8499
Sök

Kallstartstestet ? vilken vinterfunktion kan du inte leva utan? ??

916 Inlägg
Igår 14:18
När W201 skulle förevisas inför svensk motorpress var nedre ventilationsutblåset på tidigt byggda bilar rakt på högerfoten för föraren på vänsterstyrda bilar, temperaturen var så hög att lackskorna påstods smälta.
Detta löstes med att pressansvarig stoppade in en trasa i utblåset för att inte steka journalisternas fötter.
Samma individ låste även skjutmånen för stolarna så att dom inte gick ända bak för att hindra baksätet i den lilla bilen att bli obrukbart.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 573 Inlägg
Igår 14:20
The-GOAT skrev:
När W201 skulle förevisas inför svensk motorpress var nedre ventilationsutblåset på tidigt byggda bilar rakt på högerfoten för föraren på vänsterstyrda bilar, temperaturen var så hög att lackskorna påstods smälta.
Detta löstes med att pressansvarig stoppade in en trasa i utblåset för att inte steka journalisternas fötter.
Samma individ låste även skjutmånen för stolarna så att dom inte gick ända bak för att hindra baksätet i den lilla bilen att bli obrukbart.

Den där tidningen har jag  någonstans!

1 556 Inlägg
Igår 15:06
The-GOAT skrev:
På fortsatt tal om vädret, på den tiden jag körde taxi var det en vinter ganska mycket vinter, bussar ställdes in, tidningar och post delades inte ut pga risken att ge sig ut i vintervädret, men skolskjuts och omsorgsresor, färdtjänst samt sjukresor det körde vi ändå.

Denna vintern var det några väldigt snörika dagar på västkusten. Bussar och spårvagnar ställdes in, men jag hade några av mina 12h-pass med distributionskörning att roa mig med. Att köra var en del av utmaningen, att släpa pallar och paketburar genom snön var en annan. Det var nog bland det värsta jag varit med om, men godset ska f*n fram! big_smile
Senast redigerat av trubbelturbo (Igår 15:07)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

7 646 Inlägg
Igår 18:37
här i Skellefteå ställs det bara in bussar om det är halt, -30 allt är som vanligt wink bara gå till jobbet å inte gnälla wink

2 428 Inlägg
för 22 timmar sedan
Bränslevärmare med tidur/fjärr är nog rätt svårt att vara utan för mig oavsett om man har en rätt modern bil eller gammal.

Motor/kupevärmare tycker jag inte är effektivt nog för att göra mig nöjd....även om bilen är varm när man startar så kallnar den fort pga motorn inte är varm nog,

Rattvärme etc kan jag vara utan men dieselvärmaren är en gudagåva

Finns fan inge värre än att skrapa rutor för att sedan hoppa in i en iskall bil som försöker att kyla ihjäl mig...

8 104 Inlägg
för 6 timmar sedan
Mossan1 skrev:
För vintern
Fyrhjulsdrift (på i alla fall ena bilen, eftersom man bor utanför centralorten) elektrisk motorvärmare med kupeuttag och en bra kupevärme och defroster samt ett bra halvljus, som inte är xenon.

Övrigt behöver man inte.

Men ALDRIG I HELA LIVET, en bil med elektriskt infällda handtag eller klimat som styrs via tuschskärm. (=Tigga om problem redan utan minusgrader som parameter)

Det här med 4-hjulsdrift är lurigt - i alla fall på vintern - vid körning på extremt kurviga landsvägar.
Mina erfarenheter av 4x4-bilar började 1999 och har omfattat 16 bilar med olika 4x4-system.

Väldigt lurigt och farligt är det att köra med konstant inkopplad 4x4 på isig väg.
Läskiga bilar är Jeep Wrangler och Suzuki Samurai och Jimny.

Bäst och säkrast är med bilar som har differential mellan axlarna.
Typ Lada Niva, Land Rover Defender, Mercedes G-Wagen och Toyota Land Cruiser.

Personligen har jag dålig erfarenhet av "lossas-4x4" typ Volvo, AUDI m fl.
På dessa "lossas-4x4" vet man aldrig när bakhjulsdriften kopplas in i t ex en långsträckt kurva på isbelagd väg.
Ger man lite extra gas i kurvan så ändras bilen från att vara understyrd till att bli överstyrd när bakhjulsdriften kopplas in.

Bland de smartaste konstruktionerna är den på Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Där väljer man endera konstant FWD, automatiskt inkopplad 4x4 eller konstant 4x4 med ett vred på instrumentbrädan.
Och man kan göra det under drift emedan inkopplingen sker mjukt utan mekanisk kugghjulsingrepp.
Inkopplingen sker på i princip samma sätt som automatkopplingarna på DKW och SAAB 96 = järnfilspån aktiveras magnetiskt.
Har tyvärr inte lågväxel, men det kompenseras till viss del av automatlådan.

Generellt och lite slarvigt uttryckt behövs 4x4 nästan bara i själva startögonblicket för de flesta bilister.
Annat är det vid offroadkörning.

En annan farlig sak är aktiverade differentialspärrar på isbelagd vägbana.
Vare sig de är manuella eller automatiska.

Ett mellanting är torsen.

För vanliga bilister är ESP nästan lika effektivt  som differentialspärrar.
Nackdelen med ESP är den "lägger av" när den blir överhettad, vilket kan vara jobbigt när man försöker ta sig upp för en lång lång backe på lösgrus eller is.

Ursäkta snudd på kåseri - igen.

* Voff voff *
11 320 Inlägg
för 31 minuter sedan
Bono_ skrev:
Tänk er en vanlig svensk morgon med -15°C, mörkt ute, snö på bilen och bråttom till jobbet. ?
Vilken funktion är då den riktiga "måste-ha" för er?

Med en vettig uppvärmning av bilen, oavsett om det är dieselvärmare, bensinvärmare eller elvärmare, så behövs inte övriga funktioner egentligen. Är bilen varm så är den varm.

Rattvärme, sätesvärme osv behövs ju egentligen bara för att kompensera när något av ovanstående saknas.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök