dawwe
...has left the building...
5 januari 2014
· 4 474 Inlägg
Var/när hävdar jag att mina bilar är finast? Snarare tvärtom! Jag säger själv att INGEN av de är i "nyskick". Skall jag gå på din beskrivning av "nyskick" så är snudd på samtliga mina 4 M i nyskick enligt din definition. Samtliga nylackade osv. Enligt mig då? Två är i klart bra skick, två i ännu liiiite bättre skick. Toppskick på nån? Mja, kanske kanske E34:an. Nyskick? Absolut INTE, även om man kanske närmar mig de regionerna i vissa avseenden på E34:an, observera nu är det min definition av nyskick, inte din. Nyskick för mig: Minimalt med stenskott, typ så många som blir efter 1000 mils körning. ALLA knappar reglage mm HELT utan synliga tecken på slitage. INGA slocknade dioder i knappar eller liknande. Inredning i utomordentligt skick, inga skador av något slag, nånstans. Mekaniskt 100% i ALLA avseenden, det mesta/allt nytt. Nyskick för mig är att man är nere o petar på detaljnivå, det kan vara en så enkel sak som i fallet med motorhuvens invändiga klädsel på min E34, det finns är "fläck" på den som syns i vissa vinklar/ljus, utöver detta har jag råkade jag göra en liten reva "dämpkudden" som sitter ovanför säkringsdosan, detta är ju så långt ifrån nyskick man kan komma enligt mig, bruksskick är rätt term! I mina ögon är det en jävla skillnad på "tillsnyggade o kontrollerade" delar (som tex dämparna på min bild) kontra HELT nya. Du kommer aldrig ifrån att de gamla är just gamla, även om de är helt OK så är de långt ifrån som nya.
Det jag "stör mig på" är dina lögner om "Du får ju en M5 E39 i toppskick för 60"...", vilket du inte får ens idag trots att det är över ett år sedan du fällde en kommentar av den typen! Det finns inga såna i toppskick för de pengarna, knappt ens i "bra bruksskick" enligt din definition då. Som sagt det du tycker är toppskick är i själva verket en rätt vanlig välskött och välbrukad bil som fått det underhåll den rimligtvis borde ha fått...
Kan nämna en episod när E39:an köptes för snart 7 år sedan. Visade sig att området ägaren bodde var ett mindre fint utanför Götet...Bådade inte gott. När vi närmade oss visade det sig att det fanns ett finare område bredvid, det var där ägaren bodde. Väl framme parkerar vi vid ett rätt vanligt hus med dubbelgarage. Ägaren kommer ut o öppnar, i garaget står E39:an bredvid en röd Ferrari 360 tror jag det var...Det kändes bra, har man råd med en Ferrari lär man oxå ha haft råd med att serva E39:an, vilket visade sig stämma. Bilen var i det skick den utgavs för att vara, vad jag vill kalla "bra bruksskick", eller ditt "toppskick". Det blev köp.
När jag var yngre fann jag mycket nöje i att göra i ordning bilar, vilket jag gör än idag. Skillnaden är att nu börjar jag på en mycket mycket högre nivå o försöker göra bilen så fin det bara går, utan att kostnaderna springer iväg groteskt. Jag gör allt som bara är möjligt själv, handlar smart även om det är av BMW, o gör saker o ting EN gång ordentligt istället för halvdant två gånger.
O för att återgå till din fråga: Du får M5 E39, M3 E36 o kanske nån enstaka M3 E46 för runt de 100". Vill du ha en bil i så bra skick som möjligt, välj då en "dyr" o välunderhållen, seriöst "uppfixad" E36. Då får du en bil som är relativt sportig, ser förmodligen bra ut o kommer inte ge dig några större negativa överraskningar. Men detta förutsätter att du tänkt äga bilen i några år iaf. Är tanken den att ha den en sommar o sälja vidare så köp en så ny bil som möjligt...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure