2355
Sök

Köpråd: Bra och billig bil. 50-60tkr. Pålitlig.

342 Inlägg
25 januari 2014
borjeboy skrev:
Honda Civic

Honda bygger stabila bilar som bara går och går är billiga att äga också, reservdelar var förr dyrare till honda men det där stämmer inte riktigt längre då honda vuxit lite som märke här.

Går bra tills rosten tagit dom...

847 Inlägg
25 januari 2014
Vet att du skrev att det inte skulle vara privat. Men denna är ett kap http://www.blocket.se/goteborg/Sparboss … amp;last=1
Förbannat trevlig bil som är både billig o rolig.
Senast redigerat av mr_green (25 januari 2014)

49 Inlägg
25 januari 2014
Ett tips håll dig borta från Citr/Reno/peugo dem rostar... krånglar... dyrt..
köp dig en liten fiat eller nå som går hur billigt som helst och går aldrig sönder dem är påvägg upp nu i klassen och blir ganska snart väldigt kända. Jobbar själv med fiat och alfa vet vad jag snackar om:D

80 Inlägg
25 januari 2014
Kolla in skoda fabia förutom slitagegrejerna kostar dem ingenting och går nästan aldrig sönder!

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2014
jocke_gronberg skrev:
Har en 21 år gammal audi idag och åker i

Inga, Elhissar,absbromsar,antisladd eller hjälpsystem inte ens ac

Enkel konstruktion vilket gör att dom få reparationerna som gjorts är billiga

Kört med bilen i snart 1 år och förutom att bromsarna är bytta så går den ifrån punkt A till B varje dag utan stopp

Bilen jag pratar om är en audi 80 och dessa är mycket trogna sina ägare. Ett tips är att åka till en bilverkstad och fråga vilken bil du ska köpa

Skulle inte bli förvånad ifall dom sa en gammal audi

En nyare bil behöver verkligen inte betyda enklare bilägande

Klart dom reparerar mycket färre gamla bilar på verkstaden. Inte lämnar 740-grabbarna in sina bilar på den lokala verkstaden för minsta lilla t ex. Gamla bilar servas hemma och repareras med spett, vinkelkap, slägga och rörtång smile

Jag instämmer inte helt i det du säger. Visst betyder mindre utrustning mindre saker som kan krångla, men det anser jag är av mer betydelse på just en gammal bil.
En nyare Toyota, Hyundai, Honda eller KIA borde vara bland det mer problemfria man kan åka i just nu. Och de saknar ofta en del icke essentiell utrustning dyra tyskar har t ex.

Forummoderator
18 270 Inlägg
25 januari 2014
Andromeda skrev:
jocke_gronberg skrev:

Kört med bilen i snart 1 år och förutom att bromsarna är bytta så går den ifrån punkt A till B varje dag utan stopp

Bilen jag pratar om är en audi 80 och dessa är mycket trogna sina ägare. Ett tips är att åka till en bilverkstad och fråga vilken bil du ska köpa

Klart dom reparerar mycket färre gamla bilar på verkstaden. Inte lämnar 740-grabbarna in sina bilar på den lokala verkstaden för minsta lilla t ex. Gamla bilar servas hemma och repareras med spett, vinkelkap, slägga och rörtång smile

Jag instämmer inte helt i det du säger. Visst betyder mindre utrustning mindre saker som kan krångla, men det anser jag är av mer betydelse på just en gammal bil.
En nyare Toyota, Hyundai, Honda eller KIA borde vara bland det mer problemfria man kan åka i just nu. Och de saknar ofta en del icke essentiell utrustning dyra tyskar har t ex.

En Elantra från cirka 2004 är väl skottsäker. Jag hade en -01 Elantra med manuell låda. Finns i mina gamla bilar. Lättkörd och drog under 0.67...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2014
Hybridsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
jocke_gronberg skrev:

En Elantra från cirka 2004 är väl skottsäker. Jag hade en -01 Elantra med manuell låda. Finns i mina gamla bilar. Lättkörd och drog under 0.67...

Jo, jg menar det. Och han får ju en nyare för de pengarna.

408 Inlägg
25 januari 2014
uhlin skrev:
saab4 skrev:
en del franska bilar är bra enligt mig

Nämn några? Jag kan det inte, då har jag ändå ägt en hel del ska du veta, fast slutat strula med dessa nu roll

ha... Oftast är det handhavande.. Sen köper man iofs inte heller en bara efter problemfrihet utan en bil som gör det du vill den skall kunna göra. Att den är tilltalande osv.

nä jag tror att du gör det större än va det egentligen var för dig, pga frustrationen du säkert hade.
haft flertal olika märken och modeller från fransmän men även andra kontinenter och alla har sina fel. Nämn någon bil med INGA fel. Nu blev det jobbigt? ...............

till TS, köp en toyota eller något annat asiatiskt märke. Kostar inte mycket och tar en a till B. Dessutom får man ganska välutrustade bilar för dom pengarna. Men dom är kanske inte upphetsande bilarna att köra. Jo kanske en light-banpreppad Prius! Det var spännande smile
Senast redigerat av pompe90 (25 januari 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

408 Inlägg
25 januari 2014
hoshyar skrev:
Ett tips håll dig borta från Citr/Reno/peugo dem rostar... krånglar... dyrt..
köp dig en liten fiat eller nå som går hur billigt som helst och går aldrig sönder dem är påvägg upp nu i klassen och blir ganska snart väldigt kända. Jobbar själv med fiat och alfa vet vad jag snackar om:D

hm rostar? Tänker du på 80-90tals bilarna?smile
dyrt? Ja om man lämnar dom till auktoriserade verkstäder, samma för Fiat och alfa som heller inte har något bra rykte enligt andra... Kan radda upp fler märken där det är dyrt....

krånglar? Vissa modeller blir mindre lyckade, ibland handlar det om en serie på bandet som blir kassa å kallas "måndagsexemplar" här i sverige. Morsan har Fiat 500 Swedish edition, bara varit problem från dag ett. Lånebilen funkar dock kanon, fattar du vad jag försöker mena här?

farsan har en Renault Megane touring II som också var "måndagsexemplar", fick en ny bil pga alla problem med den och nu går den fint. Har även Bmw z3 ej problemfri, Chevrolet ej problemfri, smart fortwo ej problemfri..
volvo bilarna dyra så in i helvete.. Ja listan är lång.
alfor? Problemfria wink ? Give me a break !

en av dom mest problemfria bilen i världen är toyota Corolla... Men en utav dom mindre roliga, snygga.
ingen bil är bäst, kan bara vara bättre.

edit- rättade sista meningen, menade rätt skrev fel big_smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.

49 Inlägg
25 januari 2014
har jobbat med olika bilar dem bilar som jag känner till som rostar och reservdelar kostar mycket på är reno/cit/Alf/bmw/peug
köp dig en audi a4 1.6 far min hade en sån i 4år tror det enda vi gjorde var olja och filter och tändstift samt bromsbelägg fram gick genom bes utah problem .
KÖP INTE AUDI A4 1.8T rekomenderas inte då deras turbo verkar vara en väldigt svaghet.. inte alla men dem flesta!
Senast redigerat av hoshyar (25 januari 2014)

408 Inlägg
25 januari 2014
hoshyar skrev:
har jobbat med olika bilar dem bilar som jag känner till som rostar och reservdelar kostar mycket på är reno/cit/Alf/bmw/peug
köp dig en audi a4 1.6 far min hade en sån i 4år tror det enda vi gjorde var olja och filter och tändstift samt bromsbelägg fram gick genom bes utah problem .
KÖP INTE AUDI A4 1.8T rekomenderas inte då deras turbo verkar vara en väldigt svaghet.. inte alla men dem flesta!

konstigt, polarn har en Audi a3 1.8t, det är väl i princip liknande motor?
har gått 26kmil utan turbo problem(aldrig trimmad) Så varför inte köpa en 1.8t?
inte för att jag tycker Audi har någon charm alls.. Då är det bättre å köpa en sugsexad Bmw? Eller har du meckat någon Bmw som rasar stup i kvarten...

god damn! En bilaffär är (nästan) alltid en dålig bilaffär!
slutade du promota alfor å fiater nu? :s

-.-

- Nuvarande:

408 Inlägg
25 januari 2014
Rolig tråd...

TS, leta efter bilar som tilltalar dig å lägg upp istället smile så kan du få höra vanligaste felen med just dom modellerna, kan räkna lite snabbt på vad milkostnaden blir i service/soppa osv. Sen skall du också springa dit å provköra. Det är dina uppfattningar om bilen som väger mest, dina pengar. Vi hjälper dig med att berätta om vanligaste felen.

som jag skrev, ingen bil är bäst.. Kan bara vara bättre wink

- Nuvarande:

49 Inlägg
26 januari 2014
bmw=topplockspackningen.. 5 serien dock annars vanliga elfelen.
audi a4 1.8t byt massa turbos på dem beroende på körnings sett så klart!!
alfa värden och dret kan krånglas ibland.
peugo det jag har meckat med.. rost finns gott om
citr bra bil så länge den går krånglar? dyrt att lämna in på verkstad då timmarna är väldigt mycket på t.ex kamrems byten eller kyle osv..
Reno jävligt bra bil så länge dem går.. krånglar det nåt med värden eller motorn då blire inte kul alls.. svårt att jobba med (tycker jag)
ALLA BILAR ÄR BRA SÅ LÄNGE DEM GÅR. GÅR ALDRIG SÄGA DEN ÄR DÅLIG DEN ÄR BRA ALLA BILAR KRÅNGLAR KÖP DEN DU GILLAR OCH FASTNAR BÄST FÖR JAG HAR GJORT MITT HÄR PEACE !!

Evildan
26 januari 2014
Jag sällar mig till det gäng som förespråkar en asiatisk kärra.
Toyota överlag är ett märke jag håller varmt om hjärtat då jag ägt ett -gäng- och är skitnöjd med funktionen som bil, startar och tar dig från A-B var gång utan protester.
Vill du åka snålt och ha utrymme, köp dig en Prius, 360kr årsskatt, förbrukar under 0.5, (beroende på hur man kör den såklart som med alla bilar) annorlunda design, grisskönt med automatlåda, klimatanläggning, farthållare, key less go, välljudande JBL ljudanläggning, med mera.
Du får en 05/06 med inte alltför höga mil för din budget.

Tycker du att en Prius känns för stor finns även Toyotas kortaste bil, IQ, även den har ett eget utseende, bekväm CVT automat utöver den traditionella manuella växellådan, en väldigt smidig stadsbil som givetvis fungerar på motorvägen (den byggs även med lite uppdaterat utseende och interiör som Aston Martin Cygnet)

Trillingbilarna, Toyota mekaniskt och ritad av fransmännen, klockrena ekonomiska transportmedel som oftast är väldigt tillförlitliga.
Likaså den Elantra som nämnts -04 och nyare, betydligt bättre bil än vad premiumshipförespråkarna anser då även dessa är problemfria och ekonomiska.

Jag har haft färre och billigare problem med de latinska bilar jag ägt än de så kallade tyska premiumship eller Volvo för den delen, så att avråda dig från at titta vidare på Franskor, Italienskor vill jag inte göra, dock anser jag att de tidigare nämnda asiaterna överlag är mer driftsäkra.
(att skriva att Peugeot är bra för att sedan påstå att Citroën är skräp tyder i mina ögon på okunnighet då de flesta komponenter i dom märkena är precis desamma, så som i trillingbilarna, precis samma prylar under plåten men olika märken på bakluckan.)
Senast redigerat av Evildan (26 januari 2014)

408 Inlägg
26 januari 2014
Evildan skrev:
text

Bra inlägg big_smile

Min bror har prius, han bor inne i sthlm stan och stortrivs med den. ~37k mil på mätarn vilket jag inte trodde på först ^^ det är faktiskt ett löjligt bra val för en student om man vill spara pengar till annat också smile Kanske inte dom snyggaste interiören men duger och klarar av slitage.

fel som min bror har haft på sin prius är elhissarna som var garantiärende/återkallning på och andra små elfel, inget som har å göra med att ta dig från a till b iallafall smile

Lasta mycket i bilen går också, går att få in ett helt golvkök i bagaget med nedfällda baksäten, stor säng på taket.. den är faktiskt en slitvarg även om det inte ser ut som det big_smile

- Nuvarande:

Evildan
4 juni 2014
Så, har TS köpt sig någon bil ännu?

468 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Japp, det har jag. Det är den hyundaien i10 jag har nu, som du kanske ser så ska jag försöka sälja av den nu, då den är inte vad jag trodde

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
5 juni 2014
Du skrev i en annan köp tråd du hade att du ville ha lite mer kör glädje ... satsa på en civic type R

Sen är som sagt inte alla bilar som gått över 15 000 mil skrot

161 Inlägg
5 juni 2014
CHEEVA skrev:
Du skrev i en annan köp tråd du hade att du ville ha lite mer kör glädje ... satsa på en civic type R

Håller med dig, Honda Civic är ett bra val i den prisklassen. Var mitt andra val innan jag köpte en Prius för 50% mer än vad jag hade tänkt från början lol

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
8 juni 2014
Juggen1988 skrev:
CHEEVA skrev:

Håller med dig, Honda Civic är ett bra val i den prisklassen. Var mitt andra val innan jag köpte en Prius för 50% mer än vad jag hade tänkt från början lol

Jo vill man ha lite körglädje är en type R ett mycket bra val smile

Sök