Bygger tyck i kylsystemet b230ft -93

godizet
8 januari 2014 · 103 Inlägg

Hejsan.
I somnras så kokade min bil det resulterade att jag fick lämmna iväg toppen på planing å köpa en sotningsats. bytta alla packningar å spännde ihopoa allt enligt haynes boken.

Men nu har den börjat bygga upp tryck i systemet. Så när man öppnar kylar locket typ 5 min efter jag stängt av den så trycker den ut en hel del vatten. men vad jag inte förstår varför den har börjat med det nu. Temp mätaren står där den ska. Kylfläkten funkar som den ska. Eller ja den är igång hela tiden.
Ibland hör man hur det kokar inne i toppen.
termostaten är ny, ny vätska med glycol. Vattenpumpen är ca 1 år gammail. Gått ca 1500mil sedan ny.

Finns inga spår av olja i vattnet eller tvärtom!
Så vad fan kan det va.

Tacksam för svar. Mvh

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
GasGlad1337
9 januari 2014 · 460 Inlägg

För mycket glykol i kärlet?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

nä ligger vid max när den är kall.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
GasGlad1337
9 januari 2014 · 460 Inlägg

Då är det ju det som är felet?

kylarvätskan expanderar ju ju varmare den blir....

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Elfläkt? Går den hela tiden när den väl startar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

men kylarvattnet ska juh ligga mellan mini å max. Så de är inte felet iaf.
Ja den gör de för jag har ett chip som inte är anpassat till den boxen. Men den tryckte vatten även med orginal chi. Så de spelade ingen roll.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
GasGlad1337
9 januari 2014 · 460 Inlägg

Skriv gärna vad felet va när du hittat det iaf smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

Det ska jag göra.  de försvinner inget vatten heller. förutom då när man öppnar locket. läcker inget vatten heller. snys tort allting

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Maffia
9 januari 2014 · 383 Inlägg

Varför öppnar du locket?? Ett kylsystem är ju trycksatt så att det inte ska koka vid 100c, Öppnar du locket när bilen är varm så minskar trycket och vattnet kokar.

godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

Men för någon dag sedan så kokade den när jag stod stil. Hade inte fläkten igång men tempmätaren stod rakt upp där den ska stå.  Det jag tycker är väldigt märkligt.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Zzoink
9 januari 2014 · 1 229 Inlägg

kokade den när tempmätaren stog som den skulle?

Maffia
9 januari 2014 · 383 Inlägg

Låter som luft i systemet eller en liten läcka som gör att det inte blir trycksatt ordentligt. Kolla efter små läckor i kylsystemet, kolla även om locket är tätt eller byt det då det är en troligare felorsak än toppackningen.

endorfinslaven
9 januari 2014 · 671 Inlägg

Har du ett verkligt problem, alla mina bilar skickar ur sig vätska efter körning om jag öppnar påfyllnadslocket.
Är det inte bara du som slår av en varm motor alltför tidigt utan att köra lugnt eller tomgångsköra innan stopp.
Den vattenkylda turbon är då het och då den sitter alldeles bredvid expansionskärlet kan bubblorna leta sig uppåt.

TobbeTT
9 januari 2014 · 948 Inlägg

Fick ett övertryck i min 940 med en gång, då var det tydligen locket till expansionskärlet som var kasst. Låter även som Maffia säger med att det kan vara luft kvar med.

godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

ja temp mätaren stod rakt upp. Koka kanske den inte gjorde men den tryckte ut sig vatten som fan å de rök överallt. Så de sprutades ner på grenrör å turbo. Så tryck va där så de heter duga.

Hade ett lite läckage vid värmekranen men bytade den igår. Så vet inte riktigt hur mycket de har hjälp än. väntar någon dag å ser om de funkar nu!

Kylingen är inte inkopplad till turbo då det inte är orginal. kör bara oljekylning på den

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

men när jag fylld på vätska så hade jag fyll värme i bilen å locket av i ca 8 minuter, klämt på slanagr som fan med. Några mer tips på hur man får bort luften? Kan vara locket som inte är bra. Bilen är juh ändån gammal häck så locket kanske inte har bytats. Får köpa ett nytt sånt med.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Maffia
9 januari 2014 · 383 Inlägg

Att den "trycker" ur sig vattnet är inte samma sak som att ha tryck i kylsystemet, det som troligen har hänt i ditt fall är inget tryck och vattnet börjar koka därav tror du att du har tryck i systemet. Ta ut termostaten och koka den och kolla så den öppnar vid rätt temperatur.

FredrikBr
9 januari 2014 · 111 Inlägg

Vart kan man köpa ett nytt kylarlock? ska man åka på volvo och fråga?

godizet
9 januari 2014 · 103 Inlägg

Oki då får jag göra de. Hur ofta hönder det att helt nya termostater är kassa?

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Meaganeowner
9 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Eller att Du har ett läckage ovan kylvätskan, där kylsystemets tryck pysa ut, utan kylvätskeläck... då kokar det! Det får heller inte bli för högt tryck, då går det sönder något, slangar, element o s v. När kylvätskan kallnar blir trycket lägre. Blir det undertryck, p g a helt tätt system,jag då är risken stor att systemet sugs ihop på något ställe. Det som reglerar det båda trycken sitter oftast i expansionskärlets lock. Två små ventiler.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang