torpis skrev:Problemet är att man inte lär sig köra bil på körskolan. På halkbanan for folk som bowlingkäglor och får ändå godkänt. Folk är osäkra på vägarna, de har dålig koll på hur man kör sin bil, de har dålig koll på vilken fart de egentligen håller, de har dålig koll på hur vägen ser ut och hur väglaget är. Var för annan anledning kan det finnas till att bromsa från 80 på mätaren till kanske 65km/h vid kamerorna.
Jag håller med om att kamerorna skapar nya problem som inte fanns utan dem. Medelfarten sjunker nog säkert men antalet dumma omkörningar, ligga för nära Ingrid framför, tutande, blinkande etc ökar ju dramatiskt.
Men snittfaren sjunker och det är det som går att mäta och få papper på.
Halkbanan är väl mera att du ska få känna på hur bilen beter sig och känna dig hjälplös så du förstår faran? Jag var en av dom du menar som bowlingkäglor MEN jag tog lärdom av det när instruktören sa "kör du sådär på vägen med extremt halt väglag så kommer du vara en av dom som orsakar flest olyckor av alla deltagare idag." Oj då tänkte jag och tog för vana att när vinterdäcken är på så ska vinterhjärnan vara på. Jag har inte kört åt helsefyr en enda vinter, detta är min tredje vinter som jag kör i (körkort i två och ett halvt år) och jag upplever att min skola lärde mig Grunderna i att köra bil sen är det upp till mig att köra som en vettig person året runt. Sen hur din trafikskola lär ut bilkörning kan jag inte svara för. Dock så är jag extremt skeptisk till intensivkurser, där fastnar allting i närminnet och rinner förmodligen ut lika fort som det du alldeles nyss läst av det jag skrivit.
Vad gäller det med att hålla hastigheten så är ju det upp till individen om hur mycket respekt du har för hastighetsbegränsningar, förståelse för varför det är 70 och inte 110 på den krokiga skogsvägen där mycket vilt passerar på morgnar, skymningar och i vissa fall även på dagarna. Jag ska erkänna jag körde som en idiot första året med körkort TILLS jag fick en ordentlig utskällning av en polisman i egen hör person. Men idag förstår jag att när jag låg i 120-130 på 70 vägen och helt plötsligt kom en kurva upp där jag fick tvärnita för att kunna ta kurvan som en vettig människa.
Med andra ord, det är upp till individen att se faror och köra normalt. Och ja jag kör ibland fortare än man får så nej jag är ingen moralkärring.
0
0
0
0