2089
Sök

Vw jetta rat-look projekt.

projekt som börjar närma sig färdigt resultat, projekttråden kommer dock hållas öppen då förändringar och tillägg till bilen kommer göras titt som tätt. det som är gjort: *bromsar bytta runt om. *taklucka borttagen, igensatt med... Visa mer

68 417 Visningar
Projektet avslutat 6 juni 2016
72 Inlägg
21 februari 2015
Kan det va polyester geggan kallas?wink
Planerna låter ju bra, kör på smile

122 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
_DamnIt skrev:
siimbs skrev:
_DamnIt skrev:
Ska det bli riktigt lågt i sommar? big_smile

så lågt som jag kan ha det. tongue får se hur det blir med dom nya däcken och fälgarna på, men sommaren som var så var den hyfsat låg fram i alla fall, orkade dock aldrig byta bakdämparna så det blev bara lånade coils fram.
sen så beror det ju såklart lite på fälgarna, körde ju med breddade fälgarna en del, och dom stack ju utanför hjulhuset så det blev ju inte lägre än vad dom däcken/fälgarna tillät.
dom fälgarna jag förhoppningsvis blir ägare av inom några veckor låg på 7'' i bredd, så det borde ju gå att få ner den lite till då. (dom breddade är 9'')
smile

Gött att höra!
Btw, är det första baslådan du bygger? Tycker iallafall den ser vettig ut om den är det. Ett tips till framtiden, skippa reglarna inuti och kör med tjockare MDF/spån/plyfa istället. Men man lär sålänge man lever ju. wink

första lådan indeed! men jag var ju med lite under bygget av andra lådan så man fick ju lite pointers om hur man själv skulle bygga en framtida låda.
okej, ska ha det i åtanke vid framtida byggen. smile mdf'en vägde ju en del i tjockleken den var nu, så tanken var nog att försöka få ner vikten lite genom att köpa tunnare skiva och regla. vågade ju inte skruva direkt i skivorna av rädsla för att det skulle spricka. tongue men man kanske går +/- 0 med vikten i vilket fall om man nu skulle haft  tjockare skivor och inga reglar istället.

122 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
svensson99 skrev:
Kan det va polyester geggan kallas?wink
Planerna låter ju bra, kör på smile

ja jäklar i min själ! det var minsann en sån liten rackare som stod nere i skrubben. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-8051b90f5689366b4d3b4c1641a28066.jpg

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 februari 2015
siimbs skrev:
_DamnIt skrev:
siimbs skrev:

så lågt som jag kan ha det. tongue får se hur det blir med dom nya däcken och fälgarna på, men sommaren som var så var den hyfsat låg fram i alla fall, orkade dock aldrig byta bakdämparna så det blev bara lånade coils fram.
sen så beror det ju såklart lite på fälgarna, körde ju med breddade fälgarna en del, och dom stack ju utanför hjulhuset så det blev ju inte lägre än vad dom däcken/fälgarna tillät.
dom fälgarna jag förhoppningsvis blir ägare av inom några veckor låg på 7'' i bredd, så det borde ju gå att få ner den lite till då. (dom breddade är 9'')
smile

Gött att höra!
Btw, är det första baslådan du bygger? Tycker iallafall den ser vettig ut om den är det. Ett tips till framtiden, skippa reglarna inuti och kör med tjockare MDF/spån/plyfa istället. Men man lär sålänge man lever ju. wink

första lådan indeed! men jag var ju med lite under bygget av andra lådan så man fick ju lite pointers om hur man själv skulle bygga en framtida låda.
okej, ska ha det i åtanke vid framtida byggen. smile mdf'en vägde ju en del i tjockleken den var nu, så tanken var nog att försöka få ner vikten lite genom att köpa tunnare skiva och regla. vågade ju inte skruva direkt i skivorna av rädsla för att det skulle spricka. tongue men man kanske går +/- 0 med vikten i vilket fall om man nu skulle haft  tjockare skivor och inga reglar istället.

En stabil, effektiv låda väger en del, så enkelt är det. wink Men 19mm MDF har jag byggt lådor i. Väger ju ett snäpp mindre än 22mm, och har inte flexat ett dugg för mig. Stabilt och bra. smile

Norrlänning
643 Inlägg
25 februari 2015
Kul med en sån speciell bil i Östersund, synd bara att man flyttat bort. Har själv varit sugen på att ha en fis-jetta/vento att göra nåt liknande med.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
122 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
gutfucker skrev:
Kul med en sån speciell bil i Östersund, synd bara att man flyttat bort. Har själv varit sugen på att ha en fis-jetta/vento att göra nåt liknande med.

nä man ser ju inte många här i stan. tongue det är jag i jettan och en medelålders konstnär som kör rat-bubbla i ösd typ, förutom det finns det några riktigt sunkiga ''rats'' där dom bara har tagit en sprayburk och skrivit nå random ord över hela bilen. (och inte i graffiti-stil, utan med en 5-årings handstil) kanske är lite fel att klanka ner på andra rats när man kör en själv, men det är ju lite skillnad på rat och rat ändå måste jag säga.
det finns ju dom som faktiskt bryr sig om sin skapelse och bilen är trots rost och liknande genomtänkt, medans det finns andra som bara drar loss med sprayburk utan varken tanke eller motiv bakom och är nöjd med det. det är jag personligen inget fan av tongue

122 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
Renjaegarn skrev:
Hur F*n kunde jag missa denna tråd? Följer!

tack och välkommen! tongue haha

. . .
82 Inlägg
27 februari 2015
Renjaegarn skrev:

Undrar detsamma! Lätt prem, älska ratlook! ;D

122 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
såå... en mindre update såhär på kvällskvisten.
efter lite krångel gällande storlekar och modeller av fälgarna jag ville ha så hittade jag till slut rätt.

det var som så att fälgarna fanns i 3 olika versioner. FWD, STD och någon till, (vi kan kalla den NOPE så länge eftersom jag inte skulle ha den varianten) FWD var en lite smalare fälg som jag förstod det, som skulle passa till typiska europeiska bilar med lite mindre hjulhus. då jag var osäker så frågade jag om dessa först. FWD fanns dock inte så jag fick gå till plan B, vilket var STD. STD versionen var en standard fälg som också skulle passa till alla dom typiska europeiska bilarna, men djupet på fälgarna var större än FWD, så jag får hoppas att dessa kommer passa.
NOPE fälgarna var i huvudsak till för amerikanska bilar, då deras hjulhus av någon anledning är annorlunda mot vad europeiska bilars, så den gick bort direkt.

bestämde mig sedan för storleken, mailade företaget och han skickade en räkning. har ingen aning om hur IBAN och BIC funkar, så jag kilade in på swedbank och lät dom ta  hand om överföringen så allt skulle gå rätt till.
detta var igår (torsdag), och efter att ha googlat runt lite på tysklands-betalningar så hittade jag en hel hög inlägg från folk som betalat liknande saker, och att deras betalningar tagit mellan 2-5 arbetsdagar att gå igenom. så någon gång till veckan borde slantarna ha ramlat in på företagets konto och paketet skickas.

blir dock ett par nervösa dagar framöver, man vet ju aldrig till 100% om folk går att lita på, även om det är företag. man kan ju bli blåst, you never know!
men företaget verkade seriöst, dom hade en ambitiöst gjord hemsida, mycket information, namn, priser på frakt, länder dom skickar till, facebook-grupper m.m m.m. och om man är ute efter att blåsa folk så tror jag ju att man försöker ligga lite lågt istället för att försöka synas så mycket som möjligt.
dom hade även ett ebay-konto där dom hade fått runt 15 000 positiva feedback från affärer dom gjort. och ebay är ju i sig ganska strikta med att allt ska gå rätt till, så det känns ganska bra i alla fall.

länkar inte till någon hemsida eller fälgar, ni får vänta och se när/om dom kommer. tongue
som sagt, när fälgarna sitter på bilen så kommer jag slänga upp bild på resultatet, och jag kan ju bara säga som så att det kommer bli sjuuuuukt med dom fälgarna på. i can't wait!
när jag skruvat på dom, tagit några steg bakåt och överblickat min skapelse så kommer jag nog ha ett face som bilden/länken nedanför. xD och det hoppas jag blir reaktionen på folk som ser den rulla runt på stan i sommar med. tongue

tack för ikväll folket!

http://www.frumsatire.net/wp-content/up … 00x222.jpg
Senast redigerat av siimbs (28 februari 2015)

122 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
Woopiloop skrev:
Renjaegarn skrev:

Undrar detsamma! Lätt prem, älska ratlook! ;D

man tackar. tongue kul att folk uppskattar det! big_smile

Norrlänning
643 Inlägg
28 februari 2015
siimbs skrev:
gutfucker skrev:

nä man ser ju inte många här i stan. tongue det är jag i jettan och en medelålders konstnär som kör rat-bubbla i ösd typ, förutom det finns det några riktigt sunkiga ''rats'' där dom bara har tagit en sprayburk och skrivit nå random ord över hela bilen. (och inte i graffiti-stil, utan med en 5-årings handstil) kanske är lite fel att klanka ner på andra rats när man kör en själv, men det är ju lite skillnad på rat och rat ändå måste jag säga.
det finns ju dom som faktiskt bryr sig om sin skapelse och bilen är trots rost och liknande genomtänkt, medans det finns andra som bara drar loss med sprayburk utan varken tanke eller motiv bakom och är nöjd med det. det är jag personligen inget fan av tongue

Skillnad på rat och dålig smak wink

303 Inlägg
28 februari 2015
Nu blev man ju väldigt nyfiken på fälgarna.

36 Inlägg
28 februari 2015
pinsamt att jag ser den först nu... men grymt bygge! riktigt fet jetta smile

122 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
gutfucker skrev:
siimbs skrev:
gutfucker skrev:

Skillnad på rat och dålig smak wink

haha ja precis. tongue något åt det hållet i alla fall.

122 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
woddie skrev:
pinsamt att jag ser den först nu... men grymt bygge! riktigt fet jetta smile

äsch! med så många bilar som det finns här på garaget så är det inte lätt att hänga med alla gånger. tongue
man tackar, man tackar ödmjukast! big_smile

122 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
Baldrik skrev:

you and me both, my good sir. tongue vill ju inte inte avslöja för mycket, men: för att ens kunna använda fälgarna behöver jag en adapter då det inte är rätt bultmönster, vilket gör det ännu nervösare. ifall inte adaptern funkar med bultarna så måste jag leta upp någon plåtslagare som kan göra egna bultar, eller kika runt på nätet efter alternativa bultar. bult-problemet + fälg-versionerna lägger ju till lite i nervositet. tongue i värsta fall så kommer dom helt enkelt inte passa och jag blir tvungen att slänga upp dom på blocket direkt. men man håller tummarna för att det ska passa som det ska. tongue

346 Inlägg
28 februari 2015
siimbs skrev:
Baldrik skrev:

you and me both, my good sir. tongue vill ju inte inte avslöja för mycket, men: för att ens kunna använda fälgarna behöver jag en adapter då det inte är rätt bultmönster, vilket gör det ännu nervösare. ifall inte adaptern funkar med bultarna så måste jag leta upp någon plåtslagare som kan göra egna bultar, eller kika runt på nätet efter alternativa bultar. bult-problemet + fälg-versionerna lägger ju till lite i nervositet. tongue i värsta fall så kommer dom helt enkelt inte passa och jag blir tvungen att slänga upp dom på blocket direkt. men man håller tummarna för att det ska passa som det ska. tongue

borde gå att fixa omvandlings spacers som funkar smile

122 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
mini-update!

Skrev till den orderansvarige för att kolla om överföringen gått igenom och ifall pengarna i så fall kommit fram som dom skulle, fick svaret att dom fått in pengarna igår, men hade fullt upp med nån mässa för företaget och att dom var under lite stress för ögonblicket, men att han skulle skicka fälgarna idag ifall han fick tid över, och annars skulle han fixa det i morgon. (torsdag)
så förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan dom är på väg till sverige. tongue

MK1<3
367 Inlägg
10 mars 2015
Det här projektet kommer följas! ser riktigt bra ut änsålänge smile gillar allt big_smile

Det finns bara 2 sorters bra musik Rock & Roll!
Caddy Mk1 Turbodiesel Projektet
Passat Pendlarprojektet

Sök