Uppgradera ic? Mer effekt eller placebo effekt? (Volvo 850R)

Busgrabb Rejsa ?
2 februari 2014 · 2 959 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
På en 850 så sitter den ju typ frontmatad smile
Har ju bara Ac kylen före smile

Ja?
Det gör den väl på de flesta bilar?
Inte Subaru och några till men majoriteten gör det.

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
2 februari 2014 · 10 572 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
På en 850 så sitter den ju typ frontmatad smile
Har ju bara Ac kylen före smile

Alltså, den sitter under motorhuven där är varmt.  Så en utbytes IC som också sitter där är inget bra. Likaså öppna sportfilter, de är heller inget bra, även om du har avskärmning.

Sätt dig i en bastu, blir det kallare bara för du väljer bortre väggen? blir det kallare om du ställer en bockad plåt runt dig?   mja, tusan vet va? Ställ dig utanför dörren och gör samma observation map temperaturen.  smile

IC skall sitta i fronten och luft skall tagas i den samma.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
AudiFille
3 februari 2014 · 42 Inlägg

Busgrabb skrev:

torpis skrev:

AudiFille skrev:
Du kommer ju inte få några mer hästar precis, dock får du mer kylning vilket hjälper prestandamässigt, bättre kylning är ju alltid a och o.

Härlig mening smile

Toppeffekt är ingenting, att behålla det lilla man har är viktigt och det gör en intercooler. Byte från uppgraderad aluminium till frontmatad på en S40 T4 sänkte insugstempen från 70grader till 32grader.

och på motorvägen kan det spela kvitta, det är i stan det behövs när det går sakta!

Tänkte på det innan med smile

Några öl för mycket, meningsuppbyggnader är inte min grej just då smile

BONNEVILLE-67
3 februari 2014 · 159 Inlägg

Har testat min V70 2,0 t från 100-220 km/h med chip laddade Max 1,5 bar på mätaren
Med 13 g turbo vid 220 km var Laddet nere i 0,9 bar
Med 16 t turbo vart Laddet 1,1 bar vid 220km
Med 16 t och 50 mm aluintercooler vart Laddet 1.25-1,3 bar vid 220 plus
Så visst gör intercoolern skillnad

fredde
Norman88
3 februari 2014 · 55 Inlägg

Förstår inte vad laddtryck har för relavans i denna fråga. Och om något så skulle du ju fått lägre laddtryck med en bra IC. Eftersom att en bra IC komprimerar luften mer och låter därmed mer luft flöda genom LMM. Ju mer luft genom systemet desto mer effekt. Alltså bör en bra IC sänka laddtrycket då turbon inte kommer behöva jobba lika mycket för att trycka in samma mängd luft i motorn.

Eller tänker jag helt fel nu?

Saab 9-3 Aero "Uuwen" (2004)
Mazda B1800 (1979)
Saab 99 (1983)
BONNEVILLE-67
3 februari 2014 · 159 Inlägg

Turbon blir ju inte så varm (luften) om man har bättre Ic då orkar den ju hålla trycket uppe bättre. Så blev det på min iallafall

fredde
Norman88
3 februari 2014 · 55 Inlägg

Ju kallare luften är ju mer syreatomer finns det i en given volym, vilket i sin tur ger kraftigare förbränning. Kraftigare förbränning = mer effekt = mer kul. Eftersom "motorn" mäter luft som går in och skickar in rätt mängd bränsle till den mängden syre bör mer syrerik luft in i motorn kräva mer bränsle, alternativt mindre laddtryck för att uppnå "rätt" effekt. Så nej, bilen kommer inte ladda mer med en bättre IC. Gör den det är nåt annat galet eller så har du tagit bort en flaskhals och du har fått mer betydligt mer effekt.

Jag kan inte säga mer än att du helt enkelt inte kan mäta skillnaden på ett sånt lulligt sätt. Dvs. det säger exakt ingenting med "Med 16 t turbo vart Laddet 1,1 bar vid 220km
Med 16 t och 50 mm aluintercooler vart Laddet 1.25-1,3 bar vid 220 plus". Bromsa bilen ordentligt så får du ett exakt svar på vad som händer, alltså stenkoll på vilka parametrar som faktiskt påverkade vad.

Gizmojohan
3 februari 2014 · 3 295 Inlägg

BONNEVILLE-67 skrev:
Har testat min V70 2,0 t från 100-220 km/h med chip laddade Max 1,5 bar på mätaren
Med 13 g turbo vid 220 km var Laddet nere i 0,9 bar
Med 16 t turbo vart Laddet 1,1 bar vid 220km
Med 16 t och 50 mm aluintercooler vart Laddet 1.25-1,3 bar vid 220 plus
Så visst gör intercoolern skillnad

Berätta gärna varför du måste läsa av laddtrycket i 220km/h ?hmm

BONNEVILLE-67
3 februari 2014 · 159 Inlägg

nä ok skit idet då...har för fan inte råd å bromsa bilen efter varje ändring man görbig_smile

fredde
Busgrabb Rejsa ?
3 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Slave_joe skrev:

BONNEVILLE-67 skrev:
Har testat min V70 2,0 t från 100-220 km/h med chip laddade Max 1,5 bar på mätaren
Med 13 g turbo vid 220 km var Laddet nere i 0,9 bar
Med 16 t turbo vart Laddet 1,1 bar vid 220km
Med 16 t och 50 mm aluintercooler vart Laddet 1.25-1,3 bar vid 220 plus
Så visst gör intercoolern skillnad

Berätta gärna varför du måste läsa av laddtrycket i 220km/h ?hmm

Det är ju just relevant för att kolla hur mycket man tappat pga värmen.

Autotech
BMW 335D (2008)
Gizmojohan
3 februari 2014 · 3 295 Inlägg

Busgrabb skrev:

Slave_joe skrev:

BONNEVILLE-67 skrev:
Har testat min V70 2,0 t från 100-220 km/h med chip laddade Max 1,5 bar på mätaren
Med 13 g turbo vid 220 km var Laddet nere i 0,9 bar
Med 16 t turbo vart Laddet 1,1 bar vid 220km
Med 16 t och 50 mm aluintercooler vart Laddet 1.25-1,3 bar vid 220 plus
Så visst gör intercoolern skillnad

Berätta gärna varför du måste läsa av laddtrycket i 220km/h ?hmm

Det är ju just relevant för att kolla hur mycket man tappat pga värmen.

I 220km/h? På min gamla evo så märktes skillnaden redan i 50... Det bästa sättet och kolla det på är väl nästan att montera en insugstempgivare i tryckröret..

BONNEVILLE-67
3 februari 2014 · 159 Inlägg

Borde väl bli en och Annan  hk med 0,4 bar mer i ladd..angående hastigheten så blir det ju större skillnad ju längre man ligger å gasar ,upp till ca 170 så håller den ju 1,4-1,5 bar även med 13 g turbon och org icn .likadant om man kör den med g- techen 2-3gånger efter varann så blir det ju inte alls samma Slutfart 3e som 1a repan bygger bara värme ,blir oxå mkt bättre med aluintercoolern (jämnare slutfarter).insugstempen har jag aldrig provat att mäta.
ska bromsa bilen i vår när jag fått på 19t på 2.5 t -04 motor som sitter i nu

fredde
Gizmojohan
3 februari 2014 · 3 295 Inlägg

Jo mer effekt är ju givet att det blir. Men blir det mer högre laddtryck bara för att man byter intercooler?, nja. Mig vetterligen så blir det inte högre ladd bara för jag monterar en alu ic, däremot så kyler den luften effektivare... Och därmed kallare luft med mer syre.

Är ju styrsystemet som bestämmer laddtrycket...

Senast redigerat av Slave_joe (3 februari 2014)

torpis Forummoderator
3 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Man minslar förlusterna vilket ger mer tryck i insuget. Det är ju map man mäter fast man kallar det laddtryck, som mäts efter turbon i min öening.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Busgrabb Rejsa ?
3 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Slave_joe skrev:

Busgrabb skrev:

Slave_joe skrev:

Berätta gärna varför du måste läsa av laddtrycket i 220km/h ?hmm

Det är ju just relevant för att kolla hur mycket man tappat pga värmen.

I 220km/h? På min gamla evo så märktes skillnaden redan i 50... Det bästa sättet och kolla det på är väl nästan att montera en insugstempgivare i tryckröret..

Ja för då har man plågat den några växlar och det är då det märks...
Det är ju samma typ sak som att dra några pull på 4:an i en bromsbänk i rad.
I 50 Km/h så lär man ju knappt hinna bygga många grader då typ alla bilar går så fort på 1:an?

Autotech
BMW 335D (2008)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
3 februari 2014 · 126 Inlägg

Klart att ICn kan ha påverkan på laddtrycket. Om man har en IC som agerar flaskhals i luftflödet så blir ju trycket lägre när luften passerar ur ICn och ut i de grövre tryckrören.

Senast redigerat av tju2an (3 februari 2014)

TurbOla Reservdansk
3 februari 2014 · 6 271 Inlägg

tju2an skrev:
däremot expanderar kall luft och tar mer utrymme, dvs avståndet mellan atomerna ökar. Kall luft = Högre kompressiom = Mer tryck när kolven flyger ner igen

wink
Kall luft expanderar väl ändå inte?
Varm luft innebär att atomerna rör på sig, dvs vibrerar och skapar friktion.

En explosion är en snabb expansion av varma molekyler, inte tvärtom, annars skulle världen explodera varje gång det snöar? :-P

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
3 februari 2014 · 126 Inlägg

TurbOla skrev:

tju2an skrev:
däremot expanderar kall luft och tar mer utrymme, dvs avståndet mellan atomerna ökar. Kall luft = Högre kompressiom = Mer tryck när kolven flyger ner igen

wink
Kall luft expanderar väl ändå inte?
Varm luft innebär att atomerna rör på sig, dvs vibrerar och skapar friktion.

En explosion är en snabb expansion av varma molekyler, inte tvärtom, annars skulle världen explodera varje gång det snöar? :-P

Jadu hur tänkte jag nu, ska nog hålla mig från forum när jag borde sova!
Nej den expanderar naturligtvis inte, helfel av mig! Det är som du säger, varm luft har en viss rörelseenergi när molekylerna rör på sig. har däremot svårt att tro att atomerna blir fler till antalet bara för att temperaturen skiljer sig smile

Jag ändrar detta! big_smile

JIMPA92
4 februari 2014 · 52 Inlägg

märkte riktigt stor skillnad på min supra mk3a efter ic o icrörs uppgradering big_smile turbon spoolade snabbare(fick snabbare laddtryck) och han laddade faktiskt mer, original laddar den ca 0,3.. efter uppgraderingen så kunde jag vid ett tillfälle få upp den i 0.45-0.5 o de höll sig stadigt över hela registret, fick fullt ladd redan vid 2-2500 varv...original fick jag fullt ladd vid 3-3500 varv.

jag rekomenderar att BYTA IC o IC RÖREN big_smile

Senast redigerat av JIMPA92 (4 februari 2014)

Toyota Supra mk3 "Hellboy 2.0" (1990)
BONNEVILLE-67
4 februari 2014 · 159 Inlägg

den laddar ju 1.5 så mer blir det ju inte men det sjunker ju inte till 0.9 utan till 1.3 bar plus snabbare spool mm

fredde
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang