Volvo 240 frambromsar (bygga om slangarna)

nilsson_10
31 januari 2014 · 201 Inlägg

undrar om det är nån här som byggt om bromsslangarna fram på en volvo 240 så man slipper lossa rören när man ska bort med tex fjäderbenet. så att det ser ut som på tex 940/740 med slangar direkt i oket. mvh Johan

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Micoway
1 februari 2014 · 296 Inlägg

Gamla bromsslangar skall bytas ut mot nya.
Gamla bromsslangar har dålig genomströmning
och bilen drar ömsom höger ömsom vänster.
Det finns billiga bromsslangar på Biltema.
Byt även bromsvätskan samtidigt till DOT4
som finns på 1-Liter flaska.

nilsson_10
1 februari 2014 · 201 Inlägg

Micoway skrev:
Gamla bromsslangar skall bytas ut mot nya.
Gamla bromsslangar har dålig genomströmning
och bilen drar ömsom höger ömsom vänster.
Det finns billiga bromsslangar på Biltema.
Byt även bromsvätskan samtidigt till DOT4
som finns på 1-Liter flaska.

jo det ärjag med på. men vill merha redapåhur jag kan bygga om de så jag får slangarna direkt i oket i stället för att sitta fast i fjäderbenet. har tänkt att ha en 90 graders rörstump ur oket sen nån "hållare" för slangändarna så inte rören vickas av vid svängning. frågan är om orginal slangarna räcker till vidfullt rattutslag?

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 februari 2014 · 6 017 Inlägg

Sett en bild på en lösning. En avgasklamma runt benet som du har slangfästet i. Vet dock inte vad bilprovningen säger om de.

Jonas
nilsson_10
9 februari 2014 · 201 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Sett en bild på en lösning. En avgasklamma runt benet som du har slangfästet i. Vet dock inte vad bilprovningen säger om de.

aa precis. men får du bort oket å kan lägga de åt sidan då? tar inte fjäderbenet imot i alla falla?`du har möjligtvis inte en bild på de? MVH

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 februari 2014 · 6 017 Inlägg

Men om du har öglorna fastsvetsade på klamman och sedan rören ner till oket på insidan av fjäderbenet borde det väl funka? Minns inte vart jag hittade bilden, letat endel utan resultat.

Jonas
nilsson_10
9 februari 2014 · 201 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Men om du har öglorna fastsvetsade på klamman och sedan rören ner till oket på insidan av fjäderbenet borde det väl funka? Minns inte vart jag hittade bilden, letat endel utan resultat.

får ju bägge slangarna på samma sida om benet i så fall. bara de inte kavet mot benet när man svänger..

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang