11 januari 2014
Trådstartare
Hej!
Jag har en Volvo V50 D2 MY11, uttagen 2010-12-22, som nu har rullat drygt 11100 mil. Ofta kör jag ganska korta sträckor, men ibland blir det turer på flera hundra mil på kontinenten.
Detta är en bil jag är mycket nöjd med, frånsett ett ibland uppkommande underligt fel.
Felet yttrar sig så att jag helt enkelt inte kan komma in i bilen, oavsett om jag använder knappen på nyckeln eller "bara tar i handtaget", då den är utrustad med nyckellöst lås och startsystem. Bilen går inte heller att starta.
Det jag har fått göra är att peta loss locket på dörrhandtaget och låsa upp manuellt med "nyckeln i nyckeln", så att säga, för att komma in. Då försöker jag starta genom att vrida på startvredet. Resultat: Inte ett liv i bilen nu heller. Ingen tillstymmelse till ström. Efter en stunds tryckande, vridande och petande så startar bilen som inget har hänt. Dock är klockan nollställd, vilket verkar tyda på spänningsfall. Vid något tillfälle har jag lyft på skyddet över batteriet, då har stömmen kommit tillbaka. Andra gånger "bara kommer" strömmen igen...
Idag 2014-01-10 hade jag felet två gånger, ibland kan det går flera veckor/månader utan att det uppkommer. Till saken är att jag över jul och nyår har kört på långresa, ca 250 mil...
Det verkar dock mest inträffa på vintern, när jag använder den bränsledrivna motorvärmaren. Ställer jag in den på en tid och kommer till bilen när den bör vara uppvärmd, så är den både kall och strömlös, som sagt, två gånger har det hänt idag.
Vid andra tillfällen kan jag köra värmaren hur mycket som hellst, den har fortfarande fullt med kräm i batteriet.
Detta inträffade även förra vintern.
Då var jag på Mekonomen, som kopplade in den till en dator. Beskedet jag fick var att korta sträckor och värmaren drog ur batteritet. Jag borde, som han sa, köra lite längre så det laddar upp sig. Tycker jag inte gör annat än sitter i bilen...
Så till mina frågor/funderingar:
Om det är dåligt med ström i batteriet borde den ju inte vara helt död, det borde ju finnas åtminstone lite ström kvar?
Kan det vara batteriet som har gjort sitt, dvs att det är dax att byta batteri?
Kan kanske Volvo ge mig ett bättre besked, om jag bokar en tid där?
Tack på förhand! //Fredde