Tribbes Saab 9-2x Aero (Saabaru)

Det här är mitt långtidsprojekt då jag endast äger den här bilen, kommer här i tråden skriva vad jag gjort med bilen sedan dess att jag köpt den samt vad som händer nu. Men även sånt jag vill göra med bilen.
  • 78 Följare
  • 61 208 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 november 2014
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Hej allihop!

Jag tänkte mest göra den här projekttråden för min egen del för att se hur min bil har utvecklats genom den tiden jag haft den, men ifall någon är intresserad så tänkte jag skriva så att någon som inte känner mig ska kunna förstå vad jag gjort med bilen.
Här är en bild på bilen i fråga
https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-3363686.jpg
Till att börja med tänkte jag skriva lite kort om bilmodellen.

I USA såldes det 1937st Aero 05'or med manuell låda och i Kanada 167st med andra ord såldes det 2104st 9-2x aero 05'or med manuell låda.
Saab 9-2x Aero är en bil som äkta saab entusiaster inte vill kalla en Saab. Eftersom att detta är garaget så tror jag att de flesta förstår ganska snabbt att den är byggd på en Subaru Impreza WRX sport kombi då den inte bara är väldigt lik en utan också nästan består av 98% delar ifrån en sådan.
Det hela började med att Saab vid den här tidpunkten var det europeriska bilmärket som växte mest i nord Amerika och biljätten General Motors ville tjäna pengar på detta då de ägde Saab. Då Saab inte sålde någon mindre bilmodell än 9-3'an så ville dom lansera en mindre modell som skulle få fler Amerikaner att vilja köpa en Saab och då undersökningar bland Amerikanerna visade att de flesta ville ha fyrhjulsdrift på sin nästa bil var detta något som GM ville ha.
Det GM gjorde var att de tog en Subaru Impreza WRX och lät Saabs designers få den att se ut mer som en "aggresiv" Saab. Varför de valde just en Subaru var för att de även ägde runt 20% av Fuji Heavy Industries vilka tillverkar bland annat Subarus.
Saab själva var igentligen emot den här bilen och många chefer på Saab säger att den här bilen var ett stort misstag, jag själv är dock väldigt glad att den tillverkades.
Men lite rätt hade de också för bilen sålde inte alls bra, då de Amerikanska Saab köparna snabbt kom underfund med att den här bilen inte hade Saabs komfort osv som de var ute efter. Utan de som köpte den här bilen var istället de som ville köpa en impreza wrx för 9-2x'n var billigare att både köpa och försäkra men den var också en uppgraderad wrx då Saab inte bara ritade om designen på den utan spann vidare och gav bilen mer ljuddämpning i framförallt torpedväggen men även tak, dörrar, golv och runt fönstren. Saab uppgraderade även handlingen på bilen genom att kallibrera om dämpningen, byta ut bussningar osv. De gav även bilen styrningen ifrån Sti modellen.
Kort och gott kan man säga att det är en enligt mig snyggare verision av en Subaru impreza Wrx fast med bättre handling. Den är framtagen för att vara rolig att köra och det tycker jag helt klart att den är.

Nej nu handlar ju den här tråden om min bil så vill ni läsa mer om modellen så kan ni klicka här http://lmgtfy.com/?q=Saab+9-2x

Senast redigerat av Tribbe (24 april 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Det här är vad jag hittills gjort med bilen här kommer jag också redigera vartefter det händer någonting med bilen.

Utseende utvändigt:
*De bakre sidorutorna är tonade med 10% igenomsläpp.
*Bakrutan är tonad med 20% igenomsläpp.
*En streamer i framrutan.
*En Saabaru dekal i framrutan.
*Vita Ford focus blinkers med led.
*Stänkskydd.
*Plasti dippat grill och emblem bak svart.
*Saab emblemen på huven och bakluckan har bytts ut till "Rally pig" fast med saab krona.
*Målade bromsok Foliatec guld.
*Led ljuskällor till nummerplåtsbelysningen.
*Led diod lampor som parkeringsljus.
*Reggskyltshållare med egen text.
*Kopplat om belysningen på bilen så att jag kan köra med dimljusen lagligt i Sverige.
*Vindavvisare/Regnavvisare.


Utseende invändigt:
*Rally pig grisen finns även här på ratten.
*Plasti dippat mittkonsolen och ventringarna på ventilationen för fönstren svarta.
*4st sparco bälteskuddar och en saab bälteskudde i mittensätet bak.
*Bytt original stereon till en kenwood dubbeldin
*Hänger en wunderbaum i backspegeln som byts ut ibland.


Ljudbygge:
*Spelade 137,1db i 50Hz på Realcar Summermeet 2013 så tycker det är godkänt.
*Dämpade framdörrar med SilenCoat.
*Hertz ESK165 i framdörrarna och original coaxialer i bakdörrarna.
*Hertz ES300D bas som sitter monterad i en sluten låda på ca 32liter som jag gjort i mdf.
*Fram dörrarna och basen drivs med ett Hertz EP5 steg.
*Kenwood DPX503UY huvudenhet.


Effekt och prestanda:
*Konstant fyrhjulsdrift 50/50.
*Mappad av JRM till 283 hk / 376 Nm
*EJ205 (2.0-Liters, DOHC, Turbo) motor i bilen.
*5 växlad manuella låda.
*3" Downpipe med race katt svetsat av Martin(Gzon) på Superior Imports.
*Milltek 2,75" ifrån katten med ett 4" utblås.
*HKS Up-Pipe.
*STI TMIC.
*GFB Respons TMS dump.
*Ombyggd STI Luftkanal till IC'n.
*Walbro 255lph soppapump.
*NGKPFR7B Tändsstift.
*Ljuddämparen till luftfiltret är borttagen.
*Do88 kylarslangar.
*Mishimoto X-Line kylare.
*Motul motorolja 5-40
*Motul Gear 300 Olja i växellådan


Bromsar, hjul och chassi:
*EBC USR Bromsskivor runtom med EBC Redstuff belägg.
*Tein H.Tech fjädrar som sänker 37mm fram och 26mm bak.
*Vita Rota GRA 18"(Rotas ultralätta serie) Med Falken FK452 däck 225/40ZR18.
*16"s Enkei original fälgar med Nokian Hakkapeliitta 7, dubbdäck 205/55 på vintern.
*Valsade skärmkanter bak.
*Distanser ovan på de bakre fjäderbenen.
*Motul RBF600 bromsvätska
*Motul Gear 300 olja i fram diffen
*Motul Gear 300LS olja i bakdiffen.

Senast redigerat av Tribbe (15 april 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Det här är den enda bilen jag har så det kan ta ganska lång tid innan något av mina mål uppfylls och drömmarna behöver vi knappt prata om. Även det här inlägget kommer jag att redigera vartefter det händer någonting om det nu händer något cool


Vill inte förstöra utseendet för mycket då hade jag lika gärna kunnat köpa mig en impreza wrx. Jag vill att det ska synas att det är en Saab.


Mina mål:
*Försöka snygga till under huven, tvätta och gnugga lite.
*Byta ut eller alternativt tona mitt skydd för ac ledningarna ovanför ic'n under huven.
*Mugghållare till baksätet.
*Kolla över batteriet.. Vet inte ifall jag ska skaffa nytt, utöka eller försöka jorda bättre. Men det blinkar lite när man spelar musik big_smile
*Täta framdörrarna lite bättre mot fukt.
*Få den underredsbehandlad.
*Någon annan krängningshämmare bak.


Mina drömmar:
*Lacka om bilen, just nu är det någon brun färg som hägrar
*Sänka bilen mer
*Utöka ljudbygget
*Trimma lite mer.
*Defi mätarhållare istället för klockan
*Hade varit riktigt häftigt och skönt med andra stolar då kanske några ifrån en Saab.

Senast redigerat av Tribbe (17 mars 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
lingua
7 januari 2014 · 2 271 Inlägg

Härligt! Kommer definitivt följas! smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Hur jag fick tag på bilen och tiden fram till reggning.

Det var någon gång 2007 tror jag som jag fick syn på en photoshoppad bild på en 9-2x som gjorde ett rally hopp och jag fastnade för modellen
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-f71da8d6a8e52a9e104e4de37e4a7238.jpg
Jag hade aldrig hört talas om den här modellen och jag ville helt klart veta mer om bilen så jag googlade lite.
2008 började jag forska i vad det skulle kosta mig att skaffa en för jag kunde inte riktigt släppa modellen den fanns uppe i huvdet i drömmarna när man skulle sova.. men det var på tok för dyrt kom jag fram till.
2010 2 år senare kom idén upp igen om att importera en och nu tog det faktiskt fart, jag forskade en hel del i importering osv åkte runt och frågade importörer hur mycket det skulle kosta var även hem och fikade hoss en mindre importör.
Den 7'e oktober 2010 blev jag ägare till min bil med tillverkningsnummer 1350 då min importör köpte den åt mig med fullmakt i Dublin Ohio, Här är några bilder på den när den står i en hamn i Baltimoore och väntar på att få åka lite båt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032311_gshn3o.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032310_h65c5x.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032308_w75uqc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032309_0hakay.jpg
Och en bild på nycklarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-c4339ba76a06e9f68002f4200d17b543.jpg
Båtresan tog ett bra tag.. Jag han få min reservnyckel på posten flera veckor innan jag fick se bilen det är den vänstra på bilden här över, först stod den i hamnen och väntade på att få åka hela 22 dagar, 22'a oktober gick båten..
Sedan hände det som inte fick hända!
Den 4'e november kom båten fram till Tyskland men bilen fastnade i tullen... när min importör ringde och berättade det för mig trodde jag dom hade blåst mig på pengarna jag hade betalat dom.. men det visade sig att det gick att lite på dom och att bilen faktiskt hade fastnat i tullen så där stod den i flera veckor innan min importör fick loss den. Den tyska tullen ville ha bild på mitt pass problemet var att jag aldrig hade varit utomlands så jag hade inget pass...
Den 4'e december 2010 kom bilen på en lastbil och jag fick äntligen se bilen i verkligheten det var ingen dålig känsla. Här är en bild på mig och bilen som Maffa här på garaget tog på mig https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-2143381.jpg
Maffa filmade även när den lastades av
[video]http://www.garaget.org/video/100086[/video]
Tog emot bilen på m4'as område i Katrineholm, dels för att det var mitt i natten och jag inte ville väcka mina grannar samt för att det trodligen var mycket lättare för lastbilschaffören att vända där.
Körde hem bilen till garaget och gick igenom den så gott jag kunde den var lite smutsig så var svårt att se hur den såg ut. Här är två bilder ifrån garaget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-d337c4379caeac5e64fa636db11eb2b4.jpg
Jaja, den var inte lite smutsig.. den var mycket smutsig och mestadels var det vägsalt sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0d064210abec9bad749a85b63577addf.jpg
Jag fann att en glödlampa för bromsljuset bak var trasig så det fick bli första åtgärden på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-987b77534e6ffe67b375454bc7c9f628.jpg
Efter det hade jag tagit reda på att för att få bilen godkänd för Svensk trafik så var det endast sidoblinkers som behövdes, jag ville inte borra i bilen när jag precis hade fått den så jag forskade i alternativ och kom över en msn adress till en Upsala bo som jag visste hade ägt och reggat en 9-2x i Sverige och han berättade om ett par speglar med blinkers som var e-märkta och godkända för besiktning, eftersom att jag var så sugen på att mecka fick min kusin Marlorn åka och köpa dom åt mig medans jag var på jobbet.
Självklart var den ena spegeln trasig så jag och min kusin åkte och bytte dom när jag kom hem. Jag hade även fått för mig att man inte fick ha markeringsljus i Sverige och försökte forska i det och det var väldigt delade svar om saken på internet så jag beslutade för att ta ur glödlamporna för markeringsljusen samtidigt som jag bytte speglar på bilen. Att byta speglar på bilen och samtidigt installera så att de funkar med blinkersen var faktiskt mycket lättare än att komma åt markeringsljusen... man var tvungen att ta bort framdäcken lossa innerskärmarna och sedan sträcka sig efter dom med handen medans man inte ser någonting. Ni kanske sett det där topgear avsnittet när de gör narr av Renault Megane.. det här var ungefär samma sak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-b1e5a07b8c4da0320391ab5b78aaf88c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-8e0483ab47ca922eefbe2192a1cf910b.jpg
När det var klart bokade jag reg-besiktning till den 17'e december. Det var då min kompis plastfar som har en däckfirma kom förbi och tittade på bilen, han berättade då att mina däck inte var godkända på vintern i Sverige.. Samma dag beställde jag ett par Nokian Hakkapeliitta 7 dubbdäck 205/55 det var ju ingen kostnad jag hade räknat med direkt.. Fick hem dom ganska snabbt och pallade upp bilen på pallbockar tog med däck till den lokala Saab verkstaden där dom bytte däck och balanserade om dem. När jag hämtade dom sa dom att dom hade slarvat bort kvittot. Nu tror ju inte jag att företag kan göra sånt så jag kom över med en tårta till dom dagen efter som tack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-24c575d6194251e3123d7dfae1cb4a0f.jpg
Den 17'e december var en stor dag för mig, jag hade tagit ledigt ifrån jobb och allt big_smile Gick upp tidigt på morgonen då jag hade fått tid klockan kvart över 7 på morgonen, Jag skulle ju även få köra bilen det hade jag inte gjort sen dagen den kom och då var det kanske en tripp på 800-900meter.
Den gick fort tyckte jag riktigt fort på vägen till OKQ8 dit jag åkte för att tanka innan besiktningen, att det gick så fort kom jag på när jag nästan var framme vid OKQ8 jag körde ju inte 50km/h utan jag for fram i 50mp/h utan regskyltar där på morgonen. Tog några veckor att lära sig att kolla på rätt mätare. Ligger en bild lite längre upp där man kan se hur mätarna ser ut.
Regbesiktning gick bra så blev en besiktning direkt efter och allt var godkänt jag var lite orolig för hade köpt ett bullerintyg av min importör som var på tyska så jag fattade inget men besiktningsmannen godkände det.
På vägen hem ifrån besiktningen var jag tvungen att tvätta bilen den hade ju fått stå i salt hur länge som helst, här är en bild på bilen efter första tvätten i min ägo väl behövligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-8efaabf8dc87eb620c50b444580cdc17.jpg
När jag skulle åka hem med bilen från tvätten hade det hänt en olycka så polisen stod i en rondell och stoppade alla och berättade vad som hänt, jahopp vad händer nudå tänkte jag.. jag har inga regskyltar och bilen är inte reggad. Men poliserna märkte inte att jag körde utan skyltar eller så hade de inte tid för de berättade för mig vad som hänt och sen sa de att jag kunde fortsätta.
Jag hade under besiktningen frågat om markeringsljusen och de var ju såklart lagliga så jag pallade upp bilen när jag kom hem och satte tillbaka lamporna.
Den 22'a december kom skyltarna och jag stallde på bilen, Total lycka! big_smile

Senast redigerat av Tribbe (8 januari 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Hipezi Holy Smoke Performance
7 januari 2014 · 36 Inlägg

Sjukt grym bil.. Självklart kommer detta följas! smile

Holy Smoke Performance
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

lingua skrev:
Härligt! Kommer definitivt följas! smile

Ska göra mitt bästa med att uppdatera, blir nog en del inlägg nu i början sen kommer de kanske inte lika ofta.

Hipezi skrev:
Sjukt grym bil.. Självklart kommer detta följas! smile

Härligt smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Jag han ha bilen reggad i 24 dagar innan någon hade försökt krossa rutan på bilen.. så fick betala 1000kr i självrisk för att få en ny ruta.. rolig start.

Till en början hade jag även en 9-3'a som jag tyckte väldigt mycket om som jag tillslut släppte då jag upptäckte att jag bara körde med den nya bilen hela tiden roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-51d622714d7b03c44a45e41587b71069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-8529d56ad92d6f23b28b5dedce9a3914.jpg

Senast redigerat av Tribbe (8 januari 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
V-iktoria
7 januari 2014 · 17 Inlägg

Trevlig historia, kommer givetvis att följa!

Never look back!
Toyota Avensis 2,0 VVT -i "Dark blue" (2010)
Audi A4 1,8t Quattro "Lizard" (2004)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

2011-02-13 var dagen då jag körde bil på en sjö för första gången.
Finns en film på det
[video]http://www.garaget.org/video/100292[/video]
Även denna filmen är filmad av Maffa här på garaget.
Lite bilder ifrån isåkningen:
https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-2212499.jpg
https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-3295068.jpg

Körde med mina vinterdäck gick väll skapligt för att vara första gången, vi hade iaf roligt speciellt jag som körde mesta tiden men min kusin Marlorn och Maffa fick även dom prova.

Hittade en bild på mig i början av isåkningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-e1e83fc711e362df1a5e7302b2eec283.jpg
Bjuder på en bild på Maffa också som ett bevis på att det var is under snön lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-a34742129998483154351fb282332fae.jpg

Senast redigerat av Tribbe (8 januari 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Som några kanske uppmärksammat på båda filmerna jag postat så finns där ett missljud. Jag tyckte den lät lite konstigt när jag fick den så försökte förklara ljudet på olika forum men det var en massa olika alternativ om vad det kunde vara. Alla var dock överens om att den inte skulle låta som den gjorde. Vet inte varför det tog så lång tid men efter att jag haft bilen i 3 månader så fick min kusins man Johan se bilen för första gången. Johan jobbar som Subaru mekaniker och konstaterade direkt att min kamrem var bytt men inte spänn rullarna så efter det lät jag bilen stå.. men kom kort efter det ett paket ifrån England 2011-03-09 med en ny kamrem och nya spännrullar https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0aade4746c398204907536d4724acaec.jpg
Johan hjälpte mig med att fixa bytet, jag var tyvärr på jobbet så kunde inte vara med när han fixade det, jag hade gärna lärt mig lite men ville ju ha bilen fixad så var ju bara att gilla läget hursomhelst så den 23'e mars fixade Johan bytet åt mig och bilen var helt plötsligt mycket tystare att köra det vinande ljudet var nu helt borta. Känner sig lite dum så här i efterhand att man inte fattade det, men har inte mycket erfarenhet av att mecka bil så ska väll vara glad att den höll.
Enligt Johan så var den ena spännrullen så pass dålig att det lät som att det var sand i den när man snurrade på den...
Några få dagar efter kamremsbytet började check engine lysa, visade sig vara en lambda sensor som gått sönder. Jag läste på om hur man bytte sensorn och fann att man skulle ha en speciell hylsa för att skruva bort den, så jag frågade Johan om han hade en sån han hade en i sin verktygsvagn på jobbet men han hade aldrig använd den för han visste inte vad den var till. lol
Jag fick låna hylsan och lyckades byta sensorn sen dess har bara 2 glödlampor gått sönder på bilen.

Senast redigerat av Tribbe (8 januari 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Dagen efter kamremsbytet kom det ännu ett paket på posten! Tänk att posten kan vara både som en jultomte och arga kärringen beroende på vad de kommer med.
Den här gången var det dock något positivt, min bil hade ju inga sommardäck så jag letade runt och fann att jag skulle satsa på et48 och hittade de här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0d661e5129bf5ab1805500488b56cd15.jpg
Ett par Vita Rota GRA 18"(Rotas ultralätta serie) Med Falken FK452 däck 225/40ZR18.
Ja man tvättar väll saker i tvättstugan eller?
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-4a0cead09db03f5ca58ddfd05a049211.jpg
Drog på lite Turtle Extreme Nano-Tech Fälgförsegling på dom och som alla andra som får nya fälgar hem vill man ju se på ett ungefär hur det blir.. Så jag och min kusin Marlorn rullade ut ett däck för att titta, jag vet bilden är inte tagen ifrån bästa vinkeln för att se.. men Marlorn kom ju med på kortet iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-1a9fb9575c8e6eae4357336801af67f4.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Var tydligen en tidig vår 2011 för den 28 mars åkte de nya fälgarna på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-bd042842a2af92a888bc5f7a5d73f4e9.jpg


Den 4'e april 2011 kom det ett kuvert hela vägen ifrån USA, vad kan det vara för roligt? Jo nya emblem då de gamla faktiskt var 100% Saab och flagnade bort lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0df28dc3d7896f31473e531f63bbf0e9.jpg
Ett för huven, ett för bakluckan och ett till ratten. Det gamla på ratten kan jag ju erkänna att inte hade flagnat bort men ville ha ett nytt där med.
Monterade det på huven och bakluckan dagen därpå
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-de0c6cfa1e6fedf55eabee5ec2314eb9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-4f6a172815e31fcc61ef31ab00f7ed5f.jpg
Tog ytterligare 2 dagar innan jag monterade det på ratten.. minns inte varför..
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-cb678fd2db36ae88a051a0b5117ec37f.jpg

Bjuder på en till bild ifrån den dagen då jag monterade emblemet på ratten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-ada7a07ddc0aa24246f16e2970160b7a.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

I slutet på april ville Maffa och jag ta lite kort på våra pärlor så Jag, Maffa och Marlorn begav oss mot Flen till ett grustag som Maffa hade spanat in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-4b3e0887f1d9d4c1e5342c98a7948496.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-20c6fe5d4ed18a05cbeeaa486f381bff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-31bb0d2a696c0cb0a5f7a4c4bd7fe1e2.jpg

Aja jag har ganska mycket bilder därifrån
Några dagar senare fick bilen vara med på sin första bilträff blev meet of the month i Norrköping
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-665843f5c9b76d87c8f58b514fe20c8d.jpg
Några veckor efter det blev det en träff i Katrineholm men jag höll mig lite längre bak med min bil för visste inte om jag var riktigt välkommen där då det var en tysk/japansk träff.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-5d6718789625a01ce2a9b41c077eeb3d.jpg
Bara dagen efter var det dags igen.. aja det var sommar och mycket bilträffar men jag kan bjuda på den här bilden istället som jag hade tagit. Det är en klisterlapp som sitter under huven på min bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-5fa6c5f2da40504c96c687052d4d0570.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

V-iktoria skrev:
Trevlig historia, kommer givetvis att följa!

Trevligt :-)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Bilen har ju en boxer motor så ville ju såklart få fram det fina boxer mullret, så 23 maj fick jag hem ett litet paket på posten igen.
En halvsats av märket Milltek låg det i paketet 2.75" rör med ett 4" avslut
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0c6c378a5cc26b0a462d70ff4cd007ab.jpg
Det tog dock ett tag att få dit det på bilen..
Undertiden hjälpte min bror mig att titta över mina bromsar, vi kom fram till att det inte var något fel på dom förutom att dom var lite rostiga så jag beställde hem lite färg till dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-f4a59e456caccc4d167c506b42718cd9.jpg
Så innan jag han dit avgassystemet han jag få två till paket! big_smile
Så högen växte lite, med Tein H-Tech fjädrar ifrån USA och lite foliatec färg till bromsoken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-9b9ba153b5ee17aa1df1f37ec7d71fc9.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 januari 2014 · 1 636 Inlägg

26'e juni åkte fjädrarna dit, brorsan som gått fordonsprogrammet gjorde det mesta jobbet se själva lol:
Brorsan som går under namnet Papparotzziz här på garaget skruvar medans jag tar kort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-cfe95ff2a1f7c579c40f96dcbbc423e7.jpg
Maffa och Marlorn finns på plats men dom gör nog inte mycket mer än att sola eller någe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-6555d0c258a7e094c70c7f71a347ce62.jpg
Mor dricker vin och har tydligen roligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0ed33cbef2c280018ee4572c2013abb5.jpg
Brorsan var duktig iaf och gjorde ett bra jobb. Så här blev resultatet, ingen jätte sänkning men blev stor skillnad iaf.
Jag skulle vilja sänka bilen mera men då måste jag ge upp mitt garage.. Det är såpass stor lutning ner i garaget att jag måste backa in bilen nu, hade det gått med plankor och sånt så hade jag sänkt mer men det går tyvärr inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-9131c8fa8e543f06246941a8769fc703.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Saab_2takt Turbo lover
7 januari 2014 · 329 Inlägg

Blir en stort och fin prem på denna bil och följa den med glädje! smile Så j*vla synd att de den inte såldes mer! Sköt om den måste jag säga!smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
keffouffe
8 januari 2014 · 180 Inlägg

Man får gratulera till en kanonfin bil smile Det jag verkligen älskar med 9-2x är hur grillen redan på denna modellen liknar den sista 9-3 grillen som släpptes 08-> innan konkursen!

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Tribbe SAAB♥SUBARU
8 januari 2014 · 1 636 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Blir en stort och fin prem på denna bil och följa den med glädje! smile Så j*vla synd att de den inte såldes mer! Sköt om den måste jag säga!smile

Ska göra mitt bästa.

keffouffe skrev:
Man får gratulera till en kanonfin bil smile Det jag verkligen älskar med 9-2x är hur grillen redan på denna modellen liknar den sista 9-3 grillen som släpptes 08-> innan konkursen!

Det har nog att göra med att de plockade mycket linjer ifrån concept bilar när de ritade designen till 9-2x

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang