Ringer ni på bilannonser när Mohammed, Habib eller liknande säljer?

pukan2
12 januari 2014 · 3 182 Inlägg

andreas1 skrev:

Evildan skrev:
Helt oftopic.

Ni som anser att det är oseriöst att inte visa registreringsnummer eller använda ett registrerat mobilnummer i annonsen.
Prova att annonsera ut en bil för 5000-30000kr och återkom sedan när spekulanter har:
ringt oanmälda på dörren,
stått oanmälda på din parkeringsplats och undersökt den utannonserade bilen,
ringt på ditt hemnummer mitt i natten för att du stängt av ljudet på din mobil för att få sova.

När ni provat detta, återkom då och anse fortfarande att det är oseriöst wink

Ontopic, jag säljer inte bilar till skåningar, närkingar eller östgötar, dom beter sig alltid så illa när man gör affärer.
(sarkasm ovan då det inte är härkomsten som gör idioten, det är beteendet)

Har heller aldrig varit med om det, har ändå sålt många bilar i den prisklassen

jag har haft detta problem, tar alltid bort reggnummret och lägger alltid ut annons med ett kontantkortsnummer.  vill inte ha detta bekymmer igen.

Germax
12 januari 2014 · 12 086 Inlägg

Jag har köpt en bil av en utlänning (arab), den gången vart jag blåst. Han va iofs rätt lätt att ha och göra med.
Jag har sålt några bilar till araber, och det är utan att överdriva hemskt. Deras sätt att göra bilaffärer är väldigt olikt mitt. Pga mina hittills dåliga erfarenheter av bilaffärer med araber avstår jag från dessa numera, både köp och sälj.

BudgetDunkaren Osponsrad
12 januari 2014 · 1 631 Inlägg

Evildan skrev:
Helt oftopic.

stått oanmälda på din parkeringsplats och undersökt den utannonserade bilen,

Kände en gubbe (död nu dock) som gjorde exakt så så fort det dock upp en bil från byn som visade regnumret i annonsen... ÄVEN om han inte va intresserad av bilen !
Sen ringde han till ägaren av bilen, påpekade felen som då "var vanliga fel och brister på just den bilmodellen" för att pruta ner priset ÄVEn när han inte skulle ha bilen...

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
granadadr
12 januari 2014 · 7 289 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:

Evildan skrev:
Helt oftopic.

stått oanmälda på din parkeringsplats och undersökt den utannonserade bilen,

Kände en gubbe (död nu dock) som gjorde exakt så så fort det dock upp en bil från byn som visade regnumret i annonsen... ÄVEN om han inte va intresserad av bilen !
Sen ringde han till ägaren av bilen, påpekade felen som då "var vanliga fel och brister på just den bilmodellen" för att pruta ner priset ÄVEn när han inte skulle ha bilen...

vilken idiot

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Evildan
12 januari 2014 ·

Skönt för er, att ni sluppit undan dessa -pärlor- till intressenter eller vad dessa ska kallas.

Jag har under de dryga 20 åren som fordonsägare haft dessa problem, givetvis inte var gång eller ens särskilt ofta, men tillräckligt ofta för att numera dölja min identitet, den som kommer och köper bilen får per automatik reda på namn och adress samt intressent via telefonsamtal får registreringsnummer vid "normalt" bemötande.

Nordic_M5
12 januari 2014 · 64 Inlägg

Det där med beskrivningar kan vara jäkligt olika beroende på kultur. Fick erfara det själv. Jag och min brorsa bokade en varsin M3 i England (bra priser på dom). Han köpte sin av en urbritt på landet som tog ut te och bjöd på medan vi kollade på bilen. Sen åkte vi en tur och alla körde. Bilen var fullservad, alla papper i ordning. Det som inte funkade hade han sagt på telefon och epost. Bilen var så klockren den kunde bli för priset. Jag köpte min (aningen dyrare än brorsans) av en pakistanier inne i London. Stank rökelse i försäljningslokalen till att börja med. När jag sedan fick tag på bilen var det ta mig tusan inget som funkade som det skulle big_smile Beskrivningen var så dålig. Fick ner priset en aning (man får fäkta och peka lite som de gör), men kunde inte få provköra. Dokumentationen var mestadels handskriven. Senaste stämpeln i boken garanterat en förfalskning. Fick punka på vägen hem också. Dök upp massa småsaker efter vägen och när jag kom hem så fick se att jag inte hade hade några bromsbelägg att åka på. Hade han sagt bara en bråkdel av felen i telefon hade jag aldrig åkt dit.

BMW M5 (2000)
granadadr
12 januari 2014 · 7 289 Inlägg

HD91 skrev:
Det där med beskrivningar kan vara jäkligt olika beroende på kultur. Fick erfara det själv. Jag och min brorsa bokade en varsin M3 i England (bra priser på dom). Han köpte sin av en urbritt på landet som tog ut te och bjöd på medan vi kollade på bilen. Sen åkte vi en tur och alla körde. Bilen var fullservad, alla papper i ordning. Det som inte funkade hade han sagt på telefon och epost. Bilen var så klockren den kunde bli för priset. Jag köpte min (aningen dyrare än brorsans) av en pakistanier inne i London. Stank rökelse i försäljningslokalen till att börja med. När jag sedan fick tag på bilen var det ta mig tusan inget som funkade som det skulle big_smile Beskrivningen var så dålig. Fick ner priset en aning (man får fäkta och peka lite som de gör), men kunde inte få provköra. Dokumentationen var mestadels handskriven. Senaste stämpeln i boken garanterat en förfalskning. Fick punka på vägen hem också. Dök upp massa småsaker efter vägen och när jag kom hem så fick se att jag inte hade hade några bromsbelägg att åka på. Hade han sagt bara en bråkdel av felen i telefon hade jag aldrig åkt dit.

varför köpte du den?? hade inte jag gjort

Nordic_M5
12 januari 2014 · 64 Inlägg

Han hyffsade till priset. Lönade sig i slutändan ändå då dom är värda lite i delar. Hade inte så många val när man står inne i London och med en bokad färjebiljett inom några timmar. Svårt att hinna hitta, syna och köpa en annan bil. Åka hem och växla tillbaka pundet och förlora på kursen kändes inte som ett bra alternativ heller. Men men, lär vara försiktigare nästa gång.

BMW M5 (2000)
NiKeMaN Entreprenör
12 januari 2014 · 1 286 Inlägg

Helt ärligt talat skiter jag i vad det står för namn i annonsen - om säljaren är "ur-svensk" - "jugge" - "turk" - "syrian" - eller "amerikansk". Så länge annonsen är relativt förståelig, och så länge bilen är "rätt" för övrigt så kan det bli affär.

Likadant när jag säljer bil. Överst i annonsen står alltid mitt för och efternamn, och mitt mobilnummer som är reggat i mitt namn finns med i annonsen. Likaså visas självklart regnr osv. Förstår inte alls varför folk är så jävla jobbiga och ska dölja både namn, telnr och regnr.

Senast redigerat av NiKeMaN (12 januari 2014)

// Niklas Johansson
ontoft
12 januari 2014 ·

Har sålt två av mina gammelbilar sista veckan, jag sätter alltid ut bilen med reg.nummer synligt och mitt namn och mobilnummer.( Är själv så när jag ska köpa bil, kollar reg.nummer och gör en slagning på kärran innan jag ringer, har ingen betydelse varifrån ägaren härstammar, är bilen rätt och riktig så kvarstår mitt intresse).Intresserade hörde av sig på både mejl och telefon. I mitt fall hade jag två intressenter på varje bil, förutom de som mejlar och talar om fel och brister på modellen (undrar verkligen om den gubben är död som det hänvisades till i tidigare inlägg), och prutar idiotiskt mycket redan i mejlen. Hade nog tur, den första som kom och tittade på varje bil gillade vad de såg och provkörde, köpte direkt. Så summa summarum: Är jag intresserad av en bil behöver jag reg.nummer och telefonnummer för att gå vidare, annars avstår jag affär.

Crxkoffe
12 januari 2014 · 847 Inlägg

samma här, finns varken reg nummer eller telenummer så kollar jag vidare

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Evildan
12 januari 2014 ·

NiKeMaN skrev:
Helt ärligt talat skiter jag i vad det står för namn i annonsen - om säljaren är "ur-svensk" - "jugge" - "turk" - "syrian" - eller "amerikansk". Så länge annonsen är relativt förståelig, och så länge bilen är "rätt" för övrigt så kan det bli affär.

Likadant när jag säljer bil. Överst i annonsen står alltid mitt för och efternamn, och mitt mobilnummer som är reggat i mitt namn finns med i annonsen. Likaså visas självklart regnr osv. Förstår inte alls varför folk är så jävla jobbiga och ska dölja både namn, telnr och regnr.

Som jag skrev lite ovan i tråden:

Prova att annonsera ut en bil för 5000-30000kr och återkom sedan när spekulanter har:
ringt oanmälda på dörren,
stått oanmälda på din parkeringsplats och undersökt den utannonserade bilen,
ringt på ditt hemnummer mitt i natten för att du stängt av ljudet på din mobil för att få sova.

Jag har under de dryga 20 åren som fordonsägare haft dessa problem, givetvis inte var gång eller ens särskilt ofta, men tillräckligt ofta för att numera dölja min identitet, den som kommer och köper bilen får per automatik reda på namn och adress samt intressent via telefonsamtal får registreringsnummer vid "normalt" bemötande.

Presidento Of World
12 januari 2014 · 3 329 Inlägg

De beror på vad det är för bilar de gäller, när jag ska köpa en bil Så JA för en bil från 0-10000kr när de gäller te.x dyrare bilar (säg 40k-upp) så försöker jag låta bli men om det som sagt rätt objekt som verkar bra så kan de gå där å

När jag ska sälja så är de samma där, Har Audin ute ringde en "utlänning" som bjöd 45k (ligger ute för 59k) anledningen till varför han bjöd så: Jag bor tio timmar bort enkelresa de kommer kosta mig mer än 50kkr att köpa den

mitt svar vart: de finns bilar närmre dig kolla där och la på.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
12 januari 2014 · 241 Inlägg

Köpte min gamla Opel Vectra av en syrier, han hade glömt ett riktigt bra band i kasettspelaren med traditionell musik. big_smile

nordicperformance
12 januari 2014 · 61 Inlägg

La ut min BMW 325 e46a med m3 look för 40k och hade skrivit att motorn var urplockad då den skar då den var turbokonverad

Hade lustgas , 19" fälgar, m3 bromsar,bur, sportstolar  och väldigt mkt där till och endast delarna var värda en bra bit over 70 000 om ja skulle sålt dem separat

Kom en kille som var runt 25 och var intresserad och hade påtalat att det inte fanns någon motor I över telefon men de gick inte hem för 5 öre

Väl på plats inspektera han bilen grundligt och sa den var jättefin och undra varför ja sålde den så billigt så ja sa åt han försök att starta bilen inte ett smack hände så då öppna han huven ingen motor ingenting och sa ja försökte lura han neutral och börja gapa o ha sig . Så ja sa till han att ja du får köpa en motor går o få tag på en skaplig för 5-10:000 om inte billigare på skroten !

men han sa han vill betala 5000 kr så jag bad han försvinna från tomten på 1 minut annars skulle  hunden komma ut ... han stack som en avlöning

Ändra annonsen till 50k och en man I 30 årsåldern kom och han var svensk. betala kontant och skrev papper , Gick på 10 min och helt smärtfritt .. 1 vecka senare ringde han och berätta att han var hur nöjd som helst och tackade för en bra affär !

valle22 Smidd i rostigt stål
12 januari 2014 · 933 Inlägg

Slutsålt till alla som inte kan göra sig förstådda och prutare,
Höjden var när jag skulle sälja min Golf 2:a (finns i mitt galleri) när jag satte 1000kr på den och i rubriken klart och tydligt stod LÄS TEXT att bilen är i rostfritt skick och det är lite av en bilsamlare att införskaffa typ

Klantskallar ringer och vill hämta direkt med pengar direkt lova dom, en annan gapar på arabiska i bakgrunden medans hans 12? Årige grabb skall sköta bilaffären
Sms för att inte snacka hade väl 50sms och lika många missade samtal under natten, tur var man hade kontantkort smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
nordicperformance
12 januari 2014 · 61 Inlägg

valle22 skrev:
Slutsålt till alla som inte kan göra sig förstådda och prutare,
Höjden var när jag skulle sälja min Golf 2:a (finns i mitt galleri) när jag satte 1000kr på den och i rubriken klart och tydligt stod LÄS TEXT att bilen är i rostfritt skick och det är lite av en bilsamlare att införskaffa typ

Klantskallar ringer och vill hämta direkt med pengar direkt lova dom, en annan gapar på arabiska i bakgrunden medans hans 12? Årige grabb skall sköta bilaffären
Sms för att inte snacka hade väl 50sms och lika många missade samtal under natten, tur var man hade kontantkort smile

Alltid lika kul . Ja undviker alla nu och svarar på dom med registrerat tfn nummer !

Kan man formulera sig I ett sms kan ja faktiskt ringa upp !

Senast redigerat av nordicperformance (12 januari 2014)

fluppidupp ...
12 januari 2014 · 757 Inlägg

har köpt bil av araber en gång tidigare och aldrig mer. slutade på 60.000kr över i reparationer och 2 års väntan för att ens kunna registrera bilen.

IceEyes Varningar: För många..
13 januari 2014 · 2 552 Inlägg

Baserat på egna erfarenheter undviker jag det till varje pris, oavsett hur tilltalande föremålet tycks vara. Dels tenderar deras förhandlingsförmåga att vara onödigt tillkrånglad och tidskrävande, och dels kan språk/kommunikationsproblem uppstå väldigt lätt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
_NordiN_
13 januari 2014 · 178 Inlägg

IceEyes skrev:
Baserat på egna erfarenheter undviker jag det till varje pris, oavsett hur tilltalande föremålet tycks vara. Dels tenderar deras förhandlingsförmåga att vara onödigt tillkrånglad och tidskrävande, och dels kan språk/kommunikationsproblem uppstå väldigt lätt.

Nej jag ringer absolut inte på sådana annonser.. Likadant när annonsören heter tex: volvo, bmw, osv..
Likadant om någon ringer på min annons och pratar engelska eller svenska med "brytning". Jag släpper aldrig mer hem araber.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang