6568
Sök

Vad för borr för att borra ur bult med skalle 10?

199 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
Jag försöker på loss en bult som sitter fastrostad i muttern. Jag har nu givit upp och ämnar borra bort skallen på eländet och därefter ersätta med nya prylar. Då är frågan vad man skall ha för borr? Jag är inte speciellt kunnig inom området metallborr, så jag hoppas någon kan råda mig. Hur stort behövs? Bultens skalle är storlek 10 enligt hylsnyckelsatsen. Några andra saker man bör ha i åtanke?

Tacksam för snabba svar då jag tänkte köpa borret på lunchen imorgon.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

573 Inlägg
20 januari 2014
Är skallen 10 mm så brukar det vara en M6 gänga.
Då är alltså skruven 6mm.

1 938 Inlägg
20 januari 2014
Ta två 6kantshylsor och dra till i båda ändarna så har du snart vridit av den lille m6an, mindre jobb så!

199 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
rosten1000 skrev:
Är skallen 10 mm så brukar det vara en M6 gänga.
Då är alltså skruven 6mm.

Okej, det stämmer nog, antagligen.
Glesmark skrev:
Ta två 6kantshylsor och dra till i båda ändarna så har du snart vridit av den lille m6an, mindre jobb så!

Muttern sitter lite illa till, så jag kommer inte åt att dra till på insidan. Jag måste borra eländet tyvärr.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

1 938 Inlägg
21 januari 2014
Oki, m6 är på pricken 6mm, så ta du ett 7-8mm borr så får du bort skallen även om du råkar borra 0.5mm åt något håll från centrum.

199 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Utmärkt, tack!

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 januari 2014
Vänta lite nu. Ska du behålla gängorna där skruven går in måste du gå ner i storlek. Om man ska gänga ett m6 hål borrar man med 5,5mm borr. Centrera genom att placera ett välplacerat körnslag mitt i skruven. Börja sedan borra med mindre borr, 2-3mm sedan tar du större.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
23 januari 2014
Men trådskaparen skulle väl bara borra så att skallen lossnar, alltså inte borra ur hela skruven.
Då kan han använda en större borr om man gör det korrekt. Annars är ju vinkelslipen effektiv om man ska ha bort skruvskallar.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

199 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
RannerKing skrev:
Men trådskaparen skulle väl bara borra så att skallen lossnar, alltså inte borra ur hela skruven.
Då kan han använda en större borr om man gör det korrekt. Annars är ju vinkelslipen effektiv om man ska ha bort skruvskallar.

Ja, det är korrekt det du säger. Eftersom den sitter med mutter på andra sidan så täcker det att få väck skallen eller muttern för att det skall lossa.

Det gick dock åt skogen, borrmaskinen är lite för klen, tror jag. Vinkelslip går inte av två skäl. Dels saknas ström i garaget, dels sitter skruven försänkt och man blir tvungen att kapa sönder hela stötfångaren för att lyckas. Inget bra. Men jag tänkte försöka få in en bågfil på baksidan och såga av muttern.

1 938 Inlägg
23 januari 2014
caromania skrev:
Vänta lite nu. Ska du behålla gängorna där skruven går in måste du gå ner i storlek. Om man ska gänga ett m6 hål borrar man med 5,5mm borr. Centrera genom att placera ett välplacerat körnslag mitt i skruven. Börja sedan borra med mindre borr, 2-3mm sedan tar du större.

Du tänker rätt, men i fel sammanhang.
Skall man borra ut en skruv ur ett gängat hål så tänker du rätt, skall man borra ut en m6 skruv ur ett ogängat hål som skruven bara löper genom så fungerar 6mm perfekt då skruven är 5.5+0.5gängstigning.
Allt över 6mm fungerar om man bara skall ha bort skallen-

1 938 Inlägg
23 januari 2014
SEpaket skrev:
RannerKing skrev:

Ja, det är korrekt det du säger. Eftersom den sitter med mutter på andra sidan så täcker det att få väck skallen eller muttern för att det skall lossa.

Det gick dock åt skogen, borrmaskinen är lite för klen, tror jag. Vinkelslip går inte av två skäl. Dels saknas ström i garaget, dels sitter skruven försänkt och man blir tvungen att kapa sönder hela stötfångaren för att lyckas. Inget bra. Men jag tänkte försöka få in en bågfil på baksidan och såga av muttern.

Kommer du åt med en huggmejsel så kan du ge den en rackabajjare så bör den lossna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 januari 2014
Glesmark skrev:
caromania skrev:

Skall man borra ut en skruv ur ett gängat hål så tänker du rätt, skall man borra ut en m6 skruv ur ett ogängat hål som skruven bara löper genom så fungerar 6mm perfekt då skruven är 5.5+0.5gängstigning.

Jo jag var ju inte med på att det var en genomgående bult med mutter på andra sidan, utan just en skruv (som många felaktigt benämner bult. Annars skulle jag även vilja poängtera vitsen med att gå ner ännu mer än 5,5, gärna till 5,0 eftersom man aldrig kommer centrera eller borra rakt. Borrar man ur en M6a med 5,5 kommer man sabba gängor.

Jag har genomfört operationen en antal gånger då jag renoverat 2 bilar från 30talet varav ett skogsvrak, vilket gjort att jag ser mig som mästare i ämnet. Oftast kan man rensa ur det sista med en gängtapp om det inte är i aluminium man pillar, då kan det sluta med att man får gå upp till 6,8mm och gänga med M8 eller insatsgänga. Nåväl. Off topic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

199 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Glesmark skrev:
SEpaket skrev:
RannerKing skrev:

Kommer du åt med en huggmejsel så kan du ge den en rackabajjare så bör den lossna.

Ja, det är såklart en tanke. Problemet är att den ligger liksom in bakom och långt ned, så jag har ungefär 20-30 cm från det lilla hålet ned till  bulten där det är väldigt smalt. Däremot går det bra med höjd, så att skicka ned en bågfil är inga problem. Däremot huggmejsel... Den är för kort, så då måste jag pressa ned nästan hela armen där och det är svårt. Men bra tips, jag skall mäta!
caromania skrev:
Glesmark skrev:
caromania skrev:

Jo jag var ju inte med på att det var en genomgående bult med mutter på andra sidan, utan just en skruv (som många felaktigt benämner bult. Annars skulle jag även vilja poängtera vitsen med att gå ner ännu mer än 5,5, gärna till 5,0 eftersom man aldrig kommer centrera eller borra rakt. Borrar man ur en M6a med 5,5 kommer man sabba gängor.

Jag har genomfört operationen en antal gånger då jag renoverat 2 bilar från 30talet varav ett skogsvrak, vilket gjort att jag ser mig som mästare i ämnet. Oftast kan man rensa ur det sista med en gängtapp om det inte är i aluminium man pillar, då kan det sluta med att man får gå upp till 6,8mm och gänga med M8 eller insatsgänga. Nåväl. Off topic.

Det var ändå ett bra tips! Jag kommer ha stor nytta av det i andra sammanhang, så bortkastat var det på intet sätt. Och ja, många felanvänder ordet bult, så jag förstår förvirringen.
Senast redigerat av SEpaket (24 januari 2014)

Sök