Söker en ny bil för den växande familjen. Nu när bilsmart.se är borta är det (i alla fall för mig) Svårt att hitta några bra internettjänster för jämförelser.
Har i vilket fall surfat Blocket, KVD etc närmast maniskt och kommit fram till att det är Volvo V70, Toyota Avensis och Skoda Octavia som känns mest aktuella. Har kikat lite grann på Peugeot 307 och Audi A6 också.
Kraven är:
Rymlig kombi
Pris: 60-120 000. (hamnar väl mest runt 100 men skulle helst inte lägga mer än 80)
Bra säkerhet
Mindre mil är ju bättre...
Plats för två vuxna och två barn under 5år.
DragkrokAC känns nästan som ett måste på sommaren
Hade länge en Toyota Corolla som rullade hur fint som helst i 12000 mil utan stora reparationer men efter en
krock blev det ett elfel i den och den tog eld...

Har nu kört en Audi A4 tills även den blev krockad (av en som körde in i mig bakifrån på en 70-sträcka...) Det väckte ju känslan för lite körglädje och bra vägegenskaper.
Toyota avensis känns lockande med tanke på låga service kostnader och förhållande driftsäker.
Verkar dock vara snålt om dessa på begagnatmarknaden.
Har av någon anledning börjat snöa in på Volvo V70/XC70. Skulle då gärna ha en Diesel med automatlåda och dieselvärmare om möjligt kan dock mycket väl tänka mig även bensin/etanol och manuellåda också. Har dock ingen erfarenheter av nyare Volvobilar och automatlådor. Någon som har åsikter? Mycket och dyr service? Hur bra håller en automatlåda?
Skoda har ju länge varit ett lågprismärke men så verkar inte vara fallet längre. Tycker man verkar få ungefär samma årsmodell och samma mil om man köper en skoda som om man köper en volvo i denna priskklass (möjligen något yngre skoda i årsmodell men samma antal mil) men Skoda ska ju vara billiga att äga och serva etc.
Tittade initialt rätt mycket på Audi A6 för köregenskapernas skull men den verkar vara rätt dyr att serva tycker jag och dessutom rätt höga andrahandspriser.
Tacksam för tips och kommenterer!