CustomSS1 skrev:
Hoppas detta hjälper, det var det enda jag kunde hitta.
"I mycket mindre skala används också en blandning av etanol och bensin, så kallad E85. Eftersom etanol har högre oktantal än bensin (104 ron) och brinner snabbare, kan motorn få högre verkningsgrad än vid bensindrift. Etanol har ett lägre energivärde än bensin. Etanol har lägre stökiometrisk lambda, vilket betyder att man kan köra på mer bränsle, med högre oktan för att få lambda 1. Detta gör att man kan ta ut mer effekt.
Om etanolen användes i ren form,
E100, i kombination med en motor som är avsedd för ren etanol, kan man få en betydande höjning av
verkningsgraden (44%). Bränsleförbrukningen på en sådan motor ligger på samma nivå som motsvarande bensinmotor, trots ett lägre energiinnehåll per volymenhet."
Eftersom E85 som sagt består av 15% bensin och 85% etanol (kan variera sommar/vinter), och därmed inte är REN etanol, innebär det, enligt faktan från ovanstående citat, att verkningsgraden är en kompromiss mellan ren etanol och ren bensin.
(85 * 44) + (15 * 33) = 4235
Alltså mängden etanol ggr verkningsgraden + mängden bensin ggr sin verkningsgrad
4235 / 100 = 42.35 %
Sen delat på 100, så får man ut medelvärdet.. d.v.s. att verkningsgraden för E85 bör ligga på ca 42 %
Låter logiskt i mitt huvud iaf.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol