En dröm, en unik, en förädlad M3 e46

Tänkte dela med mig av mitt projekt, den oxfordgröna M3:an =) Har haft den sen sista augusti 2012 och hunnit pilla lite med den, inte så mycket men ändå en del. Ett husköp, flytt, bytt jobb och en sommar med härliga roadtrips tog mycket av min tid =) Fixa lite smågrejer, återställa, personifiera, bantning och en släng förädling bör vara en bra beskrivning på projektet ;)
  • 77 Följare
  • 58 751 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 februari 2016
wccmarcus
3 februari 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-4e75f92d915dfe1ffe70b7061fdb0742.jpg
Tillbaka i tyskland smile

BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
wccmarcus
3 februari 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-22a8fdc309664ac5f1a3a897eac57146.jpg

BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
baltis
4 februari 2014 · 1 948 Inlägg

wccmarcus skrev:

baltis skrev:

wccmarcus skrev:

Inte än, har inte bestämt vilket jag vill köra på. Svetsa dit och skapa nya svaga punkter och rostproblem, eller det där megalimmet som BMW löste problemet med... BMW limmade dit förstärkningarna istället och körde något förstärkningsskum i balkarna bak..

Tråkigt att du fått bekymmer med din! Jag har inte kört några rena bandagar med r-däck etc, utan ett gäng varv på ringen med vanliga gatdäck. Jag misstänker att du kört lite hårdare än jag wink

Hade faktiskt ingen aning om att bmw själva gett sig på en förstärkning, dom bilarna dom "åtgärdade" hade jag fattat som att dom bara bytte ut golvet.

Rost ser jag ingen anledning att vara rädd för så länge man gör rätt.

Sant att du "flyttar" problemet, för mig blev det som sagt att det gick upp i karosserisömmarna runt "golvet" under baksätes ryggen, övre fjädertallriken samt lite andra ställen. Kör med coilovers bak så tror det kan ha en inverkan också.
Kör inte överdrivet hårt, långt ifrån dom "snabbaste" fast har väll ganska hård körstil istället smile

Lagat upp min nu och förstärkt som bara den, stoppar in helbur i bilen nästa år (skruvbur så man fortfarande kan besikta den), hoppas det inte hinner uppstå några nya sprickor tills dess.

Ska se om jag hittar servicebeskrivningen om förstärkningen som BMW gjorde. Jag vet att jag sparade den och artikelnummerna på allt man behövde, någonstans..
Det känns mer rätt, om jag ska vara ärlig, att göra som ingenjörerna föreslog. Någon har ju räknat ut detta smile
Skummet som man sprutade in i balkarna fungerar som fogskum, det sväller ut i alla vinklar och vrår men blir betydligt hårdare än fogskum. Det fungerar som en förstärkning med andra ord.

Jag försöker tänka på hur jag kör, att inte belasta bakvagnen onödigt mycket.
Undviker snabbaste läget på SMG:n och släpper gasen en kort stund när jag växlar. Växlingarna blir betydligt snällare.
Stänger av antisladd om jag vet att jag kommer köra nära gränsen, då undviker man att bilen bromsar bakhjulen om den släpper i utgången av kurvan. Acceleration, sidokraft och sen broms borde belasta bakvagnen som f*n..

Tanken är att byta bussningar bak, förstärka upp fästena, kanske något tvärstag mellan fjäderbenen bak och sen önskar jag mig en uppsättning öhlins smile

Jag ska följa ditt projekt hör jag, låter spännande smile

Ja gär gärna det, är väldigt nyfiken.
Då man inte vill ha mer vikt i bilen big_smile så valde jag att helsvettsa alla sömmar, har en del bekanta som kör rally och deras bilar spricker på samma sätt om dom inte helsvetsar... hoppas det ska hålla.

Fjäderbenstag bak känns väldigt vettigt, ska tillverka ett jag, tycker dom som finns att köpa antingen känns jävligt klena/bling-bling eller så kostar dom hutlöst mycket pengar.

Öhlinsdämparna är fina, lite halvtjenis med han som agerade "testpilot" åt dom på sin m3a, han är jätte nöjd. Dom är även precis som dom själva säger "street and track" så dom funkar även till vardags, dom jag har på min bil nu e däremot på tok för hårda för vanliga svenska vägar så det e knappt att man orkar köra bilen till bana, helt mörbultad i kroppen big_smile

Angående bussningar så rekommenderar jag inte att du sätter dit några jätte hårda, millways ledlager i främrebärarmsinfästning bak är fint men håller ju inte sååå många mil. Hade powerflex svarta bussningar i bakvagnsbryggan och det vandrade upp riktigt mycket vägljud då. Ska bli intressant å se hur det kommer låta iår med alubussningar big_smile

Har en liten projekttråd på rejsa, dock dålig på att ta ordentligt med bilder när man väl gör något. Ser det mer som en liten dagbok för bilen och dess resor big_smile http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ;start=168 finns lite läskiga bilder på bakvagnen där wink

ryman89a
4 februari 2014 · 35 Inlägg

baltis skrev:

wccmarcus skrev:

baltis skrev:

Hade faktiskt ingen aning om att bmw själva gett sig på en förstärkning, dom bilarna dom "åtgärdade" hade jag fattat som att dom bara bytte ut golvet.

Rost ser jag ingen anledning att vara rädd för så länge man gör rätt.

Sant att du "flyttar" problemet, för mig blev det som sagt att det gick upp i karosserisömmarna runt "golvet" under baksätes ryggen, övre fjädertallriken samt lite andra ställen. Kör med coilovers bak så tror det kan ha en inverkan också.
Kör inte överdrivet hårt, långt ifrån dom "snabbaste" fast har väll ganska hård körstil istället smile

Lagat upp min nu och förstärkt som bara den, stoppar in helbur i bilen nästa år (skruvbur så man fortfarande kan besikta den), hoppas det inte hinner uppstå några nya sprickor tills dess.

Ska se om jag hittar servicebeskrivningen om förstärkningen som BMW gjorde. Jag vet att jag sparade den och artikelnummerna på allt man behövde, någonstans..
Det känns mer rätt, om jag ska vara ärlig, att göra som ingenjörerna föreslog. Någon har ju räknat ut detta smile
Skummet som man sprutade in i balkarna fungerar som fogskum, det sväller ut i alla vinklar och vrår men blir betydligt hårdare än fogskum. Det fungerar som en förstärkning med andra ord.

Jag försöker tänka på hur jag kör, att inte belasta bakvagnen onödigt mycket.
Undviker snabbaste läget på SMG:n och släpper gasen en kort stund när jag växlar. Växlingarna blir betydligt snällare.
Stänger av antisladd om jag vet att jag kommer köra nära gränsen, då undviker man att bilen bromsar bakhjulen om den släpper i utgången av kurvan. Acceleration, sidokraft och sen broms borde belasta bakvagnen som f*n..

Tanken är att byta bussningar bak, förstärka upp fästena, kanske något tvärstag mellan fjäderbenen bak och sen önskar jag mig en uppsättning öhlins smile

Jag ska följa ditt projekt hör jag, låter spännande smile

Ja gär gärna det, är väldigt nyfiken.
Då man inte vill ha mer vikt i bilen big_smile så valde jag att helsvettsa alla sömmar, har en del bekanta som kör rally och deras bilar spricker på samma sätt om dom inte helsvetsar... hoppas det ska hålla.

Fjäderbenstag bak känns väldigt vettigt, ska tillverka ett jag, tycker dom som finns att köpa antingen känns jävligt klena/bling-bling eller så kostar dom hutlöst mycket pengar.

Öhlinsdämparna är fina, lite halvtjenis med han som agerade "testpilot" åt dom på sin m3a, han är jätte nöjd. Dom är även precis som dom själva säger "street and track" så dom funkar även till vardags, dom jag har på min bil nu e däremot på tok för hårda för vanliga svenska vägar så det e knappt att man orkar köra bilen till bana, helt mörbultad i kroppen big_smile

Angående bussningar så rekommenderar jag inte att du sätter dit några jätte hårda, millways ledlager i främrebärarmsinfästning bak är fint men håller ju inte sååå många mil. Hade powerflex svarta bussningar i bakvagnsbryggan och det vandrade upp riktigt mycket vägljud då. Ska bli intressant å se hur det kommer låta iår med alubussningar big_smile

Har en liten projekttråd på rejsa, dock dålig på att ta ordentligt med bilder när man väl gör något. Ser det mer som en liten dagbok för bilen och dess resor big_smile http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ;start=168 finns lite läskiga bilder på bakvagnen där wink

prem lagd på tråden på rejsa ocksåsmile

Breisladd
4 februari 2014 · 56 Inlägg

wccmarcus skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-111912c98be03e1c48a3187a717fd9b4.jpg
Stolsfästen i billet-aluminium (kommer inte på vad det heter på svenska) smile

"Billet" betyder att man har utgått ifrån ett helt stycke och sedan bearbetat det till slutgiltlig produkt...I ditt fall har man tagit en stor aluminium klump och fräst bort allt onödigt tills man fått fram produkten, som i ditt fall är ett stolsfäste!.....fräst och svarvat en hel del wink

wccmarcus
4 februari 2014 · 192 Inlägg

baltis skrev:

wccmarcus skrev:

baltis skrev:

Hade faktiskt ingen aning om att bmw själva gett sig på en förstärkning, dom bilarna dom "åtgärdade" hade jag fattat som att dom bara bytte ut golvet.

Rost ser jag ingen anledning att vara rädd för så länge man gör rätt.

Sant att du "flyttar" problemet, för mig blev det som sagt att det gick upp i karosserisömmarna runt "golvet" under baksätes ryggen, övre fjädertallriken samt lite andra ställen. Kör med coilovers bak så tror det kan ha en inverkan också.
Kör inte överdrivet hårt, långt ifrån dom "snabbaste" fast har väll ganska hård körstil istället smile

Lagat upp min nu och förstärkt som bara den, stoppar in helbur i bilen nästa år (skruvbur så man fortfarande kan besikta den), hoppas det inte hinner uppstå några nya sprickor tills dess.

Ska se om jag hittar servicebeskrivningen om förstärkningen som BMW gjorde. Jag vet att jag sparade den och artikelnummerna på allt man behövde, någonstans..
Det känns mer rätt, om jag ska vara ärlig, att göra som ingenjörerna föreslog. Någon har ju räknat ut detta smile
Skummet som man sprutade in i balkarna fungerar som fogskum, det sväller ut i alla vinklar och vrår men blir betydligt hårdare än fogskum. Det fungerar som en förstärkning med andra ord.

Jag försöker tänka på hur jag kör, att inte belasta bakvagnen onödigt mycket.
Undviker snabbaste läget på SMG:n och släpper gasen en kort stund när jag växlar. Växlingarna blir betydligt snällare.
Stänger av antisladd om jag vet att jag kommer köra nära gränsen, då undviker man att bilen bromsar bakhjulen om den släpper i utgången av kurvan. Acceleration, sidokraft och sen broms borde belasta bakvagnen som f*n..

Tanken är att byta bussningar bak, förstärka upp fästena, kanske något tvärstag mellan fjäderbenen bak och sen önskar jag mig en uppsättning öhlins smile

Jag ska följa ditt projekt hör jag, låter spännande smile

Ja gär gärna det, är väldigt nyfiken.
Då man inte vill ha mer vikt i bilen big_smile så valde jag att helsvettsa alla sömmar, har en del bekanta som kör rally och deras bilar spricker på samma sätt om dom inte helsvetsar... hoppas det ska hålla.

Fjäderbenstag bak känns väldigt vettigt, ska tillverka ett jag, tycker dom som finns att köpa antingen känns jävligt klena/bling-bling eller så kostar dom hutlöst mycket pengar.

Öhlinsdämparna är fina, lite halvtjenis med han som agerade "testpilot" åt dom på sin m3a, han är jätte nöjd. Dom är även precis som dom själva säger "street and track" så dom funkar även till vardags, dom jag har på min bil nu e däremot på tok för hårda för vanliga svenska vägar så det e knappt att man orkar köra bilen till bana, helt mörbultad i kroppen big_smile

Angående bussningar så rekommenderar jag inte att du sätter dit några jätte hårda, millways ledlager i främrebärarmsinfästning bak är fint men håller ju inte sååå många mil. Hade powerflex svarta bussningar i bakvagnsbryggan och det vandrade upp riktigt mycket vägljud då. Ska bli intressant å se hur det kommer låta iår med alubussningar big_smile

Har en liten projekttråd på rejsa, dock dålig på att ta ordentligt med bilder när man väl gör något. Ser det mer som en liten dagbok för bilen och dess resor big_smile http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ;start=168 finns lite läskiga bilder på bakvagnen där wink

Har funderat på det, att helsvetsa sömmarna. Problemet med att helsvetsa är att man sabbar rostskyddet runt svetsfogen, på båda sidorna. Om det är en balk på andra sidan plåten så lär man få problem med rost i balken. Man får jobba rejält med att få in rostskydd överallt. Jag vill ju inte att bilen ska vara ett rostproblem om några år.
Hittade en tråd om lim-versionen för subframen: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1106024
Sen pumpar man in förstärkningsskummet överallt smile

Jag har lite kontakter som CAD'ar åt Volvo, polestar och andra kvalitétsmedvetna kunder, så jag ska försöka få till ett riktigt bra fjäderbensstag genom dom. Hade behövt underlaget för bagaget i e46:an bara, undrar om BMW är sugna på att släppa det wink

Var nära att köpa millway i somras, men valde att vänta lite. Läste om nåt konkurrerande märke till powerflex, tror det var någon polsk tillverkare, som tydligen var ganska hårda jämfört med powerflex.

Kul att du känner han som lånade ut sin M3:a till öhlins, har du åkt med i hans?

Läste ett test, där dom jämför hur stor skillnad öhlins gör på en begagnad 911 som rullat över 10 000mil. Det var en betydlig skillnad! Utan att sabba komforten dessutom smile
Ska läsa din tråd på rejsa, kommer säkert få en massa dumma idéer wink

Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
wccmarcus
4 februari 2014 · 192 Inlägg

Breisladd skrev:

wccmarcus skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-111912c98be03e1c48a3187a717fd9b4.jpg
Stolsfästen i billet-aluminium (kommer inte på vad det heter på svenska) smile

"Billet" betyder att man har utgått ifrån ett helt stycke och sedan bearbetat det till slutgiltlig produkt...I ditt fall har man tagit en stor aluminium klump och fräst bort allt onödigt tills man fått fram produkten, som i ditt fall är ett stolsfäste!.....fräst och svarvat en hel del wink

Kunde inte sagt det bättre själv! wink

Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
baltis
4 februari 2014 · 1 948 Inlägg

wccmarcus skrev:

baltis skrev:

wccmarcus skrev:

Ska se om jag hittar servicebeskrivningen om förstärkningen som BMW gjorde. Jag vet att jag sparade den och artikelnummerna på allt man behövde, någonstans..
Det känns mer rätt, om jag ska vara ärlig, att göra som ingenjörerna föreslog. Någon har ju räknat ut detta smile
Skummet som man sprutade in i balkarna fungerar som fogskum, det sväller ut i alla vinklar och vrår men blir betydligt hårdare än fogskum. Det fungerar som en förstärkning med andra ord.

Jag försöker tänka på hur jag kör, att inte belasta bakvagnen onödigt mycket.
Undviker snabbaste läget på SMG:n och släpper gasen en kort stund när jag växlar. Växlingarna blir betydligt snällare.
Stänger av antisladd om jag vet att jag kommer köra nära gränsen, då undviker man att bilen bromsar bakhjulen om den släpper i utgången av kurvan. Acceleration, sidokraft och sen broms borde belasta bakvagnen som f*n..

Tanken är att byta bussningar bak, förstärka upp fästena, kanske något tvärstag mellan fjäderbenen bak och sen önskar jag mig en uppsättning öhlins smile

Jag ska följa ditt projekt hör jag, låter spännande smile

Ja gär gärna det, är väldigt nyfiken.
Då man inte vill ha mer vikt i bilen big_smile så valde jag att helsvettsa alla sömmar, har en del bekanta som kör rally och deras bilar spricker på samma sätt om dom inte helsvetsar... hoppas det ska hålla.

Fjäderbenstag bak känns väldigt vettigt, ska tillverka ett jag, tycker dom som finns att köpa antingen känns jävligt klena/bling-bling eller så kostar dom hutlöst mycket pengar.

Öhlinsdämparna är fina, lite halvtjenis med han som agerade "testpilot" åt dom på sin m3a, han är jätte nöjd. Dom är även precis som dom själva säger "street and track" så dom funkar även till vardags, dom jag har på min bil nu e däremot på tok för hårda för vanliga svenska vägar så det e knappt att man orkar köra bilen till bana, helt mörbultad i kroppen big_smile

Angående bussningar så rekommenderar jag inte att du sätter dit några jätte hårda, millways ledlager i främrebärarmsinfästning bak är fint men håller ju inte sååå många mil. Hade powerflex svarta bussningar i bakvagnsbryggan och det vandrade upp riktigt mycket vägljud då. Ska bli intressant å se hur det kommer låta iår med alubussningar big_smile

Har en liten projekttråd på rejsa, dock dålig på att ta ordentligt med bilder när man väl gör något. Ser det mer som en liten dagbok för bilen och dess resor big_smile http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ;start=168 finns lite läskiga bilder på bakvagnen där wink

Har funderat på det, att helsvetsa sömmarna. Problemet med att helsvetsa är att man sabbar rostskyddet runt svetsfogen, på båda sidorna. Om det är en balk på andra sidan plåten så lär man få problem med rost i balken. Man får jobba rejält med att få in rostskydd överallt. Jag vill ju inte att bilen ska vara ett rostproblem om några år.
Hittade en tråd om lim-versionen för subframen: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1106024
Sen pumpar man in förstärkningsskummet överallt smile

Jag har lite kontakter som CAD'ar åt Volvo, polestar och andra kvalitétsmedvetna kunder, så jag ska försöka få till ett riktigt bra fjäderbensstag genom dom. Hade behövt underlaget för bagaget i e46:an bara, undrar om BMW är sugna på att släppa det wink

Var nära att köpa millway i somras, men valde att vänta lite. Läste om nåt konkurrerande märke till powerflex, tror det var någon polsk tillverkare, som tydligen var ganska hårda jämfört med powerflex.

Kul att du känner han som lånade ut sin M3:a till öhlins, har du åkt med i hans?

Läste ett test, där dom jämför hur stor skillnad öhlins gör på en begagnad 911 som rullat över 10 000mil. Det var en betydlig skillnad! Utan att sabba komforten dessutom smile
Ska läsa din tråd på rejsa, kommer säkert få en massa dumma idéer wink

Faktiskt aldrig åkt med honom, blivit att man åker med dom mer rutinerade för att försöka lära sig något. Han är mer som jag, en glad amatör som är nöjd så länge man inte blir ifrånåkt av compacterna big_smile Fast han säger att han är mycket nöjd, thome (han som driver rejsa.nu och kör csl) är en väldigt duktig förare och han har lovordat öhlinschassit efter att kört det.

Kör millway bussningar jag nu, men skulle inte rekommendera dom till en bil som rullar gata (kör egentligen bara min bil till banan och sen kanske 20-30 mil "glasätarkörning" om året.

Mina svarta powerflex som satt i främrelänkarmsinfästningen på bakvagnen (den som nu e bytt mot ledlager), var mer eller mindre som ny, du kan få köpa dom biiiiiiilligt wink

Angående fjäderbenstag bak så blir det nog till att försöka bygga/svetsa ihop något själv, blir garanterat inte snyggt big_smile

wccmarcus
4 februari 2014 · 192 Inlägg

baltis skrev:

wccmarcus skrev:

baltis skrev:

Ja gär gärna det, är väldigt nyfiken.
Då man inte vill ha mer vikt i bilen big_smile så valde jag att helsvettsa alla sömmar, har en del bekanta som kör rally och deras bilar spricker på samma sätt om dom inte helsvetsar... hoppas det ska hålla.


Fjäderbenstag bak känns väldigt vettigt, ska tillverka ett jag, tycker dom som finns att köpa antingen känns jävligt klena/bling-bling eller så kostar dom hutlöst mycket pengar.

Öhlinsdämparna är fina, lite halvtjenis med han som agerade "testpilot" åt dom på sin m3a, han är jätte nöjd. Dom är även precis som dom själva säger "street and track" så dom funkar även till vardags, dom jag har på min bil nu e däremot på tok för hårda för vanliga svenska vägar så det e knappt att man orkar köra bilen till bana, helt mörbultad i kroppen big_smile

Angående bussningar så rekommenderar jag inte att du sätter dit några jätte hårda, millways ledlager i främrebärarmsinfästning bak är fint men håller ju inte sååå många mil. Hade powerflex svarta bussningar i bakvagnsbryggan och det vandrade upp riktigt mycket vägljud då. Ska bli intressant å se hur det kommer låta iår med alubussningar big_smile

Har en liten projekttråd på rejsa, dock dålig på att ta ordentligt med bilder när man väl gör något. Ser det mer som en liten dagbok för bilen och dess resor big_smile http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ;start=168 finns lite läskiga bilder på bakvagnen där wink

Har funderat på det, att helsvetsa sömmarna. Problemet med att helsvetsa är att man sabbar rostskyddet runt svetsfogen, på båda sidorna. Om det är en balk på andra sidan plåten så lär man få problem med rost i balken. Man får jobba rejält med att få in rostskydd överallt. Jag vill ju inte att bilen ska vara ett rostproblem om några år.
Hittade en tråd om lim-versionen för subframen: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1106024
Sen pumpar man in förstärkningsskummet överallt smile

Jag har lite kontakter som CAD'ar åt Volvo, polestar och andra kvalitétsmedvetna kunder, så jag ska försöka få till ett riktigt bra fjäderbensstag genom dom. Hade behövt underlaget för bagaget i e46:an bara, undrar om BMW är sugna på att släppa det wink

Var nära att köpa millway i somras, men valde att vänta lite. Läste om nåt konkurrerande märke till powerflex, tror det var någon polsk tillverkare, som tydligen var ganska hårda jämfört med powerflex.

Kul att du känner han som lånade ut sin M3:a till öhlins, har du åkt med i hans?

Läste ett test, där dom jämför hur stor skillnad öhlins gör på en begagnad 911 som rullat över 10 000mil. Det var en betydlig skillnad! Utan att sabba komforten dessutom smile
Ska läsa din tråd på rejsa, kommer säkert få en massa dumma idéer wink

Faktiskt aldrig åkt med honom, blivit att man åker med dom mer rutinerade för att försöka lära sig något. Han är mer som jag, en glad amatör som är nöjd så länge man inte blir ifrånåkt av compacterna big_smile Fast han säger att han är mycket nöjd, thome (han som driver rejsa.nu och kör csl) är en väldigt duktig förare och han har lovordat öhlinschassit efter att kört det.

Kör millway bussningar jag nu, men skulle inte rekommendera dom till en bil som rullar gata (kör egentligen bara min bil till banan och sen kanske 20-30 mil "glasätarkörning" om året.

Mina svarta powerflex som satt i främrelänkarmsinfästningen på bakvagnen (den som nu e bytt mot ledlager), var mer eller mindre som ny, du kan få köpa dom biiiiiiilligt wink

Angående fjäderbenstag bak så blir det nog till att försöka bygga/svetsa ihop något själv, blir garanterat inte snyggt big_smile

Millway är nog inte aktuellt för mig då, då jag kört 1700-1800 mil under sammanlagt 6 månader (en månad 2012 och fem månader 2013) wink

Schmiedmann fick äran att göra inspektion 2 och byta främre länkarmsbussningar i höstas så jag har inget behov just nu, nya original känns helt ok än så länge. Blev en jäkla skillnad! Kände det direkt när jag rullade första metern smile
Fast är dom väldigt billiga kanske det är intressant ändå smile

Har du varit nere och kört på ringen något? Eller det kanske inte är aktuellt att rulla några hundra mil om du har millwaybussningar wink

Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
wccmarcus
26 februari 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-25b34df17d34258189991b189c075e7d.jpg
Testar LED-slinga

Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
wccmarcus
26 februari 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-cb87cf60bf0f00f174dcc7f10d772806.jpg
Testar lysrör..

Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
wccmarcus
26 februari 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-111dc2795c887487a73c8d19e25c015c.jpg
Provmonterar lite 😉

BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
wccmarcus
26 februari 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-151217dd5734fc2ecb34b6edc1238d64.jpg
Så här får det bli! 37m LED-slinga dragen 😊 Kändes mer rätt och bättre energiförbrukning än lysrör.. Blir nice i garaget 😃

BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
westerling
26 februari 2014 · 131 Inlägg

snyggt, trevligt garage! smile

wccmarcus
26 februari 2014 · 192 Inlägg

westerling skrev:
snyggt, trevligt garage! smile

Tack! Önska att jag hade fler timmar bara..går sakta med alla projekt hmm

Nu är det iaf kul att bara gå ut och sätta sig i garaget och titta lite smile

BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
baltis
26 februari 2014 · 1 948 Inlägg

wccmarcus skrev:

baltis skrev:

wccmarcus skrev:

Har funderat på det, att helsvetsa sömmarna. Problemet med att helsvetsa är att man sabbar rostskyddet runt svetsfogen, på båda sidorna. Om det är en balk på andra sidan plåten så lär man få problem med rost i balken. Man får jobba rejält med att få in rostskydd överallt. Jag vill ju inte att bilen ska vara ett rostproblem om några år.
Hittade en tråd om lim-versionen för subframen: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1106024
Sen pumpar man in förstärkningsskummet överallt smile

Jag har lite kontakter som CAD'ar åt Volvo, polestar och andra kvalitétsmedvetna kunder, så jag ska försöka få till ett riktigt bra fjäderbensstag genom dom. Hade behövt underlaget för bagaget i e46:an bara, undrar om BMW är sugna på att släppa det wink

Var nära att köpa millway i somras, men valde att vänta lite. Läste om nåt konkurrerande märke till powerflex, tror det var någon polsk tillverkare, som tydligen var ganska hårda jämfört med powerflex.

Kul att du känner han som lånade ut sin M3:a till öhlins, har du åkt med i hans?

Läste ett test, där dom jämför hur stor skillnad öhlins gör på en begagnad 911 som rullat över 10 000mil. Det var en betydlig skillnad! Utan att sabba komforten dessutom smile
Ska läsa din tråd på rejsa, kommer säkert få en massa dumma idéer wink

Faktiskt aldrig åkt med honom, blivit att man åker med dom mer rutinerade för att försöka lära sig något. Han är mer som jag, en glad amatör som är nöjd så länge man inte blir ifrånåkt av compacterna big_smile Fast han säger att han är mycket nöjd, thome (han som driver rejsa.nu och kör csl) är en väldigt duktig förare och han har lovordat öhlinschassit efter att kört det.

Kör millway bussningar jag nu, men skulle inte rekommendera dom till en bil som rullar gata (kör egentligen bara min bil till banan och sen kanske 20-30 mil "glasätarkörning" om året.

Mina svarta powerflex som satt i främrelänkarmsinfästningen på bakvagnen (den som nu e bytt mot ledlager), var mer eller mindre som ny, du kan få köpa dom biiiiiiilligt wink

Angående fjäderbenstag bak så blir det nog till att försöka bygga/svetsa ihop något själv, blir garanterat inte snyggt big_smile

Millway är nog inte aktuellt för mig då, då jag kört 1700-1800 mil under sammanlagt 6 månader (en månad 2012 och fem månader 2013) wink

Schmiedmann fick äran att göra inspektion 2 och byta främre länkarmsbussningar i höstas så jag har inget behov just nu, nya original känns helt ok än så länge. Blev en jäkla skillnad! Kände det direkt när jag rullade första metern smile
Fast är dom väldigt billiga kanske det är intressant ändå smile

Har du varit nere och kört på ringen något? Eller det kanske inte är aktuellt att rulla några hundra mil om du har millwaybussningar wink

Hehe ne begade bussningar ska jag inte lura på dig smile Har precis bytt länkarmar och länkarmsbussningar fram på min nu, ska bli väldigt spännande att se hur det blir, förut så började bilen jazza som bara den i framvagnen vid stenhårda inbromsningar, hoppas jag ska slippa det nu.

Har varit på ringen en gång.... för 20 år sen big_smile Ne drömmer om en resa ner dit, dock kostar det ju en hel del hmm Har bestämt mig för att försöka åka ner i höst under "sverige-veckan" i september, tror dock att m3an får stanna hemma och att jag istället åker snålskjuts med en banåkarkompis ner.
Men någongång ska förhoppningsvis m3an rastas där, dock blir det ringen version då med pluffsiga lädersäten, arslet domnar fan bort redan efter 45 min körning i skalstolar big_smile

Breisladd
19 maj 2014 · 56 Inlägg

wccmarcus skrev:

Breisladd skrev:

wccmarcus skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171999/171999-111912c98be03e1c48a3187a717fd9b4.jpg
Stolsfästen i billet-aluminium (kommer inte på vad det heter på svenska) smile

"Billet" betyder att man har utgått ifrån ett helt stycke och sedan bearbetat det till slutgiltlig produkt...I ditt fall har man tagit en stor aluminium klump och fräst bort allt onödigt tills man fått fram produkten, som i ditt fall är ett stolsfäste!.....fräst och svarvat en hel del wink

Kunde inte sagt det bättre själv! wink

wink

wccmarcus
17 december 2014 · 192 Inlägg

Tjenare!

Får be om ursäkt pga bristande uppdateringar i projektet!
Sommaren blixtrade förbi, semesterlös och hösten likaså.
Har dock hunnit njuta lite av bilen här hemma och på "Ringen" smile
Var bra att få några dagar där nere och identifiera några svaga punkter i bilen, så att säga.

Jag vet vad jag har att göra i vinter, men har inte hunnit påbörja så mycket än.
Har passat på att sticka iväg på några resor och samlat D-vitamin för att överleva vintern wink
Huset har även satt lite käppar i hjulen för mig och tagit upp mycket av min tid, med några oväntade upptäckter....

Det som är gjort fram tills nu:

Bagageinredning= ute
Baksäte= ute
Framstolar= ute
Navi, CD-växlare, original slutsteg = ute
Kabelmatta till ovanstående håller jag på att banta bort, endast det nödvändigaste skall vara kvar. (typ radioantenn så man kan lyssna på tysk trafikinformation på autobahn) wink.
Funderar på att låta GPS-antennen sitta kvar (under hatthyllan längst bak), den kanske går att koppla ihop med någon laptimer tänker jag smile
Renovera bakaxel och diff= kommande
m.m.

Bilder finns och kommer senare i vinter, när jag fått det lite lugnare förhoppningsvis!

Ha det fint gott folk och God Jul!

Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
JoacimW Ung&Dum
17 december 2014 · 430 Inlägg

Bur i bilen ? Finns väl dom man kan plocka i och ur på 1 timme precis som porsche har

In hoc signo vinces
wccmarcus
18 december 2014 · 192 Inlägg

CurvaN skrev:
Bur i bilen ? Finns väl dom man kan plocka i och ur på 1 timme precis som porsche har

Yes!
Det kommer bli en halvbur, men den är en bit ner på priolistan för tillfället.

BMW M3 e46 "Oxfordgrön" (2001)
Renault Clio III 1.2 "Pendlarn" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang