5683
Sök

GOLF 2 GTI 16V En hel renovering

Lack

Man ska köra vw
239 263 Visningar
Uppdaterades senast 27 mars
107 Inlägg
9 april 2014
#121
testa färgkoden mystic blue LC5L, den ska jag lacka min vr6 i och den är riktigt läcker i solljus " LILA" smile kom ihåg att man inte ska lacka över 1-k färg med 2-k smile


Man ska köra vw
641 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#122
djsnowman skrev:
testa färgkoden mystic blue LC5L, den ska jag lacka min vr6 i och den är riktigt läcker i solljus " LILA" smile kom ihåg att man inte ska lacka över 1-k färg med 2-k smile

Okej. ska kolla på den färgen. Du vet igen fin röd färg. Okej. Den grundfärgen jag har grundat på dörren är CA-primer är 2-komp


Lillen
213 Inlägg
9 april 2014
#123
Ska du blästra den där ytrosten så var försiktig.
På bilplåt och plana ytor är det lätt att det slår sig.
Man kör på lite försiktigt.

Kan gå att slipa åxå.


107 Inlägg
9 april 2014
#124
plåten slår sig inte när man blästrar. tror du menar svetsa, då kan plåten slå sig pga värmen.


Lillen
213 Inlägg
9 april 2014
#125
djsnowman skrev:
plåten slår sig inte när man blästrar. tror du menar svetsa, då kan plåten slå sig pga värmen.

Jasså det menar jag lol
Tur du VET då....

NEJ jag menar blästra.
Har du inte testat så gör det.
Blästern kan både töjja plåten och värma den.


107 Inlägg
9 april 2014
#126
okej, de va mer än jag visste om, jag har blästrat många rostfläckar på min bil och inte sätt att de slagit sig. du kan ha rätt men skulle du vilja förklara för mig/oss varför de skulle slå sig?

Edit: misstänker att han ska punktblästra, det är punktblästring jag tänker på.
Senast redigerat av djsnowman (9 april 2014)


Lillen
213 Inlägg
9 april 2014
#127
Blästern avger friktion som blir till värme.
Det kan slå sig pga det.

Eller om man nöter på lite extra så kan plåten töja sig pga det.
Då blir det vågigt och man får rikta.

Beror till stor del på hur kraftig bläster man har.
Eller hur länge man blästrar , eller hur tunn bilplåt det är i bilen.

Alla som svetsat vet hur lätt det slår sig.
Blästrar man bara lite fel så ser man det sedan mär man slipar sedan.
Speciellt om man lackat några bilar så man kan känna skillnaden i plåten.


107 Inlägg
9 april 2014
#128
Milkman skrev:
Blästern avger friktion som blir till värme.
Det kan slå sig pga det.

Eller om man nöter på lite extra så kan plåten töja sig pga det.
Då blir det vågigt och man får rikta.

Beror till stor del på hur kraftig bläster man har.
Eller hur länge man blästrar , eller hur tunn bilplåt det är i bilen.

Alla som svetsat vet hur lätt det slår sig.
Blästrar man bara lite fel så ser man det sedan mär man slipar sedan.
Speciellt om man lackat några bilar så man kan känna skillnaden i plåten.

Okej, då tackar för svaret och då har jag lärt mig nått nytt iaf smile
Hur är det med punktblästring?


Lillen
213 Inlägg
9 april 2014
#129
Det är nog ganska lugnt bara man inte kör så länge.
Normala fall och korta stunder ger nästan aldrig såna effekter.
Så är man bara försiktig brukar det mesta går bra.

Ju plattare plåt ju större risker typ.


Man ska köra vw
641 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#130
Milkman skrev:
Det är nog ganska lugnt bara man inte kör så länge.
Normala fall och korta stunder ger nästan aldrig såna effekter.
Så är man bara försiktig brukar det mesta går bra.

Ju plattare plåt ju större risker typ.

Okej. ja bara man tar det lugnt så går det alltid bra. Det bästa är att punktblästra det va


Man ska köra vw
641 Inlägg
Man ska köra vw
641 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#132
Milkman skrev:
Ska du blästra den där ytrosten så var försiktig.
På bilplåt och plana ytor är det lätt att det slår sig.
Man kör på lite försiktigt.

Kan gå att slipa åxå.

Jag tänkte punktblästra det


Man ska köra vw
641 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#133
Jag har grundmålat med ca-primer och det är 2k och den sista lackfärgen jag har att test lacka står det 1k färg.
Hur ska jag göra då? finns det någon annan grundfärg man kan lacka över eller?
snälla skriv på ett snällt sätt man kan inte veta allt


Lillen
213 Inlägg
10 april 2014
#134
Läs på burken och kolla om den är 2k kompatibel!?
Om du inte kan läsa dig till det så får man fråga där du köpt den.
Tål den inte lösningsmedel som finns i 2k kommer de bli knas vid överlackning.


Man ska köra vw
641 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#135
Milkman skrev:
Läs på burken och kolla om den är 2k kompatibel!?
Om du inte kan läsa dig till det så får man fråga där du köpt den.
Tål den inte lösningsmedel som finns i 2k kommer de bli knas vid överlackning.

Har köpt allt i Hagmans saker i Ca-primer är det bara 2k och sen har dom en grundfärg och det står såhär  Kan övermålas med, de flesta på marknaden förekommande, 1-K och 2-K lacksystem


Man ska köra vw
641 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#136
Golf__GTI skrev:
Milkman skrev:
Läs på burken och kolla om den är 2k kompatibel!?
Om du inte kan läsa dig till det så får man fråga där du köpt den.
Tål den inte lösningsmedel som finns i 2k kommer de bli knas vid överlackning.

Har köpt allt i Hagmans saker i Ca-primer är det bara 2k och sen har dom en grundfärg och det står såhär  Kan övermålas med, de flesta på marknaden förekommande, 1-K och 2-K lacksystem

KOmmer en länk från Hagmans sida om den grundfärgen http://www.hagmans.se/se/Produkter/Spra … mans/11440


350 Inlägg
10 april 2014
#137
Ska inte vara någon fara med 1-komp ÖVER 2-komp. Kan inte garantera detta, men däremot är det stor risk att 1komp UNDER 2komp färg kan bli fel. Ska du verkligen lacka hela bilen med 1-komp hagmans sprayburksfärg? Det blir ju dyrare än att lacka med 2-komp spruta.
Åk till mekonomen eller meca, dom kan blanda 2-komp färg både i sprayburk och på lösvikt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Man ska köra vw
641 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#138
werd skrev:
Ska inte vara någon fara med 1-komp ÖVER 2-komp. Kan inte garantera detta, men däremot är det stor risk att 1komp UNDER 2komp färg kan bli fel. Ska du verkligen lacka hela bilen med 1-komp hagmans sprayburksfärg? Det blir ju dyrare än att lacka med 2-komp spruta.
Åk till mekonomen eller meca, dom kan blanda 2-komp färg både i sprayburk och på lösvikt.

Okej. Har du läst från början vad det står. Jag test lackar tre olika färger på bilen. Bilen kommer lämnas iväg på en grym lackfirma. Jag ville bara veta om man kunde lacka över på 2k grund färg med 1 k lack eller man ska lägga en slip grund över först och lacka?


350 Inlägg
10 april 2014
#139
Nej det har jag helt missat, att du skulle lämna iväg den!
Är det inte då bättre att hämta ut dessa tre lackprover från lackeraren? Alltså tre små lappar med lack på(minns inte vad den tekniska termen heter tongue)
För visst är det schysst att få en uppfattning om hur bilen ser ut med lack på sig, på framskärmen du lackat t.ex. Men då ska du komma ihåg att sprayburk allt som oftast lämnar en "mindre bra finish" som du just fått på skärmen(tror jag, lite svårt att se).
Du kommer få en uppfattning om att den är röd osv men du får inte någon större blank yta utan att våtslipa och polera. Jo, man kan lyckas bra med sprayburk men det är fortfarande svårt att få en perfekt yta utan efterbehandling, på större delar.
Sen, om det är vanliga hagmans 1komp i RAL kulör så måste ju lackeraren ändå slipa bort allt inför lack.
Han kommer nog inte lacka över 1komp hux flux utan att ni sluter något avtal...

Men, vad vet jag. Jag kan ha missat detaljer i denna tråden tongue
Jag talar bara utifrån min högst egna lilla erfarenhet smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Man ska köra vw
641 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#140
werd skrev:
Nej det har jag helt missat, att du skulle lämna iväg den!
Är det inte då bättre att hämta ut dessa tre lackprover från lackeraren? Alltså tre små lappar med lack på(minns inte vad den tekniska termen heter tongue)
För visst är det schysst att få en uppfattning om hur bilen ser ut med lack på sig, på framskärmen du lackat t.ex. Men då ska du komma ihåg att sprayburk allt som oftast lämnar en "mindre bra finish" som du just fått på skärmen(tror jag, lite svårt att se).
Du kommer få en uppfattning om att den är röd osv men du får inte någon större blank yta utan att våtslipa och polera. Jo, man kan lyckas bra med sprayburk men det är fortfarande svårt att få en perfekt yta utan efterbehandling, på större delar.
Sen, om det är vanliga hagmans 1komp i RAL kulör så måste ju lackeraren ändå slipa bort allt inför lack.
Han kommer nog inte lacka över 1komp hux flux utan att ni sluter något avtal...

Men, vad vet jag. Jag kan ha missat detaljer i denna tråden tongue
Jag talar bara utifrån min högst egna lilla erfarenhet smile

Okej jag förstår vad du menar. Jag har bara en färg kvar att testa
Den lackfirman jag kommer lämna bilen till får kolla igenom att på bilen innan den ska lackas



Sök