Ang. Däckdimension till 850

Emiiilz
29 januari 2014 · 908 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

Emiiilz skrev:
På gamle 855an hade jag 19" 225 35 runt om samt 40/60 sänkning, motorsport dämpare.
Det tog i endel när man drog fullt rattutslag, men monterade 5mm spacers fram och vipps så funka
det hur fint som helst och ratta. Tog inte i bak heller vid gupp, men hade jag 5mm spacers där så tog det i om det var lite rejälare gupp..

Tog inte det i yttersidan mer då?

Nej inget alls faktiskt smile om ni undrar vad de var för fälgar kolla min profil och gamla bilar, glömt bort vad de hette..

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
JimmyAndersson
29 januari 2014 · 1 679 Inlägg

Emiiilz skrev:

JimmyAndersson skrev:

Emiiilz skrev:
På gamle 855an hade jag 19" 225 35 runt om samt 40/60 sänkning, motorsport dämpare.
Det tog i endel när man drog fullt rattutslag, men monterade 5mm spacers fram och vipps så funka
det hur fint som helst och ratta. Tog inte i bak heller vid gupp, men hade jag 5mm spacers där så tog det i om det var lite rejälare gupp..

Tog inte det i yttersidan mer då?

Nej inget alls faktiskt smile om ni undrar vad de var för fälgar kolla min profil och gamla bilar, glömt bort vad de hette..

Jag får pröva 5mm spacers själv smile
För fälgarna du körde har exakt samma storlek som mina, men jag har 215/35 i profil och det tar i ibland yttersida och innerskärm, har ju endå 5mm spacers liggandes så skadar ju inte att pröva smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Jacobski
4 februari 2014 · 14 Inlägg

Tack för alla svar!

Jag kommer använda 215/35-18". Det ska väl nu gå utan att ta i, i så fall minimalt vid rattutslag. Det är ju samma diameter på de jag ska köpa och de jag har nu. (60 cm i diameter) Däckbredden blir 215 mot nuvarande 195.

Antar att 215 = 215mm = 21,5 cm?

Brådhis * Voff voff *
4 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Jacobski skrev:
Tack för alla svar!

Jag kommer använda 215/35-18". Det ska väl nu gå utan att ta i, i så fall minimalt vid rattutslag. Det är ju samma diameter på de jag ska köpa och de jag har nu. (60 cm i diameter) Däckbredden blir 215 mot nuvarande 195.

Antar att 215 = 215mm = 21,5 cm?

Håll koll på belastningsindexet bara. Lite tveksam till om det finns 215/35-18" som klarar vikten, men det kanske det gör?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BornZombie
4 februari 2014 · 193 Inlägg

Kör med 215/35 på R-en utan några problem alls.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Jacobski
4 februari 2014 · 14 Inlägg

De fälgar jag ska köpa har iaf suttit på en V70, vilket ju är en större bil än min 850 åtminstone.

Nuvarande Load 88 - 560KG. De jag ska köpa Load:84 - 500KG. Alltså 60KG mindre, de lär ändå gå bra enligt min mening. Brukar inte ha fullt i bilen eller bilen tungt lastad osv.

Sen tänkte jag på rullomkretsen, har läst att det är viktigt att det är samma omkrets på de nya hjulen man sätter på som det var på de gamla.

Nuvarande hjuldiameter 60cm, och 60cm på de nya också, därav 60x3,14=188,4 cm. Då har de ju samma rullomkrets.

Senast redigerat av Jacobski (4 februari 2014)

BornZombie
5 februari 2014 · 193 Inlägg

Rullomkrets kan du kolla här..

http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Brådhis * Voff voff *
5 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Jacobski skrev:
De fälgar jag ska köpa har iaf suttit på en V70, vilket ju är en större bil än min 850 åtminstone.

Nuvarande Load 88 - 560KG. De jag ska köpa Load:84 - 500KG. Alltså 60KG mindre, de lär ändå gå bra enligt min mening. Brukar inte ha fullt i bilen eller bilen tungt lastad osv.

Sen tänkte jag på rullomkretsen, har läst att det är viktigt att det är samma omkrets på de nya hjulen man sätter på som det var på de gamla.

Nuvarande hjuldiameter 60cm, och 60cm på de nya också, därav 60x3,14=188,4 cm. Då har de ju samma rullomkrets.

84 är lågt på en 850... 500 kg tillåten belastning är alltså vid maximalt lufttryck (3,5 oftast). Kommer bli rejält obekvämt! Kolla vad det står för axelbelastningar på typskylten så ser du. 850 är framtung så du lär ligga ganska så nära maxbelastningen fram...

Personligen hade jag inte kört på så lågt index, men det är ju jag det.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jacobski
5 februari 2014 · 14 Inlägg

Kollade rullomkretsen på alltombilen.com igår, det skiljer ytterst lite -1.1 % så ett par cm.

Ang. axelbelastningen, tack för infon!

Christofferekstrand
5 februari 2014 · 178 Inlägg

Som alla andra så är det 215/35 som gäller wink och om det tar i? hänger ju på hur mycket man tänker sänka! Gjorde man som ja tog de i över allt å kunde max vrida 1 varv på ratten wink

Love the life you live, live the life you love
Jacobski
5 februari 2014 · 14 Inlägg

Christofferekstrand skrev:
Som alla andra så är det 215/35 som gäller wink och om det tar i? hänger ju på hur mycket man tänker sänka! Gjorde man som ja tog de i över allt å kunde max vrida 1 varv på ratten wink

Mm jo precis, dessa är typ 1 cm högre än original bara. Samt 2 cm bredare än original. Bilen är heller inte sänkt.

Btw, på mina fälgar står det "VIA 690KG". Någon som vet vad det innebär?

På däcken står det även "Extra Load" Alltså däcken är förstärka och har högre belastningsmöjligheter. Men hur vet jag om den klarar mer? Och isf hur mycket mer?

Senast redigerat av Jacobski (6 februari 2014)

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Jacobski skrev:

Christofferekstrand skrev:
Som alla andra så är det 215/35 som gäller wink och om det tar i? hänger ju på hur mycket man tänker sänka! Gjorde man som ja tog de i över allt å kunde max vrida 1 varv på ratten wink

Mm jo precis, dessa är typ 1 cm högre än original bara. Samt 2 cm bredare än original. Bilen är heller inte sänkt.

Btw, på mina fälgar står det "VIA 690KG". Någon som vet vad det innebär?

På däcken står det även "Extra Load" Alltså däcken är förstärka och har högre belastningsmöjligheter. Men hur vet jag om den klarar mer? Och isf hur mycket mer?

Belastningsindexet visar vad dom klarar. Står det t.ex. 88 så är det 88 som gäller. Extra load osv. är nå´t tillverkaren skriver för att t.ex. särskilja dom från andra i samma dimension (från samma tillverkare) som t.ex. bara klarar 84.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jacobski
6 februari 2014 · 14 Inlägg

Det verkar konstigt för Däcka.se säger annorlunda.

"XL eller EL: Betyder Extra Load och är en speciell märkning för förstärkta däck. Däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex)"

Brådhis * Voff voff *
7 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Jacobski skrev:
Det verkar konstigt för Däcka.se säger annorlunda.

"XL eller EL: Betyder Extra Load och är en speciell märkning för förstärkta däck. Däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex)"

Visst är det så... Men du missförstår! Säg att en tillverkare har ett 205/55-16" som är märkt 94. Sedan finns även samma däck märkt Extra Load och det har då 98 som index. Extra Load visar då på vilket av dessa två, i samma dimension, som är det kraftigare. Belastningsindex visar just belastningen och är alltid det som gäller.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jacobski
7 februari 2014 · 14 Inlägg

Okej, tror jag förstår. Men det verkar dumt/konstigt att tillverkaren sänder ut dubbla budskap.

Brådhis * Voff voff *
7 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Jacobski skrev:
Okej, tror jag förstår. Men det verkar dumt/konstigt att tillverkaren sänder ut dubbla budskap.

Fast det gör dom ju inte... Belastningsindex talar, utan undantag(!), om vad däcket är godkänt för. Att sedan tillverkaren lägger till egna benämningar på dom med högre index är ju upp till dig om du vill bry dig om eller inte.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jacobski
7 februari 2014 · 14 Inlägg

Tackar för all info Brådhis! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang