Könsroller

xXSammy
2 februari 2014 · 6 570 Inlägg

Vad tycker ni?

De, Dem, Det, Han, Hen, Hon, m.f?


smile

De/Dem
Tynnerstroem
2 februari 2014 · 345 Inlägg

Jag är uppvuxen i ett hushåll med könsroller och har absolut inga som helst problem med det. Kommer förmodligen att ha det i ett eget framtida äktenskap. Är en stark motståndare till "hen" och kommer lära mina barn att säga han och hon då vi de facto är olika. Samtidigt som jag är för lika lön för lika arbete, lika rättigheter och hela det köret så tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att vi faktisk är olika vilket inte behöver vara negativt. smile

Kollan
2 februari 2014 · 618 Inlägg

Fy fan att man aldrig ska slippa detta tjat nånstans..

Som tidigare skriver är jag För samma lön oavsett kön, OM de presterar lika bra.

EmilHammarlund
2 februari 2014 · 44 Inlägg

Könsroller är löjligt, lika löjligt som ordet hen.

xXSammy
2 februari 2014 · 6 570 Inlägg

Hur är hen löjligt? Alla har rätt till att bestämma vem han/hon/hen är.

Det finns ju 3 fysiskta former av kön. (4 om man ska räkna med kön i butikerna)

De/Dem
EmilHammarlund
2 februari 2014 · 44 Inlägg

Malheus skrev:
Hur är hen löjligt? Alla har rätt till att bestämma vem han/hon/hen är.

Det finns ju 3 fysiskta former av kön. (4 om man ska räkna med kön i butikerna)

Samhället bör vara så jämnställt att hon och han (notera att jag nämnde hon först till skillnad från vad som är det vanliga) har samma värde och är lika bra på samma saker, så är det ju oftast. Hon och han har som ord därför ingen betydelse. Hen blir då något överflödigt ord som bara förstärker gamla könsroller genom att göra det fult för folk att vara man eller kvinna. Därmed inte sagt att jag tycker om den överdrivna feminismen heller.

Senast redigerat av EmilHammarlund (2 februari 2014)

IceEyes Varningar: För många..
2 februari 2014 · 2 552 Inlägg

Begreppet "hen" är ett satans påfund som gärna får brinna i helvetets renande eldar. Och överhuvudtaget får det här löjliga feministtramset som tonat upp den senaste tiden vittra bort och aldrig mer återvända.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
xXSammy
2 februari 2014 · 6 570 Inlägg

Feministtrams? Hade det varit lite mera rättvist skulle det nog varit tyst idag. wink

De/Dem
torpis Forummoderator
2 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Jag älskar verkligen när man predikar att jämställdhet är det viktigaste som finns och i nästa mening vill kvotera in kvinnor.

När man skall sterilisera katten och vid tidsbeställningen får frågan... Är det en hane eller hona? "skit i det du"

Man är nyckelvittne i en mordutredning svarar på längd, hårfärg, ålder etc men vägrar säga om det var en man eller kvinna, bara att det var en människa.

Så det är nog rätt bra med lite könsroller trots allt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
xXSammy
3 februari 2014 · 6 570 Inlägg

torpis skrev:
Jag älskar verkligen när man predikar att jämställdhet är det viktigaste som finns och i nästa mening vill kvotera in kvinnor.

När man skall sterilisera katten och vid tidsbeställningen får frågan... Är det en hane eller hona? "skit i det du"

Man är nyckelvittne i en mordutredning svarar på längd, hårfärg, ålder etc men vägrar säga om det var en man eller kvinna, bara att det var en människa.

Så det är nog rätt bra med lite könsroller trots allt smile

Visst är det så! Att neutralisera allt hade ju blivit kaos, speciellt vid vittne som sagt.

Att kvinnor kommer "först" är ju för K ligger före M i alfabetet.. wink

De/Dem
IX ____________________________________
3 februari 2014 · 1 340 Inlägg

Hen är ett jättebra ord om man inte vet könet på en person smile

"jag ska träffa min nya lärare idag, hoppas att hen är bra!"

Men att använda det för att avskriva könstillhörigheter hos t.ex. dagisbarn är märkligt

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
cewee
3 februari 2014 · 349 Inlägg

För mig finns det två olika, och det heter kvinna och man. Vad en "hen" är för något har jag ingen jävla susning om.

McLoving
3 februari 2014 · 112 Inlägg

För mig är det hon eller han punkt slut.

Min fru garvade så hon grät när hon hörde att detta tramset var sant!

Frugan är från Thailand men för oss bägge blir det inget av detta trams nu när vår son föds i april.

Jag tycker självklart att det ska vara jämställdhet i vårt samhälle inget snack om det.

Please be patient, monkey learning to drive!
Hamilton
3 februari 2014 · 8 864 Inlägg

Hon och Han har och kommer att fungera för mig även i fortsättningen.

Fotograf på tierpidag.se
Germax
3 februari 2014 · 12 086 Inlägg

Jag är konservativ av mig och har aldrig fattat varför man ska tvinga på folk en massa jämnställdshetsnojja.
Jag gillar att måla hus, klippa gräs och skotta snö. Jag tänker skaffa barn med en kvinna som gillar att laga mat och tvätta kläder.

torpis Forummoderator
3 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Germax skrev:
Jag är konservativ av mig och har aldrig fattat varför man ska tvinga på folk en massa jämnställdshetsnojja.
Jag gillar att måla hus, klippa gräs och skotta snö. Jag tänker skaffa barn med en kvinna som gillar att laga mat och tvätta kläder.

Du ska skaffa ett barn med en kvinna och ett med en man för det ska vara helt by the book så att säga

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mb_pucken
4 februari 2014 · 5 087 Inlägg

har inte hen som ord blivit lite fel uppfattat? Har fått för mig att det inte ska användas som jämställdhetsord utan som ett alternativ till "den" fast mer personligt typ. Tex polisen söker en rånare, HEN var klädd i blå byxor och rosa tröja. Då får man en person utan kön i meningen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
4 februari 2014 · 5 087 Inlägg
Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torpis Forummoderator
4 februari 2014 · 10 572 Inlägg

mb_pucken skrev:
har inte hen som ord blivit lite fel uppfattat? Har fått för mig att det inte ska användas som jämställdhetsord utan som ett alternativ till "den" fast mer personligt typ. Tex polisen söker en rånare, HEN var klädd i blå byxor och rosa tröja. Då får man en person utan kön i meningen.

Det är okej om könet på rånaren är okänt. Det är inte okej om man vet att det var en kvinna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
4 februari 2014 · 10 279 Inlägg

RightFront skrev:
Hen är ett jättebra ord om man inte vet könet på en person smile

"jag ska träffa min nya lärare idag, hoppas att hen är bra!"

Men att använda det för att avskriva könstillhörigheter hos t.ex. dagisbarn är märkligt

Fast... Lärare är ju maskulint. Lärarinna är ju den feminina varianten. Du bör alltså säga nå´t i stil med "utbildningsledare" eller nå´t liknande könsneutralt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang