med risk att bli dumförklarad på hela garaget, så var jag härom dagen ut till bilen för att börja skruva av fälgar och trummor. när fälgarna var av och jag skulle påbörja av-monteringen av trummorna så tyckte jag att det såg smått underligt ut på trumman, jag hade kollat trumman förut och allting såg ut att vara i metall, men nu så hade lite av ena hörnet blivit svart på den där otroligt störiga kanten som gjort mitt liv surt.
så jag tog fram kniven och tryckte in den i vecket, och mycket riktigt.. den flyttade sig utåt.. det jag hela tiden antagit varit en del av trumman, var bara en otroligt gammal centreringsring, som efter flera år såg ut som en del av metallen, med ett tjockt lager av smuts, olja, rost osv.osv över sig, som satt väldigt hårt fast.
DUUUH right? :p
såå, när centreringsringen var borta så la sig adaptern som förväntat mot trumman som den skulle ha gjort från första början, och denna centreringsring fanns inte på andra sidan, därav en fälg som stuckit ut mer än den andra.
man känner sig ju något korkad, men det var ju tur att jag upptäckte detta innan jag börjat skruva ner allting och gjort en massa jobb i onödan.

however, när centreringsringen var borta så blev glappet istället för stort. så jag åkte runt till olika affärer på stan för att leta efter nya ringar som passade, men då det var ganska ovanligt med just dom måtten som adaptern har så tog det sin lilla stund. men efter 3e butiken så hittade dom ett par som gick att beställa hem som var i (så gott som) rätt storlek.
adapterns håldiameter var 6.4, och ringens var 6.3, och trummans diameter var 5.7 medans ringen var 5.8 eller 5.6. så det skiljer 2 millimeter, men det borde väl inte vara några problem?
beställde i alla fall ett par såna som dyker upp till veckan, och under veckans gång så kommer även dom nya däcken, nya backspeglar, och dom vita däcksidorna dyka upp. besiktning är även bokad tills på onsdag, så nu är det inte långt kvar tills den är i bruk igen.

det var allt för denna gång. återkommer med uppdateringar så fort något nytt hänt, gott folk.
fridens på er!