4813
Sök

Lyfta ur motor ur volvo 245

773 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
hej har en volvo 245 som jag tänkte lyfta ur motorn ur. och jag tänkte ta ur motor med växelåda.

men det jag tänkte var räker det med att skruva bort kardan i växellådan och stödlager och motorfästena i framvagnsbalken och styrservo pumpen frånmotorn och kabelhärva kylare. räcker det sen är det bara att lyfta ur den? en fråga till

orkar man lyfta ur motorn på 2man med ett järn spett eller hur skulle ni göra? mvh

4 670 Inlägg
6 januari 2014
Orkar ni lyfta en 150kg + växellåda så är de bara lyfta på wink

Dvs låna en motorlyft eller bygg ställning ni sätter något bra som orkar lyfta både motor o låda
Senast redigerat av Japs-Micke (6 januari 2014)

579 Inlägg
6 januari 2014
har bytt volvo motorer och merca motorer utan motorlyft men vi vart 4 man så motor lyft rekomenderas smile

773 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Orkar ni lyfta en 150kg + växellåda så är de bara lyfta på wink

Dvs låna en motorlyft eller bygg ställning ni sätter något bra som orkar lyfta både motor o låda

ok, men om man lossar framvagnsbalken då borde väll motorn komma neråt så då borde man väll kunna hissa ner den med domkraft?

pim_pim
7 januari 2014
Du kan inte använda en talja ?
Traktor ?

871 Inlägg
7 januari 2014
Jag håller på att skrota volvos på fritiden, och det jag lärt mej är att ta traktorn till hjälp. Har lyft ur/i motorer med både man kraft (en bräda å 4 man), motorlyft och slutligen med traktorn. Jag personligen föredrar traktorn varje dag i veckan, snabbt å smidigt, dock krävs det att man är 2 om man är rädd om någon detalj att en sitter i traktorn och den andre står å hjälper till att justera motor å växellåda.

Mvh smile

9 150 Inlägg
7 januari 2014
Det går på 2 pers om man inte är så rädd om bilen som motor å lådan ska ur från, men det är ett jädra slit kan ja lova!

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
7 januari 2014
Motorlyft rekommenderar jag. Eller en travers eller något sånt.
Bytte själv motor, låda, och bakaxel förra vintern och rekommenderar att man är minst 2!

Allmänt körd i huvudet

Sök