4 januari 2014
Trådstartare
Tanken är att börja bygga turbo motor till sommaren, och jag har länge tänkt ta och köpa en b234f (16v) och turbo konvertera men såg snabbt att pengarna springer iväg när man ska ha motor, svarva kolvar, renovera topp och svårare att få tag i delar, men frågan är, är det värt dom extra pengarna eller ska jag bygga på motorn jag har dvs b230e (8v)
Tanken är ju att köra original insug men med eftermarknads sprut.
jag vill försöka komma upp i 350-400hk så detta ska bli lite mer seriöst budgetbygge med en budget på ca 32k.
vet att E motorn är lågfriktions men ska ju byta till h profils stakar men med original eller turbokolvar.
Så frågan är, är det värt att lägga dom extra pengarna på 16v toppen, då jag vet att den är riktigt bra flödesmässigt original eller om man ska porta och sätta i större ventiler i 8v toppen, vilket blir billigast ?
kom gärna med tips på övriga delar som kan hjälpa mig på vägen, då detta blir mitt första turbobygge, ska självklart byta låda, koppling, tryckplatta, diff, bustningar, spjäll, ventiler, renovera topp, renovera block, H-profil, kolvringar, osv,
Tanken är att köra en t70 turbo eller kanske en hx35, men som sagt kom med förslag, tack på för hud /xytoo