3296
Sök

Vw jetta rat-look projekt.

projekt som börjar närma sig färdigt resultat, projekttråden kommer dock hållas öppen då förändringar och tillägg till bilen kommer göras titt som tätt. det som är gjort: *bromsar bytta runt om. *taklucka borttagen, igensatt med... Visa mer

68 168 Visningar
Projektet avslutat 6 juni 2016
122 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
#141
ÄNTLIGEN!!! big_smile big_smile big_smile nu har oron i magen släppt! fälgarna har kommit gott folk!
och som jag sa så kommer jag inte riiiktigt än lägga upp bilderna på fälgarna, utan väntar med det tills dom har fått nya fina däck på sig och sitter på bilen. förhoppningsvis kommer dom passa utan någon vidare modifiering.
en annan anledning till att jag inte vill sätta dom på bilen just nu är att det finns så mycket tjyvar å tattare i östersund, så jag vill ta en tur till sundsvall för att köpa mig fälglås, så dom inte blir stulna efter nån vecka. tongue

however så tänkte jag lägga upp en liten ledtråd till vad som komma skall, och då detta är ett bilforum så antar jag att dom flesta vet vad det är ni kollar på och vet till 90% vad det är för fälgar. tongue

så glad som jag var när jag öppnade posten idag har jag nog inte varit på flera år, tror hjärtat missade ett slag när jag fattade att dom kommit. tongue fy faaan vad jag ser fram emot denna sommaren!

det var allt för idag. smile fridens på er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-55de780ef84beaac6903da4e3342a007.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-252fbe33f1d85937cff6f413540b32aa.jpg
Senast redigerat av siimbs (12 mars 2015)


349 Inlägg
12 mars 2015
#142
http://image.lowridermagazine.com/f/tech/8133644+w799+h499+cr1+ar0/0610_lrmp_01_z%2Bknockoff%2Brims.jpg

såna här? big_smile


122 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
#143

dammit, för enkel ledtråd.. ;P


Norrlänning
643 Inlägg
13 mars 2015
#144
Är det bara låsbara hjulbultar du ska ha så borde det väl finnas på laitis eller mekonomen?


122 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#145
gutfucker skrev:
Är det bara låsbara hjulbultar du ska ha så borde det väl finnas på laitis eller mekonomen?

ska nog köpa såna med, men tänkte på riktiga fälglås, såna med typ 3 armar på som man fäster runt hela skiten, och låser med nyckel. smile så om dom vill ha fälgarna så måste dom först ta bort typ 4 såna, och sen lyckas få bort lås-bultarna. en stöld ska ju gå snabbt, och för att lyckas med det måste dom ju sitta typ 1 timme. :p


122 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#146
det jag är mest nojjig över är:

kikade runt på Youtube osv, och där var det några stk som sa att man måste ha korta hjulbultar, för annars tar bultarna i fälgen när man ska sätta ihop fälgen och adaptern.  har ingen koll på vart man skulle kunna hitta kortare bultar ifall det nu är så att vanliga bultar är för långa. hmm


Norrlänning
643 Inlägg
14 mars 2015
#147
Laitis har alla möjliga storlekar på bultar, borde kunna finnas nåt som passar?


122 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
#149
så, jag var ut under dagen och prov-monterade fälgarna, det funkar så gott som!

några mindre komplikationer dock:
*bak är det ju trummor, och när man skulle skruva på adaptern bak så var adapter-hålet liiite för litet för diametern på trumman, så adaptern lägger sig inte helt emot trumman utan det saknas ca 1 cm. det hade ju kanske inte varit så farligt om det nu inte var så att kanten på baksidan av adaptern som lägger sig mot trumman är rundad/snedskuren, så om man skruvar åt en bult mer än en annan så lägger sig adaptern lite snett, vilket gör att hela fälgen hamnar snett. dock så ska jag beställa nya trummor som är lite nyare och finare, och dom kanske inte har samma kant som dom jag har nu. ifall dom nu har det så ska jag ordna ett par spacers som lägger sig mellan adaptern och trumman så allting lägger sig som det skall.

letade upp en bild på hur det ser ut. det andra måttet från vänster (57) är kanten adaptern lägger sig på just nu.
http://www.mekonomen.se/systemmedia/ful … ma-bak.jpg

*fram gick adaptern på som den skulle, fälgen passade bra utan att ta i varken dämpare eller andra viktiga delar, så det är jag nöjd över, det var ingen fara med bultarna, dom fick plats i utrymmet mellan fälg/adapter med 0.5 - 1 centimeters marginal.
men, adaptern och fälgen ligger jääävligt nära bromsoket fram. tror inte ens att det är 1mm frigång. hur blir det när man bromsar? rör sig oket under inbromsning? tror ni det är okej att bara slipa ner bromsoket en smula så man får några extra millimeter?
är det detta som är adapter-fitment månntro? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-cd94c647b03c25d008371f1c72fc78f8.jpg

förutom dom 2 sakerna så var det inga problem med att få på fälgarna, vilket är en lättnad.
så nu är det bara att invänta lön och beställa däck och lite annat smått och gott, sen är det dags att boka besiktning och få ut den på vägarna igen. tongue

tack för idag gott folk, och ha en trevlig lördagskväll/natt.


56 Inlägg
18 mars 2015
#150
Jag tror det går bra fram jag, oket rör sig lite, lika så hjullagret vid belastning, men oket kläms ju ifrån spacerplattan, samt skulle det ta i lite så slipas det nog ner ganska fort ändå! Men vill man kan  man ju slipa lite grann... smile

Bak, är det mycket som fattas på diametern på centrumringen? Går ju fila ner det litegrann, hade en kant från nått hammar slag på min merca som jag fick fila ner för att få på fälgen enklare, eventuellt kan du ju slipa lite inuti adaptern också om det är färg eller så? Hjulbultarna ska ju centrera adaptern så det är ingen fara att slipa för mycket.

Ska bli kul att se den rulla i sommar igen!smile

122 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#151
Znurp skrev:
Jag tror det går bra fram jag, oket rör sig lite, lika så hjullagret vid belastning, men oket kläms ju ifrån spacerplattan, samt skulle det ta i lite så slipas det nog ner ganska fort ändå! Men vill man kan  man ju slipa lite grann... smile

Bak, är det mycket som fattas på diametern på centrumringen? Går ju fila ner det litegrann, hade en kant från nått hammar slag på min merca som jag fick fila ner för att få på fälgen enklare, eventuellt kan du ju slipa lite inuti adaptern också om det är färg eller så? Hjulbultarna ska ju centrera adaptern så det är ingen fara att slipa för mycket.

Ska bli kul att se den rulla i sommar igen!smile

nja, bak är det nog tyvärr inte så lätt som att bara slipa ner. om du kikar bilden nedanför så kanske du förstår lite bättre hur jag menar.
det röda ska då alltså föreställa adaptern, och dom svarta sträcken i det röda är vart innerkanten på adaptern är. så den lägger sig ganska bra runt den första nivån med mindre diameter, men lägger sig ovanpå den andra. och det är då den kanten den lägger sig på nu som sluttar neråt, och adaptern hamnar därför snett beroende på hur hårt man skruvar.
enda sättet för att få det rakt i så fall är att mäta med skjutmått och dra åt varje bult liiiite, liiiite åt gången och mäta eftersom. vilket inte känns så säkert. tongue så det blir att beställa nya trummor till veckan, och lägger dom sig likadant så har jag en vän som är svetsare, så tänkte kika om han kanske kan fixa 2 spacers på jobbet för några hundringar. kan ju inte va alltför svårt, en skiva med 4 bulthål och ett stort i mitten. smile

bild nummer 2 är då alltså hur spacern i blått hade fixat biffen, och bild nummer 3 är hur det blir nu, beroende på hur hårt man skruvar på vilka bultar. den glider typ av ena sidan, och ner på den andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-f7a890deb61dbf7e330205e487a93551.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-a69934cb13d991540e59b7f4766c416b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-bd8b94792a2b519d7026ebb8781d3387.jpg
Senast redigerat av siimbs (19 mars 2015)


111 Inlägg
20 mars 2015
#152
som jag fattar det så behöver du en spacer med mindre nav styrning eller så behöver du göra nav hålet i den röda adaptern större beror på hur mycket gods du har men snacka med killarna på spacer.se dem kan säkert hjälpa dig. hade inte kört med spacer utan nav styrning kommer vibrera som fan


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
122 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#154
silentpower415 skrev:
som jag fattar det så behöver du en spacer med mindre nav styrning eller så behöver du göra nav hålet i den röda adaptern större beror på hur mycket gods du har men snacka med killarna på spacer.se dem kan säkert hjälpa dig. hade inte kört med spacer utan nav styrning kommer vibrera som fan

navstyrning? what's that?
så det skulle alltså inte bli nå bra om man bara fyllde ut mellanrummet och sen köpte bultar som var lite längre? typ om en vanlig bult är 3cm till exempel, och spacern/distansen är 1cm, att man köper bultar som är dom orginala 3cm + spacerns tjocklek?
minns inte exekt hur mkt det var som fattades, men 7mm låter bekant, så det kanske var 7 mm mellan adaptern och trumman.
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-f42df0e42ac9025dc7d616ea4075922c.jpg


kan man kanske göra som TWINS skrev och ta med trumman till någon med fräs/svarv som får svarva bort några mm på navet där det är för tjockt? för det hade ju varit relativt enkelt, till och med jag skulle kunna göra det ifall jag hade tillgång till svarv. höll ju på lite med plåt, svarv, svets osv i skolan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200831/200831-39e4bef30a36a6652cf4fe2fffd3a8b8.jpg
Senast redigerat av siimbs (20 mars 2015)


111 Inlägg
21 mars 2015
#155
navstryrning är navet på trumman eller liknande
jag gjorde en bild åt dig här så här skulle jag gjort.
http://i.imgur.com/K1dybxb.jpg

eller svarvat upp "röda spacern" så det passar på trummans nav


56 Inlägg
21 mars 2015
#156
Som föregående säger, spacer och längre bultar ska du nog satsa på i det här fallet, samt med navstyrning. Alternativt en spacer med nya gängor i  beroende på hur långt ut fälgen ska.
Navet är ju centrum på själva trumman som fälgens allra mittersta ska ligga mot i vanliga fall.
Tycker INTE att du ska slipa på adaptern, blir den för tunn kan den gå av och hjulet sticker någon annanstans...  wink

122 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#157
Znurp skrev:
Som föregående säger, spacer och längre bultar ska du nog satsa på i det här fallet, samt med navstyrning. Alternativt en spacer med nya gängor i  beroende på hur långt ut fälgen ska.
Navet är ju centrum på själva trumman som fälgens allra mittersta ska ligga mot i vanliga fall.
Tycker INTE att du ska slipa på adaptern, blir den för tunn kan den gå av och hjulet sticker någon annanstans...  wink

okej, nä adaptern tänkte jag låta bli hur som, för skulle någon av dom gå sönder så är det lite knepigare att få tag på nya såna än att hitta andra reservdelar.
om jag gör som jag visade en bit upp då? (4 inlägget från detta inlägg) kan man svarva bort lite från själva trumman? eller skulle det bli för svagt då?
Senast redigerat av siimbs (21 mars 2015)


122 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#158
silentpower415 skrev:
navstryrning är navet på trumman eller liknande
jag gjorde en bild åt dig här så här skulle jag gjort.
http://i.imgur.com/K1dybxb.jpg

eller svarvat upp "röda spacern" så det passar på trummans nav

nått sånt här då med andra ord? smile

http://213.212.61.149/~manton/img/cms/s … rrade8.JPG
Senast redigerat av siimbs (21 mars 2015)


56 Inlägg
29 mars 2015
#159
siimbs skrev:
nått sånt här då med andra ord? smile

http://213.212.61.149/~manton/img/cms/s … rrade8.JPG

Jag skulle satsa på dem spacerplattorna och går dem inte på navet så skulle jag be någon med svarv att slipa ner plattans centrumnav så den passar adaptern! smile
Senast redigerat av Znurp (29 mars 2015)

122 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#160
med risk att bli dumförklarad på hela garaget, så var jag härom dagen ut till bilen för att börja skruva av fälgar och trummor. när fälgarna var av och jag skulle påbörja av-monteringen av trummorna så tyckte jag att det såg smått underligt ut på trumman, jag hade kollat trumman förut och allting såg ut att vara i metall, men nu så hade lite av ena hörnet blivit svart på den där otroligt störiga kanten som gjort mitt liv surt.
så jag tog fram kniven och tryckte in den i vecket, och mycket riktigt.. den flyttade sig utåt.. det jag hela tiden antagit varit en del av trumman, var bara en otroligt gammal centreringsring, som efter flera år såg ut som en del av metallen, med ett tjockt lager av smuts, olja, rost osv.osv över sig, som satt väldigt hårt fast.
DUUUH right? :p

såå, när centreringsringen var borta så la sig adaptern som förväntat mot trumman som den skulle ha gjort från första början, och denna centreringsring fanns inte på andra sidan, därav en fälg som stuckit ut mer än den andra.
man känner sig ju något korkad, men det var ju tur att jag upptäckte detta innan jag börjat skruva ner allting och gjort en massa jobb i onödan. tongue

however, när centreringsringen var borta så blev glappet istället för stort. så jag åkte runt till olika affärer på stan för att leta efter nya ringar som passade, men då det var ganska ovanligt med just dom måtten som adaptern har så tog det sin lilla stund. men efter 3e butiken så hittade dom ett par som gick att beställa hem som var i (så gott som) rätt storlek.
adapterns håldiameter var 6.4, och ringens var 6.3, och trummans diameter var 5.7 medans ringen var 5.8 eller 5.6. så det skiljer 2 millimeter, men det borde väl inte vara några problem?

beställde i alla fall ett par såna som dyker upp till veckan, och under veckans gång så kommer även dom nya däcken, nya backspeglar, och dom vita däcksidorna dyka upp. besiktning är även bokad tills på onsdag, så nu är det inte långt kvar tills den är i bruk igen. smile

det var allt för denna gång. återkommer med uppdateringar så fort något nytt hänt, gott folk.

fridens på er!
Senast redigerat av siimbs (5 april 2015)



Sök