Väldigt slö Audi A4 1.8T (Löst!)

Sweeper Rostskadad
14 januari 2014 · 194 Inlägg

Tjenare

Har precis köpt en Audi A4 1.8T -98 och problemet med den är att den är väldigt slö! brukar köra VW Passat 1.8T -98 och tycker den är mkt piggare. Original A4 ska ju acca 0-100 på 8,3s men min är inte ens i närheten. roll

Har en video på det (visaren för motortempen funkar inte rätt ifall nån börjar undra) 0-100 på ca 12sek
http://www.youtube.com/watch?v=3EH1G4oIa4c

Har provat o montera laddtrycksmätare och den visar 0.3 bar i ladd när jag gasar på (normalt förmodar jag).

Är det nån som haft liknande problem?

Senast redigerat av Sweeper (25 februari 2014)

it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Sweeper skrev:
Tjenare

Har precis köpt en Audi A4 1.8T -98 och problemet med den är att den är väldigt slö! brukar köra VW Passat 1.8T -98 och tycker den är mkt piggare. Original A4 ska ju acca 0-100 på 8,3s men min är inte ens i närheten. roll

Har en video på det (visaren för motortempen funkar inte rätt ifall nån börjar undra) 0-100 på ca 12sek
http://www.youtube.com/watch?v=3EH1G4oIa4c

Har provat o montera laddtrycksmätare och den visar 0.3 bar i ladd när jag gasar på (normalt förmodar jag).

Är det nån som haft liknande problem?

Den går i limpmode.

Den ska ladda 0.5

kolla N75:an

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-Brink-
14 januari 2014 · 378 Inlägg

Jag hade ett liknande fel på min passat en gång. Den ladda typ 0.2-0.3 och drack riktigt lite bensin big_smile
Det var själva justerings clipset på gasvajern som trillat av. Så jag körde runt i en vecka med lite mindre än halv gas smile Kan va värt att kolla wink

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

-Brink- skrev:
Jag hade ett liknande fel på min passat en gång. Den ladda typ 0.2-0.3 och drack riktigt lite bensin big_smile
Det var själva justerings clipset på gasvajern som trillat av. Så jag körde runt i en vecka med lite mindre än halv gas smile Kan va värt att kolla wink

Placeringen av N75:an ofantligt puckad på B5:orna, och det är ett stående fel att dessa ger upp (antingen i sig själva eller att kablarna i kontakten går av...pilla av gummihatten så syns det om en kabel är av)

Är det en 98, så har den (om det är modellår 98) mest troligt dessutom egas

Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sweeper Rostskadad
14 januari 2014 · 194 Inlägg

Tack för svaren sålänge!

Fredrik, glömde bort att du hade en sån smile kör runt med en i samma färg som din och går nice! har kollat justeringen för gasvajern och var inget fel på den smile

it_mutt, N75, det är magnetventilen eller hur? det där ska jag kolla upp! det står "I trafik första gången i utlandet: 1998-11-26" och den importerades 2002 men mitt garantibevis säger att det är 1999. Förmodar att det är 98 iaf.

it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Sweeper skrev:
Tack för svaren sålänge!

Fredrik, glömde bort att du hade en sån smile kör runt med en i samma färg som din och går nice! har kollat justeringen för gasvajern och var inget fel på den smile

it_mutt, N75, det är magnetventilen eller hur? det där ska jag kolla upp! det står "I trafik första gången i utlandet: 1998-11-26" och den importerades 2002 men mitt garantibevis säger att det är 1999. Förmodar att det är 98 iaf.

Yes. Stämmer bra.

Då KAN det ju iofs vara modellår 99 också. Men kolla det med egas, har du ingen vajer som går fram från torpedväggen så har du egas (enorm fördel om man inte har farthållare och vill ha iaf tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sweeper Rostskadad
14 januari 2014 · 194 Inlägg

it_mutt skrev:
Yes. Stämmer bra.

Då KAN det ju iofs vara modellår 99 också. Men kolla det med egas, har du ingen vajer som går fram från torpedväggen så har du egas (enorm fördel om man inte har farthållare och vill ha iaf tongue )

Menar du från torpedväggen till spjällhuset? finns det bilder på det kanske? smile

it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Sweeper skrev:

it_mutt skrev:
Yes. Stämmer bra.

Då KAN det ju iofs vara modellår 99 också. Men kolla det med egas, har du ingen vajer som går fram från torpedväggen så har du egas (enorm fördel om man inte har farthållare och vill ha iaf tongue )

Menar du från torpedväggen till spjällhuset? finns det bilder på det kanske? smile

Säkerligen...men inget jag har liggande iaf. Googla på Engine A4 B5 eller något smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sweeper Rostskadad
15 januari 2014 · 194 Inlägg

Skit, har dragit ut kontakten och kollat om det går ström fram när jag satte på tändningen, fick 5v iaf så det går fram.

Har plockat av den och sprayat med lite rengöringsspray och sen kollat om den klickar när jag kopplade den till spänningsaggregatet (vilket den gjorde).

En sak som är kanske värt o nämna är att ju högre jag varvar desto mindre trycket blir.

it_mutt Avstängd
15 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Sweeper skrev:
Skit, har dragit ut kontakten och kollat om det går ström fram när jag satte på tändningen, fick 5v iaf så det går fram.

Har plockat av den och sprayat med lite rengöringsspray och sen kollat om den klickar när jag kopplade den till spänningsaggregatet (vilket den gjorde).

En sak som är kanske värt o nämna är att ju högre jag varvar desto mindre trycket blir.

Värt att nämna är att den kan vara trasig trots att den "klickar".

Ju högre du varvar? När du står still menar du? Isf kan du inte utgå från det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sweeper Rostskadad
15 januari 2014 · 194 Inlägg

it_mutt skrev:
Värt att nämna är att den kan vara trasig trots att den "klickar".

Ju högre du varvar? När du står still menar du? Isf kan du inte utgå från det

När jag kör bilen wink tex när jag lägger i 3an och ligger på 3000rpm och fortsätter så håller den 0.3 och vid 4500 så börjar den falla.

Ska prova lägga spänning igen och blåsa, då borde luften komma från andra sidan då smile

Senast redigerat av Sweeper (15 januari 2014)

it_mutt Avstängd
15 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Sweeper skrev:

it_mutt skrev:
Värt att nämna är att den kan vara trasig trots att den "klickar".

Ju högre du varvar? När du står still menar du? Isf kan du inte utgå från det

När jag kör bilen wink tex när jag lägger i 3an och ligger på 3000rpm och fortsätter så håller den 0.3 och vid 4500 så börjar den falla.

Ska prova lägga spänning igen och blåsa, då borde lufte komma från andra sidan då smile

Ja, fast det hänger ju ihop med "belastningen" också. Du får ju ett lägre laddtryck i ex.vis en nedförsbacke än en uppförsbacke (typ)

Men jag tycker ju nog allt att du borde få upp den till 0.4 iaf om det var "som det skulle"

Så kan du ju också testa den ja.

Det kan givetvis vara en tryckläcka eller lite vad som helst också. En felkodsutläsning hade ju inte varit dumt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sweeper Rostskadad
15 januari 2014 · 194 Inlägg

Har testat koppla spänning till magnetventilen och blåsa genom röret som pekar upp och då blåser det ut luft genom båda hålen. Rätta till om jag har fel men när den inte får ström så ska den skicka luften till WG men när den får ström så ska den skicka direkt till turbo? är den trasig om luften går både till WG och turbo?

it_mutt Avstängd
15 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Det finns ett sätt till att testa den på...men här tar jag -inget- ansvar.

Det är att plugga loss översta slangen, och testkör och håll koll på laddet. Då är WG:n bortkopplad och laddet bör "bara öka". Det absolut viktigaste här är att under inga omständigheter trycka plattan i mattan.


Men ja; den har ju den "failsafe"-grejen, att om den inte får signal eller är sönder, så ska den ju "fastna" i "fullt öppen"

Senast redigerat av it_mutt (15 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MustangHT1967
15 januari 2014 · 94 Inlägg

Höll på i ca 6 mån med min kärra ,Audi A6 1,8T -03:a, hade många fel men slö som bara den och bensintörstig.
Hällde ut ca 2dl olja ur tryck sidans rör/intcoler (ska rengöra intercolern inv i sommar)
Ngn hade modifierat termostaten (plockat ur mässingen) 60-70 gr i motorn
Böt slangen mellan luftfilter och inlopp på turbo (läckage/spricka)
Böt ventilen för övertryck och N75 för säkerhets skull
Rengorde LMM :en också för säkerhets skull
Nollade alla felkoder i minnet

Nu går den som den ska smile

-Brink-
15 januari 2014 · 378 Inlägg

it_mutt skrev:
Det finns ett sätt till att testa den på...men här tar jag -inget- ansvar.

Det är att plugga loss översta slangen, och testkör och håll koll på laddet. Då är WG:n bortkopplad och laddet bör "bara öka". Det absolut viktigaste här är att under inga omständigheter trycka plattan i mattan.


Men ja; den har ju den "failsafe"-grejen, att om den inte får signal eller är sönder, så ska den ju "fastna" i "fullt öppen"

Haha nä plattan i mattan ska man inte göra när den är bortkopplad. Jag provade på min passat. BRALADD.se x) Laddtrycksmätaren slog en bra bit förbi 3 bar.
Dock absolut inte körbart! Detta va alltså bara ett test jag gjorde. Jag är inte dum roll

sry för ot.. cool

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Sweeper Rostskadad
15 januari 2014 · 194 Inlägg

Provkörde passaten nyss med laddtrycksmätaren och den visade också 0.3bar! Skillnaden e att den går nice. Kanske dags o kolla felkoder/rengöra lmm.

Sweeper Rostskadad
16 januari 2014 · 194 Inlägg

Förresten Fredrik, vad laddade din passat?

SibbSon Mr. AUDI !
17 januari 2014 · 642 Inlägg

jag kom på att jag hade samma problem med en av mina A4or, då va det bromskontakten under pedalen, går den sönder så går bilen i limpmode.. värt att testa, men kolla felkoder!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Sweeper Rostskadad
18 januari 2014 · 194 Inlägg

Försöker kolla felkoder med de diagnosverktyg jag har men helt åt skogen att man inte kan komma åt haha. Vet att bromslampor lyser när jag bromsar iaf, då är kontakten hel eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang