Jag anser att fartkamerorna är en trafiksäkerhetsrisk, även om det tydligen har bevisats att fartkamerorna minskar både hastigheten och bidrar till färre olyckor så undrar jag var ifrån den undersökningen kommer ifrån och hur vet vi vanliga människor om den verkligen stämmer eller om det bara är ett sätt för staten att få in extra inkomst rakt in i statskassan ?.
Själv kör jag färdtjänst och kör ca 30-35 mil om dagen och kanske passerar ca 3 fartkameror dagligen både mobila och stationära. Har vid flera tillfällen varit med om att bilar har tvärnitat innan kamerorna så att andra nästan har kört in i dem, eller så gör bilister dumma omkörningar i kurvorna med skymd sikt för att kamerorna står på alla raksträckor.
Anser också att det är mycket bättre med fler poliser än plåtpoliser. Av min egen erfarenhet så biter det hårdare att bli stoppad av en polis än en kamera, dels får man bötesbeloppet utskriven på plats och dels får man en ordentlig muntlig tillsägning, för man blir ju tagen på bar gärning och identifierad på platsen. Man har ju också chans att lämna sin version till polisen och få en varning istället för böter.
Däremot om man blir tagen av en fartkamera så ska man gå hemma och vänta i en månad på att få ett brev hemskickat, där man kan erkänna eller förneka, sedan dröjer det ett tag till innan bötesbeloppet kommer och då anser jag att böterna har förlorat sin funktion.
Sedan är det ju lite orättvist att motorcyklisterna har oskriven dispens från att bli tagna av fartkamerorna och de brukar i allmänhet hålla en högre snitthastighet.
Tycker att fartkamerorna ska fokusera på de riktiga fartsyndarna som både riskerar sitt körkort och andras liv och låta bli Svensson som kör 6 km för fort, för att han råkade sitta i andra tankar och råkade missa en hastighetsskylt på en väg där han aldrig har åkt.
Förr kunde man se på vägstrecken vad det var för hastighet, men nu finns det dubbelt så många hastighetsbegränsningar och det är hopplöst för bilisterna att ha koll på alla skyltar och samtidigt ha koll på trafiken och vem är fokuserad på körningen hela tiden. Nu pratar vi inte om korta sträckor mellan affären och hemmet utan om långa sträckor på raka tråkiga vägar där man gärna önskar att man var någon annanstans.
Slutligen vill jag tillägga att jag tycker det är mycket bättre att fokusera på vad som händer på vägen än att ha koll på vad hastighetsmätaren visar, nu veta jag att många cruisecontrol på sina bilar men det har inte jag, kör gärna med manuell växlingslåda för jag vill känna att det är jag som kör bilen, annars kanske man får för sig att man sitter på sätet bredvid
.
Kör försiktigt därute och ta hand om varandra, så kanske vi ses i trafiken
Vänliga hälsningar Färdtjänstchauffören.
Själv kör jag färdtjänst och kör ca 30-35 mil om dagen och kanske passerar ca 3 fartkameror dagligen både mobila och stationära. Har vid flera tillfällen varit med om att bilar har tvärnitat innan kamerorna så att andra nästan har kört in i dem, eller så gör bilister dumma omkörningar i kurvorna med skymd sikt för att kamerorna står på alla raksträckor.
Anser också att det är mycket bättre med fler poliser än plåtpoliser. Av min egen erfarenhet så biter det hårdare att bli stoppad av en polis än en kamera, dels får man bötesbeloppet utskriven på plats och dels får man en ordentlig muntlig tillsägning, för man blir ju tagen på bar gärning och identifierad på platsen. Man har ju också chans att lämna sin version till polisen och få en varning istället för böter.
Däremot om man blir tagen av en fartkamera så ska man gå hemma och vänta i en månad på att få ett brev hemskickat, där man kan erkänna eller förneka, sedan dröjer det ett tag till innan bötesbeloppet kommer och då anser jag att böterna har förlorat sin funktion.
Sedan är det ju lite orättvist att motorcyklisterna har oskriven dispens från att bli tagna av fartkamerorna och de brukar i allmänhet hålla en högre snitthastighet.
Tycker att fartkamerorna ska fokusera på de riktiga fartsyndarna som både riskerar sitt körkort och andras liv och låta bli Svensson som kör 6 km för fort, för att han råkade sitta i andra tankar och råkade missa en hastighetsskylt på en väg där han aldrig har åkt.
Förr kunde man se på vägstrecken vad det var för hastighet, men nu finns det dubbelt så många hastighetsbegränsningar och det är hopplöst för bilisterna att ha koll på alla skyltar och samtidigt ha koll på trafiken och vem är fokuserad på körningen hela tiden. Nu pratar vi inte om korta sträckor mellan affären och hemmet utan om långa sträckor på raka tråkiga vägar där man gärna önskar att man var någon annanstans.
Slutligen vill jag tillägga att jag tycker det är mycket bättre att fokusera på vad som händer på vägen än att ha koll på vad hastighetsmätaren visar, nu veta jag att många cruisecontrol på sina bilar men det har inte jag, kör gärna med manuell växlingslåda för jag vill känna att det är jag som kör bilen, annars kanske man får för sig att man sitter på sätet bredvid
Kör försiktigt därute och ta hand om varandra, så kanske vi ses i trafiken
Vänliga hälsningar Färdtjänstchauffören.
0
0
0
0

