Volvo B230fk

Etuna
9 januari 2014 · 37 Inlägg

Tja, har fått lite problem med bilen min. Den vägrar starta numera. I början så startade den när den var kall, utan problem, men så fort man stängde av den så var den helt omöjlig att starta igen. Var tvungen att vänta ett bra tag.
Men nu på senare dagar så startar den inte alls, och när den väl gör det, så är den nästan helt omöjlig att hålla vid liv.
Motorn är en B30fk som är aning spetsad, med större spridare mm. Sen så är även egr-ventilen igensvetsad, vilket gör att motorn går ryckigt när den är kall även i vanliga fall, men det har inte varit några problem förut.

Har egentligen inte börjat gräva i detta än, har inte ens kollat om stiften har gnista eller om bensinen når fram. Men med tanke på att den startar ibland, och endast när den är kall, så finner jag skiten väldigt skumt. Tänkte om någon här har vart med om samma problem?

Sen lite offtopic.. Fick av någon anledning för mig att öppna upp ventilkåpan, och upptäckte att oljan såg grötig ut. Ej vitgeggig, utan bara knottrig typ. Något att oroa sig över?  Se bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187777/187777-3dcaaa516e1bde843bd0729a023747db.jpg

Senast redigerat av Etuna (9 januari 2014)

Volvo s70 "Polisbil nr 2" (1998)
Zzoink
9 januari 2014 · 1 229 Inlägg

testa att byt motortempratur givaren som sitter på toppen snett nedanför tredje insugsröret, läst många som har haft samma symptom och då har det varit den smile

jaka54
9 januari 2014 · 5 760 Inlägg

Hej
Ser inte bra ut! Snarare för j...ligt!
Jag skulle byta olja genast! Kanske även göra en rengörnings kur! Biltema har sån rengöringsolja.

GasGlad1337
9 januari 2014 · 460 Inlägg

Zzoink skrev:
testa att byt motortempratur givaren som sitter på toppen snett nedanför tredje insugsröret, läst många som har haft samma symptom och då har det varit den smile

var det felet på din? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang