4807
Sök

Tändfel volvo b230A (bilen från helvetet)

18 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
Tjenare! efter alla jävla möjliga knep och trix för att få igång biljäveln så ger jag upp.. införskaffade ett sladdskåp (245:a med en b230A) för att ha på isen, han jag köpte den av gav mig ett snuskigt billigt pris, han påpekade tydligt att bilen inte startade, den hade bara vägrat helt plötsligt efter stått ett tag, men jag ville inte va feg, så jag slog till! ångrar mig lite nu..
efter att slängt i ett fräscht batteri då de gamla va dött och vridit på nyckeln så feltände den värre än en epa med fränt inställd tändning! började med att kolla så remmen inte kuggat över, men markeringarna stod fint, så jag bytte tändkablar och stift (hjälpte inte) sen fördelarlock (hjälpte inte heller) sen fördelare (då givarn sitter i fördelaren) sen tändspole, då blev han lite piggare när man vred på nyckeln, men startade fortfarande inte.. så flög iväg till feltema och införskaffade en ny styrenhet till tändningen som sista utväg och då tände han inte alls, noll gnista verkligen, kan ju iofs bero på kvalitén på deras grejer? vem vet.. så VA FAN är felet på liket?

vill ut och härda, så tack på förhand!

21 761 Inlägg
15 januari 2014
Även om markeringarna på kamremmen står rätt så bör du nog ändå kolla att alla drev står mot markeringarna på själva motorn när ettans kolv är i toppläge. smile

18 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
kan de va så jävla simpelt? att kanske behöva nolla motorn? förstår inte hur detta skulle kunna hänt, men ska absolut slänga en kik! smile

21 761 Inlägg
15 januari 2014
Man vet aldrig, det skadar ju inte iaf tycker jag. smile

6 647 Inlägg
15 januari 2014
Hej!
Det först du ska kolla när motorn inte startar är :
Gnista!
Bränsle!
Ta ur ett tändstift och testa om du får gnista!
Kommer soppa fram till spridarna/förgasaren?
Vad är svaret?

6 740 Inlägg
15 januari 2014
kolla så att axeln som driver fördelaren står rätt, "nolla" den axeln ta bort fördelarlocket o kolla hur rotorn står samtidigt som resten av motorn är nollad smile rotorn ska då peka mot stiftet som går till 1ans cylinder tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

18 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Det först du ska kolla när motorn inte startar är :
Gnista!
Bränsle!
Ta ur ett tändstift och testa om du får gnista!
Kommer soppa fram till spridarna/förgasaren?
Vad är svaret?

dålig gnista med gamla styrenheten, ingen med nya! och då har jag ju även bytt allt i tändväg
bränsle går fram fint! därför detta är så lurt! hmm

18 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
kolla så att axeln som driver fördelaren står rätt, "nolla" den axeln ta bort fördelarlocket o kolla hur rotorn står samtidigt som resten av motorn är nollad smile rotorn ska då peka mot stiftet som går till 1ans cylinder tongue

Tänkte göra detta imorn faktiskt, trodde inte de skulle behövas, men de är ju de enda kvar å göra yikes visar inte liket något tecken på liv då, så blir jag fan galen..

Sök