Polo 1,6 -99. Kylarfläkt startar inte

Chrille_89 Ordförande i C4 Car Club
13 januari 2014 · 142 Inlägg

Hej har en Vw Polo 1,6-99 där kylar fläkten inte startar. Har testat med direkt ström till fläkten då går den igång, har även bytt tempgivare ( 4 poliga ), termokontakt och kylarfläkts reläet, men funkar endå inte. har även mätt på kablarna så det är inte kabelbrott . vad kan det vara för fel?

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland !
Ordförande i C4 Car Club
Bluetummen
13 januari 2014 · 26 Inlägg

Hejsan. Har en 1,4 -99 och det är väldigt sällan som fläkten startar. De gånger det hänt har varit krypkörning en varm sommardag. Kanske har du en luftficka i kylaren? Testa och sänk ner din kokande vatten, vad jag kan se skall den starta steg 1 vid 84 och steg 2 vid 95

Chrille_89 Ordförande i C4 Car Club
14 januari 2014 · 142 Inlägg

Bluetummen skrev:
Hejsan. Har en 1,4 -99 och det är väldigt sällan som fläkten startar. De gånger det hänt har varit krypkörning en varm sommardag. Kanske har du en luftficka i kylaren? Testa och sänk ner din kokande vatten, vad jag kan se skall den starta steg 1 vid 84 och steg 2 vid 95

Men när bilen kokar så ska den ju starta, och tempgivaren ska inte va sönder imed den är helt ny.

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland !
Ordförande i C4 Car Club
Bluetummen
15 januari 2014 · 26 Inlägg

Jag har servat min bil på märkesverkstad sedan den var ny och inte satt mig in i kylsystemet tidigare.

Nyligen fick jag rödvarning och mätaren gick i botten. Kylvätska fanns och det cirkulerade i expansionskärlet. Hmmm.... ingen fläkt gick igång.... Nåväl, full värme och så linkade jag hem i 30.

Det visade sig att termostathusets mothåll gett upp. Detta medför att termostaden inte kan ta spjärn och förblir stängd. Och kylfläkten fattar ingenting...  På med nytt hus.

Nu visade det sig att jag inte fick upp arbetstemperaturen.....  Stänger inte termostaten? Den var ju ny!  Det visade sig att den del som lossnat gått runt i systemet och lagt sig mellan termostaten och huset så att den inte kunde stänga sig.... Nu skall de väl fungera...hmm

Efter det fortsatte tempmätaren att "svaja" så jag bytte termogivaren i förebyggande syfte efter som den tidvis har fått mätaren att ändra sig lite väl kvickt.  Nu skall det väl fungera...hmm

Efter den fick mätaren upp i 110 flera gånger när jag körde över 70 men inget larm. Vad nu då, givaren är ju ny... Fick klämma på kylslangarna och se, expansionskärlets nivå har sjunkit, luft i systemet smile Efter ytterligare 4-5 mil så verkar det nu fungera som vanligt.

Min övre slangen blir varm, medans den undre är kall. Antog att det var stopp i kylaren, men kanske blir det en stor temperaturskillnad om det är 5 minusgrader även om fläkten inte går.  Är det samma med din bil?

Detta innebär alltså att den varma kylvätskan går in i överdelen ner i kylaren och sedan kyld upp till termostathuset?

PS Hade en VW-1300 -68 fram till 1999, den kokade aldrig....cool

Senast redigerat av Bluetummen (15 januari 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2014 · 13 754 Inlägg

exakt det är problemet när termostathuset spricker kommer inte det heta vattnet fram till kylaren och elfläkten går ej.

min elfläkt har endast gått i köer. har dock en Seat arosa med 1.4liters motorn men samma kylare och istora drag samma motor fast 2dl mindre


när mitt hus sprack gick inte heller min fläkt utan den började koka helt utan förvarning från att ha haft perfekt motor temp till att den kokade gick på en halv sec.

så bort med termostatlocket och kolla i det  det ska inte vara en rund ring bara utan den ska vara blockad på baksidan.  finns på skruvat för 22kr istället för flera hundra på mekonomen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Chrille_89 Ordförande i C4 Car Club
15 januari 2014 · 142 Inlägg

tackar för era svar får kolla på detta smile

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland !
Ordförande i C4 Car Club
Bluetummen
15 januari 2014 · 26 Inlägg

Så har såg mitt lock ut som medförde att kylning uteblev.

Det har en auktoriserad VW verkstad monterat och det är stämlad med VW. Vände mig till VW reservdelar men de sa att reservdelen har utgått (!) Nåväl, eftersom det var akut fick jag tag på ett kit med termostat och hus på Mekonomen. Detta hus har en förstärkt infästning så tydligen är jag inte ensam om problemet. Kan dock tycka att VW-verkstan borde bytt ut detta i förebyggande syfte trots att jag har Nonstop garanti.

Har sågat av stosen för att brottet skall synas bättre. Rekommenderar att ta en ficklampa och spegel för att kontrollera att stiftet hamnar rätt efter monteringen. Skall köpa ett på Skruvat och se om även detta är förstärkt då det är mycket billigare....   

Jag rekommenderar att värma termostaten i kastrull, den som i satt  expanderade fint, men sedan var det väldigt tungt att trycka tillbaka, säkert 2--3 kilos tryck krävdes... tydligen kärvar stiften med tiden...


Efter jag bytt hus fick jag istället problem att uppnå rätt drivttemperatur, då visades det sin tur att den lilla plastbiten åkt runt i systemet och fastnat i ventilen och blockerat denna. Lätt att kontrollera med spegeln.


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200819/200819-49f7bc3dacd88327eb2c295c94293197.jpg
Skadat termotstatlock, original vilket medför att termostaten ej kan öppna.

Senast redigerat av Bluetummen (15 januari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang