Könsroller

mb_pucken
4 februari 2014 · 5 083 Inlägg

torpis skrev:

mb_pucken skrev:
har inte hen som ord blivit lite fel uppfattat? Har fått för mig att det inte ska användas som jämställdhetsord utan som ett alternativ till "den" fast mer personligt typ. Tex polisen söker en rånare, HEN var klädd i blå byxor och rosa tröja. Då får man en person utan kön i meningen.

Det är okej om könet på rånaren är okänt. Det är inte okej om man vet att det var en kvinna.

Precis det kan jag hålla med om smile
Hen är väl lite som ordet vederbörande fast jag tycker hen är mer personligt smile

Igentligen skulle jag vilja använda det på transvestiter men tycker det är lite fel.smile vill nämna dom efter det "yttre" könet helt enkelt smile ser dom sig som tex en kvinna så kan man gått säga hon osv smile svårt dock då hjärnan gärna snubblar ibland smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
IX ____________________________________
4 februari 2014 · 1 340 Inlägg

Brådhis skrev:

RightFront skrev:
Hen är ett jättebra ord om man inte vet könet på en person smile

"jag ska träffa min nya lärare idag, hoppas att hen är bra!"

Men att använda det för att avskriva könstillhörigheter hos t.ex. dagisbarn är märkligt

Fast... Lärare är ju maskulint. Lärarinna är ju den feminina varianten. Du bör alltså säga nå´t i stil med "utbildningsledare" eller nå´t liknande könsneutralt.

//Brådhis

Blev ett dåligt exempel, du har rätt smile
mb_puckens exempel var bättre

men som sagt, hen bör endast användas om man inte vet könet

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
EmilHammarlund
4 februari 2014 · 44 Inlägg

mb_pucken skrev:
har inte hen som ord blivit lite fel uppfattat? Har fått för mig att det inte ska användas som jämställdhetsord utan som ett alternativ till "den" fast mer personligt typ. Tex polisen söker en rånare, HEN var klädd i blå byxor och rosa tröja. Då får man en person utan kön i meningen.

Helt rätt och då är hen okej. Det jag är emot är om det används för att dölja könet bara för att det i tillfället är fel att vara kvinna eller man.

xXSammy
5 februari 2014 · 6 566 Inlägg

Istället för gentleman kommer även nu gentlehen.

Haha. big_smile

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang