8083
Sök

Om airbag..

6 749 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Det är ingen nyhet att bilprovningen anmärker på lysande airbag lampor, folk gnäller om att systemen är onödigt dyra att laga ovs. Men det gäller din och passagerarnas säkerhet.

Lite kort att tänka på, när ett fel registreras i system stängs funktionen av för att ingen sprängladdning ska detonera i onödan. Okej, inget mer med det?

Jo, bilbältena står för ca 70% av säkerheten
Bältessträckare har monterats och dessa utlöser inte när systemet är inaktivt! (Det finns mekaniska sträckare dock, på äldre bilar.) Så även om du använder bältet så har säkerheten försämrats, så bara lägg ner med dagisverksamheterna om att montera timers och likande.

Diskutera "blogginlägget" jätte gärna..tycker forumet har varit lite dött på sista tiden. ;)

De/Dem

pim_pim
6 januari 2014
Vad är det som ska diskuteras ?

3 259 Inlägg
6 januari 2014
Håller med dig, riktigt illa att fuska med airbags... Borde vara OBD2 kontroll på airbags vid besiktning på bilar ända från början på 90talet...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

6 749 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
JonR skrev:
Håller med dig, riktigt illa att fuska med airbags... Borde vara OBD2 kontroll på airbags vid besiktning på bilar ända från början på 90talet...

Blir väl för dyrt, med tanke på att äldre bilar har olika uttag och systemuppbyggnader (Har 3 adaptrar för att kunna läsa ur Alfan)

Men de borde helt klart läsa ur både ABS, PCM/ECM och SRS

smile

De/Dem

1 412 Inlägg
6 januari 2014
Det beror väl lite på kan jag känna.

Fuska när någon annan ska köra bilen eller när man ska ha passagerare i bilen? Absolut inte.

Sälja vidare eller låna ut en fusklagad bil? Absolut inte.

Men om man känner att det duger åt sig själv när man åker ensam så är det okej tycker jag.
Jag åker precis som nu oftast i bilar som saknar bälte och alla andra säkerhetsfunktioner, för jag är en person som inte prioriterar säkerhet, så om en modern bil jag åker i har airbag problem spelar ingen större roll.

6 749 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Fuska när någon annan ska köra bilen eller när man ska ha passagerare i bilen? Absolut inte.

Sälja vidare eller låna ut en fusklagad bil? Absolut inte.

Känslan när man hittar ett airbag motstånd under passegrarsätet.
Vet inte historien bakom men tycker verkstaden som haft hand om min bil har fuskat en hel del.

De/Dem

3 259 Inlägg
6 januari 2014
Sen att laga airbags är väl sällan dyrt? Har fixat minst 10st lysande airbaglampor, 8st var glappkontakt under stolarna, 1st var en sensor i en dörr som kostade under 1000kr, 1st var kransen på rattstången, ca 1500kr och 20min arbete.... Knappast dyra saker... I många fall är det ren lathet och oftast är det krångligare att tjuvkoppla lampan än att laga själva felet. Måste vara extremt sällan själva airbagen går sönder.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

5 173 Inlägg
6 januari 2014
JonR skrev:
Sen att laga airbags är väl sällan dyrt? Har fixat minst 10st lysande airbaglampor, 8st var glappkontakt under stolarna, 1st var en sensor i en dörr som kostade under 1000kr, 1st var kransen på rattstången, ca 1500kr och 20min arbete.... Knappast dyra saker... I många fall är det ren lathet och oftast är det krångligare att tjuvkoppla lampan än att laga själva felet. Måste vara extremt sällan själva airbagen går sönder.

Vad jag vet så på mina 4år som bilmek så har vi bytt 1st airbag som själva tändaren var trasig på. Det var dock en nästan helt ny bil och täcktes av garantin.
Precis som du skriver så är det oftast "kring utrustning" som krånglar och kablar, sällan extremt dyra saker. Ok styrdorn är dyrt men sällan dom går sönder,

Har själv fuskat igenom en gammal merca där lampan lyste. Den skulle gå som vinterbil för att sedan skrotas och plockas på motorn smile felet lagades dock kort där efter när kabeln till bälteslåset fastnade i dammsugaren smile bara leta på andra delen och sätta i kontakten så var felet löst. enkelt fel smile
Senast redigerat av mb_pucken (6 januari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
15 242 Inlägg
7 januari 2014
JonR skrev:

en obd controll hittar inga fel på srs endå.
eftersom man sätter motstånd så den "tror" att airbagen sitter där fast man tagit bort det

polarn hittade en vridspot under en massa tejp på en 03:an passat som airbag lampan lös..någon polare till förra ägaren hade mekat lite och troligen slaktat en gammal radio eller nått smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2014
Har man en tillräckligt ovanlig bil betyder lysande airbaglampa att man måste skrota den. Det kan ju kännas trist för ägaren. Eventuellt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

plankan
7 januari 2014
Och med detta,så skall vi alltså skrota bilarna efter 10 år ......
Står jo som oftast på dekalen i bilarna att det "rek" byte av krockkudden efter 10 år -
testa det på en bil som har typ 2 kuddar el mera efter 10 år tongue

4 341 Inlägg
7 januari 2014
Jag tycker det är skit samma och att bilprovningen ska skita fullständigt i om min airbag fungerar eller inte. Drabbar ju bara mig själv om det händer något.

Man kan ju tänka sig argumentet om att andra får leva med att jag dog pga att dem krockade med mig osv men då borde ju motorcyklar och ATV förbjudas.

Finns ju ganska många bilar inte ens har säkerhetsbälten och många många fler som inte har airbag. Bilprovningen bör inte ha något att säga till om angående det. Tycker inte heller att dom har något att göra med om min abs fungerar eller ej.

Och det är kanske inte någon stor summa när det är nyare bilar vi pratar om, men när airbag eller abs lampan börjar lysa på min 740 så tänker jag fan inte betala någon klåpare på volvo för att dom skall byta någon sensor som kanske återgäldar felet för någon tusenlapp när bilen kostar 3000 i inköp.

3 259 Inlägg
7 januari 2014
Growe skrev:
JonR skrev:

en obd controll hittar inga fel på srs endå.
eftersom man sätter motstånd så den "tror" att airbagen sitter där fast man tagit bort det

Nej det har du rätt i! Tänkte mest på sättet att tjuvkoppla lampan, då blir det ju en drös med felkoder.

zemet skrev:
Jag tycker det är skit samma och att bilprovningen ska skita fullständigt i om min airbag fungerar eller inte. Drabbar ju bara mig själv om det händer något.

Man kan ju tänka sig argumentet om att andra får leva med att jag dog pga att dem krockade med mig osv men då borde ju motorcyklar och ATV förbjudas.

Finns ju ganska många bilar inte ens har säkerhetsbälten och många många fler som inte har airbag. Bilprovningen bör inte ha något att säga till om angående det. Tycker inte heller att dom har något att göra med om min abs fungerar eller ej.

Och det är kanske inte någon stor summa när det är nyare bilar vi pratar om, men när airbag eller abs lampan börjar lysa på min 740 så tänker jag fan inte betala någon klåpare på volvo för att dom skall byta någon sensor som kanske återgäldar felet för någon tusenlapp när bilen kostar 3000 i inköp.

Ja så länge man har bilen kvar och endast kör den själv så tycker jag det är helt okej, alla är vi ju ansvariga för oss själva, men nån gång ska ju bilen säljas, inte alla som upplyser om att airbagsystemet är ur funktion.  Och det är då jag tycker det blir fel. Tänk dig att nån skramlar ihop 10.000kr och köper en så ny bil som möjligt med tex abs och airbags bara för att man vill vara rädd om sig själv och andra som åker med i bilen. Eller att man köper en liten säker bil åt sin flickvän med airbag för att man är rädd om henne, när hon väl krockar den visar det sig att airbagen inte utlöste och orsakar stora skador istället för ytterst små skador, enbart för att nån tattare inte ville köpa ny sensor för 1000kr...

Lämnar du in en bil för 3000kr på volvo? Det finns ju faktiskt en hel del mindre versktäder som klarar av att meka med en Volvo 740..... Finns dessutom rätt så bra med 740 på skroten så att få igång ABS eller Airbag på en sådan lär knappast handla om mer än vad öl för en helg går på.

Sen att gamla jänkare och bubblor inte har airbags eller bälten har ju inte ett dugg med saken att göra, det är folk medvetna om när dom sätter sig i dom. Likaså ATV eller MC, många åker ju inte sådana just pga av säkerhetsrisken.
Senast redigerat av JonR (7 januari 2014)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2014
Kan man laga SRS-systemet så bör man göra det. Om det inte går så ser jag inga problem i att gå runt systemet och lura det. Att sedan berätta det då eller om man säljer bilen är ju en moraliskt plikt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök