Köpa bmw 728i som första bil?

-matte En Medlem
11 februari 2014 · 405 Inlägg

Håller med ovanstående, köp inga gamla avancerade tyska blyskepp. Speciellt om du inte ens har jobb så är det ingen höjdaridé precis.

E38 728 är speccad till att dra mellan 1.37l till 1.65l per mil i stad och ca 0.79l/mil landsväg. Komihåg detta var när bilen rullade ut från bandet för över 14 år sedan! Försäkring, skatt mm kan inte va roligt om man inte har arbete, speciellt om man skall betala det själv. (detta är okänt nu dock)

Man bör komma ihåg att 7-serien är som en plattform för Bmw att testa sin nya teknik på, de som köper dessa bilar nya har inga begränsningar när det gäller reparationskostnader precis. Att du ska ta dig an en sådan bil över ett decennium senare och kanske 10 ägare däremellan ser inte jag som en bra ide.
Bilar byggda som stridsvagnar är inte pålitliga bilar.

Vill du verkligen ha något bakhjulsdrivet så skulle jag kolla på en 3-serie istället.

SportPilot Ubåtsingenjör
11 februari 2014 · 7 234 Inlägg

Jag undrar vad det är som är så grymt avancerat på en gammal 7 serie ?

att byta bromsskivor och ok kostar inte ens hälften utav de som någon nämnde tidigare i tråden.

Jag bytte skivor och belägg runt om på min a8, sen bytte jag alla bussningar och länkarmar i framvagnen en abs givare och lite annat smått och gott ... detta gick på strax under 5000 i delar med frakt inräknat och det tycker i alla fall jag är billigt, och en bmw är inte dyrare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
groze
11 februari 2014 · 564 Inlägg

-matte skrev:
Håller med ovanstående, köp inga gamla avancerade tyska blyskepp. Speciellt om du inte ens har jobb så är det ingen höjdaridé precis.

E38 728 är speccad till att dra mellan 1.37l till 1.65l per mil i stad och ca 0.79l/mil landsväg. Komihåg detta var när bilen rullade ut från bandet för över 14 år sedan! Försäkring, skatt mm kan inte va roligt om man inte har arbete, speciellt om man skall betala det själv. (detta är okänt nu dock)

Man bör komma ihåg att 7-serien är som en plattform för Bmw att testa sin nya teknik på, de som köper dessa bilar nya har inga begränsningar när det gäller reparationskostnader precis. Att du ska ta dig an en sådan bil över ett decennium senare och kanske 10 ägare däremellan ser inte jag som en bra ide.
Bilar byggda som stridsvagnar är inte pålitliga bilar.

Vill du verkligen ha något bakhjulsdrivet så skulle jag kolla på en 3-serie istället.

Vilken erfarenhet har du från 7or?

Jag har ägt ett par och de är verkligen inte speciellt kostnadskrävande jämfört med andra bilar. Man får extremt mycket bil för pengarna.
När det gäller service är det olja och filter som i vilken bil som helst. Motorerna har kamkedja, så man slipper dyra rembyten. Stiften håller många tusen mil. En komplett ny framvagn med alla stag osv, om man nu vill byta allt, kostar mellan 1500-2500spänn.
Bromsdelar är inte någon större kostnad heller. Stötdämpare ligger på 700-1200spänn styck.

Det som är lite dyrare jämfört med mindre bilar är skatten. En 728 gissar jag ligger på 2500-2800kr/år, medans en "vanlig bil" brukar ligga på 1500-2000kr, Försäkringen är väldigt individuell var i landet man bor.

Soppaförbrukningen är typ som en volvo 940.

Evildan
11 februari 2014 ·

Urban consumption: 16,0 l/100km.
Extra-urban consumption: 8,3 l/100km.
Average consumption: 11,1 l/100km.

BMWs egna siffror gällande en automatväxlad 728i enligt körcykeln som gällde för den tiden.

Senast redigerat av Evildan (11 februari 2014)

Rquired Allmänt envis
11 februari 2014 · 12 512 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Rquired skrev:

Volvo544special65 skrev:

Går det någonsin att nå den nivån?
Som någon sade, äldre MB och BMW är bilvärldens motsvarighet till svarta hål.....som pengarna bara försvinner in i då, underförstått... lol

Inget illa menat men det är en lite lustig fråga, om inget annat hittar du ett antal som menar att det är fullt möjligt bara i den här tråden.

Hänger en del på ett MB-forum där en i somras fick reparera kliman på sin W140 för 65 lakan, är 7-serien (nu är annonsen borta, men gissar att det var en E32 eller E38?) verkligen så mycket simplare uppbyggd och billigare att hålla igång än en sådan?

Det var en E38 på annons men vad var det för reparationer någon gav 65.000:- för och vem lägger de pengarna på en klimatanläggning när man kan hitta ett fint och fullt fungerade flaggskepp (600SE) på samma kaross för en mindre summa?

Och som svar på din fråga har jag svårt och se vart 65.000:- kan försvinna i klimatanläggningen på en 728i och då förutsatt att man inte kastar nyckeln över disken till landets mest förnämsta BMW-verkstad och ber dem att byta ut varenda del, varenda liten sensor eller varenda skruv och klipp de kan hitta för det blir självklart dyrt. Men den förutsättningen har jag nämnt tidigare i diskussionen och jag undrar om ens det scenariot når upp i de summorna?

Om jag letar efter ett skräckexempel kan jag t.ex hitta manöverpanelen inklusive styrdon för en 728Li med tre klimatzoner och tilläggsvärme för ca 4500:- rekommenderat pris. Där är ett eller två exempel i den prisklassen till men ett av dem, den bit som innehåller kondensor och lite annat, kostar 4440:- via BMW men exakt samma del går och köpa för strax över 1100:- utan att jag går utanför Sveriges gränser.

Men extravagans kostar och jag har aldrig påstått att en 7-serie är varken ett förnuftig eller vettigt val för en student, men det är ingen ekonomisk ruin som en del antyder och kanske även en student med ett jobb på fritiden eller lite hjälp hemifrån klarar av att driva den? Men man kommer mycket billigare undan med en mindre BMW eller varför inte en Ford Fiesta 1.1 för ekonomins skull?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
11 februari 2014 · 5 111 Inlägg

Byte av bl.a. förångare och vakuumservon, vilket kräver att hela instrumentbrädan m.m. rivs ur, vilket förstås är en del av förklaringen till priset...

Men jag såg lite fel, det kostade visst "bara" 61 000......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
-matte En Medlem
11 februari 2014 · 405 Inlägg

groze skrev:

-matte skrev:
Håller med ovanstående, köp inga gamla avancerade tyska blyskepp. Speciellt om du inte ens har jobb så är det ingen höjdaridé precis.

E38 728 är speccad till att dra mellan 1.37l till 1.65l per mil i stad och ca 0.79l/mil landsväg. Komihåg detta var när bilen rullade ut från bandet för över 14 år sedan! Försäkring, skatt mm kan inte va roligt om man inte har arbete, speciellt om man skall betala det själv. (detta är okänt nu dock)

Man bör komma ihåg att 7-serien är som en plattform för Bmw att testa sin nya teknik på, de som köper dessa bilar nya har inga begränsningar när det gäller reparationskostnader precis. Att du ska ta dig an en sådan bil över ett decennium senare och kanske 10 ägare däremellan ser inte jag som en bra ide.
Bilar byggda som stridsvagnar är inte pålitliga bilar.

Vill du verkligen ha något bakhjulsdrivet så skulle jag kolla på en 3-serie istället.

Vilken erfarenhet har du från 7or?

Jag har ägt ett par och de är verkligen inte speciellt kostnadskrävande jämfört med andra bilar. Man får extremt mycket bil för pengarna.
När det gäller service är det olja och filter som i vilken bil som helst. Motorerna har kamkedja, så man slipper dyra rembyten. Stiften håller många tusen mil. En komplett ny framvagn med alla stag osv, om man nu vill byta allt, kostar mellan 1500-2500spänn.
Bromsdelar är inte någon större kostnad heller. Stötdämpare ligger på 700-1200spänn styck.

Det som är lite dyrare jämfört med mindre bilar är skatten. En 728 gissar jag ligger på 2500-2800kr/år, medans en "vanlig bil" brukar ligga på 1500-2000kr, Försäkringen är väldigt individuell var i landet man bor.

Soppaförbrukningen är typ som en volvo 940.

Jag har inga erfarenheter alls av Bmw 7-serie, har nog aldrig varit närmre än 1 meter från en.

Ursäkta om mitt förra inlägg kanske var lite otrevligt, men jag ska försöka förklara vad jag menar tydligare.

I jämförelse med motsvarande 3-serie eller modernare framhjulsdrivna bil så har jag svårt att se motiveringen att välja en 7-serie som är dyrare på alla sätt (nu räknar vi tom bort service) då jag inte riktigt ser vad den erbjuder.

Jag menar, den är inte direkt snabb, den drar mycket bensin, den kostar mer i skatt än "medelbilen", den är (om än omdiskuterat) mer tekniskt avancerad och därmed mer benägen att gå sönder. När den väl går sönder är den sen dyrare att laga och hålla i drift än medelbilen.

Ser ett val av 3-serie eller liknande mycket mer logiskt.
Mitt tips är att du köper en billig bil nu och lägger undan lite pengar sen på upplevelser till dig själv, speciellt om du nu går sista året på gymnasiet så tycker jag det är bättre att skaffa minnen för livet istället för att tanka bort pengarna.

Senast redigerat av -matte (11 februari 2014)

alain www.bimmerpower.org
12 februari 2014 · 3 995 Inlägg

Jag har själv haft flera BMW modeller som:
1st E24 635.
2st E23 735.
2st E32 735.
1st E32 750. (skrotades, för stora reparationkostnader.)
1st E38 750.
1st E39 530
Nu, 1st X5 4,4
Hade jag vart missnöjd hade jag inte fortsatt med BMW, underbar vagnar i alla väder och klart att man inte behöver lämna till BMW när det finns andra verkstäder som också syslar med BMW
Med min 750 E38 körde jag 560 mil under en månad och hade en snitt på 1,2l milen vilket är MVG.
Den X5 som jag nu har dra också i snitt ca 1,2l milen.
Hämtade den från Stockholm, körde 125-135 och hade en förbrukning på 1,05 milen.
Då är det inte för att man kör med en stor bensin motor att den dra mycket bensin.
Tycker du att en 728 är lagom för dig då säger jag Grattis och Lycka till! wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Kanelbullen
12 februari 2014 · 1 722 Inlägg

alain skrev:
Jag har själv haft flera BMW modeller som:
1st E24 635.
2st E23 735.
2st E32 735.
1st E32 750. (skrotades, för stora reparationkostnader.)
1st E38 750.
1st E39 530
Nu, 1st X5 4,4
Hade jag vart missnöjd hade jag inte fortsatt med BMW, underbar vagnar i alla väder och klart att man inte behöver lämna till BMW när det finns andra verkstäder som också syslar med BMW
Med min 750 E38 körde jag 560 mil under en månad och hade en snitt på 1,2l milen vilket är MVG.
Den X5 som jag nu har dra också i snitt ca 1,2l milen.
Hämtade den från Stockholm, körde 125-135 och hade en förbrukning på 1,05 milen.
Då är det inte för att man kör med en stor bensin motor att den dra mycket bensin.
Tycker du att en 728 är lagom för dig då säger jag Grattis och Lycka till! wink

560 mil på en månad?!?!?!??!?!?!??!??!

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
alain www.bimmerpower.org
12 februari 2014 · 3 995 Inlägg

Jo, 560 mil under en månad;), åkte från Sverige till väst Frankrike hos min bror, körde en del, därfter körde jag till Nice syd Frankrike, var ner två veckor och körde tillbaka.
Jag ska göra det igen under juli månad med min X5.

Kostnader som är gjort under januari med X5
Stor service (2)
Byt av vevhusventilation.
Byt av kopparpackning vänsterbänk som läckte lite olja.
Byt av kylvatten expansionsbehållare som läckte vid svetsen.
Byt av Angel Eyes lampor mot starkare som just då lyste gulaktiga och ville har vitare
Byt av fläcktmotstånd, den var kass
Ny fram reg plåt som ska monteras.
Bytt av 8st tändspole
Helt rekond, in, lacken, fäljar, motorn, nu ser den ut som en ny bil.

Kommer att göras:
Nya fälgar 21 tum med nya däck.
Ny grind under reg nr som är sönder.
Ny skydd under motorn. (delvis sönder)
Ny skyddslock till dragkrok som saknas.
Nya golv mattor under fötterna. (4st)
Skaffa 4st vindavvisare till sidorutorna.
Skaffa bagage insyndsskydd ROLL CARGO  (Saknas)
Därefter får jag se vad jag hitta på.

Senast redigerat av alain (12 februari 2014)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Turbovin Turbo lover
12 februari 2014 · 555 Inlägg

Wow mycket snicksnack, bortser man från förbrukningen har min 7-serie varit billigare att hålla rullande än nån av de 5-serier jag haft genom åren. Delarna i sig är marginellt dyrare om ens det. En 5-serie E39 är ungefär samma bil som 7-serie E38, finns ingen logik i varför sjuan skulle va så mycket dyrare att hålla rullande då. Det är om den har ställbara EDC-dämpare, aktiv farthållare och sådant då när de ger upp.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang