Audin a6 går bara på tomgång och smäller

olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

hej, min audi a6 2.8 1998 s-line går knappt! den är seg startad när den startar så går den inte frammåt utan går bara på tomgång när jag försöker varva så vill den dö vissa ggr går det men oftast inte! den smäller i luftburken när jag varvar o låter konstigt i avgasröret som om de vore igentäppt sen så luktar det skoter om avgaserna:( snälla nån som kanske vet? kikat på lmm den funkar!

BMW e39 528i "fast green" (1997)
Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

hur har du kollat LMM? om du kopplar ur den när bilen går så ska den gå precis som du beskriver, fungerar den inte så går den lika oavsett om den är inkopplad eller inte.. är bilen orginal? vet du om det går på alla cylindrar? är det bensin eller diesel? har du provat med andra tändspolar? sitter en till varje cylinder.

Audi A4 (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

Toivanen_ skrev:
hur har du kollat LMM? om du kopplar ur den när bilen går så ska den gå precis som du beskriver, fungerar den inte så går den lika oavsett om den är inkopplad eller inte.. är bilen orginal? vet du om det går på alla cylindrar? är det bensin eller diesel? har du provat med andra tändspolar? sitter en till varje cylinder.

såg nu att det är en TDI, skulle gissa på att det är en spole som gått.. vanligt fel på dom där!

Audi A4 (1997)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

Toivanen_ skrev:
hur har du kollat LMM? om du kopplar ur den när bilen går så ska den gå precis som du beskriver, fungerar den inte så går den lika oavsett om den är inkopplad eller inte.. är bilen orginal? vet du om det går på alla cylindrar? är det bensin eller diesel? har du provat med andra tändspolar? sitter en till varje cylinder.

bilen dör när jag drar ut den:) de är en bensinare

Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
BMW e39 528i "fast green" (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

ah okej! går bilen på alla cylindrar? lättaste sättet att höra det är att den är trögstartad (om den ens startar) och brukar få lite skum tomgång, enklaste sättet att ta reda på det är att prova med andra spolar! prova byta en, starta bilen, går den fortfarande dåligt byter du nästa och gör så tills bilen går bra! smile

Audi A4 (1997)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

Toivanen_ skrev:
ah okej! går bilen på alla cylindrar? lättaste sättet att höra det är att den är trögstartad (om den ens startar) och brukar få lite skum tomgång, enklaste sättet att ta reda på det är att prova med andra spolar! prova byta en, starta bilen, går den fortfarande dåligt byter du nästa och gör så tills bilen går bra! smile

okejokej:)

BMW e39 528i "fast green" (1997)
Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

olap95 skrev:

Toivanen_ skrev:
ah okej! går bilen på alla cylindrar? lättaste sättet att höra det är att den är trögstartad (om den ens startar) och brukar få lite skum tomgång, enklaste sättet att ta reda på det är att prova med andra spolar! prova byta en, starta bilen, går den fortfarande dåligt byter du nästa och gör så tills bilen går bra! smile

okejokej:)

tändspole eller tändkablar?????

Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
BMW e39 528i "fast green" (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

tändspole såklart, du har en till varje cylinder!

Audi A4 (1997)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

Toivanen_ skrev:
tändspole såklart, du har en till varje cylinder!

tack tack:)

BMW e39 528i "fast green" (1997)
Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

olap95 skrev:

Toivanen_ skrev:
tändspole såklart, du har en till varje cylinder!

tack tack:)

kom på att det verkar va bra gnista fråna alla kablar kan de vara spolarna ändå?smile

BMW e39 528i "fast green" (1997)
Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

hur vet du att det är bra gnista? oavsett om du har ström fram i kablarna så kan en spole vara död eftersom att kabeln kopplas in i spolen smile

Audi A4 (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

vet du vad din motor har för motorkod? Tex så finns det en som heter ALW

Audi A4 (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

om startar bilen och lägger handen på varje spole så ska dom bara vara ljummen! är dom varma så är den garanterat trasig, den ska alltså inte kännas het utan bara pyttelite varm!

Audi A4 (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 55900.html

sådär borde dom se ut om det är till 2,8an du har lagt ut bilder på.

Audi A4 (1997)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

Toivanen_ skrev:
hur vet du att det är bra gnista? oavsett om du har ström fram i kablarna så kan en spole vara död eftersom att kabeln kopplas in i spolen smile

fattar inte så mkt:( kan du förklara mer detaljerat så skulle det va jäätte mkt tscksamt:)

Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
BMW e39 528i "fast green" (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

jo även om du har ström i kablarna fram till stiften så räcker det inte att bara mäta kablarna för att se om dom fungerar för om spolen är trasig så kommer inte strömmen som kommer genom kabeln fram till tändstiftet för att den inte kan komma förbi tändspolen. varje tändstift har en egen tändspole som sitter överst på tändhatten (alltså den delen du kopplar in kabeln i. så även om kablarna fungerar så är det inte säkert att det kommer fram ström till tändstiftet och då får du ingen gnista på det stiftet! smile börja med att plocka bort plastkåpan som du ser när du öppnar huven, då ska se topparna och ventilkåporna, om du skruvar loss dom två små bultarna som håller ett lock så ska du se tändspolarna, när bilen är igång så ska du kunna ta på dom utan att dom känns så speciellt varma, dom ska bara känna ljummen! är dom heta så är dom trasiga!

Audi A4 (1997)
Toivanen_
28 januari 2014 · 35 Inlägg

ta reda på vilken motor kod din motor har, lättaste sättet... beroende på vilken motor du har så kan du ha en spole och sex kablar direkt till stiften och vissa har separata spolar till varje stift.. men principen är densamma, blir spolen varm är den trasig.

Audi A4 (1997)
olap95
28 januari 2014 · 16 Inlägg

tack så mkt för allt:)

BMW e39 528i "fast green" (1997)
Audi a6 2.5 tdi "white diesel" (1998)
jaka54
29 januari 2014 · 5 809 Inlägg

Hej!
Men du sa att det var bra gnista?? I så fall kan det ju inte var fel på tändspolarna?!
Vad får du för felkoder?
Om du inte har en felkodsläsare så skaffa en . Biltema tar ca 1000kr för deras mest avancerade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang