Ringer ni på bilannonser när Mohammed, Habib eller liknande säljer?

Mogel KUNG
20 januari 2014 · 441 Inlägg

dawwe skrev:
Tja...Jag säger så här, som utom nordisk skall tilläggas... Har en ytlig bekant, en utom europé. Vanliga namn från den region han kommer ifrån är tex Mahmud, Mustafa, Ibrahim osv...Han säger så här: Jag undviker att köpa en bil från nån från samma region som jag, de är i regel bara ute efter att "lura" en... Det är den åsikten han har om sina  "landsmän" vilka är bosatta i Sverige.

Hahaha precis så säger min arbets kamrat som är från Marocko.. smile

Axxar
20 januari 2014 · 24 Inlägg

Andromeda skrev:
Vi kan väl sammanfatta tråden så här:

* Många på Garaget, en kategori människor som kanske säljer och köper bilar oftare än medelsvensson, upplever det som upplagt för bekymmer att göra bilaffärer med Mahmud i förorten.

* Svenskar uppskattar inte "aggressiv" tokprutning på osedda objekt eller återkommande samtal trots ett nej.

* Mohammed och Habib gör helt rätt som tar klassiska svenska alias på Blocket eftersom de rasistiska Svennebanan-bönderna inte ringer på deras annonser annars. Hur mycket bilar de får sälja när spekulanten direkt inser att de ljugit om sitt namn är en annan sak.

Haha kunde inte sagt det bättre

Volvo S60 "R-Design" (2012)
Electromatic
21 januari 2014 · 3 Inlägg

lite lustigt hur folk säger "jag gör inte affärer med Mehmet som säljer en bil och stavat fel i annonsen" följt av "men jag är inte rasist".

Dra den om Bellman också...

Rasism är också förutfattade meningar ifall någon missat det. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog räddare för Daniel 24år från Varberg ifall det skulle stå en dekaltrimmad 740 i bakgrunden. Tro det eller ej, både Daniel och Mehmet kan vara dyslektiker.

AntrE
21 januari 2014 · 2 140 Inlägg

Det beror på. Är annonsen rättstavad, bilderna taget ur bra vinklar och med hög kvalité, och givetvis att objektet ser bra ut så visst inga problem.

Men om annonsen är motsatt det jag just beskrev, tex bra besikt bill med rund däk så njae. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Masquerade Aldrig nöjd
21 januari 2014 · 804 Inlägg

Electromatic skrev:
lite lustigt hur folk säger "jag gör inte affärer med Mehmet som säljer en bil och stavat fel i annonsen" följt av "men jag är inte rasist".

Dra den om Bellman också...

Rasism är också förutfattade meningar ifall någon missat det. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog räddare för Daniel 24år från Varberg ifall det skulle stå en dekaltrimmad 740 i bakgrunden. Tro det eller ej, både Daniel och Mehmet kan vara dyslektiker.

Argumentet fallerar på att många grundar sina åsikter i erfarenheter. Har man upplevt problem med att göra affärer med invandrare så undviker man det problemet i fortsättningen. Då spelar det ingen som helst roll om personen i fråga kommer från Irak eller Serbien. Det handlar snarare om diskriminering, vilket (i praktiken) är helt lagligt när det handlar om en privat affär då ingen kan säga till mig vem jag vill handla av eller sälja till.

Hoppar för övrigt också helt över annonser skrivna av personer som är eller verkar vara under 25, är sub-25:are en egen ras också då?

Livet är för kort för att äga Volvo.
Electromatic
21 januari 2014 · 3 Inlägg

Masquerade skrev:

Electromatic skrev:
lite lustigt hur folk säger "jag gör inte affärer med Mehmet som säljer en bil och stavat fel i annonsen" följt av "men jag är inte rasist".

Dra den om Bellman också...

Rasism är också förutfattade meningar ifall någon missat det. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog räddare för Daniel 24år från Varberg ifall det skulle stå en dekaltrimmad 740 i bakgrunden. Tro det eller ej, både Daniel och Mehmet kan vara dyslektiker.

Argumentet fallerar på att många grundar sina åsikter i erfarenheter. Har man upplevt problem med att göra affärer med invandrare så undviker man det problemet i fortsättningen. Då spelar det ingen som helst roll om personen i fråga kommer från Irak eller Serbien. Det handlar snarare om diskriminering, vilket (i praktiken) är helt lagligt när det handlar om en privat affär då ingen kan säga till mig vem jag vill handla av eller sälja till.

Hoppar för övrigt också helt över annonser skrivna av personer som är eller verkar vara under 25, är sub-25:are en egen ras också då?

så... Diskriminering av "invandrare" som du sa t ex är ifrån Serbien eller Irak har ingenting med rasism att göra? Så att döma ut en folkmassa utefter etnicitet har ingenting med rasism att göra alltså? Parallellen mellan åldersgrupp och etnicitet fungerar inte riktigt, det är inte riktigt samma sak.

Nej, jag får nog ta bananbåten tillbaka till Norge.

Masquerade Aldrig nöjd
21 januari 2014 · 804 Inlägg

Bullet--- skrev:

Masquerade skrev:

Electromatic skrev:
lite lustigt hur folk säger "jag gör inte affärer med Mehmet som säljer en bil och stavat fel i annonsen" följt av "men jag är inte rasist".

Dra den om Bellman också...

Rasism är också förutfattade meningar ifall någon missat det. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog räddare för Daniel 24år från Varberg ifall det skulle stå en dekaltrimmad 740 i bakgrunden. Tro det eller ej, både Daniel och Mehmet kan vara dyslektiker.

Argumentet fallerar på att många grundar sina åsikter i erfarenheter. Har man upplevt problem med att göra affärer med invandrare så undviker man det problemet i fortsättningen. Då spelar det ingen som helst roll om personen i fråga kommer från Irak eller Serbien. Det handlar snarare om diskriminering, vilket (i praktiken) är helt lagligt när det handlar om en privat affär då ingen kan säga till mig vem jag vill handla av eller sälja till.

Hoppar för övrigt också helt över annonser skrivna av personer som är eller verkar vara under 25, är sub-25:are en egen ras också då?

Varför gör du det om jag får lov att fråga? Blev rent av nyfiken på vad som är fel på folk under 25? tongue

Ser dock det åldersspannet som oförsiktiga förare som vill "leka av sig". Köpa så billigt som möjligt och sälja med högre prislapp brukar vara ledordet, upputsade bilar med dolda fel som resultat (det ska ju bara fungera vid provkörning och på bild). Frågar man om det efteråt spelar vederbörande dum. Inte problematiskt på samma sätt som affärer med nysvenskar, snarare en väldigt omogen inställning att arbeta med (men minst lika irriterande). tongue

Electromatic skrev:
så... Diskriminering av "invandrare" som du sa t ex är ifrån Serbien eller Irak har ingenting med rasism att göra? Så att döma ut en folkmassa utefter etnicitet har ingenting med rasism att göra alltså? Parallellen mellan åldersgrupp och etnicitet fungerar inte riktigt, det är inte riktigt samma sak.

Nej, jag får nog ta bananbåten tillbaka till Norge.

Nej, det har inte med rasism att göra. Det är en eliminering av risk baserat på erfarenhet, hade jag enbart lyckade affärer med invandrare medan svenskar ställde till problem hade läget varit tvärtom. Du kan vrida det hur du vill men jag tar inte med mina åsikter som säljare ut i vardagen och hatar på allt och alla som inte är medelsvensson, ser ingen poäng i det.

Senast redigerat av Masquerade (21 januari 2014)

Livet är för kort för att äga Volvo.
Electromatic
21 januari 2014 · 3 Inlägg

Bullet--- skrev:

Masquerade skrev:

Electromatic skrev:
lite lustigt hur folk säger "jag gör inte affärer med Mehmet som säljer en bil och stavat fel i annonsen" följt av "men jag är inte rasist".

Dra den om Bellman också...

Rasism är också förutfattade meningar ifall någon missat det. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog räddare för Daniel 24år från Varberg ifall det skulle stå en dekaltrimmad 740 i bakgrunden. Tro det eller ej, både Daniel och Mehmet kan vara dyslektiker.

Argumentet fallerar på att många grundar sina åsikter i erfarenheter. Har man upplevt problem med att göra affärer med invandrare så undviker man det problemet i fortsättningen. Då spelar det ingen som helst roll om personen i fråga kommer från Irak eller Serbien. Det handlar snarare om diskriminering, vilket (i praktiken) är helt lagligt när det handlar om en privat affär då ingen kan säga till mig vem jag vill handla av eller sälja till.

Hoppar för övrigt också helt över annonser skrivna av personer som är eller verkar vara under 25, är sub-25:are en egen ras också då?

Varför gör du det om jag får lov att fråga? Blev rent av nyfiken på vad som är fel på folk under 25? tongue

Är själv lite under 25år smile, syftade snarare på kombinationen av ung grabb och trimmad leksak i bakgrunden hehe. Skulle dock ALDRIG överväga att inte ringa, är objektet intressant och jag får bra vibbar av "Daniel" så skulle jag inte bry mig om ifall han bränt gummi på asfalten utanför och 2 bilar i diket. Jag försöker att alltid ha "an open mind". vem vet, han kanske har 5 syskon som kör som om de vore under beskjutning medan han själv sover med övningskörningsboken under kudden.

Andromeda Rumpmas
21 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Electromatic skrev:
lite lustigt hur folk säger "jag gör inte affärer med Mehmet som säljer en bil och stavat fel i annonsen" följt av "men jag är inte rasist".

Dra den om Bellman också...

Rasism är också förutfattade meningar ifall någon missat det. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog räddare för Daniel 24år från Varberg ifall det skulle stå en dekaltrimmad 740 i bakgrunden. Tro det eller ej, både Daniel och Mehmet kan vara dyslektiker.

Smakar du på skit en gång kommer du sannolikt att undvika att smaka på saker som ser ut som skit i framtiden.

Tycker du att jag är rasist om jag väljer att inte göra bilaffärer med Mohammed och Habib så får du gärna tycka det, liksom jag får tycka att hela ditt inlägg osar av att alla termiter inte är hemma i termitstacken.

Senast redigerat av Andromeda (21 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vita_Vargen
22 januari 2014 · 1 281 Inlägg

Har ägt 16 bilar på 3 år varav 5 st är köpta av folk av utländsk-härkomst.

Volvo 940 LTT -96: En av dom värsta affärer jag varit med om, 20-åring med afrikanskt utseende som inte nämnde några fel utom "en buckla på motorhuven" innan jag åkte 40 mil för att kolla på bilen. Väl på plats var handbromsen o knappt tog, fjäderbenslagret va slut, kardanstödlagret va slut och en massa fler fel jag inte minns. Prutade rätt kraftigt så vart ändå en okej affär. 3 v. senare tvärdog bilen mitt i rusningstrafiken...

Nissan 200SX S13 -92: Köpt av en indisk kollega, mycket ärlig med alla bilens defekter och inga dolda fel.

Nissan 300ZX -97: Köpt i Italien av en Italienare, mycket trevlig bilaffär, bjöd på lunch och skötte allt pappersarbete åt mig. Enda jag kan anmärka på är att det stod nybytt koppling och kamrem i annonsen trots att det var 6000 mil och 4000 mil sen men den informationen fick jag via mail tidigt.

Volvo 740 GL -89: Pensionerad herre som såg ut att ha ursprung från Turkiet. Enda ägaren på bilen som var seriöst lagad på allt som hade gått sönder men dåligt underhållen. (Nya volvo original-delar på allt som gått sönder)

Lupo 3L -00: Köpt i Tyskland på en bilfirma med ägare av från mellanöstern. Talade väldigt dålig engelska men hade nån yngre anställd av mer nordisk härkomst som sköte det mesta av affären och var inga dolda fel på bilen. Bilfirman gav ett väldigt seriöst intryck och var super schysta. Var en mycket nöjd kund när jag åkte därifrån och är fortfarande det efter 6 månader.

Bilar jag köpt från "svenskar" har jag aldrig stött på några problem med som jag kan minnas.

Sen har jag nog kollat på ett flertal bilar där "personer med utländsk härkomst" annonserat bilar som "Nyskick" osv där verkligheten varit helt annorlunda. Min erfarenhet från det är undvik bilar som säljes av Mohammed osv för dom bilarna har aldrig stämt med beskrivet skick nånsin när jag varit o kollat, men om det är ett riktigt intressant objekt så gör en individuell bedömning.


När det gäller sälja bilar har jag aldrig sålt till någon nysvensk än så länge. Men skulle någon dyka upp och inte pruta skallen av sig så skulle jag inte tveka på att sälja till dom. Men någon sån har konstigt nog inte hört av sig någonsin utan istället är det dom som ska påpeka varje stenskott och vill betala 20% av annonserat pris.

Summering för den som inte orkar läsa: Finns många ärliga icke-svenskar men gäller bedöma personen och kolla extra noga på bilen, speciellt om personen verkar lite misstänksam.

Senast redigerat av Vita_Vargen (22 januari 2014)

audi-A_4
22 januari 2014 · 74 Inlägg

Patetiskt att göra en vi mot de sak av det hela. Har man nån vett i huvudet så ger man det en chans oavsett om det är en andersson eller en mohamed som säljer skiten. Jag har blivit lurade av svenskar lika ofta som invandrare.

Germax
22 januari 2014 · 12 086 Inlägg

audi-A_4 skrev:
Patetiskt att göra en vi mot de sak av det hela. Har man nån vett i huvudet så ger man det en chans oavsett om det är en andersson eller en mohamed som säljer skiten. Jag har blivit lurade av svenskar lika ofta som invandrare.

Det får va din åsikt, jag tror stenhårt på att det är redas "kultur", att det är så man gör bilaffärer i mellanöstern helt enkelt. Givetvis finns det drösvis med "svenskar" som luras när de säljer bilar. Men den här tråden handlar initialt inte om huruvida man kan bli lurad utan den handlar om hur invandlare (i stor majoritet) säljer och köper bilar och hur de som ger sig in i diskussionen här ser på saken att göra affärer med denna grupp människor.

Senast redigerat av Germax (22 januari 2014)

FredrikHansen
22 januari 2014 · 6 Inlägg

Exemplaren som jag väljer bland, styr i första hand.
Sekundärt så väljer jag den annons bland två likvärdiga objekt som jag känner är den mest utförliga och ger den information jag behöver för att ta beslut om att kika på bilen.
Är det bilförmedlar-känsla på säljaren så är jag inte intresserad.
Den bästa säljaren för mig är entusiasten, som vårdat fordonet, ligger personen och gråter över motorhuven och skickar med några extra tandborstar att rengöra trånga utrymmen med, så är det tecken nog.

Jag har en S70 T5 som jag inser att jag inte kommer lägga ned så mycket mer tid på eftersom jag har skaffat mig en roligare bil, hur är det med möjligheten att få den såld via garaget.org till nån entusiast? Finns en köp och sälj-del, men där är det mest prylar och inga fordon?

--
Fred

Honda CR-V (2006)
Germax
22 januari 2014 · 12 086 Inlägg

SEpaket skrev:
Jag har träffat människor från hela världen och kan tala om att alla fuskar precis lika mycket, så visst gör jag det. Det är inte säljaren jag skall köpa, det är bilen. Och är bilen bra struntar jag i om han heter Peter, Ahmed eller Ann-Britt (vilket är låg sannolik om det är en man vi talar om, förvisso). Personer jag träffat som kommit från utlandet är ofta faktiskt extremt noga med sina bilar. Ordentlig service och så vidare är vanligt, sällan har jag sett dessa personer fuska med sina bilar. Särskilt sådana som kommer från fattiga länder där bilen är en lyx som är få förunnat. Sedan kan det för den ovana bli lite kulturkrock när man skall göra upp affären, men har man bara viss förhandlingsvana så löser det sig.

Sedan finns det som sagt var en massa bluffmakare också. Men det upptäcker man ganska snabbt. Nu köpte jag visserligen min 850 av Siv, står det i alla fall på garantibeviset, så det vet jag även om det är längesedan. 940n hade min bror i 3 veckor innan han flyttade utomlands, men hade han haft den något år hade jag aldrig tagit i den ens med tång. Och han är ursvensk, men expert på att ta livet av bilar. Så jag tror inte namn och/eller nationalitet har med bilens skick eller affärens smidighet att göra.

Om vi helt bortser från den här biten med vilka som bedrar och fuskar mest, att vi istället helt inriktar oss på hur det är att göra bilaffärer med invandrare, när jag säger invandrare menar jag främst araber och jugoslaver och jag generaliserar. Jag upplever att människor med sådan härkomst har ett relativt aggressivt och framfusigt sätt att göra affärer. Är det något du håller med om, kanske delvis eller inte alls?

Andromeda Rumpmas
22 januari 2014 · 3 860 Inlägg

FredrikHansen skrev:
Exemplaren som jag väljer bland, styr i första hand.
Sekundärt så väljer jag den annons bland två likvärdiga objekt som jag känner är den mest utförliga och ger den information jag behöver för att ta beslut om att kika på bilen.
Är det bilförmedlar-känsla på säljaren så är jag inte intresserad.
Den bästa säljaren för mig är entusiasten, som vårdat fordonet, ligger personen och gråter över motorhuven och skickar med några extra tandborstar att rengöra trånga utrymmen med, så är det tecken nog.

Jag har en S70 T5 som jag inser att jag inte kommer lägga ned så mycket mer tid på eftersom jag har skaffat mig en roligare bil, hur är det med möjligheten att få den såld via garaget.org till nån entusiast? Finns en köp och sälj-del, men där är det mest prylar och inga fordon?

--
Fred

Testa www.jagrullar.com, Sveriges största allmänna Volvo-forum. De har bilannonsering, och där finns entusiasterna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2014 · 17 478 Inlägg

Germax skrev:

SEpaket skrev:
Jag har träffat människor från hela världen och kan tala om att alla fuskar precis lika mycket, så visst gör jag det. Det är inte säljaren jag skall köpa, det är bilen. Och är bilen bra struntar jag i om han heter Peter, Ahmed eller Ann-Britt (vilket är låg sannolik om det är en man vi talar om, förvisso). Personer jag träffat som kommit från utlandet är ofta faktiskt extremt noga med sina bilar. Ordentlig service och så vidare är vanligt, sällan har jag sett dessa personer fuska med sina bilar. Särskilt sådana som kommer från fattiga länder där bilen är en lyx som är få förunnat. Sedan kan det för den ovana bli lite kulturkrock när man skall göra upp affären, men har man bara viss förhandlingsvana så löser det sig.

Sedan finns det som sagt var en massa bluffmakare också. Men det upptäcker man ganska snabbt. Nu köpte jag visserligen min 850 av Siv, står det i alla fall på garantibeviset, så det vet jag även om det är längesedan. 940n hade min bror i 3 veckor innan han flyttade utomlands, men hade han haft den något år hade jag aldrig tagit i den ens med tång. Och han är ursvensk, men expert på att ta livet av bilar. Så jag tror inte namn och/eller nationalitet har med bilens skick eller affärens smidighet att göra.

Om vi helt bortser från den här biten med vilka som bedrar och fuskar mest, att vi istället helt inriktar oss på hur det är att göra bilaffärer med invandrare, när jag säger invandrare menar jag främst araber och jugoslaver och jag generaliserar. Jag upplever att människor med sådan härkomst har ett relativt aggressivt och framfusigt sätt att göra affärer. Är det något du håller med om, kanske delvis eller inte alls?

Jag håller med Germax. Kulturen gör skillnad.

Ringer dock hellre på en bil där Abdullah säljer den än att det bara står "BMW760" eller "Sören" som namn när uppenbarligen brukaren är av utländsk härkomst. Då har de iallafall inte varit oärliga om sitt namn, vilket är en bra början...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang