Toyota Aygo - Bra förstabilsköp att köra i Stockholm?

Evildan
17 januari 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Smangs skrev:
åker företags aygon varje gång jag ska på kurs ( 32 mil ) hemsk bil att åka långt i då komforten inte är nå bra, dåligt isolerad mm men om du bara ska ha den inne i stockholm mest så fungerar den säkert jätte bra, går ju billigt, billig service osv

Inte för att på något vis vara elak eller så, men av de 3 slädar jag kan se att du åker skulle jag välja att åka i en AYGO var dag då jag tycker den är bekvämare av dessa alternativ, din 940 är dock inte långt efter pga sina trevliga stolar.
De andra två är inte tokiga hobbybilar alls, så du inte missförstår mig på något vis. smile

Nu har du väl dragit igång en debatt av bibliska proportioner Mr. Evildan...

Det var otroligt nog inte syftet, utan faktiskt som jag skrev här ovan i mitt svar till en gedigen gammelbilsåkare av hävd: Bullrigt jämfört med vad, vilken referens används ang buller osv.

Qus
17 januari 2014 · 52 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Qus skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Vi körde en bra bit på motorväg för ett tag sedan. 120 km/h ca. I 90 km/h drar den nog mycket mindre. Men hela resan så hade den dragit nästan 1.1 l/mil. I städer och på mindre vägar med max 70 knutar kan du nog komma ner i 0.7 men aldrig under det. Det är en liten motor med en automatlåda. Den varvar som en gris så fort man inte vill samla kö eller komma upp i fart. Vi pratade om detta för en stund sedan. Den kommer att säljas.

Bilen är fullservad och har rullat 11000 mil. Vi ska köpa en Prius till. Den är större och bekvämare och drar hälften. Vi skiter i om den ser ut som en dammsugare på rymmen.

Vad har du för tips att köpa för under 50.000 kr då?

Inget fel på Polo. Men motorn gör att den får jobba ordentligt och då växlar lådan ner... Kolla på Polo TDi (diesel) de är starkare och en diesel är inte lika känslig i stadstrafik som en bensinare, förbrukningsmässigt. Även på tomgång drar en diesel markant mindre bränsle.

Annars? Vet inte. Sök på blocket på småbilar och kom med förslag. Förstår att automat är det du vill ha.

Robotlådorna i nyare bilar kan i vissa fall vara känsliga. Vilka som är det kan man ju läsa på lite om. En robotlåda drar ofta mindre bränsle än motsvarande manuell.

Men det är väl dom flesta småbilar som varvar på mycket vid höga varvtal? Gäller väl även Aygon. Hur är Toyota Yaris om jag hittar en sådan i den prisklassen?

Jag är nog inte så kräsen av mig när det gäller bekväma stolar och lite ljud, men man vill ju inte få problem med ryggen eller huvudvärk eller att verkligen sitta och störa sig på det. Hur illa är Aygon egentligen?

Senast redigerat av Qus (17 januari 2014)

it_mutt Avstängd
17 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Qus skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Qus skrev:

Vad har du för tips att köpa för under 50.000 kr då?

Inget fel på Polo. Men motorn gör att den får jobba ordentligt och då växlar lådan ner... Kolla på Polo TDi (diesel) de är starkare och en diesel är inte lika känslig i stadstrafik som en bensinare, förbrukningsmässigt. Även på tomgång drar en diesel markant mindre bränsle.

Annars? Vet inte. Sök på blocket på småbilar och kom med förslag. Förstår att automat är det du vill ha.

Robotlådorna i nyare bilar kan i vissa fall vara känsliga. Vilka som är det kan man ju läsa på lite om. En robotlåda drar ofta mindre bränsle än motsvarande manuell.

Men det är väl dom flesta småbilar som varvar på mycket vid höga varvtal? Gäller väl även Aygon. Hur är Toyota Yaris om jag hittar en sådan i den prisklassen?

Jag är nog inte så kräsen av mig när det gäller bekväma stolar och lite ljud, men man vill ju inte få problem med ryggen eller huvudvärk eller att verkligen sitta och störa sig på det. Hur illa är Aygon egentligen?

Det brukar vara så med de flesta bilar... wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Caffe
17 januari 2014 · 1 436 Inlägg

Qus skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Qus skrev:

Vad har du för tips att köpa för under 50.000 kr då?

Inget fel på Polo. Men motorn gör att den får jobba ordentligt och då växlar lådan ner... Kolla på Polo TDi (diesel) de är starkare och en diesel är inte lika känslig i stadstrafik som en bensinare, förbrukningsmässigt. Även på tomgång drar en diesel markant mindre bränsle.

Annars? Vet inte. Sök på blocket på småbilar och kom med förslag. Förstår att automat är det du vill ha.

Robotlådorna i nyare bilar kan i vissa fall vara känsliga. Vilka som är det kan man ju läsa på lite om. En robotlåda drar ofta mindre bränsle än motsvarande manuell.

Men det är väl dom flesta småbilar som varvar på mycket vid höga varvtal? Gäller väl även Aygon. Hur är Toyota Yaris om jag hittar en sådan i den prisklassen?

Jag är nog inte så kräsen av mig när det gäller bekväma stolar och lite ljud, men man vill ju inte få problem med ryggen eller huvudvärk eller att verkligen sitta och störa sig på det. Hur illa är Aygon egentligen?

Vill du ha en Aygo så köp en Aygo och lägg in ljuddämpningmattor så blir den bättre med en förmiddags jobb. Det är ingen dålig bil men den är som en typisk småbil.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Germax
17 januari 2014 · 12 086 Inlägg

Körde om en Aygo idag, den stog i diket med hela fronten i tryckt efter att ha frontat med en Ford. Forden såg förövrigt ut som den kört på ett rådjur.

-matte En Medlem
17 januari 2014 · 405 Inlägg

Germax skrev:
Körde om en Aygo idag, den stog i diket med hela fronten i tryckt efter att ha frontat med en Ford. Forden såg förövrigt ut som den kört på ett rådjur.

Kallas för deformationszoner.

Annars ts, en Toyota Yaris, Ford Fiesta eller Vw Polo skulle väl passa bra? Synd att det verkar finnas så få automatare. Kollat på honda också?

Senast redigerat av -matte (17 januari 2014)

Qus
17 januari 2014 · 52 Inlägg

-matte skrev:

Germax skrev:
Körde om en Aygo idag, den stog i diket med hela fronten i tryckt efter att ha frontat med en Ford. Forden såg förövrigt ut som den kört på ett rådjur.

Kallas för deformationszoner.

Annars ts, en Toyota Yaris, Ford Fiesta eller Vw Polo skulle väl passa bra? Synd att det verkar finnas så få automatare. Kollat på honda också?

Jag har ju tittat på en vw polo 04 automat som jag kan få för 35k imorgon av en bilhandlare, 9-10k mil. Men en kille på sida 2 skrev ju att den drog ungefär 1.1dl/milen. Det är ju extremt för en 04a.

-matte En Medlem
17 januari 2014 · 405 Inlägg

Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Vill du att bilen ska gå riktigt billigt så behöver du en diesel, hybrid eller direktinsprutad bensinare men då räcker ju inte pengarna till..

Väljer du bort automatlådan däremot så får du mycket mer att välja på, men det prioriterar du bäst själv.
Du har inte heller funderat på att leasa en bil då? Beroende på hur mycket du använder den så kan det vara bäst.

Senast redigerat av -matte (17 januari 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
17 januari 2014 · 7 229 Inlägg

automat lådan drar ju upp förbrukningen ganska kraftigt på lite äldre bilar ... tex den polon
jag hade kollat på en utav trilling bilarna om jag vore du, visst kan de va tråkiga på motorväg, men hur mycket motorväg kommer du köra ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Qus
17 januari 2014 · 52 Inlägg

-matte skrev:
Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Det var så han skrev. Därför han skulle sälja den, men det låter ju helt sjukt orimligt som du säger.

CHEEVA skrev:
automat lådan drar ju upp förbrukningen ganska kraftigt på lite äldre bilar ... tex den polon
jag hade kollat på en utav trilling bilarna om jag vore du, visst kan de va tråkiga på motorväg, men hur mycket motorväg kommer du köra ?

Jag kommer ju att köra motorväg dagligen, men i säkert max 1h åt gången. Det lär man väl klara av? Jag kommer ju mest att åka inom Stockholmslän och på motorvägarna där mellan syd och norr och väst och öst.

När ni nämnde leasing så fick jag faktiskt idén om att hyra en Aygo för en helg för att åka runt och känna hur det är. Det måste ju vara en bra tanke då det endast kostar 259kr/dygn hos OKQ8.

Evildan
17 januari 2014 ·

En Prius kommer du kanske bli nöjd med?
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=2
Finns alltid prutmån wink
Årsskatt 360kr.
Jag kör min på 0.43l/mil blandad körning räknat på 9000km.
20000mil som den ena länkade har rullat behöver du inte vara orolig för, mängder av dessa körs som TAXI långt över 40000mil förutom normal service och byte av slitagedelar som vilken bil som helst oavsett miltal.
Provkör, antingen gillar man den eller så gör man det inte.
Jag är löjligt nöjd med min och jag har ändå ägt en och annan bil
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=124828
på dessa dryga 20år jag haft körkort.

Senast redigerat av Evildan (17 januari 2014)

it_mutt Avstängd
17 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Qus skrev:

-matte skrev:
Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Det var så han skrev. Därför han skulle sälja den, men det låter ju helt sjukt orimligt som du säger.

CHEEVA skrev:
automat lådan drar ju upp förbrukningen ganska kraftigt på lite äldre bilar ... tex den polon
jag hade kollat på en utav trilling bilarna om jag vore du, visst kan de va tråkiga på motorväg, men hur mycket motorväg kommer du köra ?

Jag kommer ju att köra motorväg dagligen, men i säkert max 1h åt gången. Det lär man väl klara av? Jag kommer ju mest att åka inom Stockholmslän och på motorvägarna där mellan syd och norr och väst och öst.

När ni nämnde leasing så fick jag faktiskt idén om att hyra en Aygo för en helg för att åka runt och känna hur det är. Det måste ju vara en bra tanke då det endast kostar 259kr/dygn hos OKQ8.

Polon, åtminstone i den årskullen du pratar om (04-05) ligger på över 1L/mil med automatlådan och stadstrafik. Och det är den specade förbrukningen.

Vad jag vill minnas så var 1.1L/milen snittförbrukningen för "hela resan" (nej, jag orkar inte kolla)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
17 januari 2014 · 7 229 Inlägg

Qus skrev:

-matte skrev:
Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Det var så han skrev. Därför han skulle sälja den, men det låter ju helt sjukt orimligt som du säger.

CHEEVA skrev:
automat lådan drar ju upp förbrukningen ganska kraftigt på lite äldre bilar ... tex den polon
jag hade kollat på en utav trilling bilarna om jag vore du, visst kan de va tråkiga på motorväg, men hur mycket motorväg kommer du köra ?

Jag kommer ju att köra motorväg dagligen, men i säkert max 1h åt gången. Det lär man väl klara av? Jag kommer ju mest att åka inom Stockholmslän och på motorvägarna där mellan syd och norr och väst och öst.

När ni nämnde leasing så fick jag faktiskt idén om att hyra en Aygo för en helg för att åka runt och känna hur det är. Det måste ju vara en bra tanke då det endast kostar 259kr/dygn hos OKQ8.

absolut ingen dålig idé smile hyr en och känn efter !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andromeda Rumpmas
17 januari 2014 · 3 860 Inlägg

-matte skrev:
Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Vill du att bilen ska gå riktigt billigt så behöver du en diesel, hybrid eller direktinsprutad bensinare men då räcker ju inte pengarna till..

Väljer du bort automatlådan däremot så får du mycket mer att välja på, men det prioriterar du bäst själv.
Du har inte heller funderat på att leasa en bil då? Beroende på hur mycket du använder den så kan det vara bäst.

Det kan ju kanske vara bättre att fråga någon som har en sådan bil vad den drar istället för att gissa? Att speciellt  automatlåda + svag motor = hög förbrukning är väl inget konstigt.

Provkör en Aygo och se vad du tycker om du är inne på en sådan. Du kanske upplever den helt annorlunda än andra som provkört, det är ju väldigt subjektivt.

Senast redigerat av Andromeda (17 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2014 · 17 470 Inlägg

Andromeda skrev:

-matte skrev:
Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Vill du att bilen ska gå riktigt billigt så behöver du en diesel, hybrid eller direktinsprutad bensinare men då räcker ju inte pengarna till..

Väljer du bort automatlådan däremot så får du mycket mer att välja på, men det prioriterar du bäst själv.
Du har inte heller funderat på att leasa en bil då? Beroende på hur mycket du använder den så kan det vara bäst.

Det kan ju kanske vara bättre att fråga någon som har en sådan bil vad den drar istället för att gissa? Att speciellt  automatlåda + svag motor = hög förbrukning är väl inget konstigt.

Provkör en Aygo och se vad du tycker om du är inne på en sådan. Du kanske upplever den helt annorlunda än andra som provkört, det är ju väldigt subjektivt.

Ja; Resan som helhet med automat-polon (ca 35 mil) så drog den 1.1 l/mil. Det kan dock tilläggas att det var mycket motorväg i hastigheter på "plussidan" om 110-skylten... Bilen har ingen motorvärmare.

Jag hade en ny C1 en vecka innan de släpptes i landet. Pendlade en vecka totalt 13 mil om dagen. Mycket motorväg. Tyckte den var helt okej med tanke på storleken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-matte En Medlem
17 januari 2014 · 405 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Andromeda skrev:

-matte skrev:
Antar att du menar 1,1l/milen!? Det är känns tveksamt för en sådan liten bil, inget jag tror på tyvärr. Men visst är det inget eco-monster och så men vad får man för 50k? Troligtvis drar den under 0,9 l/mil. Använder du motorvärmare kan du skära ner den kanske lite till.

Vill du att bilen ska gå riktigt billigt så behöver du en diesel, hybrid eller direktinsprutad bensinare men då räcker ju inte pengarna till..

Väljer du bort automatlådan däremot så får du mycket mer att välja på, men det prioriterar du bäst själv.
Du har inte heller funderat på att leasa en bil då? Beroende på hur mycket du använder den så kan det vara bäst.

Det kan ju kanske vara bättre att fråga någon som har en sådan bil vad den drar istället för att gissa? Att speciellt  automatlåda + svag motor = hög förbrukning är väl inget konstigt.

Provkör en Aygo och se vad du tycker om du är inne på en sådan. Du kanske upplever den helt annorlunda än andra som provkört, det är ju väldigt subjektivt.

Ja; Resan som helhet med automat-polon (ca 35 mil) så drog den 1.1 l/mil. Det kan dock tilläggas att det var mycket motorväg i hastigheter på "plussidan" om 110-skylten... Bilen har ingen motorvärmare.

Okej, omöjligt är det inte antar jag, men jag tycker det lät väldigt mycket bara då min Mondeo 2l med 145hk drar ungefär lika mycket i relativt "ren" stadskörning, specad till ca 1,1l/mil stads också.

Visserligen har den motorn några roliga tekniska finesser som ökar verkningsgraden lite men du förstår kanske.
Då är den bilen också i passat/s70 klassens storlek, dock manuell låda.

Senast redigerat av -matte (17 januari 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2014 · 17 470 Inlägg

-matte skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Andromeda skrev:

Det kan ju kanske vara bättre att fråga någon som har en sådan bil vad den drar istället för att gissa? Att speciellt  automatlåda + svag motor = hög förbrukning är väl inget konstigt.

Provkör en Aygo och se vad du tycker om du är inne på en sådan. Du kanske upplever den helt annorlunda än andra som provkört, det är ju väldigt subjektivt.

Ja; Resan som helhet med automat-polon (ca 35 mil) så drog den 1.1 l/mil. Det kan dock tilläggas att det var mycket motorväg i hastigheter på "plussidan" om 110-skylten... Bilen har ingen motorvärmare.

Okej, omöjligt är det inte antar jag, men jag tycker det lät väldigt mycket bara då min Mondeo 2l med 145hk drar ungefär lika mycket i relativt "ren" stadskörning, specad till ca 1,1l/mil stads också.

Visserligen har den motorn några roliga tekniska finesser som ökar verkningsgraden lite men du förstår kanske.
Då är den bilen också i passat/s70 klassens storlek, dock manuell låda.

Mm. Varvräknaren låg säkert på över 4000 varv. Inte konstigt den blev törstig då. Men jag blev lite imponerad över hur törstig den blev. Den drar mer än vår Chrysler 300C... Med motorvärmare går det säkert att få en likadan att rulla på 0.75. Men faktum är att den gurglar i sig dubbelt så mycket som Priusen. Så det får bli en Prius till för vår del.

Mycket bra ide av TS att hyra en Aygo! Väntar på rapport om hur det kändes. Jag tycker om dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 januari 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

-matte skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ja; Resan som helhet med automat-polon (ca 35 mil) så drog den 1.1 l/mil. Det kan dock tilläggas att det var mycket motorväg i hastigheter på "plussidan" om 110-skylten... Bilen har ingen motorvärmare.

Okej, omöjligt är det inte antar jag, men jag tycker det lät väldigt mycket bara då min Mondeo 2l med 145hk drar ungefär lika mycket i relativt "ren" stadskörning, specad till ca 1,1l/mil stads också.

Visserligen har den motorn några roliga tekniska finesser som ökar verkningsgraden lite men du förstår kanske.
Då är den bilen också i passat/s70 klassens storlek, dock manuell låda.

Mm. Varvräknaren låg säkert på över 4000 varv. Inte konstigt den blev törstig då. Men jag blev lite imponerad över hur törstig den blev. Den drar mer än vår Chrysler 300C... Med motorvärmare går det säkert att få en likadan att rulla på 0.75. Men faktum är att den gurglar i sig dubbelt så mycket som Priusen. Så det får bli en Prius till för vår del.

Mycket bra ide av TS att hyra en Aygo! Väntar på rapport om hur det kändes. Jag tycker om dessa.

Trillingbilarna är trevliga kamrater, roliga att köra (om man inte är insnöad på ringentider och tillfredställer sig själv till senaste bilsport) med en direkt och ärlig körkänsla i mitt tycke.

Jag väntar även här med spänning efter hyrbilsäventyret.

Ejan
18 januari 2014 · 648 Inlägg

Absolut inget fel på en Aygo för den typ av körning du tänker bruka den för, den är inte sämre än nån annan modern småbil i den prisklassen gällande ljudnivå,. som tidigare nämnts så är det faktiskt en rolig bil att ratta runt trots sin svaga motor, motorljudet bidrar till körglädje :-D

Edit: lägger till ett alternativ , Ford KA från 2009 och framåt, är ju en Fiat 500 i grunden som jag förstått det och det är ingen dålig bil

Senast redigerat av Ejan (18 januari 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2014 · 17 470 Inlägg

Ejan skrev:
Absolut inget fel på en Aygo för den typ av körning du tänker bruka den för, den är inte sämre än nån annan modern småbil i den prisklassen gällande ljudnivå,. som tidigare nämnts så är det faktiskt en rolig bil att ratta runt trots sin svaga motor, motorljudet bidrar till körglädje :-D

Edit: lägger till ett alternativ , Ford KA från 2009 och framåt, är ju en Fiat 500 i grunden som jag förstått det och det är ingen dålig bil

Tycker Aygo/C1/107 är bra. Själv kört en en vecka som sagt. En kul detalj är att de är 3-cylindriga. mycket speciellt motorljud. Jag tycker inte bilen upplevs som svag.

Samtliga trillingar har kamkedja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang