Bmw e36 går ryckigt vid start med ettans växel

panda666
6 januari 2014 · 4 250 Inlägg

hej!

Har precis skaffat en manuel e36 318 1997 års.

Går väldigt ryckigt och gungar fram som en groda vid start med ettan..bara ettans växel gör så.

slirar jag och släpper koppling sakta då kommer det inga ryck.

gasar jag mke då kommer det inget.

går ryckigt bara vid vanlig start med ettan.

vad kan det vara???

känns som att bilen får hickar vid ettan

tack på förhand

Senast redigerat av panda666 (6 januari 2014)

Kastlosa
6 januari 2014 · 109 Inlägg

Kan vara en vacuumslang, hade fel på min 316 i- 99 gick ryckigt å låg tomgång

panda666
6 januari 2014 · 4 250 Inlägg

Kastlosa skrev:
Kan vara en vacuumslang, hade fel på min 316 i- 99 gick ryckigt å låg tomgång

har kollat runt lite och folk säger lite olika,

luft masse mätare, vacuumslang som du sa nyss, vart ligger den slangen då?

har ingen orolig tomgång, den är normal och ligger strax under 1000? som vanligt?

Kastlosa
6 januari 2014 · 109 Inlägg

Min slang var stor å satt på undersidan av insuget

panda666
14 mars 2014 · 4 250 Inlägg

Efter att ha felsökt nu i några dagar så har inte problemet blivit löst än.

Bilen som sagt åker som en känguru vid vanlig start med ettan, dvs när man ska köra iväg, släpper man kopplingen en aningen för snabbt så åker bilen som en känguru, har aldrig hänt mig förut på nån annan bil förutom min förra e39 528 men då kom problemet ibland, nu hos min e36 318 kommer den hela tiden vid varje start.

problemet försvinner när jag tar bort kabeln till Luft masse mätarn, men då känns bilen kraftlös , har prövat att rensa masse mätarn och att byta den men samma problem uppstår, har lagt på datorn men inget kommer fram,


vad annars kan det vara som spökar??? tror inte det kan vara koppling eller nått för varför slutar den hoppa som en känguru när man kopplar bort masse mätarn???


någon som har några tips??

baltis
14 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Hoppar den eftersom motorn inte går bra?
Min gissning (även innan jag läste vad du felsökt) är att det är någon bussning som är dålig. U

panda666
14 mars 2014 · 4 250 Inlägg

baltis skrev:
Hoppar den eftersom motorn inte går bra?
Min gissning (även innan jag läste vad du felsökt) är att det är någon bussning som är dålig. U

nej allt med bilen går bra, bara när man försöker köra iväg med ettan så börjar gunga fram o tbax som en känguru.

slirar man kopplingen mycket så går den mjukt o fint.

-matte En Medlem
14 mars 2014 · 405 Inlägg

Om det är som du säger inget fel på kraftöverföringen så lämnar det ju bara motorn kvar som felkälla.

Eftersom det är en E36 Bmw så måste jag fråga om bilen är välservad och när den sist servades?

Hur går den i övrigt? Kan du gå från 1 till 2:an med fullgas hela vägen osv...

Är det möjligt att läsa ut några slags felkoder? Det är ju en 1997:a så möjligtvis kan man läsa ut sk "blinkkoder".

Har svårt att tänka mig att bilen bara skulle misstända vid 1:ans växel, går motorn inte okej så kommer den misstända på andra varvtal också, troligtvis så känner du det inte.

baltis
14 mars 2014 · 1 948 Inlägg

panda666 skrev:

baltis skrev:
Hoppar den eftersom motorn inte går bra?
Min gissning (även innan jag läste vad du felsökt) är att det är någon bussning som är dålig. U

nej allt med bilen går bra, bara när man försöker köra iväg med ettan så börjar gunga fram o tbax som en känguru.

slirar man kopplingen mycket så går den mjukt o fint.

Som sagt, något i hjulupphängningen/drivlinan som är dåligt. Jag skulle börja med att kolla bussningarna till bakvagnsbryggan.

panda666
14 mars 2014 · 4 250 Inlägg

kommer inga fel koder, har misstänkt att det är nått med luften till motorn som spökar, bilen går bra annars och växlar fint mellan alla lägen, det enda som är jobbigt är starten med ettan där bilen börjar gunga fram o tbax.

skruvar jag loss kabeln till luft masse mätarn så försvinner problemet men då blir bilen lite kraftlös.

så undrar vart det kan spöka??

har precis bytt olja o sånnt men har inte kollat tändspolar eller tändstift ,

men tror starkt att det måste ha nått o göra med luften ..kanske nån annan sensor än luft masse mätarn?

Senast redigerat av panda666 (14 mars 2014)

Dupond och Dupont
15 mars 2014 · 581 Inlägg

Jag tippar också på luften, om bilen annars går felfritt. om det är bussning borde det väl blir värre i högre hastigheter och borde väl heller inte kängruhoppa vid start ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
panda666
15 mars 2014 · 4 250 Inlägg

yes håller med, men vilka andra sensorer och sådant som slangar går till luften då som jag kan felsöka?

kamaxel givare och sånnt? hur ska man vidare felsöka? finns ännu en givare som heter idle control valve eller

ICV då.

pentry
30 mars 2014 · 3 Inlägg

Jag hade exakt samma problem på min. Kontrollera (ta loss försiktigt) damasken till luftmängdsmassemätaren. Den stora som sitter på insprutet. Min var sprucken på flera ställen. Dyr att köpa, men jag fixade min med att tvätta ordentligt med sprit och sen linda vulktejp (t.ex. från Biltema) över sprickorna. Hållit i två år nu.

panda666
30 mars 2014 · 4 250 Inlägg

pentry skrev:
Jag hade exakt samma problem på min. Kontrollera (ta loss försiktigt) damasken till luftmängdsmassemätaren. Den stora som sitter på insprutet. Min var sprucken på flera ställen. Dyr att köpa, men jag fixade min med att tvätta ordentligt med sprit och sen linda vulktejp (t.ex. från Biltema) över sprickorna. Hållit i två år nu.

har redan prövat med en annan lmm, samma skit uppkommer, nu testa ja lite om kopplingen är slut och tyvärr så tror ja den är slut, jag börjar starta bilen med 5an istället för ettan och motorn dör inte utan det går att köra iväg med 5ans växel..

då måste problemet alltså ligga vid kopplingen är slut?

pentry
30 mars 2014 · 3 Inlägg

Jag menade inte själva mätaren, jag menade damasken/insuget. Har du kollat noga att det inte är några sprickor i det?
Dra och vik lite försiktigt för att se om det är sprickor i vecken.

En sån här är det:
http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-318i-Z3 … mp;vxp=mtr

Om du kan köra iväg på femman så är det väl inget fel på kopplingen?

panda666
30 mars 2014 · 4 250 Inlägg

pentry skrev:
Jag menade inte själva mätaren, jag menade damasken/insuget. Har du kollat noga att det inte är några sprickor i det?
Dra och vik lite försiktigt för att se om det är sprickor i vecken.

En sån här är det:
http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-318i-Z3 … mp;vxp=mtr

Om du kan köra iväg på femman så är det väl inget fel på kopplingen?

ja det är inga fel på damasken, har kollat noga. är det normalt att man kan köra iväg från stillastående med femman? köra iväg från 0 med femman alltså? inte dra iväg med ettan som vanligt.  ska inte motorn dö direkt?
min går bara om du släpper koppling sakta så drar iväg varven men bilen rör sig sakta fram men motorn dör inte

pentry
30 mars 2014 · 3 Inlägg

Ja det låter ju som om kopplingen är lite dålig, men det borde ju märkas på lägre växlar också. Slirar den om du trycker gasen i botten på tvåan eller trean? Dessutom skrev du ju att problemet försvinner om du tar bort kabeln till lmm? Då borde ju problemet ligga där nånstans. Kan ju vara tjuvluft nån annanstans, kolla om (som andra har sagt) det går nån slang (är inte vid bilen nu så jag kan inte kolla) från insuget till t.ex. servon, de här kan läcka. Ett bra tips är att läcksöka med startgas; starta bilen, låt gå på tomgång och spraya lite startgas försiktigt runt slangarna till lmm o insuget, om varvtalet ökar när du sprayar på ett visst ställe så har du en läcka där.
Sjukt jobbigt med såna här problem.

Senast redigerat av pentry (30 mars 2014)

panda666
30 mars 2014 · 4 250 Inlägg

pentry skrev:
Ja det låter ju som om kopplingen är lite dålig, men det borde ju märkas på lägre växlar också. Slirar den om du trycker gasen i botten på tvåan eller trean? Dessutom skrev du ju att problemet försvinner om du tar bort kabeln till lmm? Då borde ju problemet ligga där nånstans. Kan ju vara tjuvluft nån annanstans, kolla om (som andra har sagt) det går nån slang (är inte vid bilen nu så jag kan inte kolla) från insuget till t.ex. servon, de här kan läcka. Ett bra tips är att läcksöka med startgas; starta bilen, låt gå på tomgång och spraya lite startgas försiktigt runt slangarna till lmm o insuget, om varvtalet ökar när du sprayar på ett visst ställe så har du en läcka där.
Sjukt jobbigt med såna här problem.

har läst också att svänghjulet kan vara boven, när jag lägger i backen så vibrerar växelspaken som fan..

så ja tror inte längre på tjuvluft kanske,. jag behöver nog byta koppling och svänghjul är jag orolig för^^

isso \m/(><)\m/
30 mars 2014 · 742 Inlägg

Min gamla 318 touring var likadan, typ helt omöjlig att åka iväg med utan att den skulle hoppa framåt och på den så var vänstra motorkudden trasig på och efter byte av båda kuddarna så slutade den hoppa.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
panda666
30 mars 2014 · 4 250 Inlägg

isso skrev:
Min gamla 318 touring var likadan, typ helt omöjlig att åka iväg med utan att den skulle hoppa framåt och på den så var vänstra motorkudden trasig på och efter byte av båda kuddarna så slutade den hoppa.

vart ligger dom da? motorkuddar?

bytte bara dom och problemet försvann?? vad hade du för symptom ?

eller vad heter delen och vart finns det att köpa?

Senast redigerat av panda666 (30 mars 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang