t o m "klassat" ned den från 99+ till ~98,5 oktan. Det är lika bra att tanka vanlig 98 oktan istället.
Eller varför inte ta steget fullt ut och fixa etanoldrift på bilen istället? Det är ändå så mycket skit i bensinen idag, och etanolen är 104 oktan.

Gjordes "sticktester" på soppan där man mätte oktanen och där visade det sig att...

95 okt =  ~93 okt
98 okt =  ~95 okt
98+ (V-Power) = ~98 okt

Vem gjorde testerna? har du en länk?

Ser riktigt skumt ut. Om inte annat borde i alla fall 95 okt och V-power ha högre än angivet oktantal eftersom 5% etanol är tillsatt. Om man nu inte använt bensin med lägre oktantal och fått upp det till 95 med etanol.

95 vol% 95 oktan + 5 vol% etanol ger 95,45 oktan

Blandar man istället ut bensin med oktanhalten 94,3 så att den innehåller 5 vol% etanol får man 95 oktan. Det är säkert så de gör, det blir ju billigare smile

Men jag går inte med på att oktanhalten blir lägre om man blandar in etanol, det stämmer helt enkelt inte. 
Har soppan lagrats i ett öppet kärl i en månad innan mätning går jag med på det där resultatet, men då blir det ju jäkligt fel att påstå att det beror på etanolinblandningen.

Senast redigerat av Andromeda (12 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Digital_Kicker
12 januari 2014 · 3 721 Inlägg

Tankar på Jet, billigt å bra. Har aldrig haft problem med deras 95/98 och diesel. Det ägs ju av Statoil smile

birka76 BASS GLAD
12 januari 2014 · 1 381 Inlägg

Tankar på Jet,tanka  billigt å bra har tank kort där smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 januari 2014 · 5 753 Inlägg

Statoil då jag har statoil extra (eller vad det hette) vilket ger 25öre rabatt per liter, så det blir billigast smile

Senast redigerat av _Glenne_ (12 januari 2014)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
12 januari 2014 · 2 203 Inlägg

Tankar diesel på Preem. Har rabattkort med 65 öre rabatt från jobbet där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang