3635
Sök

Min åsikt angående fartkameror

16 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
Jag anser att fartkamerorna är en trafiksäkerhetsrisk, även om det tydligen har bevisats att fartkamerorna minskar både hastigheten och bidrar till färre olyckor så undrar jag var ifrån den undersökningen kommer ifrån och hur vet vi vanliga människor om den verkligen stämmer eller om det bara är ett sätt för staten att få in extra inkomst rakt in i statskassan  ?.

Själv kör jag färdtjänst och kör ca 30-35 mil om dagen och kanske passerar ca 3 fartkameror dagligen både mobila och stationära. Har vid flera tillfällen varit med om att bilar har tvärnitat innan kamerorna så att andra nästan har kört in i dem, eller så gör bilister dumma omkörningar i kurvorna med skymd sikt för att kamerorna står på alla raksträckor.

Anser också att det är mycket bättre med fler poliser än plåtpoliser. Av min egen erfarenhet så biter det hårdare att bli stoppad av en polis än en kamera, dels får man bötesbeloppet utskriven på plats och dels får man en ordentlig muntlig tillsägning, för man blir ju tagen på bar gärning och identifierad på platsen. Man har ju också chans att lämna sin version till polisen och få en varning istället för böter.
Däremot om man blir tagen av en fartkamera så ska man gå hemma och vänta i en månad på att få ett brev hemskickat, där man kan erkänna eller förneka, sedan dröjer det ett tag till innan bötesbeloppet kommer och då anser jag att böterna har förlorat sin funktion.     
Sedan är det ju lite orättvist att motorcyklisterna har oskriven dispens från att bli tagna av fartkamerorna och de brukar i allmänhet hålla en högre snitthastighet.

Tycker att fartkamerorna ska fokusera på de riktiga fartsyndarna som både riskerar sitt körkort och andras liv och låta bli Svensson som kör 6 km för fort, för att han råkade sitta i andra tankar och råkade missa en hastighetsskylt på en väg där han aldrig har åkt.
Förr kunde man se på vägstrecken vad det var för hastighet, men nu finns det dubbelt så många hastighetsbegränsningar och det är hopplöst för bilisterna att ha koll på alla skyltar och samtidigt ha koll på trafiken och vem är fokuserad på körningen hela tiden. Nu pratar vi inte om korta sträckor mellan affären och hemmet utan om långa sträckor på raka tråkiga vägar där man gärna önskar att man var någon annanstans.

Slutligen vill jag tillägga att jag tycker det är mycket bättre att fokusera på vad som händer på vägen än att ha koll på vad hastighetsmätaren visar, nu veta jag att många cruisecontrol på sina bilar men det har inte jag, kör gärna med manuell växlingslåda för jag vill känna att det är jag som kör bilen, annars kanske man får för sig att man sitter på sätet bredvid tongue.
Kör försiktigt därute och ta hand om varandra, så kanske vi ses i trafiken smile

Vänliga hälsningar Färdtjänstchauffören.

8 920 Inlägg
17 januari 2014
whatever80 skrev:
Tycker att fartkamerorna ska fokusera på de riktiga fartsyndarna som både riskerar sitt körkort och andras liv och låta bli Svensson som kör 6 km för fort, för att han råkade sitta i andra tankar och råkade missa en hastighetsskylt på en väg där han aldrig har åkt.

Hur har du tänkt att kameran ska urskilja den riktiga fartsyndaren från övriga? Ja menar det sitter ju ingen i lådan och gör en bedömning innan en bild tas.
Min erfarenhet är att hastigheten är lägre på sträckor där det finns kameror och gör uppenbarligen nytta.

Fotograf på Tierp iDag

3 722 Inlägg
17 januari 2014
Hastigheterna är till för att hållas. Detta gäller även "Svensson" som nämns. Hade varit miljonär idag om man fått en krona för alla dåliga ursäkter man hört.

640 Inlägg
17 januari 2014
Kan hålla med om resonemanget att fartkameror skapar en del problem i trafiken, bland annat med folk som gärna nitar före kameran även fast de kör 5-10km/h under hastighetsgränsen. Men det är inte ett fullgott skäl för att slopa kamerorna. Hinner man själv inte reagera på en sån sak så ligger man på tok för nära bilen framför.

Sen är det inte varje gång polisen skäller ut en för en fortkörning. Jag har åkt fast för fortkörning en gång. Det var en fredag eftermiddag på väg hem från en jobbvecka i Stockholm. Lasern mätte 124km/h på 100-väg och poliserna på plats var väldigt förstående och hade inte något mer att säga än att det gick lite fort smile

16 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
Självklart ska man hålla hastigheten, det har inte varit prat om något annat, menar bara att tillvägagångssättet är fel, bättre med fler poliser på vägarna istället för då sänker bilister automatiskt ned hastigheten då de får se en polisbil, dessutom kan de vara snabbt vara på plats vid en ev olycka och kan rädda ett liv. Men nu ser man inte enda polis på vägarna förutom i Nyköping, för att plåtpolisen har tagit över deras arbetsuppgift.
Det handlar inte bara om hastigheten vid en poliskontroll, de gör nykterhetstest, kollar om däcken ser slitna ut, de ser om chauffören är trött eller är påverkad av någonting och tar även körkortet på plats om man har gjort sig skyldig till en grov trafikförseelse, vilket inte händer vid en plåtpolis då processen är lång och vederbörande hinner köra ihjäl både sig själv och andra innan han överhuvudtaget får ett brev på posten att hans körkort har blivit återkallat.

5 160 Inlägg
17 januari 2014
Vi har en hel del kameror här i kring, bla en av Sveriges lönsamaste har ja.för mig och tycker dom gör nytta. Farten på sträckan sänktes till 80kmh för något år sedan och sakta men säkert har farten efter vägen sjunkit, så klart med vissa undantag som hantverkarbussar och stockholmare med frifartslåda på taket.
Tror att många har blivit lata och insett att det inte är någon idé att ligga å kängurugasa efter den sträckan utan väldigt många kör lagligt. Jag är tro det eller ej en av dom, slår på farthållaren på 85kmh (mätarfart) och lutar mig tillbaka i min sköna stol å spelar bra musik smile

Att man blir överraskad av att framförvarande bromsar är nog ett bevis på att man är okoncentrerad och ligger för nära.
Stör mig inte på andra kameror häller då jag som sagt kör lungt och är uppmärksam så känner att fler behöver följa mitt exempel att man inte kommer fram fortare för att man gasar :-)
Håller dock med om att de är för lite poliser ute i trafiken, dom kunde gått lägga mera krut på gamla snuskfyrtio med xenonhalvljus som åker å för oljud när ja ska sova när dom bränner däck å sladdar wink
Nu gillar även jag att leka lite när tillfälle bjuds men väljer mina platser och tid smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

16 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
Hamilton skrev:
whatever80 skrev:

Hur har du tänkt att kameran ska urskilja den riktiga fartsyndaren från övriga? Ja menar det sitter ju ingen i lådan och gör en bedömning innan en bild tas.
Min erfarenhet är att hastigheten är lägre på sträckor där det finns kameror och gör uppenbarligen nytta.

Det borde väl gå att programmera om kamerorna så att de gör släpp på 10-20 km/t, men det var bara en tanke smile.

Hastigheten kanske är lägre på sträckorna där det finns kameror, men frågan är bara vad olycksstatistiken säger ? om vi nu ska prata om nollvisionen.

8 920 Inlägg
17 januari 2014
whatever80 skrev:
Hamilton skrev:
whatever80 skrev:

Det borde väl gå att programmera om kamerorna så att de gör släpp på 10-20 km/t, men det var bara en tanke smile.

Hastigheten kanske är lägre på sträckorna där det finns kameror, men frågan är bara vad olycksstatistiken säger ? om vi nu ska prata om nollvisionen.

Nollvisionen kan du glömma, så länge människor är inblandade i något vad det än må vara så kommer det alltid att ske olyckor.
Att olyckorna skulle minska bara för att det är mer poliser ute tror jag inte ett smack på.

Fotograf på Tierp iDag

16 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Vi har en hel del kameror här i kring, bla en av Sveriges lönsamaste har ja.för mig och tycker dom gör nytta. Farten på sträckan sänktes till 80kmh för något år sedan och sakta men säkert har farten efter vägen sjunkit, så klart med vissa undantag som hantverkarbussar och stockholmare med frifartslåda på taket.
Tror att många har blivit lata och insett att det inte är någon idé att ligga å kängurugasa efter den sträckan utan väldigt många kör lagligt. Jag är tro det eller ej en av dom, slår på farthållaren på 85kmh (mätarfart) och lutar mig tillbaka i min sköna stol å spelar bra musik smile

Att man blir överraskad av att framförvarande bromsar är nog ett bevis på att man är okoncentrerad och ligger för nära.
Stör mig inte på andra kameror häller då jag som sagt kör lungt och är uppmärksam så känner att fler behöver följa mitt exempel att man inte kommer fram fortare för att man gasar :-)
Håller dock med om att de är för lite poliser ute i trafiken, dom kunde gått lägga mera krut på gamla snuskfyrtio med xenonhalvljus som åker å för oljud när ja ska sova när dom bränner däck å sladdar wink
Nu gillar även jag att leka lite när tillfälle bjuds men väljer mina platser och tid smile

Själv har jag bara farthållare på jobb-bilen, men tycker det tar bort lite av körkänslan. Tror att jag reagerar långsammare om något skulle hända, eftersom foten är längre ifrån. För det är väl ingen som sitter med foten på bromsen när man kör med farthållare wink. Men visst underlättar det med farthållare för man kan ju fokusera på andra saker istället för hastigheten smile. Ibland är det inte inte lätt då hastighetsbegränsningen på en viss vägsträcka växlar snabbt mellan tre olika hastighetsbegränsningar, sånt får man hjärnsläpp av speciellt när man har kört 6 timmar i sträck tongue.

16 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
Hamilton skrev:
whatever80 skrev:
Hamilton skrev:

Nollvisionen kan du glömma, så länge människor är inblandade i något vad det än må vara så kommer det alltid att ske olyckor.
Att olyckorna skulle minska bara för att det är mer poliser ute tror jag inte ett smack på.

Det är så sant, vistas man i trafiken så får man räkna med att en olyckan kan vara framme, för människor begår misstag i trafiken precis som de begår misstag i livet och tar även risker precis som i livet.
Har tänkt många gånger att mitt jobb som yrkeschaufför är förenat med livsfara för man vet aldrig vem man möter där ute på vägarna.
Men farligaste platsen är fortfarande sängen där de flesta dödsfall sker.   

Angående det sista du skrev så menar jag att om polisen har en fartkontroll och det sker en olycka eller om de får ett larm i närheten så kan de snabbt vara på plats och rädda liv än om de sitter på stationen och käkar munkar och måste ut och varm köra bilen först tongue.

8 920 Inlägg
17 januari 2014
whatever80 skrev:
mb_pucken skrev:

Själv har jag bara farthållare på jobb-bilen, men tycker det tar bort lite av körkänslan. Tror att jag reagerar långsammare om något skulle hända, eftersom foten är längre ifrån. För det är väl ingen som sitter med foten på bromsen när man kör med farthållare wink. Men visst underlättar det med farthållare för man kan ju fokusera på andra saker istället för hastigheten smile. Ibland är det inte inte lätt då hastighetsbegränsningen på en viss vägsträcka växlar snabbt mellan tre olika hastighetsbegränsningar, sånt får man hjärnsläpp av speciellt när man har kört 6 timmar i sträck tongue.

Farthållare eller inte så har jag aldrig foten på bromsen.
Senast redigerat av Hamilton (17 januari 2014)

Fotograf på Tierp iDag

16 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
pulchi skrev:
Kan hålla med om resonemanget att fartkameror skapar en del problem i trafiken, bland annat med folk som gärna nitar före kameran även fast de kör 5-10km/h under hastighetsgränsen. Men det är inte ett fullgott skäl för att slopa kamerorna. Hinner man själv inte reagera på en sån sak så ligger man på tok för nära bilen framför.

Sen är det inte varje gång polisen skäller ut en för en fortkörning. Jag har åkt fast för fortkörning en gång. Det var en fredag eftermiddag på väg hem från en jobbvecka i Stockholm. Lasern mätte 124km/h på 100-väg och poliserna på plats var väldigt förstående och hade inte något mer att säga än att det gick lite fort smile

Menar inte att polisen ska skälla ut en, de kanske de gör om man är uppkäftig, menar bara att man har större respekt för en polis i egen person, jag känner mig i alla fall väldigt liten när jag blir tagen på bar gärning av en polis än vad jag gör av en plåtlåda som blixtrar. Men det är mycket sällan som jag har att göra med både polis och plåtlådor smile.

Muttley
18 januari 2014
De borde helt klart sätta in ännu fler kameror inne i samhällen.  Fasta då.  Bor längs en mycket trafikerad väg och de kör ibland som riktiga svin. 
Hade de satt upp en kamera hade vi faktiskt fått ner hastigheten till 50km/h som råder här.  Vissa går upp till nästan 100 ibland.   
Så inne i samhällen anser jag att de är helt ok att ha en som plockar på 55km/h exakt.

1 160 Inlägg
18 januari 2014
även lastbilar kan klara sig.typ kör 90 med släp på 90väg 10 för fort .

Ingen himmel är så blå som min
2 985 Inlägg
19 januari 2014
whatever80 skrev:
Har vid flera tillfällen varit med om att bilar har tvärnitat innan kamerorna så att andra nästan har kört in i dem, eller så gör bilister dumma omkörningar i kurvorna med skymd sikt för att kamerorna står på alla raksträckor.

Är det kameran eller föraren bakom som gör fel om han inte hinner bromsa för en som tvärnitar framför? (oavsett om tvärniten beror på en kamera, ett djur eller en 3-åring som springer ut)
Är det kameran eller föraren som gör en dum omkörning som är trafikfarlig?

whatever80 skrev:

Om man kör på en väg man aldrig tidigare åkt, ska man då sitta i andra tankar eller vara fokuserad på körningen? (Ska man vara ofokuserad på vägar man åkt också?)

Skrämmande att en yrkeschaufför ser så lite ansvar hos förare!

/Mattias

7 539 Inlägg
19 januari 2014
matteeee skrev:
whatever80 skrev:
Har vid flera tillfällen varit med om att bilar har tvärnitat innan kamerorna så att andra nästan har kört in i dem, eller så gör bilister dumma omkörningar i kurvorna med skymd sikt för att kamerorna står på alla raksträckor.

Är det kameran eller föraren bakom som gör fel om han inte hinner bromsa för en som tvärnitar framför? (oavsett om tvärniten beror på en kamera, ett djur eller en 3-åring som springer ut)
Är det kameran eller föraren som gör en dum omkörning som är trafikfarlig?

whatever80 skrev:

Om man kör på en väg man aldrig tidigare åkt, ska man då sitta i andra tankar eller vara fokuserad på körningen? (Ska man vara ofokuserad på vägar man åkt också?)

Skrämmande att en yrkeschaufför ser så lite ansvar hos förare!

inte frågan om man hinner bromsa eller ej,, jävligt irriterande,, körde biltrailer en AUDI låg på 80 på 90 väg å tokbromsade inför kameror,, den 3e körde jag om när fanskapet nitade,,

sen är kamerorna bara kassako,, åkte förbi en kamera I Hörnefors,, några mil söder om Umeå, passerade kl 03 en söndnatt i april, BLIXT,, jaja tänker man då BARA pengar dem vill åt,, den är ofta igång har jag sett wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2014
Problemet är att man inte lär sig köra bil på körskolan. På halkbanan for folk som bowlingkäglor och får ändå godkänt.  Folk är osäkra på vägarna, de har dålig koll på hur man kör sin bil, de har dålig koll på vilken fart de egentligen håller, de har dålig koll på hur vägen ser ut och hur väglaget är.  Vad för annan anledning kan det finnas till att bromsa från 80 på mätaren till kanske 65km/h vid kamerorna.

Jag håller med om att kamerorna skapar nya problem som inte fanns utan dem. Medelfarten sjunker nog säkert men antalet dumma omkörningar, ligga för nära Ingrid framför, tutande, blinkande etc ökar ju dramatiskt.

Men snittfarten sjunker och det är det som går att mäta och få papper på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Down n`out
514 Inlägg
19 januari 2014
Om det nu är så jävla jobbigt med fartkameror borde ni kanske inte köra bil...

Down n`out

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2014
skjortan skrev:

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 539 Inlägg
19 januari 2014
skjortan skrev:

inte fartkamerorna som är problemet,, utan alla IDIOTER som ställer till det pga kamerorna wink
som ovanstånde sa folk vet ej vad de gör,,

Sök