6347
Sök

855 t5 med för höga avgas värden:( Vad kan det va?

332 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Hej,

Har en volvo 855 t5a årsmodell 94a som ska besiktas nu i april men eftersom lamda lampan har lyst till o från och nu lyser den hela tin så åkte jag till besiktningen o kollade avgasvärdena som inte  så jätte bra.

CO2500 som ska vara 0.3 och jag hade 3.3
Lamda 0.96-1.04 och jag hade 0.89

Den går något högt på tomgång och får i sig tok för mkt soppa också.

Min fråga är nu va det troligtvis kan vara? ibland när man kör kan den bli förbannat slö sen rätt som det är blir den jätte pigg..

lamda sonden? luftmängdsmätaren? Kan de va så att det är nå hål i avgasystemet som gör att värdena va så eftersom lamda värdet va så lågt? Har också hört att äre nån kolvring i motorn som inte e tät o de läcker därifrån kan man också få fel värden..

Ska få hjälp o felsöka bilen o se om man får upp nå felkoder på va det kan vara,men hur pass mkt kan man lita på dom där felkoderna då??
Senast redigerat av HBB (28 januari 2014)

4 824 Inlägg
28 januari 2014
det är ingen lambdalampa utan en MOTORELEKTRONIKLAMPA och om den lyser så finns det felkoder lagrade så ta och läs av dom, hur du gör det finns i flera trådar här på forumet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

332 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
okej se där då lärde ja mig nå nytt haha:) Har koderna men vet inte riktigt hur jag ska gö för o felsöka då men får leta fram nå svar här:)

1 679 Inlägg
28 januari 2014
Koderna säger väl vad som är fel?
Borde ju kunna felsöka då smile
Men antagligen LMM eller sond smile
Men som sagt felkoderna ger dig en jättebra fingervisning om vad som är felet smile

Om du bara har koderna men vet inte vad dom betyder så skriv ut dom här så finns det massor av folk som vet vad dom betyder smile
Finns även lite varstans på nätet och alla felkoder finns i haynes boken smile

4 824 Inlägg
29 januari 2014
här har du felkodstabell http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf wink

här har du hur man gör.

Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument