2640
Sök

Min åsikt angående fartkameror

1 354 Inlägg
19 januari 2014
#21
torpis skrev:
Problemet är att man inte lär sig köra bil på körskolan. På halkbanan for folk som bowlingkäglor och får ändå godkänt.  Folk är osäkra på vägarna, de har dålig koll på hur man kör sin bil, de har dålig koll på vilken fart de egentligen håller, de har dålig koll på hur vägen ser ut och hur väglaget är.  Var för annan anledning kan det finnas till att bromsa från 80 på mätaren till kanske 65km/h vid kamerorna.

Jag håller med om att kamerorna skapar nya problem som inte fanns utan dem. Medelfarten sjunker nog säkert men antalet dumma omkörningar, ligga för nära Ingrid framför, tutande, blinkande etc ökar ju dramatiskt.

Men snittfaren sjunker och det är det som går att mäta och få papper på.

Halkbanan är väl mera att du ska få känna på hur bilen beter sig och känna dig hjälplös så du förstår faran? Jag var en av dom du menar som bowlingkäglor MEN jag tog lärdom av det när instruktören sa "kör du sådär på vägen med extremt halt väglag så kommer du vara en av dom som orsakar flest olyckor av alla deltagare idag." Oj då tänkte jag och tog för vana att när vinterdäcken är på så ska vinterhjärnan vara på. Jag har inte kört åt helsefyr en enda vinter, detta är min tredje vinter som jag kör i (körkort i två och ett halvt år) och jag upplever att min skola lärde mig Grunderna i att köra bil sen är det upp till mig att köra som en vettig person året runt. Sen hur din trafikskola lär ut bilkörning kan jag inte svara för. Dock så är jag extremt skeptisk till intensivkurser, där fastnar allting i närminnet och rinner förmodligen ut lika fort som det du alldeles nyss läst av det jag skrivit.

Vad gäller det med att hålla hastigheten så är ju det upp till individen om hur mycket respekt du har för hastighetsbegränsningar, förståelse för varför det är 70 och inte 110 på den krokiga skogsvägen där mycket vilt passerar på morgnar, skymningar och i vissa fall även på dagarna. Jag ska erkänna jag körde som en idiot första året med körkort TILLS jag fick en ordentlig utskällning av en polisman i egen hör person. Men idag förstår jag att när jag låg i 120-130 på 70 vägen och helt plötsligt kom en kurva upp där jag fick tvärnita för att kunna ta kurvan som en vettig människa.

Med andra ord, det är upp till individen att se faror och köra normalt. Och ja jag kör ibland fortare än man får så nej jag är ingen moralkärring.

Muttley
19 januari 2014
#22
torpis skrev:
Problemet är att man inte lär sig köra bil på körskolan. På halkbanan for folk som bowlingkäglor och får ändå godkänt.  Folk är osäkra på vägarna, de har dålig koll på hur man kör sin bil, de har dålig koll på vilken fart de egentligen håller, de har dålig koll på hur vägen ser ut och hur väglaget är.  Var för annan anledning kan det finnas till att bromsa från 80 på mätaren till kanske 65km/h vid kamerorna.

Jag håller med om att kamerorna skapar nya problem som inte fanns utan dem. Medelfarten sjunker nog säkert men antalet dumma omkörningar, ligga för nära Ingrid framför, tutande, blinkande etc ökar ju dramatiskt.

Men snittfaren sjunker och det är det som går att mäta och få papper på.

Idiotomkörningarna ökar ju vare sig man bromsar ner eller ligger i skyltad hastighet.  Testa gärna att köra väg 21 från Perstorp och västerut mot klippan.  Du kommer garanterat bli omkörd av en hel del bilar och lastbilar trots att du ligger i de lagliga 80 km/h.  Vare sig de är en varm fin sommardag eller värsta vinterväglaget.   
Mitträcken och kameror är en bra kombination.

Down n`out
514 Inlägg
19 januari 2014
#23
torpis skrev:
skjortan skrev:
Om det nu är så jävla jobbigt med fartkameror borde ni kanske inte köra bil...

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Down n`out

1 412 Inlägg
19 januari 2014
#24
skjortan skrev:
torpis skrev:
skjortan skrev:
Om det nu är så jävla jobbigt med fartkameror borde ni kanske inte köra bil...

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Man behöver inte direkt ligga nära för att det ska vara irriterande med folk som bromsar ner från 90 till 70 vid en kamera.

Om man håller rätt avstånd så måste man ju ändå bromsa ner för att inte hamna för nära.

7 471 Inlägg
19 januari 2014
#25
OpelP1 skrev:
skjortan skrev:
torpis skrev:

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Man behöver inte direkt ligga nära för att det ska vara irriterande med folk som bromsar ner från 90 till 70 vid en kamera.

Om man håller rätt avstånd så måste man ju ändå bromsa ner för att inte hamna för nära.

precis,, just att man blir förbannad,, inte att det blir panik,,
vart förbannad på en engång vi MÖTTE en polisbil, gick ca 80 på 90väg,, denne bromsade,, men herregud tänker man,, finns INGEN anledning att bromsa för man möter en polisbil,,


Muttley
19 januari 2014
#26
OpelP1 skrev:
skjortan skrev:
torpis skrev:

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Man behöver inte direkt ligga nära för att det ska vara irriterande med folk som bromsar ner från 90 till 70 vid en kamera.

Om man håller rätt avstånd så måste man ju ändå bromsa ner för att inte hamna för nära.

Men håller man ännu större avstånd så behöver man oftast bara släppa på gasen om de bara sänker 10 under.  Fast klart går de ner till 65 på 80 kan man kanske behöva bromsa lite.   
Finns ju ingen anledning att ligga så nära att man måste bromsa om bilen framför saktar ner en bit vid kameran.   
Testa vet jag funkar jättebra.

7 471 Inlägg
19 januari 2014
#27
tkd_rille skrev:
OpelP1 skrev:
skjortan skrev:

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Man behöver inte direkt ligga nära för att det ska vara irriterande med folk som bromsar ner från 90 till 70 vid en kamera.

Om man håller rätt avstånd så måste man ju ändå bromsa ner för att inte hamna för nära.

Men håller man ännu större avstånd så behöver man oftast bara släppa på gasen om de bara sänker 10 under.  Fast klart går de ner till 65 på 80 kan man kanske behöva bromsa lite.   
Finns ju ingen anledning att ligga så nära att man måste bromsa om bilen framför saktar ner en bit vid kameran.   
Testa vet jag funkar jättebra.

jag brukar hålla gps 90 på väg hem från jobbet,, (när det är möjligt) på 70 sträckorna brukar ju alla släppa,, jag brukar hålla extra avstånd då släpper jag LITE mindre å gasar LITE före de andra, ecodriving wink hehehe


Avstängd
1 031 Inlägg
19 januari 2014
#28
Fartkameror hade inte behövts om inte så många hade kört för fort :-)


Avstängd
1 031 Inlägg
19 januari 2014
#29
skjortan skrev:
torpis skrev:
skjortan skrev:
Om det nu är så jävla jobbigt med fartkameror borde ni kanske inte köra bil...

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

(y)


Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2014
#30
mb_pucken skrev:
Vi har en hel del kameror här i kring, bla en av Sveriges lönsamaste har ja.för mig och tycker dom gör nytta. Farten på sträckan sänktes till 80kmh för något år sedan och sakta men säkert har farten efter vägen sjunkit, så klart med vissa undantag som hantverkarbussar och stockholmare med frifartslåda på taket.
Tror att många har blivit lata och insett att det inte är någon idé att ligga å kängurugasa efter den sträckan utan väldigt många kör lagligt. Jag är tro det eller ej en av dom, slår på farthållaren på 85kmh (mätarfart) och lutar mig tillbaka i min sköna stol å spelar bra musik smile

Att man blir överraskad av att framförvarande bromsar är nog ett bevis på att man är okoncentrerad och ligger för nära.
Stör mig inte på andra kameror häller då jag som sagt kör lungt och är uppmärksam så känner att fler behöver följa mitt exempel att man inte kommer fram fortare för att man gasar :-)
Håller dock med om att de är för lite poliser ute i trafiken, dom kunde gått lägga mera krut på gamla snuskfyrtio med xenonhalvljus som åker å för oljud när ja ska sova när dom bränner däck å sladdar wink
Nu gillar även jag att leka lite när tillfälle bjuds men väljer mina platser och tid smile

Faluvägen (RV69) före Fäggeby? smile

Själv har jag kommit på mig med att titta mer på hastighetsmätaren och spana efter kameror än på vägen, speciellt om det är mörkt ute då de jäklarna har ett orättvist övertag. Är det vägar jag kör på ofta behöver jag naturligtvis inte kolla efter kamerorna.

Det är lätt att glida över hastighetsbegränsningen. Det största problemet är att vägarna har "fel" hastighetsbegränsning i många fall. En bred jäkla väg med många rakor går inte att sitta och köra 80 på, det känns fel. Speciellt inte om det var en 90-väg för ett par år sedan.

Då är jag mer inne på att ha säsongs- eller väderbetingade hastighetsgränser med elektroniska skyltar. Det enklast möjliga är väl att ha tex 80 på en väg oktiober- mars och 90 resten av året.


Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2014
#31
whatever80 skrev:
mb_pucken skrev:
Vi har en hel del kameror här i kring, bla en av Sveriges lönsamaste har ja.för mig och tycker dom gör nytta. Farten på sträckan sänktes till 80kmh för något år sedan och sakta men säkert har farten efter vägen sjunkit, så klart med vissa undantag som hantverkarbussar och stockholmare med frifartslåda på taket.
Tror att många har blivit lata och insett att det inte är någon idé att ligga å kängurugasa efter den sträckan utan väldigt många kör lagligt. Jag är tro det eller ej en av dom, slår på farthållaren på 85kmh (mätarfart) och lutar mig tillbaka i min sköna stol å spelar bra musik smile

Att man blir överraskad av att framförvarande bromsar är nog ett bevis på att man är okoncentrerad och ligger för nära.
Stör mig inte på andra kameror häller då jag som sagt kör lungt och är uppmärksam så känner att fler behöver följa mitt exempel att man inte kommer fram fortare för att man gasar :-)
Håller dock med om att de är för lite poliser ute i trafiken, dom kunde gått lägga mera krut på gamla snuskfyrtio med xenonhalvljus som åker å för oljud när ja ska sova när dom bränner däck å sladdar wink
Nu gillar även jag att leka lite när tillfälle bjuds men väljer mina platser och tid smile

Själv har jag bara farthållare på jobb-bilen, men tycker det tar bort lite av körkänslan. Tror att jag reagerar långsammare om något skulle hända, eftersom foten är längre ifrån. För det är väl ingen som sitter med foten på bromsen när man kör med farthållare wink. Men visst underlättar det med farthållare för man kan ju fokusera på andra saker istället för hastigheten smile. Ibland är det inte inte lätt då hastighetsbegränsningen på en viss vägsträcka växlar snabbt mellan tre olika hastighetsbegränsningar, sånt får man hjärnsläpp av speciellt när man har kört 6 timmar i sträck tongue.

En viktig detalj för att det ska fungera att använda farthållare är att dina mottrafikanter är med på noterna. Det brukar mina i regel inte vara. Det ska helst köras 75 på 80-väg, och helst pendlas mellan 70 och 80 km/h också. När du närmat dig så pass att du får slå av farthållaren drar de ifrån istället, skitkul...


Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2014
#32
skjortan skrev:
Om det nu är så jävla jobbigt med fartkameror borde ni kanske inte köra bil...

Om det är så jävla jobbigt med andra åsikter än sin egen borde man kanske inte läsa forumtrådar.


Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2014
#33
OpelP1 skrev:
skjortan skrev:
torpis skrev:

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Man behöver inte direkt ligga nära för att det ska vara irriterande med folk som bromsar ner från 90 till 70 vid en kamera.

Om man håller rätt avstånd så måste man ju ändå bromsa ner för att inte hamna för nära.

Eller folk som prompt ska köra 70 km/h (65 km/h mätarkompenserad hastighet) hela tiden eftersom de är livrädda för att det ska dyka upp en kamera någonstans.


Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
19 januari 2014
#34
Runn WS7 skrev:
Fartkameror hade inte behövts om inte så många hade kört för fort :-)

fartkamera vägar är rätt bra otroligt sällan dom står där..bara ner med solskyddet sen är det fri fart smile

Kör fort så hinner inget hända...

Aldrig nöjd
804 Inlägg
19 januari 2014
#35
Ytterligare en tråd där alla skall låtsas vara perfekta. "Klart man ska hålla hastigheten" jo tjena! Skulle gissa att 90% av alla bilar man ser i trafiken dagligen kör för fort. Ofta runt 10-15 km/h. Att resterande 10% skulle vara centrerade på Garaget, en site fyllt med biltemastylade Volvos med 9000hk och dedikerade "drift"-däck etc. ser jag som lagom orimligt.

Skulle tro att alla användare här ovan (inklusive mig) kör för fort dagligen. De flesta har antagligen även minskat hastigheten inför fartkameror. Faktum är att hela klagomålet om att folk "tvärnitar framför kamerorna" är beroende av att man själv kör för fort från början, annars påverkas man knappast av att någon nitar ned till laglig hastighet.

Tänker inte spekulera i huruvida de är en säkerhetsrisk eller inte, att kamerorna endast är menade som kassakor är dock uppenbart efter hur de är placerade (raksträckor på motorvägarna). Tycker dessutom att de är onödiga från början då vi har alldeles för låga hastighetsgränser på våra vägar. Särskilt nu när alla vägar sänks med 10 km/h..

Livet är för kort för att äga Volvo.

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 januari 2014
#36
Motorcyklar har ingen oskriven dispens samtidigt som motorcyklister kör i regel lika fort som bilister procentuellt sett.

Sedan att å ena sidan hacka på fartkameror för att sedan peka på den svenska "orättvisan" att motorcyklister inte kan fällas motsäger varandra. Antingen är du för eller emot, inte emot för att sedan vara för om alla kunde fällas, barnsligt och ogenomtänkt.

Jag gillar inte heller fartkameror, tycker de sabbar trafikrytmen och samtidigt skapar fler faror än vad de löser så jag är helt EMOT, även om motorcyklister, lastbilar och bussar kunde fällas.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

199 Inlägg
19 januari 2014
#37
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2014
#38
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

De som har mest bråttom vid skolorna är fotbollsmorsorna med stora Suven och kostympapporna med tysk kombi som ska lämna av sina ungar med latten i mugghållaren och mobilen i knät 3 minuter innan första mötet på jobbet börjar. Samma personer gnäller sedan helt ogenerat över hur fort folk kör förbi dagis och skolor hmm


16 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#39
Slash skrev:
Motorcyklar har ingen oskriven dispens samtidigt som motorcyklister kör i regel lika fort som bilister procentuellt sett.

Sedan att å ena sidan hacka på fartkameror för att sedan peka på den svenska "orättvisan" att motorcyklister inte kan fällas motsäger varandra. Antingen är du för eller emot, inte emot för att sedan vara för om alla kunde fällas, barnsligt och ogenomtänkt.

Jag gillar inte heller fartkameror, tycker de sabbar trafikrytmen och samtidigt skapar fler faror än vad de löser så jag är helt EMOT, även om motorcyklister, lastbilar och bussar kunde fällas.

Jag är helt klart emot fartkamerorna. Det var bara ett exempel som talar emot kamerorna, så varför införa något som gör att vissa kan blåsa på i 200 km/t medan andra får snällt betala för att de kör 6km för fort. men visst motorcyklisterna är inte så många och det kanske inte har egentligen någon betydelse om de har fri fart på vägarna som har fartkameror, för det brukar i allmänhet sällan vara poliskontroller på dessa vägar. Annars skulle det vara ett bra gömställe för polisen att ha fartkontroll mellan två kameror, det skulle ingen räkna med tongue.

199 Inlägg
19 januari 2014
#40
Andromeda skrev:
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

De som har mest bråttom vid skolorna är fotbollsmorsorna med stora Suven och kostympapporna med tysk kombi som ska lämna av sina ungar med latten i mugghållaren och mobilen i knät 3 minuter innan första mötet på jobbet börjar. Samma personer gnäller sedan helt ogenerat över hur fort folk kör förbi dagis och skolor hmm

Ja, det är nog en korrekt analys. Har haft både kollegor, grannar och liknande av denna typ. Audi kombi är vanligt bland denna grupp människor. Hemma i området dyker skyltarna "Lekande barn - Kör sakta" upp var tionde meter, men så fort det gäller någon annans barn så är det inte så värst noga. Och den världen är man tydligen en del av...

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.


Sök